hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door lgeen »

hallo, heb vandaag de kogelagers van het voorwiel vervangen(beruchte r1200gs 2007).
de lagers voelden niet meer zo nieuw aan en voor ik mijn banden eraf gooi wou ik toch zeker zijn.
na een proefritje met de nwe lagers nog steeds dezelfde geluiden en trillingen tot in het stuur en voetsteunen.
naar mijn gevoel komt het door de banden;anakee2 gedurende 3000km met die banden erger ik mij aan die geluiden en trillingen.
nogthans hoor ik daar niet echt over klagen, ofwel kunnen ze bij michelin geen twee gelijke banden maken.
ofwel ben ik de enige moeilijke mens die zich daaraan ergert.
morgen ga ik nu andere banden leggen, ik overweeg een gewone straatband zo ben ik zeker dat ik daardoor geen rolgeluiden heb.
indien er met een nieuwe bandenset geen verschil te merken is op gebied van geluid en trillingen.
dan gaat dat gske deze week nog de deur uit,naar de meest biedende dealer van een ander merk.
van de 37000km die ik er mee heb gereden heb ik mij 30000km aan alles en nog wat geergerd.
de problemen waren echt geen akkefietjes hoewel alles door bmw onder garantie is genomen ben ik dat ding echt beu.
ik begrijp ook dat ne mens aleens met een aankoop de tegenslag kan hebben dat het op zotte maandag is gemaakt,
maar bij mij heeft carnaval er nog gene lap aan.
ik wil hier niets afdoen aan wat je met een gs aankan ook niet aan het concept als motorfiets zelf.
en dat er van de enorme aantallen die er rondrijden de meeste perfect zijn;t'zou er nog aan mankeren, weet ik ook wel
maar trop is te veel en in mijne motor heb ik geen vertrouwen meer.
mvg lgeen
lgeen
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door Zeppe »

Igeen,

ik kan u enkel mijn persoonlijke ervaringen hier meedelen.
Ik rij met een GS, nieuw aangekocht in 2006.
Ondertussen stond deze op : - Metzeler Tourance (16000km), vervolgens Metzeler Tourance EXP's (15000km) en nu op de Michelin Anakee 2 (iets meer dan 1000km)
De opvallendste verschillen :
- Anakee 2 heeft inderdaad een uitgesproken hoger rolgeluid. Echt veel luider dan de Metzeler's
- Daarentegen valt de Anakee minder in de bocht (voor sommigen is dit een + anderen geven hier een - voor)
persoonlijk bevalt het mij wel. Je kan dit ook duidelijk zien aan de band. Een Metzeler is veel spitser.
Op droog wegdek voel ik geen (rij)verschil (op het in de bocht vallen na), bij natwegdek geven ze mij meer vertrouwen.
Verder heb ik geen last van trillingen of vibratie's van welke aard ook
Maar ik ga zeker de Metzeler niet afbreken, ik was daar ook zeer tevreden van. Ik kan nu nog geen uitspraak doen over de levensduur van de Michelin, maar ik neem aan, gezien de constructie van de band (100% nylon) dat de levensduur wel eens aanzienlijk korter kan zijn dan die van de Metzeler's (stalen karkas).
suc6
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
dedjutoch
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:54
Locatie: Genk (De Limburg)

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door dedjutoch »

Misschien een domme vraag, maar, je legt je banden zelf op? Laat je de wielen dan uitbalanceren?
Indien niet, dan is de oorzaak al heel snel gevonden! En is de miserie dan niet begonnen na de eerste bandenwissel?
Als uw banden niet uitgebalanceerd zijn krijg je namelijk de door u aangehaalde klachten! Als je ze ergens laat opleggen en ze worden niet uitgebalanceerd, heb je uiteraard dezelfde miserie!
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door mecapuet »

Rij nu ook 4000 km met Anakee 2, geven heel weinig tot geen rollawaai of vibiratie, maar voor mij...minder betrouwbaar bij nat.
Heb al heel wat soorten banden gehad en conti's trail en road attack gaven de meeste onbelansen in het stuur...en uitbalanceren hielp daar niets bij....wel betrouwbaar bij nat.
Tussen twee de zelfde banden kan ook een heel verschil zitten, de ééne ne wiebelband en de andere had het dan weer niet.
Of dat rollagers stuk aan het gaan zijn, hoor je toch ook als je zo met het wiel draait?

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door lgeen »

mijn banden laat ik steeds plaatsen bij de bandenboer en die heeft het goeie materiaal.
ook om uit te balanceren, ik let er zelfs op dat het markeringspuntje op (sommige banden gekleurd puntje) ter hoogte vh ventiel staat.
indien te veel lood nodig is dan vraag ik een andere band.
voor het terugplaatsen vh wiel gebruik ik een momentsleutel, om vooral de lagers niet te hard aan te spannen.
wat de lagers betreft die konden wel nog een eind mee, maar toch voelde ik al een beetje hapering.
bij het vooruitduwen en laten overhellen vd motor voelde ik al verschil, dan is het wiel ook iets meer belast dan dat je er zo aan draaid.
en veel werk is er niet aan om de lagers te vervangen ongev. 20min. het wiel was er toch al uit en voor nog geen 30euro had ik de volledige set in een speciaalzaak voor lagers.
enfin vandaag gaan er andere sloffen op en dan hoop ik dat het probleem van de baan is,
ik laat nog iets weten
mvg lgeen
lgeen
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door Dirk Pauwels »

lgeen schreef:mijn banden laat ik steeds plaatsen bij de bandenboer en die heeft het goeie materiaal.
ook om uit te balanceren, ik let er zelfs op dat het markeringspuntje op (sommige banden gekleurd puntje) ter hoogte vh ventiel staat.
indien te veel lood nodig is dan vraag ik een andere band.
voor het terugplaatsen vh wiel gebruik ik een momentsleutel, om vooral de lagers niet te hard aan te spannen.
wat de lagers betreft die konden wel nog een eind mee, maar toch voelde ik al een beetje hapering.
bij het vooruitduwen en laten overhellen vd motor voelde ik al verschil, dan is het wiel ook iets meer belast dan dat je er zo aan draaid.
en veel werk is er niet aan om de lagers te vervangen ongev. 20min. het wiel was er toch al uit en voor nog geen 30euro had ik de volledige set in een speciaalzaak voor lagers.
enfin vandaag gaan er andere sloffen op en dan hoop ik dat het probleem van de baan is,
ik laat nog iets weten
mvg lgeen
Lagers op 37.000km is wel snel, ik heb met mijn GS'en op een kleine 200.000km nooit lagers hoeven te vervangen vd wielen. Ook op mijne GS1200 van 2005 zonder problemen meer dan 55000km (en dan verkocht, dus geen idee hoeveel die ondertussen heeft). Ik vermoed gewoon een slechte band, mss slecht gestockeerd of een gietfout?
ideaal zou zijn als je eens zou kunnen een wiel ve andere GS monteren.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door props-n-blades »

Als je klachten hebt over je motor die moeilijk te beschrijven zijn of wanneer je niet zeker bent of ze gegrond zijn is het soms goed om eens een andere persoon die met hetzelfde type motor rijdt eens met jouw motor te laten rijden (of zelf eens met een andere te rijden). Zo kan je vergelijken en meteen iemand z'n mening vragen.

Als die rolgeluiden en trillingen ongewoon zijn zal een andere persoon dat ook wel onmiddelijk horen/voelen.

Zo hebben we onlangs een vriend geholpen met kromme remschijven (hij vond dat z'n stuur wat trilde bij het remmen, wij vonden dat hij beter onmiddelijk z'n schijven liet vervangen en geen meter verder reed met die schijven).
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
lgeen
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 feb 2008, 11:57
Woonplaats: ruien
Locatie: ovl

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door lgeen »

oef!!! het waren maar de banden,
er liggen nu nwe sloffen op en heb met een bang hart een proefrit gemaakt tussen de buien.
van de eerste meters wist ik al dat het probleem was opgelost.
ik heb dan toch maar gekozen voor de btwings(245€ op de losse wielen) , die lagen er standaard op.
misschien niet de beste band bij nat wegdek maar als het nat ligt dan rij ik toch alsof er geen enkele band te vertrouwen is.
als je deze maten niet besteld dan heb je eigenlijk niet zoveel te kiezen,ergens onbegrijpelijk naar het aantal gsen die er rondrijden.
ook in de tour en sportbanden is de 150 duurder dan een 180, in frankrijk dan toch.
maar allee ben blij dat het niet weer eens aan de moto ligt.
mvg lgeen
Laatst gewijzigd door lgeen op 26 aug 2010, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
lgeen
dedjutoch
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:54
Locatie: Genk (De Limburg)

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door dedjutoch »

Eind goed, al goed ;-) Goed dat het opgelost is!
EEN DAG NIET GELACHEN, IS EEN DAG NIET GELEEFD!
Toko
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 jun 2008, 09:57
Locatie: Lokeren(Daknam)

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door Toko »

Goeie keuze de Bat.Wings!!! Super band,bij nat kan ik geen verschil tussen de banden,ik hou dan zoizo mijnen domp in!!
BMW R1200 GS Lc Adventure
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: hopelijk zijn het nu <maar>de banden

Bericht door mecapuet »

ik heb hier nu wel een setje anakees mooi rond gereden 3000km bergwegen.....
Je hebt PB... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie