wat een zootje

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Danny

wat een zootje

Bericht door Danny »

Vorige week kwam er een "Rocksterke" binnen van ne maat...
koppeling slipte, voorlopige diagnose was krukaskeerringen lek. De geur van de olie kon me niet overtuigen ik rook precies ook versnellingsbakolie.
Allez afbreken dan maar en kijken, kardan gelijk maar demonteren en spiebaantjes later smeren.

Hmm raar een flinke geut water kwam er uit de rubberen mof tussen swingarm en kardanhuis, zoiets voorspeld weinig goeds, maar positief blijven :mrgreen:

lagerpennen opwarmen en de boel demonteren, oeps de pennen zijn flink ingelopen allicht vervangen dus, grrr ik krijg het kardanhuis er niet af, trekken dan maar en floep heb 't huis vast, lag bijna op mijne rug in de garage, hola wat is dat de kruiskoppeling heb ik van 't kardanhuis getrokken maar de spiebanen zitten potvast in mekaar...
Even laten zitten dan maar en straks de swingarm er ook af...

de kleine conische lagers swingarm kardan zijn zo rot als snot en één roestboel, djeezes :roll:
de oliekeerring ingaande as kardanhuis lekt ook dat het een lieve lust is en in de buis en de mond van 't kardanhuis drijft vanalles rond, smurrie water olie etc
grote draadbus gaat er niet zomaar uit met al die viezigheid

hm hoe krijg ik die kardan nu uiteen?? zit vast in de swingarm...
swingarm eraf, pin door de kruiskoppeling, sleutel op de kardan en kloppen maar, buigen of.... breken
ineens floep los wat een roest boel zeg, ingevreten tot en met...
de swingarm lagers in de boite waren ook kaduuk, eentje was zo bruin van de roestsmurrie (nog nooit gezien) allicht kwam 't water langs daar binnen en liet het een spoor van vernieling na tot aan 't huis.

rara de koppelingspomp lekt ook en nog geen beetje, de remolie die in de koppeling zit heeft al aardig wat vreetwerk gedaan maar ik ruik ook kattepisachtige olie en ja hoor achterkant van de prise as lekt ook, tss tss wat een lekboel
boiteke deraf pakken en maar eens kijken wat erachter te zien is, hmm hmm ingaande as versnellingsbak lek, koppeling zwemt in de olie en beide krukas keerringen kaduuk...

of hoe erg kan een motor lekken, eigenlijk nog nooit gezien zoveel dingen fit, ik vermoed dat het gewoon rijden is en alle lekken negeren want overal hing olie.

de pignon heeft wat "waterschade" allicht van residu in combinatie met water, water kan hard zijn en dat is het duidelijk ook aan de vertandingen te zien...

de koppeling en de krukaskeerringen zijn vervangen, morgen de keerringen van de boite en overal nieuwe lagers inmeppen, daarna als alles klaar is nog een vervelende tik zoeken aan de rechterkant en heb er niet direct een idee van wat het is want ik zie of meet niks abnormaals.
Hoedanook de rekening loopt flink op en allicht had er met wat meer aandacht een dikke 400€ aan onderdelen kunnen bepsaard worden, nu gaan we richting 700€ en dan spreken we nog niet over mijn tijd die ik er al heb ingestoken...

wordt vervolgd (als hij weer bolt) ach ja 't achterwiel was een bevestigingsbout kwijt??? die verlies je toch niet zomaar... :roll:
kadee2

Re: wat een zootje

Bericht door kadee2 »

Da was een bureaumateke zeker Danny :roll:
Kan toch ni zijn dat die noch niks in de gaten had hé?
Kan je daar uberhaubt nog iets betrouwbaar van maken :-?

Ik zou 'm alleszins niet graag op de 2de-hands markt tegen komen... :mrgreen:

Groeten,

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Dank voor je verhaal Danny :grin:

Hopelijk laat ik het nooit zover komen ?
Vandaag op de oude K1100rs nieuwe stahl-fix remleidingen laten monteren.
Zegd de monteur, en die achterblokjes ? eentje van 2mm, ikke zet er maar gelijk nieuwe op.
Na alles in orde gemaakt hebben, belt die onderweg, de remlamp bleef branden.
Zelf kapje eraf, controle bleek ok te zijn, maar de remcylinder was flink aangetast door de rem-olie.

Dus de volgende poging is dan de rem-handel vervangen (400Euro) maar ff mee wachten.
Is met handvatverwarming, dus de hele bekabeling moet dan los, zie er tegenop.

