Probleem slot topcase
Moderator: GVN
Probleem slot topcase
Als trotse eigenaar van een R1200RT heb ik toch een klein probleem met het slot van de topcase.
Aangezien de motor voor woon-werkverkeer dient, gebruik deze alle dagen.
Al enige tijd moet ik redelijk veel kracht zetten op het slot om de topcase open te krijgen.
Zijn er hier soms collega-motars die hetzelfde probleem hebben?
Kan men eventueel het slot via de binnenzijde smeren?
Iemand een oplossing?
Aangezien de motor voor woon-werkverkeer dient, gebruik deze alle dagen.
Al enige tijd moet ik redelijk veel kracht zetten op het slot om de topcase open te krijgen.
Zijn er hier soms collega-motars die hetzelfde probleem hebben?
Kan men eventueel het slot via de binnenzijde smeren?
Iemand een oplossing?
Je bent enkel dom, als je niets leert uit je eigen fouten
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
- Woonplaats: gent
- Locatie: oostvlaanderen
Re: Probleem slot topcase
De eerste vraag die je jezelf dan stelt is; is er wat veranderd, ging het voorheen vlotter toe of is 't altijd al stroef gegaan.
Als 't voorheen vlotjes ging dan kan je eens doorsmeren, evt 't slot demonteren en opnieuw vol vet zetten is 't beste, eventueel het overbrengingsmechanisme proper maken en opnieuw een likje smering geven...
Een kofferslot is makkelijk te demonteren -zie link onderaan- WD40 zoals nonkel moto zei zal wel -tijdelijk- helpen, je kan er 't slot en mechanisme als 't ware mee doorspoelen, vet is achteraf de betere slotoptie om langere tijd weer op je gemak te zijn
Dus effe uitbouwen, netjes ontvetten en weer in het vet zetten
Bekijk sowieso rondom de kofferafdichting -nergens uit de zitting gekomen- of de koffer wel netjes sluit en er niks vervormd is waardoor een slothaak harder moet trekken of je harder aan die sleutel moet wringen
Een plezant klusje
http://www.ebbo.org/re_keying.php
Als 't voorheen vlotjes ging dan kan je eens doorsmeren, evt 't slot demonteren en opnieuw vol vet zetten is 't beste, eventueel het overbrengingsmechanisme proper maken en opnieuw een likje smering geven...
Een kofferslot is makkelijk te demonteren -zie link onderaan- WD40 zoals nonkel moto zei zal wel -tijdelijk- helpen, je kan er 't slot en mechanisme als 't ware mee doorspoelen, vet is achteraf de betere slotoptie om langere tijd weer op je gemak te zijn
Dus effe uitbouwen, netjes ontvetten en weer in het vet zetten
Bekijk sowieso rondom de kofferafdichting -nergens uit de zitting gekomen- of de koffer wel netjes sluit en er niks vervormd is waardoor een slothaak harder moet trekken of je harder aan die sleutel moet wringen
Een plezant klusje
http://www.ebbo.org/re_keying.php
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Probleem slot topcase
Als het is zoals bij de oude koffersloten is demontage idd wat priemelwerk....ik zou om te beginnen er een teflon spray in spuiten, die droogt niet uit zoals WD40. In het slot maar ook in/op het mechanisme. Mechanisme zou je zelfs wat dikkere lithium vet spray kunnen gebruiken (waterafstotend vet, smeert wel iets minder bij koude doordat het wat dikker is en stolt), in de vakhandel zijn verschillende speciale sprays te krijgen. Je kan ook met grafiet proberen smeren zoals vroeger, maar denk dat de huidige teflon beter is dan de grafiet van vroeger.
Als het geen beterschap geeft slot demonteren en smeren of vervangen, kost geen stukken van mensen. Op e bay heb je slot sets van 2 sloten met 2 sleutels voor nog geen 30 euro....je kan elk slot aanpassen aan je eigen contactsleutel.
Als het geen beterschap geeft slot demonteren en smeren of vervangen, kost geen stukken van mensen. Op e bay heb je slot sets van 2 sloten met 2 sleutels voor nog geen 30 euro....je kan elk slot aanpassen aan je eigen contactsleutel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Probleem slot topcase
Dank aan iedereen voor de snelle reactie.
Het slot zelf is geen probleem,het verdraaien van de sleutel gaat nog steeds soepel.
Men moet alleen stevig op het slot duwen om de hendel te laten opspringen.
Volgens mij zijn er ook geen slothaken vervormd,omdat ik met een lichte druk op hendel de topcase kan sluiten.
Er zal waarschijnlijk niets anders opzitten dan het mechanisme te demonteren, reinigen en opnieuw van een laagje vet te voorzien.
Het slot zelf is geen probleem,het verdraaien van de sleutel gaat nog steeds soepel.
Men moet alleen stevig op het slot duwen om de hendel te laten opspringen.
Volgens mij zijn er ook geen slothaken vervormd,omdat ik met een lichte druk op hendel de topcase kan sluiten.
Er zal waarschijnlijk niets anders opzitten dan het mechanisme te demonteren, reinigen en opnieuw van een laagje vet te voorzien.
Je bent enkel dom, als je niets leert uit je eigen fouten
Re: Probleem slot topcase
Ik weet niet van welk jaar uwe RT is, bij mijne GT is er een terugroepactie geweest voor de sloten van koffers en topcase. Midden 2009 allemaal vervangen geweest. De koffers en topcasse van een RT en GT zijn toch dezelfde.
Ps. kon ook de hendel niet meer los krijgen.
Ps. kon ook de hendel niet meer los krijgen.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Probleem slot topcase
Na het vervangen van het slot bij aankoop van een nieuwe eRTee, moest ook ik ontzettend hard duwen wilde de topcase ontgrendelen.
Het probleem zat 'm in het niet goed in elkaar zetten van het ontgrendel mechanisme na het vervangen van het slot.
Met de reeds eerder hierboven beschreven handleiding heb ik zelf het probleem op weten te lossen en het mechanisme weten te herstellen.
Het is idd een 'plezant' klusje...
Het probleem zat 'm in het niet goed in elkaar zetten van het ontgrendel mechanisme na het vervangen van het slot.
Met de reeds eerder hierboven beschreven handleiding heb ik zelf het probleem op weten te lossen en het mechanisme weten te herstellen.
Het is idd een 'plezant' klusje...
Re: Probleem slot topcase
Komt nog goed met de moh_fan.moh_fan schreef:Na het vervangen van het slot bij aankoop van een nieuwe eRTee, moest ook ik ontzettend hard duwen wilde de topcase ontgrendelen.
Het probleem zat 'm in het niet goed in elkaar zetten van het ontgrendel mechanisme na het vervangen van het slot.
Met de reeds eerder hierboven beschreven handleiding heb ik zelf het probleem op weten te lossen en het mechanisme weten te herstellen.
Het is idd een 'plezant' klusje...
Re: Probleem slot topcase
Hij is besteld geweest einde van de maand September 2009 en ingeschreven in Januari 2010.Vanguard schreef:Ik weet niet van welk jaar uwe RT is, bij mijne GT is er een terugroepactie geweest voor de sloten van koffers en topcase. Midden 2009 allemaal vervangen geweest. De koffers en topcasse van een RT en GT zijn toch dezelfde.
Ps. kon ook de hendel niet meer los krijgen.
Op dit ogenblik ongeveer 10500km op de teller.
Anders moet ik even naar de dealer bellen, misschien nog onder garantie.
Je bent enkel dom, als je niets leert uit je eigen fouten
Re: Probleem slot topcase
ik heb ook zelfde probleem: moet de klep een beetje induwen en vervolgens op de cylinder van de sleutel duwen, dan pas komt de klep naar buiten.
met enkel druk op de sleutel lukt het niet. Verder is alles normaal: zit hem dus wel in het mechanisme. Slot werd wel aangepas aan mijn contactsleutel. Misschien is daar iets mis gelopen?
met enkel druk op de sleutel lukt het niet. Verder is alles normaal: zit hem dus wel in het mechanisme. Slot werd wel aangepas aan mijn contactsleutel. Misschien is daar iets mis gelopen?
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Probleem slot topcase
NIETS SMEREN AUB.
'T IS DOOD SIMPEL.
Gewoon de spanning van het slot wegnemen indien je het wil openen.
Dat gaat het vanzelf.
Stap 1: het slot met de sleutel in open positie zetten, en sleutel verwijderen.
Stap 2: onderaan op de klep die normaal open gaat DRUKKEN! Hierdoor verdwijnt de spanning op het slot.
Stap 3: op het sleutelslot drukken en langzaam de druk op de klep lossen.
De klep komt mooi naar buiten, de koffer kan geopend worden.
Smeren zal hier NIETS aan verhelpen!
'T IS DOOD SIMPEL.
Gewoon de spanning van het slot wegnemen indien je het wil openen.
Dat gaat het vanzelf.
Stap 1: het slot met de sleutel in open positie zetten, en sleutel verwijderen.
Stap 2: onderaan op de klep die normaal open gaat DRUKKEN! Hierdoor verdwijnt de spanning op het slot.
Stap 3: op het sleutelslot drukken en langzaam de druk op de klep lossen.
De klep komt mooi naar buiten, de koffer kan geopend worden.
Smeren zal hier NIETS aan verhelpen!
Laatst gewijzigd door hla op 30 jan 2011, 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Probleem slot topcase
Lijkt me inderdaad de beste oplossing.hla schreef:NIETS SMEREN AUB.
'T IS DOOD SIMPEL.
Gewoon de spanning van het slot wegnemen indien je het wil openen.
Dat gaat het vanzelf.
Stap 1: met slot met de sleutel in open positie zetten, en sleutel verwijderen.
Stap 2: onderaan op de klep die normaal open gaat DRUKKEN! Hierdoor verdwijnt de spanning op het slot.
Stap 3: op het sleutelslot drukken en langzaam de druk op de klep lossen.
De klep komt mooi naar buiten, de koffer kant geopend worden.
Smeren zal hier NIETS aan verhelpen!
Mijn rechter koffer gaat ook iets stroever dan de linker, waarschijnlijk omdat de linkse meer gebruikt wordt. Bij de rechtse duw ik ook even op de klep en dan gaat die probleemloos open.
...R1200RT... .....