Opgepast met E10 benzine

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dav
Berichten: 108
Lid geworden op: 31 aug 2005, 08:09
Locatie: Ninove

Opgepast met E10 benzine

Bericht door dav »

Net gelezen in het motorrijwiel: in Frankrijk en Duitsland loopt men blijkbaar voor op de nieuwe Europese richtlijn rond biobrandstoffen door euro95 al vaak te vervangen door E10-benzine met 10% ethanol. Langs de snelweg in Frk zou al haast geen Euro95 meer te krijgen zijn dixit HMR. En ook Nederland zou al aardig volgen.

Dat is blijkbaar goed nieuws voor het milieu, maar blijkbaar niet voor een motor die pakweg van voor 1990 dateert. Al bij één tankbeurt zou de E10-benzine ernstige schade veroorzaken want zou slangen, dichtingen, pakkingen... sterk aantasten. En zou ook roestvorming in stalen bezinetanks bevorderen (bevat minstens 4% water). En blijkbaar zou je ook een groter spoeier moeten monteren wegens een veel lagere verbrandingswaarde.

Advies van HMR: blijf van de E10 af en tank Super98 indien geen geen Euro95 beschikbaar. In de 98 zou nog geen bio-ethanol gemengd zijn.

Is het eerste wat ik hierover las, maar toch een berichtje dat ik even wou delen.
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Opgepast met E10 benzine

Bericht door jakke »

Is hier, nog niet zo lang geleden, eens aan bod geweest. Maar daar ging het over de verdeling, van het goedje, in Duitsland. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Opgepast met E10 benzine

Bericht door Harald »

Ik stel me de vraag wat het met uw motor doet en hoe weet je dat ge dat al of niet moogt tanken.
Stel je gaat op verlof en ge tankt die E10 benzine, wat doet dat juist aan uw motor?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
UpJohn
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 jun 2007, 23:43
Locatie: Ninove

Re: Opgepast met E10 benzine

Bericht door UpJohn »

E10 is een mengsel van 90 procent Euro 95 en 10% ethanol. E10 = minder vet, waardoor de leidingen en de motor minder gesmeerd wordt en dus sneller slijt.
En deze aanpassingen zijn nog maar een begin. Uiteindelijk moeten we evalueren naar E85 brandstof met 85% pure alcohol. Dan vermindert de C0² uitstoot met 70%. Hoe meer alcohol hoe minder smering. Als je hier pure alcohol door jaagt, vreet dat alles aan en zo raakt alles verwrongen. Ook voor auto's met rechtreekse injectie is deze alcohol nefast.

Er is nog geen reden tot paniek als je per ongeluk eenmaal E10 getankt hebt. Het is niet gezond voor je auto, maar echte brokken krijg je pas na herhaaldelijke tankbeurten.
In België zal de invoering van E10 waarschijnlijk nog enkele jaren op zich laten wachten.
Wil U toch problemen voorkomen, tank dan Euro 98. Dat komt iets duurder uit maar op deze manier loopt u helemaal geen risico.

Circa 90% van de auto’s kunnen probleemloos E10 tanken.
Klik HIER om te zien of uw auto geschikt is voor het rijden op E10
Plaats reactie