K100LT - 'zwabberen'

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dan
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2004, 16:54

K100LT - 'zwabberen'

Bericht door Dan »

Hallo,
ik heb een K100LT '89 (topkoffer gedemonteerd) met zojuist bridgestone banden gemonteerd. Ik heb het zomerseizoen met een zijspan gereden en marcadan banden. Nu het zijspan gedomenteerd. Ik vind de fiets nu erg gevoelig op de wegen. met name in die mooie lange bochten met een ca 130km/uur begint de achterkant flink te zwabberen en ben ik genoodzaakt om snel het gas dicht te draaien. Het lijkt wel of de wang van de band hier niet tegen kan. Kan dit zwabberen en gevoelig rijden met de banden te maken hebben of is er ook een ander euvel bekend die dit kan veroorzaken.

mvg
Dan
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Verkeerde afstelling achterveer, speling achtervorklagers, lekkende keerring voorvork, speling in balhoofdlagers...ik noem maar wat. Aangezien je een tijdje met een (kindervoituur=grapje :wink: ) aan je brommer hebt gereden kan het zijn dat je het toen niet direct gewaar werd.
Dan
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2004, 16:54

Bericht door Dan »

Op de 'speling achtervorklagers' ziijn dat de standaardzaken die ik gecontroleerd heb. Is deze speling 'te voelen' of hoe anders te achterhalen. Ik heb het achterwiel nog gecontroleerd op een slag in het wiel, nog niet exact gemeten, maar ca 5-10mm slag in het wiel. Hoeveel slag mag je hebben voordat het invloed gaat uitoefenen? Ieder wiel heeft wel een beetje slag.
DREE
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 okt 2004, 22:02
Locatie: Vlaardingen NL

Bericht door DREE »

Dan schreef:Op de 'speling achtervorklagers' ziijn dat de standaardzaken die ik gecontroleerd heb. Is deze speling 'te voelen' of hoe anders te achterhalen. Ik heb het achterwiel nog gecontroleerd op een slag in het wiel, nog niet exact gemeten, maar ca 5-10mm slag in het wiel. Hoeveel slag mag je hebben voordat het invloed gaat uitoefenen? Ieder wiel heeft wel een beetje slag.
Dan,

In een aluminium gietwiel mag helemaal geen slag zitten 0 mm dus anders moet je de velg vervangen. Heb je geen speling op de wiellagers? Is de bandenspanning 2,9 bar achter en 2,6 bar voor? In geen enkel deel van het rijwiegedeelte mag speling in zitten maar moet wel goed gangbaar zijn.
Dree
K100 RS 1988
PatricK/GS
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 okt 2004, 20:44
Woonplaats: Lommel
Locatie: Noord-Limburg

Zwabberen / slag in wiel

Bericht door PatricK/GS »

BMW gietwielen staan niet bekend voor hun stevigheid.
Dacht zelf ook dat er aan mijn wielen niets mankeerde.
Heb vorig jaar goedkoop een paar wielen op de kop kunnen tikken.
Om zeker te zijn dat ze in orde waren, heb ik ze laten controleren door een vakman. Moest toevallig ook nieuwe banden leggen, en daarom dacht ik meteen ook mijn eigen wielen na te laten kijken.
Bleek dat mijn eigen wielen slechter waren dan die ik bijgekocht had !
Omdat mijn originele velgen zwart zijn, heb ik ze laten rechten.
Voelde achteraf echter geen verschil ;-(
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
wouteRT
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2004, 15:10
Locatie: Gouda - Nederland

Re: 'zwabberen'

Bericht door wouteRT »

Dan, Het eerste wat je moet veranderen is je achtervering. Heb zelfde euvel gehad op k100'85. Motor ging steeds meer zwabberen in lange bochten op snelheid. Heb toen bij de hobbyist een nieuwe demper gekocht en een hyperpro veer op gezet. Probleem zo goed als over. Wilde ook nog progressieve voorveren plaatsen, daar had ik bij andere k ook goede ervaringen mee, maar helaas terwijl de veren lagen te wachten op inbouw, aangereden in file :evil: . Motor totall-loss. :evil:
Begin dus eerst met achterveer.
wouteRT
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
Dan
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2004, 16:54

Bericht door Dan »

Ik heb inmiddels een 2e hands recht achterwiel gemonteerd en het probleem blijft. Alles van voor naar achteren is spelingsvrij. Ik ga het nu inderdaad ook zoeken in de achtervering of voorvering. In mijn achtervering wordt het echter niet meer of minder indien ik deze van stand veranderd. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat ik op de grens van de mogelijkheden van een K100 rijd. Kan een slappe voorvering dit 'wobbelen' ook veroorzaken. Nogmaals, ik heb het alleen in die mooie lange bochten waarin advies snelheid vaak 70/80 is, maar die je lekker kan pakken met 130. Dus de motor met hoge snelheid voor een langere duur fling schuin.
wouteRT
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2004, 15:10
Locatie: Gouda - Nederland

Bericht door wouteRT »

Dan schreef:Ik heb inmiddels een 2e hands recht achterwiel gemonteerd en het probleem blijft. Alles van voor naar achteren is spelingsvrij. Ik ga het nu inderdaad ook zoeken in de achtervering of voorvering. In mijn achtervering wordt het echter niet meer of minder indien ik deze van stand veranderd. Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat ik op de grens van de mogelijkheden van een K100 rijd. Kan een slappe voorvering dit 'wobbelen' ook veroorzaken. Nogmaals, ik heb het alleen in die mooie lange bochten waarin advies snelheid vaak 70/80 is, maar die je lekker kan pakken met 130. Dus de motor met hoge snelheid voor een langere duur fling schuin.
Dan, nogmaals zie mijn reaktie hierboven. Ik had deze oplossing ook niet zelf bedacht, maar kreeg hem van Theo (de specialist van de Hobbyist!!)
Heb trouwens de progressieve voorveren nog kant en klaar nieuw in de schuur liggen, incl olie. Je mailt maar.
greetings,
wouteRT :D
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
Dan
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 okt 2004, 16:54

Bericht door Dan »

hoi Woutert,

ik heb je nog een mail verstuurt, heb je deze nog ontvangen?
Inmiddels de achterveer met mijn buurmans veer uitgewisseld..... inderdaad een wereld van verschil. Het lijkt erop dat dit inderdaad de oorzaak is. Visueel kan ik echter niets aan mijn veer ontdekken, is volgende de teller 96.000 km mee gedraaid.
Ik plaats nog een nieuw bericht tav aanbevelingen nieuwe/type schokbreker.

Bedankt in ieder geval voor de aanwijzing!!
(en ja, zie mijn mail, ik ben nog geinteresseerd in je voorveren..
wouteRT
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 okt 2004, 15:10
Locatie: Gouda - Nederland

Bericht door wouteRT »

Ha Dan,
Via privereactie van forum heb ik je een mailtje gestuurd. Is deze aangekomen? mail anders mij even, dan heb ik je emailadres weer.
greetings,
wouter :D
R1100RT '97
K100 USA '85 R.I.P
dejos
Berichten: 259
Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
Woonplaats: Rillaar
Locatie: Rillaar (Aarschot)

Bericht door dejos »

Heb zelfde meegemaakt met R850R , motor was niet meer baanvast in de bochten , ik wist dat m'n achtervering defect was , want de olie was er zelfs uitgelopen . Heb Wilbers-vering laten plaatsen en probleem was opgelost.
Plaats reactie