Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Kries

Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Ben aan 't overwegen om een recentere te kopen.
Wegens nek- en rugklachten is alleen een redelijk sportieve (licht voorover gebogen dus) mogelijk.

Na 3 GS-en overgeschakeld naar een K100RS16V, daarna een K1100RS en momenteel een RS1100RS.

Een F800ST komt voor mij (ex trialist en endurorijder) vooral in ' t zicht qua handelbaarheid (gewicht), zitpositie en sportiviteit.

Zijn er nog die overgestapt zijn van R/K naar een F en hoe bevalt dat????

Momentele zorgpunten :
-riemaandrijving
-volume van de koffers
-betrouwbaarheid motor

'k Weet het, 't is zeer persoonlijk en waarschijnlijk niet echt relevant....vandaar graag rijderservaringen.

Alvast bedankt voor de reacties.

(en ja hoor 'k weet het testentestentestentestentesten)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Koppel!! »

YOO

Wel, mogelijk niet relevant met de info die je wil hebben, maar op gebied van de motor en aandrijving kan ik de F800xx zeker aanbevelen. Heb nu al voldoende kunnen vergelijken tussen m'n R1150GSA en m'n F800GS en de motor van de 800 is echt een droom? Zijdezacht, voldoende poeier (als je maar wat hoger in de toeren kruipt) en de versnellingsbak is bijna Japans aanvoelend tov. m'n boxerboite.

De mogelijke kettingreactie is dan op de S/ST nog beter gefilterd door de riem, die toch iets meer rek kan geven dan de ketting op de GS.

Soit, die motorblokken, boiten etc van de 800 reeks kan ik zeker aanbevelen, rijdt héél goed.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Kries

Bericht door Kries »

Philip, dank voor de info.

Alle info is relevant wat mij betreft. Na 30 jaar boxers/K"s overschakelen naar "iets anders" is niet evident. Dacht eerst aan een R1150RS of een R1200ST maar het leeggewicht (ahja ex trialist en nogal graag links/rechts of omgekeerd op een vluggertje) vind ik erover. De R1100RS is op het randje qua gewicht.

'k Probeer eens een proefrit met de F800ST...en we zien wel.
yoooooh
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 aug 2005, 23:02
Locatie: keerbergen

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door yoooooh »

ik denk dat je waarschijnlijk de zithouding van een GS zou verkiezen boven die van de ST...
maar dat kan je in de showroom al snel zelf ondervinden..
heb vroeger met een 1150GS gereden.. de F800 heeft evenveel pk (85), en is minstens even imposant en heel up-to-date...
de koffers zijn afgezien van de kleur overigens krek dezelfde.
maar om al deze redenen heb ik juist een F800GS ... eigenaars van een ST of van een 1200 zullen een ander gedacht hebben uiteraard!
ook te overwegen: een R1200R ?

overigens:
alleen bezitters van een f800gs weten waarom er zo weinig van te koop staan:
YOU DON'T SELL BIG FUN !!!!!

nèm.
bmw or not, that's the dillemma
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Gezien de nek- en rugklachten zit een GS er echt niet meer in (anders had ik de volledig geprepareerde en uitgebouwde r100GS - woestijnrat...pistevast...noooooooit verkocht).

Dus F800ST of R1200RS of R1150RS of R1100RS zijn de opties. K RS en ook natuurlijk.

Dus vandaag de vraag over de F800ST..... Qua zitpositie op de GS..ik haal er geen 20 km/dag op :roll:
kurt1973
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 mei 2007, 10:00
Locatie: Somewhere

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door kurt1973 »

Ik ben overgestapt van een R1150RT naar een F800ST. Eigenlijk op alle vlakken een verbetering, behalve op het vlak van windbescherming. Ik zit blijkbaar net in de turbulentiezone, dus ik hoor wel wat lawaai rond mijn helm, maar niets dat niet met oordopjes opgelost kan worden. Voor de rest is de F een zeer vinnige machine, ik heb eigenlijk nooit het gevoel dat ik power tekort kom, zeer handelbaar, en de koffers zijn groot genoeg (alhoewel ik moet toegeven dat ze niet aan die van de RT kunnen). Ik heb op een half jaartje tijd 10.000 km gereden, twee keer op reis geweest (Zwarte woud en Normandie), en het is dolle pret op de ST. De zithouding is tegenover de RT wat meer voorovergebogen, wat mij goed uitkomt, als ik lang rechtop zit krijg ik last van mijn staartbeentje (valpartij met ski 2.5 jaar geleden :cheese: ), ik heb alleszins nog geen last gehad van polsen of zo.

Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus

F800r
sabke69
Berichten: 173
Lid geworden op: 06 aug 2009, 09:34
Woonplaats: Sint-Truiden
Locatie: Sint- truiden

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door sabke69 »

Kries schreef:Gezien de nek- en rugklachten zit een GS er echt niet meer in (anders had ik de volledig geprepareerde en uitgebouwde r100GS - woestijnrat...pistevast...noooooooit verkocht).

Dus F800ST of R1200RS of R1150RS of R1100RS zijn de opties. K RS en ook natuurlijk.

Dus vandaag de vraag over de F800ST..... Qua zitpositie op de GS..ik haal er geen 20 km/dag op :roll:
Beste, deze snap ik niet goed, ik rij zelf met een F 800 R en ben zeeeer tevreden over mijn motor, rijd als een klokje en is zeer vinnig + het uiterlijk van deze motor spreekt me als vrouw ook het meeste aan, maar ben zelf een rugpatient( heb prothese+vastzetting op l4 en l5 lage rug dus) en ben nu op de sukkel met mijn nek, en ik ben me nu de vraag aan het stellen, misschien was ik toch beter voor de R 1200 R gegaan? alleen al maar omdat de zithouding toch beter zou zijn en minder druk op nek zou krijgen? ben ik dus verkeerd aan het denken???
Ik heb bij discovery days een rit gemaakt met de R 1200 R en moet eerlijk toegeven, op het kleine stukje dat ik toen gereden heb, viel die toch vrij zware motor tov mijne heel goed mee, ook in de bochten. en qua zithouding was dat toch een groot verschil.
Zal misschien persoonlijk af hangen van waar je last hebt natuurlijk, maar nu lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een F beter zou zijn voor rug en nek als een R serie spijtig genoeg.
Sabke




BMW Vlaanderen lid
[/size][/i]
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door animal »

Ik kan je de F800ST alleen maar aanbevelen. Heb een maand geleden de gelegenheid gehad om er een weekje met één rond te rijden en da's me behoorlijk bevallen (ter info, mijn dagelijks machien is een r1150GS). Na een 1000 km op de ST waren de ervaringen zeer positief. Heel licht en wendbaar, soepel en toch vermogen genoeg, windbescherming en zithhouding zijn OK en laten tochtjes van 8-9 u per dag probleemloos toe. Zeer laag verbruik: minder dan 4 liter gemiddeld en toch vrij sportief gereden en weinig verschil tussen autosnelweg en binnenwegenkilometers.........
De riem laat toe om vrij laag in toeren te gaan, lager dan bij de kettingaangedreven F-reeks ..........maar hier toch een opmerking: jij bent ex-trialist lees ik.....zo'n riem best niet gebruiken op onverhard hee (maar ja , de kans da je zoiets met een ST gaat doen is toch wel vrij klein denk ik).
kurt007
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 dec 2009, 20:24

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door kurt007 »

Heb ook +/- 2 jaar met een F800St gereden en niets dan lof over deze motor.
Nooit last gehad van nek/rug en ben zelf ook rugpatiënt.
Motor heeft zeer goede zithouding, maar dat is personnlijk en moet je zelf testen.
Blok rijdt zeer soepel, sportief, heeft zeker meer dan voldoende power (voor mij althans)
Ik ben overgestapt naar een F800GS omdat ik af en toe eens een veldweg wil nemen.
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

@ Sabke69 .....zonder kuip rijden met nek- en rugproblemen....voor mij onmogelijk.

Iedereen al bedankt voor de reactie.

'k Heb gezien dat ze deze bij Dockx verhuren. Dus zal ik er maar eens een vrije dag aan besteden en proberen.

Enkel de koffers...daar heb ik nogal mijn twijfels over.

