K100LT - 'zwabberen'
Moderator: GVN
K100LT - 'zwabberen'
Hallo,
ik heb een K100LT '89 (topkoffer gedemonteerd) met zojuist bridgestone banden gemonteerd. Ik heb het zomerseizoen met een zijspan gereden en marcadan banden. Nu het zijspan gedomenteerd. Ik vind de fiets nu erg gevoelig op de wegen. met name in die mooie lange bochten met een ca 130km/uur begint de achterkant flink te zwabberen en ben ik genoodzaakt om snel het gas dicht te draaien. Het lijkt wel of de wang van de band hier niet tegen kan. Kan dit zwabberen en gevoelig rijden met de banden te maken hebben of is er ook een ander euvel bekend die dit kan veroorzaken.
mvg
Dan
ik heb een K100LT '89 (topkoffer gedemonteerd) met zojuist bridgestone banden gemonteerd. Ik heb het zomerseizoen met een zijspan gereden en marcadan banden. Nu het zijspan gedomenteerd. Ik vind de fiets nu erg gevoelig op de wegen. met name in die mooie lange bochten met een ca 130km/uur begint de achterkant flink te zwabberen en ben ik genoodzaakt om snel het gas dicht te draaien. Het lijkt wel of de wang van de band hier niet tegen kan. Kan dit zwabberen en gevoelig rijden met de banden te maken hebben of is er ook een ander euvel bekend die dit kan veroorzaken.
mvg
Dan
Op de 'speling achtervorklagers' ziijn dat de standaardzaken die ik gecontroleerd heb. Is deze speling 'te voelen' of hoe anders te achterhalen. Ik heb het achterwiel nog gecontroleerd op een slag in het wiel, nog niet exact gemeten, maar ca 5-10mm slag in het wiel. Hoeveel slag mag je hebben voordat het invloed gaat uitoefenen? Ieder wiel heeft wel een beetje slag.
Dan,Dan schreef:Op de 'speling achtervorklagers' ziijn dat de standaardzaken die ik gecontroleerd heb. Is deze speling 'te voelen' of hoe anders te achterhalen. Ik heb het achterwiel nog gecontroleerd op een slag in het wiel, nog niet exact gemeten, maar ca 5-10mm slag in het wiel. Hoeveel slag mag je hebben voordat het invloed gaat uitoefenen? Ieder wiel heeft wel een beetje slag.
In een aluminium gietwiel mag helemaal geen slag zitten 0 mm dus anders moet je de velg vervangen. Heb je geen speling op de wiellagers? Is de bandenspanning 2,9 bar achter en 2,6 bar voor? In geen enkel deel van het rijwiegedeelte mag speling in zitten maar moet wel goed gangbaar zijn.
Dree
K100 RS 1988
K100 RS 1988
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 16 okt 2004, 20:44
- Woonplaats: Lommel
- Locatie: Noord-Limburg
Zwabberen / slag in wiel
BMW gietwielen staan niet bekend voor hun stevigheid.
Dacht zelf ook dat er aan mijn wielen niets mankeerde.
Heb vorig jaar goedkoop een paar wielen op de kop kunnen tikken.
Om zeker te zijn dat ze in orde waren, heb ik ze laten controleren door een vakman. Moest toevallig ook nieuwe banden leggen, en daarom dacht ik meteen ook mijn eigen wielen na te laten kijken.
Bleek dat mijn eigen wielen slechter waren dan die ik bijgekocht had !
Omdat mijn originele velgen zwart zijn, heb ik ze laten rechten.
Voelde achteraf echter geen verschil ;-(
Dacht zelf ook dat er aan mijn wielen niets mankeerde.
Heb vorig jaar goedkoop een paar wielen op de kop kunnen tikken.
Om zeker te zijn dat ze in orde waren, heb ik ze laten controleren door een vakman. Moest toevallig ook nieuwe banden leggen, en daarom dacht ik meteen ook mijn eigen wielen na te laten kijken.
