Batterij wel bijvullen

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stef
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 dec 2005, 14:20
Locatie: Vorselaar

Batterij wel bijvullen

Bericht door stef »

Hallo R rijders

Ikzelf rij met een 1200 GSA van '08 , bij het starten ging het blok de laatste tijd steeds moelijker ( langzamer ) rond , platte batterij ? moeilijk te geloven ik rij alle dagen 60 km ww , en maar 2 jaar oud .
Nu koop ik een nwe batterij bij de autoshop een 70 € , deze batterij moet ik zelf vullen met zuur en is droog geladen , het systeem om te vullen is goed bedacht een patroon met 6 langwerpige flesjes die in één pack zitten , om ze af te sluiten zit er een zwart kapje op met 6 stopjes uit één stuk , dit moet je eraf nemen het patroon omdraaien en de verzegeling op de batterij doorprikken en de patronen rustig in de batterij laten lopen .
Nu om de batterij af te sluiten gebruik je hetzelfde zwarte kapje met 6 stopjes , op deze kapje staat "DO NOT OPEN "
Nu neem ik men oude batterij uit de motor en deze is identiek , en ook met kapje "do not open " , nu komt het , met een fijn schroevendraaierke heb ik deze wel open geprutst en tot men verbazing was mijn batterij zo goed als leeg , 1/4 liter gedistileerd water erin gekapt en de batterij werk terug .
Dus als je voelt dat het blok niet meer zo snel rond draaid bij het starten (zeker bij warme motor ) batterij demonteren en zelf bijvullen .
Dit zijn zo gezegd onderhoudsvrije batterijen

Succes

Stef
Laatst gewijzigd door stef op 07 aug 2010, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
XL125,CB250,CX500,ZEPHYR750,ZZR600,TL1000,R1150RT,F800S,NU R1200GSA en G650 XChallenge en LID
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door Synchro Bob »

Da's nog eens een interessante bijdrage.

Ik heb mij ook altijd zitten afvragen hoe die onderhoudsvrije lood-zuur accu's werkten. Niet dus...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door Wiedewa »

Je kan je ook afvragen waarom ze de Odyssey hebben uitgevonden.
De PC680 past bijna overal in, startstroom van 680Ampére en is daarbij gasdicht.

Je kan er op Camping-vakantie makkelijk 3x koffie mee zetten, starten geen probleem.
Heb er inclusief verzendig 114Euro voor betaald, en heb er zeker geen spijt van.

mvg Nico
MG Breva 850
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door Gaby »

Een zogenaamde onderhoudsvrije accu die wel met vloeibaar zuur gevuld is, dat is volgens mij boerenbedrog.
Ze zou beter onderhoudsmoeilijk of onmogelijk heten, maar ze heeft net zoals een "klassieke" accu onderhoud
nodig in de vorm van vloeistofpeil in orde houden.
Voor een motorfiets (lees: zou al eens kunnen omvallen) vind ik een AGM of een gel accu een goed idee.
Die PC680 is inderdaad (althans op papier) een accu die zijn geld waard is, zoals al vermeld een hoge startcapaciteit
en een lange levensduur. Als dat laatste uitkomt kan het zelfs een goedkope accu worden (of toch niet duurder
dan een gewone die sneller aan vervanging toe is), plus het comfort van een grotere betrouwbaarheid.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door Wiedewa »

Dank je Gaby :grin:
Heb de vorige Varta, die ik 3x per jaar moest uitbouwen om bij te vullen, om die reden eruit gedaan.
De Gel-accu van Odeysey, vangt de verdampte vloeistof terug op in de gel, hierdoor geen verlies van vloeistof.
Om nog 'n voordeel te melden, de stand van inbouwen maakt niet uit omdat de gel er niet kan uitlopen.

Verder zou ik TS willen verzoeken zich hier eens in te verdiepen.

mvg Nico
MG Breva 850
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door noppenrijder »

mijn batterij doet ook al een tijdje moeilijk, vooral als de motor wat langer heeft stil gestaan (had ik vroeger nooit bij mijn 850 GS); is zo'n Odessey het beste wat er te vonden is, of zijn er nog andere?
waar bestel ik die dan het best, op internet, of bij de handelaar (regio kortrijk)?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
omega9
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 okt 2005, 21:22
Locatie: Sint-Genesius-Rode

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door omega9 »

Heb mijn PC680 gekocht bij Kris Delbecq in Heusden (bij Gent) voor 107.38€.
MGke
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 okt 2005, 12:54
Woonplaats: Merelbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door MGke »

omega9 schreef:Heb mijn PC680 gekocht bij Kris Delbecq in Heusden (bij Gent) voor 107.38€.
Beste,

Kan je het adres eens doorzenden.

Mvg
MGke
R1100R van 2005 tot 2015.
R1200RT van 2016 tot
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door MHV642 »

Efkes googelen ...

kris delbecq. neerheide 87 9070 Heusden

Bart
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door sprint »

topic verplaatst uit het R forum :idea:
Marnix.

Afbeelding
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door Werner Von C. »

Batterijniveau nakijken en eventueel bijvullen (met gedestileerd water igv een klassieke batterij) heb ik hier reeds meermaals geschreven.

Nét zoals regelmatig bandendruk nakijken en nog enkele andere, essentiële zaken -zoals tijdig remvloeistof vervangen-, worden nogal eens vergeten.

Goed dat TS dit wou delen, zo blijft het -hopelijk- in ons aller geheugen.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Batterij wel bijvullen

Bericht door Gaby »

Het regelmatig nakijken en indien bijvullen van de vloeistof is inderdaad belangrijk, maar het zal des te
minder gebeuren indien de accu niet makkelijk bereikbaar is zoals bij sommige motoren het geval is.
In dergelijk geval is een "echte" onderhoudsvrije accu (AGM of gel) mogelijk een meerwaarde.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Plaats reactie