Olieverbruik R1200GS 2010
Moderator: GVN
Olieverbruik R1200GS 2010
Wat moet ik doen,
In de week gebruik ik mijn moto om naar het werk te rijden, wekelijks doe ik zo’n 400 Km.
Mijn laatste onderhoud was op 9.967km op 22/02/2011
Na al 2000 km ( dus rond 12.000km) kreeg ik de melding op mijn display dat er naar de olie moest gekeken worden.
Ik rij terug die dag zelf naar de garage, en inderdaad oliepijl stond onder het minimum.
Nu op 14.400km kijk ik naar het glas waar de oliepijl zichtbaar is en weer zie ik geen olie.
Alles begon toen mijn moto 8000km had, blijkbaar moet ik sinds dien om de 2000km olie toevoegen!!!!
Mijn vraag is, is dit normaal voor een moto van 2010 met zo weinig km.
Mvg,
JGA
In de week gebruik ik mijn moto om naar het werk te rijden, wekelijks doe ik zo’n 400 Km.
Mijn laatste onderhoud was op 9.967km op 22/02/2011
Na al 2000 km ( dus rond 12.000km) kreeg ik de melding op mijn display dat er naar de olie moest gekeken worden.
Ik rij terug die dag zelf naar de garage, en inderdaad oliepijl stond onder het minimum.
Nu op 14.400km kijk ik naar het glas waar de oliepijl zichtbaar is en weer zie ik geen olie.
Alles begon toen mijn moto 8000km had, blijkbaar moet ik sinds dien om de 2000km olie toevoegen!!!!
Mijn vraag is, is dit normaal voor een moto van 2010 met zo weinig km.
Mvg,
JGA
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
In principe mag ie wat olie verbruiken in de inloopperiode maar niet plots "meer" gaan verbruiken na 8000km...
een klein inwendig onderzoek dringt zich op of er is lekkage maar dat zou je al gemerkt hebben.
Ik zou hem bij de dealer laten vullen en hem er van op de hoogte brengen, staat ie na 2000km weer op 't minimum dan mag hij wel ingrijpen en een paar pietluttigheden controleren.
merk/ruik/zie je wat aan de uitlaatgassen??
een klein inwendig onderzoek dringt zich op of er is lekkage maar dat zou je al gemerkt hebben.
Ik zou hem bij de dealer laten vullen en hem er van op de hoogte brengen, staat ie na 2000km weer op 't minimum dan mag hij wel ingrijpen en een paar pietluttigheden controleren.
merk/ruik/zie je wat aan de uitlaatgassen??
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Danny schreef:In principe mag ie wat olie verbruiken in de inloopperiode maar niet plots "meer" gaan verbruiken na 8000km...
een klein inwendig onderzoek dringt zich op of er is lekkage maar dat zou je al gemerkt hebben.
Ik zou hem bij de dealer laten vullen en hem er van op de hoogte brengen, staat ie na 2000km weer op 't minimum dan mag hij wel ingrijpen en een paar pietluttigheden controleren.
merk/ruik/zie je wat aan de uitlaatgassen??
Dag Danny,
Alvast bedankt voor je reactie.
Dit is wel al de derde maal dat de moto na 2000km zonder olie valt.
Ik zou er morgen en overmorgen nog mee naar Brussel moeten rijden.
Moet ik er nu olie bij doen, en de welke?
Groetjes
JGA
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Als je er een halfsynthetische of minerale olie opgiet doe je niks verkeerd. bv een standaard 20w40 makkelijk te vinden, koop geen specifiek dure motorfiets olie.
Wat je in 't rek vind voor auto's is prima.
contacteer vooral je dealer om eens één en ander te bekijken. had ie 't in den beginne niet en na 8000km plots wel dan is er toch ergens een probleempje...
Voorlopig niks onoverkomelijk
Wat je in 't rek vind voor auto's is prima.
contacteer vooral je dealer om eens één en ander te bekijken. had ie 't in den beginne niet en na 8000km plots wel dan is er toch ergens een probleempje...
Voorlopig niks onoverkomelijk
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Ik heb ook nog een vraagje ivm het olieverbruik.
Heb een adventure van 2008. De ene dag dag staat het oliepijl in het glaasje in het midden als ik het bekijk een halfuurtje na het rijden(motor staat dan horizontaal op middenbok), en de volgende dag staat het oliepijl bijna tot boven na een rit.
De ene dag is er dus te weinig in en de andere dag staat het weer tot bijna boven in het glaasje???
Mijn vraag: wanneer moet ik er nu wat olie bijkappen? Nu staat de olie weer juist in midden van het glaasje.
Kan ik er nu dus nog bvb 500 km mee rijden zonder problemen(te weinig olie)?
Dank voor het antwoord.
Heb een adventure van 2008. De ene dag dag staat het oliepijl in het glaasje in het midden als ik het bekijk een halfuurtje na het rijden(motor staat dan horizontaal op middenbok), en de volgende dag staat het oliepijl bijna tot boven na een rit.
De ene dag is er dus te weinig in en de andere dag staat het weer tot bijna boven in het glaasje???
Mijn vraag: wanneer moet ik er nu wat olie bijkappen? Nu staat de olie weer juist in midden van het glaasje.
Kan ik er nu dus nog bvb 500 km mee rijden zonder problemen(te weinig olie)?
Dank voor het antwoord.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
mijn gs 2010 met 16500km verbruikt 0,25L op 6000km, ik heb wel gevraagd bij het eerste onderhoud op 10 000km om op minerale olie te blijven. Normaal gaan ze dan over op synthetische. Aangezien ik rond de 10 000km per jaar doe kan ik zo jaarlijks m'n olie verversen. Ik rij nu een 15 jaar met boxers en nog nooit heb ik boven het bolletje gevuld, alles erover zuipt hij toch op.
grts
de klei'n
grts
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Ah, ok, bedankt.
Dus als de olie in het midden van het glas staat(thv het bolletje), kan ik gerust nog bvb een ritje doen van 500 km zonder schrik te hebben dat ik ga zonder vallen?
Dus als de olie in het midden van het glas staat(thv het bolletje), kan ik gerust nog bvb een ritje doen van 500 km zonder schrik te hebben dat ik ga zonder vallen?
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Op jouw motor komt er volgens mij een aanduiding van olietekort als dat zo is. En als je de veiligheidsmarge van BMW dan in acht neemt, heb je nog meer dan tijd over om bij te vullen. Ik kijk m'n olie nooit meer na.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Zo'n alarmswitchke kan echter ook falen...Relax schreef:Op jouw motor komt er volgens mij een aanduiding van olietekort als dat zo is. En als je de veiligheidsmarge van BMW dan in acht neemt, heb je nog meer dan tijd over om bij te vullen. Ik kijk m'n olie nooit meer na.
Toch maar af en toe 'ns een blik op werpen
Groeten,
Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...
R1150 gelände und strasse adv.
R1150 gelände und strasse adv.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Ik heb al een jaar ( 8000 kms) geen olie meer bijgevuld, ongeveer 1,5 l op 33.000 kms in 't totaal..
heb ik dan genen echten BMW???
heb ik dan genen echten BMW???
I like my bike!!
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Made in China...Den Dirk schreef:Ik heb al een jaar ( 8000 kms) geen olie meer bijgevuld, ongeveer 1,5 l op 33.000 kms in 't totaal..
heb ik dan genen echten BMW???
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Weet ik, maar dan moet ik ook regelmatig in m'n benzinetank loeren, naar een tankstation m'n bandendruk meten en naar een weerstation de temperatuur checkenkadee2 schreef:Zo'n alarmswitchke kan echter ook falen...Relax schreef:Op jouw motor komt er volgens mij een aanduiding van olietekort als dat zo is. En als je de veiligheidsmarge van BMW dan in acht neemt, heb je nog meer dan tijd over om bij te vullen. Ik kijk m'n olie nooit meer na.
Toch maar af en toe 'ns een blik op werpen
Groeten,
Dirk.
Heb nu 70.000 km op 29 maanden en 't is zowat het enige van de motor dat consequent blijft werken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
- Locatie: Waregem
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
persoonlijk zou ik niet wachten tot dat lampje brandt, ik controleer via het peilglas, in het begin na elke rit, en dan zie je het stelselmatig zakken, ik giet pas olie (halfsynthetische) bij als de olie bijna de onderste rand van het peilglas bereikt. de eerste 30000 km zakte het wel 3 keer tot daar tussen 2 onderhoudsbeurten; nu hij bijna aan de 50000 beurt toe is zakt het bijna niet meer, tenzij ik op reis ga in de bergen en veel op de motor rem, dan verbruikt hij terug meer olie; om er een cijfer op te kleven: ik schat nu zo ongeveer 0.5 l op 10000 km. indien je om de 2000 km 1 liter moet toevoegen zou ik de dealer hier zeker over interpelleren.
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Firmin -den boXer- schreef:persoonlijk zou ik niet wachten tot dat lampje brandt, ik controleer via het peilglas, in het begin na elke rit, en dan zie je het stelselmatig zakken, ik giet pas olie (halfsynthetische) bij als de olie bijna de onderste rand van het peilglas bereikt. de eerste 30000 km zakte het wel 3 keer tot daar tussen 2 onderhoudsbeurten; nu hij bijna aan de 50000 beurt toe is zakt het bijna niet meer, tenzij ik op reis ga in de bergen en veel op de motor rem, dan verbruikt hij terug meer olie; om er een cijfer op te kleven: ik schat nu zo ongeveer 0.5 l op 10000 km. indien je om de 2000 km 1 liter moet toevoegen zou ik de dealer hier zeker over interpelleren.