En de tip over off-road zal ik proberen in gedachte te houden... :lol:

Ben waarschijnlijk de enige ligfietser die probeert te mountainbiken met zo'n vehikel (met de nadruk op probeert :oops: )
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door mjy009 »

Heb in mei mijn 10 jaar oude R1100RS ingewisseld voor een K1300s,
en ik moet zeggen dat die qua comfort stukken beter is,
al lijkt hij sportiever.
De koffers (identiek aan de F-reeks) zijn idd minder handig in gebruik,
maar dat went ook wel.
Kreeg een tijdje geleden een GS mee als vervangmotor.
Leuk, maar het bevestigde enkel mijn keuze voor de K als ontspannen motor voor lange ritten.
yoooooh
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 aug 2005, 23:02
Locatie: keerbergen

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door yoooooh »

mjy009 schreef:Leuk, maar het bevestigde enkel mijn keuze voor de K als ontspannen motor voor lange ritten.
inderdaad, het hangt er van af voor wat je de motor wil gebruiken: lange ritten of korte? op autostrade? stadsverkeer? fileverkeer? met duo? in weer en wind? enz..
bmw or not, that's the dillemma
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door mjy009 »

Ik gebruik de K dagelijks om het fileverkeer in Brussel te trotseren.
Dat lukt vlotter dan met de RS.
Geen klagen over de handelbaarheid dus, al is de motorngezien zijn afmetingen niet van het kwikzilverachtige type als een GS.
Van enige topzwaarheid is echter geen sprake.
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Probleem met de K en R serie is het gewicht...voor mij tenminste.

Snel links/rechts zit er bij deze gewichten niet echt in... Snelweg is niet mijn ding, dagelijks gebruik (zomer en winter) wel. En graag speedy in de Ardennen...

Licht, wendbaar en multi-inzetbaar zijn is meer mijn ding dus.
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Ondertussen een proefritje gemaakt met een F800ST.

Eigenlijk valt de zitpositie wat tegen...iets te laag voor de polsen/nek...maar da 's misschien een kwestie van gewoonte een aanpassen.

Groter (en misschien wel onoplosbaar) probleem is de inhoud van de zijkoffers. Daar past eigenlijk niks in van wat ik dagelijks vervoer.
Topkoffer is ook niet je dat.

Verder is het rijgedrag geweldig. Als vrijetijdsmotor zou die zeer hoog scoren bij mij. Als dagdagelijkse motor heb ik bagageproblemen.

Wordt nog steeds vervolgd.
Gebruikersavatar
mdc
Webmaster
Webmaster
Berichten: 924
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:27
Woonplaats: Brugge
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door mdc »

Je kan altijd alternatieve bagage installeren zoals Givi 35liter koffers

Afbeelding
Marc

R1250RT 2020
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

mdc schreef:Je kan altijd alternatieve bagage installeren zoals Givi 35liter koffers

Dank voor de tip. Passen daar dan ook een helm en een laptop in? (in 2 koffers natuurlijk 8-) )

In 't slechtste geval heb ik mee : een laptop met toebehoren, veiligheidskledij (harnas, schoenen, handschoenen, helm) en wat klein materiaal.
In de standaard koffers (inclusief top) van de RS lukt dit zonder probleem....
Gebruikersavatar
mdc
Webmaster
Webmaster
Berichten: 924
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:27
Woonplaats: Brugge
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door mdc »

Best eens binnenspringen in een RAD winkel en eens uittesten die zijkoffers. De topkoffer kan je eventueel iets groter nemen, zoals de 46 liter
Marc

R1250RT 2020
yoooooh
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 aug 2005, 23:02
Locatie: keerbergen

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door yoooooh »

Kries schreef:...F800ST. Eigenlijk valt de zitpositie wat tegen...iets te laag voor de polsen/nek...
??
tja, vandaar dat ik sowieso de GS zou aanraden, daar zit je veel rechter op, toch? lijkt me stukken beter voor nek en polsen... maar dan had je dan rugklachten?
heb vroeger een sportieve motor gehad maar voor woon/werk-verkeer (met veel file) kreeg ik ook al snel nek- en (in mindere mate) pols-pijnen... en dat werd ik niet gewoon, integendeel. dus ik zou zeggen: bezint eer je begint! misschien dat een consultatie bij een dokter/specialist ook wat helderheid kan scheppen?
succes!
bmw or not, that's the dillemma
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door GertH »

Kries schreef:Ondertussen een proefritje gemaakt met een F800ST.

Eigenlijk valt de zitpositie wat tegen...iets te laag voor de polsen/nek...
Kries schreef:@ Sabke69 .....zonder kuip rijden met nek- en rugproblemen....voor mij onmogelijk.
Beste Kries, ik weet dat je een GS al hebt uitgesloten wegens te rechte zithouding; en dat je met kuip wilt rijden omwille van nek/rug, maar heb je al eens gereden op een F650GS? Ik rijd zelf met eentje die ik voorzien heb van een groter windscherm, dat ik pas onlangs weer opnieuw gemonteerd heb na in de zomer een tijdje met het standaard (belachelijk klein) scherm te hebben gereden. Het verbaasde me nu weer hoeveel verschil dat scherm maakt! Ik zit een pak beter beschermd tegen de winddruk tegen mijn borst; enig nadeel is veel meer geluid in de helm, maar daar dienen oorstoppen voor.

En ik heb niet de indruk dat ik al te recht op de moto zit; ik rijd met "gebroken" polsen en mijn voorarmen bijna in horizontale positie, zodat ik vanzelf meer voorovergebogen zit; zeker niet zoals je sommigen ziet rijden met gestrekte bijna achteroverleunend in het zadel. Het lijkt me dat de rijders op de 1200 GS'en idd een stuk rechter op hun machine zitten dan ik.

En ja... als ze je zien staan naast je 650, dan moet je erbij nemen dat men je op een clubrit soms bezorgd vraagt of je de anderen wel zult kunnen volgen tijdens de rit. Want het is "toch maar een 650?". Pff... die vraag stellen ze me ná de rit anders nooit hoor :lol: .

Een laatste punt: ik heb steeds een systeemhelm 5 gedragen, tot ik in augustus tegen de grond ben gegaan en mijn helm heb kunnen afschrijven (serieus verschoten trouwens: kinstuk van helm was goed geraakt). Nu draag ik een BMW sportintegraal en man, wat een verschil!! Op papier lijkt het minder gewicht misschien verwaarloosbaar, maar in pratkijk is het verschil groot. Hij is ook aerodynamischer dan de systeemhelm waardoor hij voor mij tijdens het rijden minder belastend is voor de nek.

Succes met je verdere testritten.

mvg, G
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Na nog een halve dag testrijden...

nog steeds last in polsen en handen, alhoewel de zitpositie iets minder sportief is dan op een R1100RS. Ondertussen ook een R1200ST eventjes proefgereden en 'k denk dat dit maar aan mijn behoeften voldoet. Goede zitpositie, voldoende bagageruimte....2 eigenschappen die ik standaard bij de F800ST niet terugvind.

De R weegt ook "maar" 205 kg leeg (nog altijd +- 40 kg minder dan dar RS)

Voorlopig is de kwestie nog onbeslist maar de (persoonlijke) voordelen van de R beginnen toch aardig door te wegen.

De F is een zeer leuke en wendbare motor...maar om daar + 20000 km/jaar mee te doen lijkt het comfort (voor mij) net iets te beperkt.
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Ondertussen toch nog wat F's bekeken.....morgen nog 1tje en de kans is groot dat er een F800ST in de garage staat binnen enkele weken 8-)

De R1100RS staat te koop maar wordt nog elke dag gebruikt. Als het qua plaats lukt blijven ze beide in de garage...

Wordt morgen zeker vervolgd :razz:
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Gisteren de F800ST opgehaald.
01/2009 met 8200 km op de teller en in showroomstaat
Eerste indruk (voor wat die waard is bij zo'n weer)

-zitpositie is iets meer ontspannen dan op de RS
-wel behoorlijk in de wind (neenee..niet figuutlijk)
-riemaandrijving is nogal bokkig (maar dat kan ook aan de bestuurder liggen na 30 jaar cardan gewoon te zijn)
-lichtgewicht...'k heb de indruk dat 'k op een kinderfietske zit..
-meer dan voldoende power
-zeer handelbaar
-doet en voelt nogal Japans aan

Eerst nog wachten op een nummerplaat en dan volop rijden en uittesten. Mogelijk een iets grotere ruit monteren (Wundelich, MRA, .... )
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Koppel!! »

YOO

Allé, proficiat, nu foto's :D

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Kries

Re: Van K/R (RS)overstappen op een F? (ST)

Bericht door Kries »

Koppel!! schreef:YOO

Allé, proficiat, nu foto's :D

Grtz, Philip!

Ze hebben hier op ' t forum al eens gestaan onder "Te Koop"...


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us


Maar deze dus :grin:
Plaats reactie