oldtimer taks

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

oldtimer taks

Bericht door Dirk Pauwels »

De belgische staat slaagt er toch altijd in om ne mens te kloten hé....
Taks voor nen oldtimer is 35 euro, leuk, maar wie wist er dat deze jaarlijkse forfaitaire taks ook moet betaald worden als de motor in de loop vh jaar verkocht wordt?
Mijnen BSA is verkocht in April, een week later krijg ik een overschrijving in de bus: taks betalen....aangezien de nr plaat geschrapt is, dus niet betaald. Ondertussen na 3 reminders van de vrolijke heren en dames eens contact opgenomen (via mail, want telefoon nemen de heren en dames niet op) en blijkt dat ik toch moet betalen, jaar was al begonnen, maakt niet uit of de motor verkocht en de plaat geschrapt is....
Is natuurlijk maar 35 euro, maar toch.....Betalen voor iets wat je niet meer hebt.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: oldtimer taks

Bericht door Zeppe »

Dirk Pauwels schreef:De belgische staat slaagt er toch altijd in om ne mens te kloten hé....
Taks voor nen oldtimer is 35 euro, leuk, maar wie wist er dat deze jaarlijkse forfaitaire taks ook moet betaald worden als de motor in de loop vh jaar verkocht wordt?
Mijnen BSA is verkocht in April, een week later krijg ik een overschrijving in de bus: taks betalen....aangezien de nr plaat geschrapt is, dus niet betaald. Ondertussen na 3 reminders van de vrolijke heren en dames eens contact opgenomen (via mail, want telefoon nemen de heren en dames niet op) en blijkt dat ik toch moet betalen, jaar was al begonnen, maakt niet uit of de motor verkocht en de plaat geschrapt is....
Is natuurlijk maar 35 euro, maar toch.....Betalen voor iets wat je niet meer hebt.....
maar 35 euro :shock:
en wedden dat de nieuwe eigenaar van uwen oldtimer ook langs de kassa mag voor het volle pond !
dat is dan weer mooi meegenomen voor vaderke staat

grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: oldtimer taks

Bericht door WimLT »

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: oldtimer taks

Bericht door Harald »

Is het niet zo dat je éérst moet betalen.
Dat ze dan uitrekenen hoeveel 12 den ( maanden ) je hebt gebruik gemaakt van de n° plaat
en ze u dan het verschil terug storten.
Beetje zoals bij een auto :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: oldtimer taks

Bericht door Dirk Pauwels »

Harald schreef:Is het niet zo dat je éérst moet betalen.
Dat ze dan uitrekenen hoeveel 12 den ( maanden ) je hebt gebruik gemaakt van de n° plaat
en ze u dan het verschil terug storten.
Beetje zoals bij een auto :wink:
Deez kreeg ik als antwoord van de belastingen:

<<In antwoord op uw e-mail dien ik U te antwoorden dat de verschuldigde verkeersbelasting nog
wel degelijk dient te worden betaald. Het handelt hier over een forfaitaire taks voor oldtimers en
deze is steeds voor een volledig jaar verschuldigd.(zelfs al wordt deze plaat geschrapt in de loop
van het referentiejaar)>>

Dus geen terugstortingen blijkbaar. Wist da nie en ze geven ook genen uitleg, zelfs nie in den 3de rappel....kost te veel moeite allemaal hé....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: oldtimer taks

Bericht door Harald »

Raar hé....
Bij auto's doen ze dat wel.
Tja .... de bureaucratie zeker hé.

( PS , ik stuur u deze avond of morgen , de prijs van een licht beschadigde R1150 GS
Bj 2000 zonder ABS hopelijk met wat foto's ) per PB of mail.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: oldtimer taks

Bericht door Dirk Pauwels »

Harald schreef:
....PS , ik stuur u deze avond of morgen , de prijs van een licht beschadigde R1150 GS
Bj 2000 zonder ABS hopelijk met wat foto's ) per PB of mail.

Heel goe!, Al bedankt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: oldtimer taks

Bericht door Motard de l'Allier »

Dirk,
Ben dit vier jaar geleden ook tegengekomen met de verkoop van mijn R100RT.
Van een forfaitaire taks krijg je niks terug, dus geen x-aantal 12den.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Plaats reactie