Ik heb ook 2x op display bericht gehad van teweing olie... (boven op Stelvio en nekeer op col dela Bonette), zou de boxer in bergen meer verbruiken??
I like my bike!!
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
yep, ge remt meer op de moteurDen Dirk schreef:Firmin -den boXer- schreef:persoonlijk zou ik niet wachten tot dat lampje brandt, ik controleer via het peilglas, in het begin na elke rit, en dan zie je het stelselmatig zakken, ik giet pas olie (halfsynthetische) bij als de olie bijna de onderste rand van het peilglas bereikt. de eerste 30000 km zakte het wel 3 keer tot daar tussen 2 onderhoudsbeurten; nu hij bijna aan de 50000 beurt toe is zakt het bijna niet meer, tenzij ik op reis ga in de bergen en veel op de motor rem, dan verbruikt hij terug meer olie; om er een cijfer op te kleven: ik schat nu zo ongeveer 0.5 l op 10000 km. indien je om de 2000 km 1 liter moet toevoegen zou ik de dealer hier zeker over interpelleren.
Ik heb ook 2x op display bericht gehad van teweing olie... (boven op Stelvio en nekeer op col dela Bonette), zou de boxer in bergen meer verbruiken??
ook vastgetseld dat verbruik in bergen meer is
hier thuis zo goed als geen verbruik zit nu bekans op 80K voor nen gsa van 2008 een verbruik van 1/2 l op 10000 km zitten daar veel bergen tussen wordt dat 1,5 l op 10000
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Dat BMW samenwerkt met het Chinese (Taiwan) Kymco is al langer geweten.Beemer schreef:Made in China...Den Dirk schreef:Ik heb al een jaar ( 8000 kms) geen olie meer bijgevuld, ongeveer 1,5 l op 33.000 kms in 't totaal..
heb ik dan genen echten BMW???
En ook in de toekomst zal dit nog opgedreven worden.
Zie onderstaand verslag:
BMW en Kymco trekken samen op:
De kenners hadden de ‘synergie’ tussen BMW en Kymco zonder twijfel al gezien. Ze sponsoren het superbike team en dat heeft zonder twijfel te maken met de Aziatische productie van motoren voor de BMW G450X enduro. In meerdere versies zelfs. BMW zwijgt in alle talen, maar in een persbericht van Kymco wordt duidelijk dat die samenwerking binnenkort een versnelling opschakelt.
Er is sprake van de ontwikkeling en productie van een nieuw motorblok als opvolger van de bestaande 450, maar intrigerend genoeg rept men ook over een samenwerking met een grotere krachtbron. Daarbij moeten wij als vanzelf aan de reeds bestaande Kymco 700 denken, die immers puik in de nieuwe BMW scooter en eventueel ook in Husqvarna’s zou passen. Overigens hebben de Taiwanezen het in hun berichten richting de media ook over plannen voor de productie van automotoren. En dat zou dan wel eens mooi kunnen passen bij de BMW-i hybride die kort geleden is onthuld. Een 700 twin voor tweewieler én als hybride aandrijving voor BMW i3 wellicht? In de oktober uitgave leest u er meer over in ons interview met BMW Motorrad topman Von Kuenheim.
Publicatie datum : 09-09-2011
Bron: http://www.tweewieler.nl/nieuws/3019/bm ... en-op.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
inderdaad.gianni schreef:yep, ge remt meer op de moteurDen Dirk schreef:Firmin -den boXer- schreef:persoonlijk zou ik niet wachten tot dat lampje brandt, ik controleer via het peilglas, in het begin na elke rit, en dan zie je het stelselmatig zakken, ik giet pas olie (halfsynthetische) bij als de olie bijna de onderste rand van het peilglas bereikt. de eerste 30000 km zakte het wel 3 keer tot daar tussen 2 onderhoudsbeurten; nu hij bijna aan de 50000 beurt toe is zakt het bijna niet meer, tenzij ik op reis ga in de bergen en veel op de motor rem, dan verbruikt hij terug meer olie; om er een cijfer op te kleven: ik schat nu zo ongeveer 0.5 l op 10000 km. indien je om de 2000 km 1 liter moet toevoegen zou ik de dealer hier zeker over interpelleren.
