Herstelling X Challenge in Andorra, na lichte val.Met foto's
Geplaatst: 25 jun 2011, 09:10
Op dinsdag 14 juni vertrokken naar Andorra, alle bagage op de motor. Woensdag 15 juni 's avonds laat aangekomen.
Begin van een pechweek : Woensdag in de vooravond achterband een snelle leegloper op N 20, nog voor Ax Les Thermes. Dus nog flink op Frans grondgebied. Geen middenbok en geen mogelijkheid om de motor ergens op te trekken om de achterband te herstellen. Dus Servicekaart BMW. Motor zou naar Toulouse overgebracht worden, 105 km terug !!! Dit scenario kunnen vermijden door een herstelling in een allroundgarage 2 km verderop met eigen reservebinnenband.
Donderdag 16 juni, onze eerste allroadrit, samen met Luc Boxer, Platte Vis en Marc GS.
Omstreeks 17 u, hoog in de bergen, in het kader van bergbrem in volle bloei, kuddes van paarden en koeien, een bochtje genomen in 2de versnelling, net iets te hoog, waarschijnlijk dit willen corrigeren, verkeerd spoor gekozen, voorwiel op een uitstekende steen op een stijgend parcours, even motor en mezelf de lucht in en in tegengestelde richting neergekomen, motor op mij.
Zelf had ik niets. Spiegel eraf en ... een versnellingspook volledig intakt op de grond ... Wist eigenlijk onmiddellijk hoe laat het was. INGAANDE AS van de versnellingspook afgebroken!!
Keuze : gans het parcours dalend weerkeren, wat een enorme afstand inhield naar een gehuchtje.
Of "nog even" hogerop klimmen, dan een afdaling naar de bewoonde wereld, lees asfaltbaan, op gps alleszins veel dichter dan het eerste scenario.
Motor blijkt in 3de !!! te staan, waarschijnlijk onbewust tijdens de val nog in 3de gestampt. Uiteindelijk toch nog, dankzij de hulp van m'n 3 compagnons, motor naar het hoogste punt kunnen rijden om dan aan een lange hachelijke afdaling vol stenen te beginnen. In San Julia De Loria, een BMW Motorrad garage tegengekomen (geopend tot 20 u). Motor daar achter gelaten.
Volgende dag werd gestart met de demontage om al de benodigde stukken te kunnen bestellen tegen 13 u. Alles moest van Madrid komen. Met behulp van Speedpost waren deze maandag namiddag in Andorra.
Motor wordt terug opgebouwd. Vinden ze nog een licht beschadigde zwarte plastic kettingeleider vd transmissieketting.
Wordt besteld, komt woensdag aan, donderdag omstreeks 11u30 is ie klaar. Ben om 13u30 op de kamping vertrokken huiswaarts. Péage wegen genomen, rustig gereden, zéér vlot verkeer, zéér koude nacht dus perfecte koeling. Motor werkt perfect, nergens lekken bespeurd of wat dan ook.
De motor is volledig nagekeken, alles in perfecte (bijna nieuw)staat, koppeling, tandwielen, cilinder, ... Zelf met eigen ogen kunnen bevestigen.
Factuur van dit verhaal in Andorra, geloof het of niet, ... 1041 euro. Betaald met Visa.
En wat hebben we geleerd van dit avontuur : 1) een middenbok erop : ivm ketting onderhoud en lekke banden, 2) Inklapbare spiegels van Touratech en 3) Het allerbelangrijkste zo snel mogelijk een verzwakte geperforeerde of meerdere malen doorboorde versnellingspook, zoals van Touratech, zodanig dat de pook bij het minste trauma zelf breekt, maar niet zijn ingaande as.
Vakantie toch flink om zeep : me bezig gehouden met in slaap te vallen in de volle zon, resultaat ferm verbrand, veel te wandelen, ook waar het blijkbaar verboden was, in de grote tunnel van La Vella werd ik met zwaaiende lichten al stappend uit de tunnel geplukt, gelukkig zonder boete, wandelingen in de bergen die 100 keer gevaarlijker zijn dan er te motorrijden.
Maar het gezelschap heeft héél veel goedgemaakt. Waarvoor dank. Maar de eer vh reisverhaal laat ik aan Luc Boxer.
Zéér vriendelijk onthaal, goede telefonische contacten in het Engels, zéér degelijke mechaniekers, kortom héél tevreden. Hun website http://www.pyreneesmotorrad.com" onclick="window.open(this.href);return false; is niet up to date.