Resultaat:
De voor en achterrem werken veel directer, pakt meteen, geen souplêse meer, direct contact.
Busjes in de voor-remschijven beginnen na 60.000km ook weer speling te krijgen, en linkervoorpoot lek ?

Met andere woorden, je hebt plezier aan de motor maar die heeft onheroepelijk onderhoud nodig.

mvg Nico
MG Breva 850
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ja, ne mens kan iets tegen komen...moto is nu toch in goede handen.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Van uw maten moet je het hebben.... :roll: die heeft wel geluk dattem bij den Danny terecht kan. Bij de dealer zou de rekening serieus oplopen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

mecapuet schreef:Ja, ne mens kan iets tegen komen...moto is nu toch in goede handen.

Gr, meca.
ja vooral vuil... :wink:
Kan je daar uberhaubt nog iets betrouwbaar van maken
natuurlijk al die spullen gewoon vervangen en de nodige aandacht geven, maar toch hoe de dingen zich snel opstapelen (vooral de kosten) als er wat mis gaat en je doet maar verder :roll:
Dus de volgende poging is dan de rem-handel vervangen (400Euro) maar ff mee wachten
maandag hebben ze nog een originele Magura rempomp (K1100LT) bij me afgeleverd voor 190€ verzendkosten inclusief, nagelnieuw, 't kan dus goedkoper :wink:
Danny

Bericht door Danny »

Tijdens de vervanging van de kardandichting gaat er dan nog één van mijn woefen met een wielbout lopen die ik heb laten vallen, tegen de tijd dat ik m'n gerief had neergelegd was ie reeds kwispelend maar vooral vol gas de deur uit... een minuut later komt ie terug gelopen, zonder bout grrr

dat is nu de zoveelste vijs dat dien hond gaat wegsteken, is allicht aan't sparen voor een honden side-car :mrgreen:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Danny schreef:Tijdens de vervanging van de kardandichting gaat er dan nog één van mijn woefen met een wielbout lopen die ik heb laten vallen, tegen de tijd dat ik m'n gerief had neergelegd was ie reeds kwispelend maar vooral vol gas de deur uit... een minuut later komt ie terug gelopen, zonder bout grrr

dat is nu de zoveelste vijs dat dien hond gaat wegsteken, is allicht aan't sparen voor een honden side-car :mrgreen:
Danny schreef: ach ja 't achterwiel was een bevestigingsbout kwijt??? die verlies je toch niet zomaar...
blijkbaar heeft die maat van u een broerke van uwen hond rondlopen...... :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Relax

Bericht door Relax »

Danny schreef:Tijdens de vervanging van de kardandichting gaat er dan nog één van mijn woefen met een wielbout lopen die ik heb laten vallen, tegen de tijd dat ik m'n gerief had neergelegd was ie reeds kwispelend maar vooral vol gas de deur uit... een minuut later komt ie terug gelopen, zonder bout grrr

:lol: :lol: :lol:

Als 'ns gedacht aan een sterke magneet bij de deur of poort langs waar ie wegloopt?
Aan de bovenkant ervan?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Ja...werken aan een moto van "ne maat" of van "ne vriend van ne maat".
Het kan gevolgen hebben.

Als je je verantwoordelijkheid neemt en deftig werk wil afleveren kan je soms heel lang bezig zijn. Tot op een punt dat je er geen plezier meer aan beleeft.

Maar toch tof dat er nog zo'n gekken bestaan :wink:

N.B. Maten en vrienden van maten moeten met hun prullen bij mij maar wachten tot de volgende winter.
Ze zijn wel altijd welkom voor een synchro.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Gwaaido

Bericht door Gwaaido »

Ik geniet altijd van dergelijke verhalen...
Bovendien vaak verteld alsof het allemaal niks is, zo'n motor half uit elkaar halen ;)
Als ik daar aan begin, ligt m'n garage een halve week overhoop. Ik moet dringend eens een apart "motorknutselhok"
bijzetten!
En zoals Bob zegt... gelukkig zijn er nog van die gekken die veel voor een ander doen ;)
Ik werk vooral graag zelf aan mijn motor, maar laat me graag met raad en daad bijstaan door de meer ervaren mechaniekers...
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb ook al redelijk wat gezien en tegengekomen met rocksters.

die zijn precies vervloekt. :-?

deze slaat natuurlijk wel alles als het op onderhoud en nazicht komt kijken :shock: :shock:
als deze terug in orde is zal de eigenaar u wel wreed dankbaar mogen zijn.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie