koppeling slipte, voorlopige diagnose was krukaskeerringen lek. De geur van de olie kon me niet overtuigen ik rook precies ook versnellingsbakolie.
Allez afbreken dan maar en kijken, kardan gelijk maar demonteren en spiebaantjes later smeren.
Hmm raar een flinke geut water kwam er uit de rubberen mof tussen swingarm en kardanhuis, zoiets voorspeld weinig goeds, maar positief blijven

lagerpennen opwarmen en de boel demonteren, oeps de pennen zijn flink ingelopen allicht vervangen dus, grrr ik krijg het kardanhuis er niet af, trekken dan maar en floep heb 't huis vast, lag bijna op mijne rug in de garage, hola wat is dat de kruiskoppeling heb ik van 't kardanhuis getrokken maar de spiebanen zitten potvast in mekaar...
Even laten zitten dan maar en straks de swingarm er ook af...
de kleine conische lagers swingarm kardan zijn zo rot als snot en één roestboel, djeezes

de oliekeerring ingaande as kardanhuis lekt ook dat het een lieve lust is en in de buis en de mond van 't kardanhuis drijft vanalles rond, smurrie water olie etc
grote draadbus gaat er niet zomaar uit met al die viezigheid
hm hoe krijg ik die kardan nu uiteen?? zit vast in de swingarm...
swingarm eraf, pin door de kruiskoppeling, sleutel op de kardan en kloppen maar, buigen of.... breken
ineens floep los wat een roest boel zeg, ingevreten tot en met...
de swingarm lagers in de boite waren ook kaduuk, eentje was zo bruin van de roestsmurrie (nog nooit gezien) allicht kwam 't water langs daar binnen en liet het een spoor van vernieling na tot aan 't huis.
rara de koppelingspomp lekt ook en nog geen beetje, de remolie die in de koppeling zit heeft al aardig wat vreetwerk gedaan maar ik ruik ook kattepisachtige olie en ja hoor achterkant van de prise as lekt ook, tss tss wat een lekboel
boiteke deraf pakken en maar eens kijken wat erachter te zien is, hmm hmm ingaande as versnellingsbak lek, koppeling zwemt in de olie en beide krukas keerringen kaduuk...
of hoe erg kan een motor lekken, eigenlijk nog nooit gezien zoveel dingen fit, ik vermoed dat het gewoon rijden is en alle lekken negeren want overal hing olie.
de pignon heeft wat "waterschade" allicht van residu in combinatie met water, water kan hard zijn en dat is het duidelijk ook aan de vertandingen te zien...
de koppeling en de krukaskeerringen zijn vervangen, morgen de keerringen van de boite en overal nieuwe lagers inmeppen, daarna als alles klaar is nog een vervelende tik zoeken aan de rechterkant en heb er niet direct een idee van wat het is want ik zie of meet niks abnormaals.
Hoedanook de rekening loopt flink op en allicht had er met wat meer aandacht een dikke 400€ aan onderdelen kunnen bepsaard worden, nu gaan we richting 700€ en dan spreken we nog niet over mijn tijd die ik er al heb ingestoken...
wordt vervolgd (als hij weer bolt) ach ja 't achterwiel was een bevestigingsbout kwijt??? die verlies je toch niet zomaar...