Bleek dat mijn eigen wielen slechter waren dan die ik bijgekocht had !
Omdat mijn originele velgen zwart zijn, heb ik ze laten rechten.
Voelde achteraf echter geen verschil ;-(
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Patrick
R 1200 GSA
Re: 'zwabberen'
Dan, Het eerste wat je moet veranderen is je achtervering. Heb zelfde euvel gehad op k100'85. Motor ging steeds meer zwabberen in lange bochten op snelheid. Heb toen bij de hobbyist een nieuwe demper gekocht en een hyperpro veer op gezet. Probleem zo goed als over. Wilde ook nog progressieve voorveren plaatsen, daar had ik bij andere k ook goede ervaringen mee, maar helaas terwijl de veren lagen te wachten op inbouw, aangereden in file . Motor totall-loss.
Begin dus eerst met achterveer.
wouteRT
Begin dus eerst met achterveer.
wouteRT
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
K100 USA '85 R.I.P
Ik heb inmiddels een 2e hands recht achterwiel gemonteerd en het probleem blijft. Alles van voor naar achteren is spelingsvrij. Ik ga het nu inderdaad ook zoeken in de achtervering of voorvering. In mijn achtervering wordt het echter niet meer of minder indien ik deze van stand veranderd. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat ik op de grens van de mogelijkheden van een K100 rijd. Kan een slappe voorvering dit 'wobbelen' ook veroorzaken. Nogmaals, ik heb het alleen in die mooie lange bochten waarin advies snelheid vaak 70/80 is, maar die je lekker kan pakken met 130. Dus de motor met hoge snelheid voor een langere duur fling schuin.
Dan, nogmaals zie mijn reaktie hierboven. Ik had deze oplossing ook niet zelf bedacht, maar kreeg hem van Theo (de specialist van de Hobbyist!!)Dan schreef:Ik heb inmiddels een 2e hands recht achterwiel gemonteerd en het probleem blijft. Alles van voor naar achteren is spelingsvrij. Ik ga het nu inderdaad ook zoeken in de achtervering of voorvering. In mijn achtervering wordt het echter niet meer of minder indien ik deze van stand veranderd. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat ik op de grens van de mogelijkheden van een K100 rijd. Kan een slappe voorvering dit 'wobbelen' ook veroorzaken. Nogmaals, ik heb het alleen in die mooie lange bochten waarin advies snelheid vaak 70/80 is, maar die je lekker kan pakken met 130. Dus de motor met hoge snelheid voor een langere duur fling schuin.
Heb trouwens de progressieve voorveren nog kant en klaar nieuw in de schuur liggen, incl olie. Je mailt maar.
greetings,
wouteRT
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
K100 USA '85 R.I.P
hoi Woutert,
ik heb je nog een mail verstuurt, heb je deze nog ontvangen?
Inmiddels de achterveer met mijn buurmans veer uitgewisseld..... inderdaad een wereld van verschil. Het lijkt erop dat dit inderdaad de oorzaak is. Visueel kan ik echter niets aan mijn veer ontdekken, is volgende de teller 96.000 km mee gedraaid.
Ik plaats nog een nieuw bericht tav aanbevelingen nieuwe/type schokbreker.
Bedankt in ieder geval voor de aanwijzing!!
(en ja, zie mijn mail, ik ben nog geinteresseerd in je voorveren..
ik heb je nog een mail verstuurt, heb je deze nog ontvangen?
Inmiddels de achterveer met mijn buurmans veer uitgewisseld..... inderdaad een wereld van verschil. Het lijkt erop dat dit inderdaad de oorzaak is. Visueel kan ik echter niets aan mijn veer ontdekken, is volgende de teller 96.000 km mee gedraaid.
Ik plaats nog een nieuw bericht tav aanbevelingen nieuwe/type schokbreker.
Bedankt in ieder geval voor de aanwijzing!!
(en ja, zie mijn mail, ik ben nog geinteresseerd in je voorveren..