Garage Bmw Motorrad Andorra ligt op de grote weg, vlak voor je San Julia de Lorea binnen rijdt, komende uit richting Andorra La Vella.
Begin van een pechweek : Woensdag in de vooravond achterband een snelle leegloper op N 20, nog voor Ax Les Thermes. Dus nog flink op Frans grondgebied. Geen middenbok en geen mogelijkheid om de motor ergens op te trekken om de achterband te herstellen. Dus Servicekaart BMW. Motor zou naar Toulouse overgebracht worden, 105 km terug !!! Dit scenario kunnen vermijden door een herstelling in een allroundgarage 2 km verderop met eigen reservebinnenband.
Donderdag 16 juni, onze eerste allroadrit, samen met Luc Boxer, Platte Vis en Marc GS.
Omstreeks 17 u, hoog in de bergen, in het kader van bergbrem in volle bloei, kuddes van paarden en koeien, een bochtje genomen in 2de versnelling, net iets te hoog, waarschijnlijk dit willen corrigeren, verkeerd spoor gekozen, voorwiel op een uitstekende steen op een stijgend parcours, even motor en mezelf de lucht in en in tegengestelde richting neergekomen, motor op mij.
Zelf had ik niets. Spiegel eraf en ... een versnellingspook volledig intakt op de grond ... Wist eigenlijk onmiddellijk hoe laat het was. INGAANDE AS van de versnellingspook afgebroken!!
Keuze : gans het parcours dalend weerkeren, wat een enorme afstand inhield naar een gehuchtje.
Of "nog even" hogerop klimmen, dan een afdaling naar de bewoonde wereld, lees asfaltbaan, op gps alleszins veel dichter dan het eerste scenario.
Motor blijkt in 3de !!! te staan, waarschijnlijk onbewust tijdens de val nog in 3de gestampt. Uiteindelijk toch nog, dankzij de hulp van m'n 3 compagnons, motor naar het hoogste punt kunnen rijden om dan aan een lange hachelijke afdaling vol stenen te beginnen. In San Julia De Loria, een BMW Motorrad garage tegengekomen (geopend tot 20 u). Motor daar achter gelaten.
Volgende dag werd gestart met de demontage om al de benodigde stukken te kunnen bestellen tegen 13 u. Alles moest van Madrid komen. Met behulp van Speedpost waren deze maandag namiddag in Andorra.
Motor wordt terug opgebouwd. Vinden ze nog een licht beschadigde zwarte plastic kettingeleider vd transmissieketting.
Wordt besteld, komt woensdag aan, donderdag omstreeks 11u30 is ie klaar. Ben om 13u30 op de kamping vertrokken huiswaarts. Péage wegen genomen, rustig gereden, zéér vlot verkeer, zéér koude nacht dus perfecte koeling. Motor werkt perfect, nergens lekken bespeurd of wat dan ook.
De motor is volledig nagekeken, alles in perfecte (bijna nieuw)staat, koppeling, tandwielen, cilinder, ... Zelf met eigen ogen kunnen bevestigen.
Factuur van dit verhaal in Andorra, geloof het of niet, ... 1041 euro. Betaald met Visa.
En wat hebben we geleerd van dit avontuur : 1) een middenbok erop : ivm ketting onderhoud en lekke banden, 2) Inklapbare spiegels van Touratech en 3) Het allerbelangrijkste zo snel mogelijk een verzwakte geperforeerde of meerdere malen doorboorde versnellingspook, zoals van Touratech, zodanig dat de pook bij het minste trauma zelf breekt, maar niet zijn ingaande as.
Vakantie toch flink om zeep : me bezig gehouden met in slaap te vallen in de volle zon, resultaat ferm verbrand, veel te wandelen, ook waar het blijkbaar verboden was, in de grote tunnel van La Vella werd ik met zwaaiende lichten al stappend uit de tunnel geplukt, gelukkig zonder boete, wandelingen in de bergen die 100 keer gevaarlijker zijn dan er te motorrijden.
Maar het gezelschap heeft héél veel goedgemaakt. Waarvoor dank. Maar de eer vh reisverhaal laat ik aan Luc Boxer.
Zéér vriendelijk onthaal, goede telefonische contacten in het Engels, zéér degelijke mechaniekers, kortom héél tevreden. Hun website http://www.pyreneesmotorrad.com" onclick="window.open(this.href);return false; is niet up to date.
Garage Bmw Motorrad Andorra ligt op de grote weg, vlak voor je San Julia de Lorea binnen rijdt, komende uit richting Andorra La Vella.