problemen met shoei helm

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

Hallo,

Heb nog steeds problemen met mijn Shoei helm. Vooral het voortdurend aandampen is zeer hinderlijk. Ik heb een pinlock vizier (zou je anders niet zeggen, doet z'n werk niet) al verschillende keren eruit gehaald, proper gemaakt en er weer ingestoken.
Ik weet dat de schroefjes excentrisch zijn, maar ik slaag er niet in om het vizier niet meer te laten aandampen. Soms kan ik een rit rijden zonder damp, maar als ik 8u later weer opstap moet ik gewoon met het vizier openrijden.

Kan iemand me zeggen hoe ik de pinlock het strakst kan laten aanspannen? Bij mij staan beide 'pinnetjes' het verst naar buiten. Het lijkt te spannen, tot de damp terugkomt...

Merci!
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: problemen met shoei helm

Bericht door Harald »

Bommelaar, welk type motor heb je.
ik heb ook last van aandampen , vooral op de Rt op m'n werk. ( BMW systeem 5 helm)
Wanneer ik de ruit laat zakken, zodat er wind op de helm komt, trekt de aandamping vanzelf weg.
Op de GS heb ik er soms ook last van. ( Schuberth C3 helm)
Ik rij met een flip-up op m'n scherm.
Ik kom dan meestal even van achter mijn scherm gekropen en na 500m trekt de damp weer weg :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
pzbiker
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 okt 2009, 18:15
Locatie: Merchtem

Re: problemen met shoei helm

Bericht door pzbiker »

Is het siliconenlaagje tussen pinlock en vizier niet beschadigd, zo dat er uitgeademde lucht tussen kan ?
Afbeelding
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

Ik rij met een 1150 gs, met op de standaardruit nog een flip-up. Helm is de Shoei XR1000.
Siliconenrand lijkt me onbeschadigd. Heb wel ergens gelezen dat eenmaal het pinlock vizier nat is geweest, je een nieuw moet halen. Weet niet of dit klopt...
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: problemen met shoei helm

Bericht door Relax »

Nog nooit gehoord. 't Is niet omdat 1 pinnetje volledig naar buiten staat, dat het andere dat ook moet doen. Gewoon proberen en na elke rit beetje bijstellen. Door té hoge druk kan er ook een opening ontstaan tussen pinlock en vizier. Zoeken, beetje bij beetje, en het komt wel goed.

En euuuuuuuuuh, voor de brildragers: op je bril zit géén pinlock, dus als er iets bedampt, is het die wel.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: problemen met shoei helm

Bericht door Danny »

Haal da scherm eens van de helm en hou 't eens onder de kraan (zachtjes) er mag geen vocht tussen pinlock en vizier komen, indien wel dan lekt het ergens en zit het één niet goed geplaatst of twee de opstaande silicone rand heeft een beschadiging, beetje platgedrukt of dergelijke...

Dat de ruit op je motor ertoe bijdraagt is logisch he... op een 1150GS met een normale ruit zou je ventilatie helm het redelijk goed moeten doen of je moest maar één meter vijftig zijn :clown:

dus eens goed bekijken en zien of er wat kan verbeterd worden of er spanningen zijn na 't sluiten van 't vizier eventuele spleetjes tussen vizier en pin lock etc... hou er anderzijds rekening mee dat je niet ongestraft in een gesloten helm kan ademen zonder iets van wasem of 't moet er in 'trekken' (lees ventileren)

sucses en hou ons op de hoogte :wink:
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

Bedankt al voor de antwoorden!
ja met dat flip up ruitje zit ik volledig uit de wind, nadeel als het regent, dat de druppels er niet echt af vliegen. Heb het er nog eens afgehaald, maar dan heb ik een serieus gebulder rond m'n hoofd. Kosten baten ... :D

Ik ga dat truukje eens proberen om hem onder de kraan te houden en te zien. Ga ook nog wat aan de vijzen draaien, wist niet dat teveel spanning ook slecht was!
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: problemen met shoei helm

Bericht door Relax »

Heb je geen verluchting op je kin? Openzetten wil wel 'ns helpen, als je achter een scherm zit.
En die dingen aan je helm, rond je nek, om de kou buiten te sluiten? Afgooien, die handel.
Ineens veel meer lucht, dus veel minder bewaseming.

Mijn pinlock doet z'n werk voorbeeldig, met kinverluchting open. Maar m'n gele bril dampt dan weer aan...
I respect your opinion. But I don't give shit.
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

Kinverluchting staat open, ga nu nog eens proberen om de verluchting bovenaan de helm ook open te zetten.
Ik draag wel zo een polarbuff rond mijn nek, mss dat dat wat afsluit...
Heb nu alles nog eens proper gemaakt en de pinlock zo strak mogelijk gemonteerd. Heb alleen de indruk dat de vijsjes soms zelf weer wat losser komen, waardoor de aansluiting wat minder is.

Tis natuurlijk een luxe probleem :D
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: problemen met shoei helm

Bericht door Relax »

Bwah, als het alleen bij goedweertrips met de occasionele bui moest nodig zijn, dan wel. Niet voor een WW-rijder. Dan is het een veiligheidsprobleem.
I respect your opinion. But I don't give shit.
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

Voorlopig werkt het weer goed. Het vizier rond de pinlock dampt aan, de rest niet. Dus de pinlock doet z'n werk.
Nu eens kijken hoelang het zo blijft, heb de indruk dat de vijsjes vanzelf wat verdraaien waardoor het geheel minder goed aansluit.
gianni
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 aug 2009, 13:48

Re: problemen met shoei helm

Bericht door gianni »

weet nie waar ge die gekocht heb maar ga anders is ne keer bij RAD langs
informeer zeker daar is wanneer de mannen van shoei nog is ne keer in het land zijn
daar wordt dan je helm geheel gratis geinspecteerd en nen hoop zaken gratis vervangen
ja gratis

destijds hadden die ook nen stand op het autosalon deden daar elk jaar onze helmen binnen echter dit jaar waren ze der nie meer ...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: problemen met shoei helm

Bericht door st1100 »

Ik heb ook al veel problemen gehad met m'n shoei helm (nee , ik druk me verkeerd uit , de shoei helm is heel goed maar de pin lock trekt op geen kl**en). Met een nieuw pin-lock vizier werkt het meestal goed maar vanaf het moment dat je eraan moet zijn omdat het extreem vuil is door een langere rit enz en je ook de binnenkanten eens wil reinigen , raakt de dichtingsrand defekt , omdat deze veel te fragiel is.

Nu kwam ik deze tegen http://www.raleri.com" onclick="window.open(this.href);return false; en heb me ineens eentje met zonwering gekocht , de verzending is voorlopig gratis (offer) dus ik wil dat wel eens proberen. Ze gebruiken een visco elastische dichting dus die zou zo fragiel niet mogen zijn? Heeft er iemand weet of deze misschien bij een of andere dealer off-line (of hoe moet je dat zeggen) verkrijgbaar zijn?
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: problemen met shoei helm

Bericht door Bob »

st1100 schreef:Nu kwam ik deze tegen http://www.raleri.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Een promotiefilmpje voor anti-aandampfolie, maar dan wel in een jethelm ??? Is het abnormaal dat ik niet overtuigd ben ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: problemen met shoei helm

Bericht door st1100 »

Bob schreef:
st1100 schreef:Nu kwam ik deze tegen http://www.raleri.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Een promotiefilmpje voor anti-aandampfolie, maar dan wel in een jethelm ??? Is het abnormaal dat ik niet overtuigd ben ?
Wat maakt nu een promotiefilmpje (of geloof jij die van die lakstift en die krassen in de lak .... :roll: ). Feit is dat een pin-lock het aandampprobleem wel oplost als het goed werkt. Maar de rand is heel fragiel waardoor het (te) snel voor de vuilbak is en als het licht verkeerd invalt zie je uw eigen neus ipv de weg. Bij de raleri zou de dichtingsrand beter moeten zijn en de optische kwaliteit zou ook beter moeten zijn. Reden genoog om het eens te proberen slechter als een pin-lock kan moeilijk volgens mij :razz: en de prijs is vergelijkbaar. Een praktijktest is de enige manier om het te weten te komen.....
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

Ik ben nieuwe vijsjes gaan halen voor de pinlock, zit veel vaster vast nu.
Bleef daarvoor ongeveer één dag goed, daarna kwam het vanzelf losser.
GSAer
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 nov 2010, 17:24
Locatie: Bij de Dender

Re: problemen met shoei helm

Bericht door GSAer »

bommelaar schreef:Hallo,

Heb nog steeds problemen met mijn Shoei helm. Vooral het voortdurend aandampen is zeer hinderlijk. Ik heb een pinlock vizier (zou je anders niet zeggen, doet z'n werk niet) al verschillende keren eruit gehaald, proper gemaakt en er weer ingestoken.
Heb hetzelfde voor, en transpante silicone rond pinlock (en uiteraard pinnetjes) aangebracht. Is stukken beter maar nog niet perfect, heeft mss iets met de ventilatie te maken.. dat gezegd zijnde heb ik met een andere UVEX helm (echt dubbel glas) geen enkel probleem, zit alleen niet zo comfortabel..
* R1200 GSA * BMW Motorclub Vlaanderen lid *
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

Is in orde nu hoor. Het bleken bij mij de vijsjes van de pinlock te zijn die versleten waren. er zitten nu nieuwe op en de pinlock blijft goed vast zitten!
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: problemen met shoei helm

Bericht door st1100 »

Ik heb dus een paar dagen geleden zo'n raleri binnenscherm gekocht , in Italië. De pin-lock is vervangen door een raleri exemplaar dat donker wordt bij zonlicht. Betaling en levering is perfect verlopen. Omdat m'n pin-lock vizier nog niet oud was (maand) en voor één keer nog heel goed z'n werk deed heb ik nog een paar dagen gewacht maar met de zon van deze week heb ik de raleri er vorige maandag ingezet.

De montage was een fluitje van een cent en de raleri past perfect tussen de pinlock vijzen (is ongeveer even breed maar iets minder hoog), aan het buitenste vizier heb ik niets moeten veranderen en de pin-lock vijzen zitten er nog werkloos op. De anti-damp werking is heel goed ik mag aan rood licht met de helm volledig dicht blijven staan , enkel de rand rond de raleri bedampt , dat is dus hetzelfde als een goed werkende pin-lock (maar dan moet hij wel goed werken en dat was dus regelmatig het probleem). Omdat de raleri kleeft zijn alle problemen van vocht tussen de 2 vizieren van de baan (zowel het aandampen tussen de vizieren omdat de rand niet goed afsloot , en ook als bij reinigen met water , er water tussen liep en je heel de boel moest uit mekaar halen). Optisch is de raleri iets beter dan de pin-lock , geeft minder vervorming aan de buitenzijden. En ook de verkleurende zonnewering werkt heel goed , is zoals rijden met een getint vizier maar dan zonder de nadelen ('s avonds in het donker en in tunnels , parkeergarage's ...) het is terug wit in no time. Dit is dus een perfect alternatief voor de zonneklep van schubert , meer zelfs deze werkt automatisch :cheers: , geen gedoe meer om snel die knop van de zonneklep te vinden bij het binnendraaien van de parkeergarage. :roll:
Wat ik bij de pin-lock had : dat ik m'n eigen neus zag bij bepaalde stand van de zon en ook onder straatverlichting , is spijtig genoeg gebleven dat zal dus aan iets anders liggen (buitenvizier??).

Ik ben heel tevreden met m'n nieuwe antidamp systeem , eindelijk beleef ik terug plezier aan m'n shoei :thumleft: :thumleft: , hopelijk blijft het nu een tijdje zo. :grin: :grin:
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: problemen met shoei helm

Bericht door bommelaar »

interessant! een gebrek aan zonnevizier vind ik achteraf bekeken een nadeel aan de shoei. Wat kost zo een raleri binnenscherm?
Bedankt voor de uitleg!
marc-d
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 jan 2006, 10:09
Locatie: speculoosgemeente

Re: problemen met shoei helm

Bericht door marc-d »

Op de website van motorfreaks staat er een test met prijzen.
Groeten
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: problemen met shoei helm

Bericht door st1100 »

Tenzij ik op die site niet gevonden heb waar jij het over hebt , zou ik dat toch geen test noemen. Eerder de promotiefiche overgeschreven. (net zoals op demotorsite en in M&t gestaan heeft).

Maar soit 35€ voor het verkeurende scherm , 25€ voor de witte versie. Afbeelding
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: problemen met shoei helm

Bericht door st1100 »

Afbeelding

en nog eentje door het vizier in de zon....
Plaats reactie