Ik heb ook 2x op display bericht gehad van teweing olie... (boven op Stelvio en nekeer op col dela Bonette), zou de boxer in bergen meer verbruiken??
ook vastgetseld dat verbruik in bergen meer is
hier thuis zo goed als geen verbruik zit nu bekans op 80K voor nen gsa van 2008 een verbruik van 1/2 l op 10000 km zitten daar veel bergen tussen wordt dat 1,5 l op 10000
tijdens een trip door de franse alpen ook 2 keer mogen bijvullen(ik heb niet op de display gewacht, puur op 't peilglaasje ), ik heb ondertussen ook al gezien dat de metingen verschillend kunnen zijn (plots ineens meer olie dan 300 km voordien). ik vul zeker niet op tot boven de helft, en wacht pas met bijvullen als't oliepeil op de onderste aanduiding zit. ik verbruik ongeveer een litertje olie op 6000km
-
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
- Woonplaats: Hooglede (De Geite)
- Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
En zeggen dat Kymco in 1963 begonnen is als onderdelenfabrikant van Honda...Hobgoblin schreef:Dat BMW samenwerkt met het Chinese (Taiwan) Kymco is al langer geweten.
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Vergeet maar wat ik zei: maandag tijdens het verlof in Ruhpolding (D) tijdens bergritten plots de melding van olietekort op display. Net 2.000 km tervoren onderhoud gehad, dus vreemd. Check: niks aan de hand. Ganse verlof nog een keer of vier-vijf gebeurd. Eén keer gecontroleerd: niks aan de hand.Relax schreef:Weet ik, maar dan moet ik ook regelmatig in m'n benzinetank loeren, naar een tankstation m'n bandendruk meten en naar een weerstation de temperatuur checkenkadee2 schreef:Zo'n alarmswitchke kan echter ook falen...Relax schreef:Op jouw motor komt er volgens mij een aanduiding van olietekort als dat zo is. En als je de veiligheidsmarge van BMW dan in acht neemt, heb je nog meer dan tijd over om bij te vullen. Ik kijk m'n olie nooit meer na.
Toch maar af en toe 'ns een blik op werpen
Groeten,
Dirk.
Heb nu 70.000 km op 29 maanden en 't is zowat het enige van de motor dat consequent blijft werken.
Zal dus ook maar loeren, zoals iedereen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Vergeet maar wat ik zei: maandag tijdens het verlof in Ruhpolding (D) tijdens bergritten plots de melding van olietekort op display. Net 2.000 km tervoren onderhoud gehad, dus vreemd. Check: niks aan de hand. Ganse verlof nog een keer of vier-vijf gebeurd. Eén keer gecontroleerd: niks aan de hand.
Zal dus ook maar loeren, zoals iedereen.[/quote]
Kwam die melding bij bergop of bergaf ?
Zal dus ook maar loeren, zoals iedereen.[/quote]
Kwam die melding bij bergop of bergaf ?
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Vergeet maar wat ik zei: maandag tijdens het verlof in Ruhpolding (D) tijdens bergritten plots de melding van olietekort op display. Net 2.000 km tervoren onderhoud gehad, dus vreemd. Check: niks aan de hand. Ganse verlof nog een keer of vier-vijf gebeurd. Eén keer gecontroleerd: niks aan de hand.Relax schreef:Weet ik, maar dan moet ik ook regelmatig in m'n benzinetank loeren, naar een tankstation m'n bandendruk meten en naar een weerstation de temperatuur checkenkadee2 schreef:Zo'n alarmswitchke kan echter ook falen...Relax schreef:Op jouw motor komt er volgens mij een aanduiding van olietekort als dat zo is. En als je de veiligheidsmarge van BMW dan in acht neemt, heb je nog meer dan tijd over om bij te vullen. Ik kijk m'n olie nooit meer na.
Toch maar af en toe 'ns een blik op werpen
Groeten,
Dirk.
Heb nu 70.000 km op 29 maanden en 't is zowat het enige van de motor dat consequent blijft werken.
Zal dus ook maar loeren, zoals iedereen.[/quote]
Tja Relax...
Ik moet toegeven, beetje met voorkennis gehandeld...
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =5&t=21560
Groeten,
Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...
R1150 gelände und strasse adv.
R1150 gelände und strasse adv.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Hoi Mannen , ik heb hetzelde aan de hand , en ook na 8000km. Heb gisteren mijn moto moeten binnendoen bij dealer , er is nieuwe olie in gedaan samen met een produkt dat van BMW komt , nu zou het voorbij moeten zijn met olieverbruik. Bij mijn dealer waren er nog 4 met hetzelfde probleem. Ben benieuwd naar het resultaat.Achter 1000km even terug binnenwippen voor controle. Als ik iets weet , weten jullie het ook.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Als er al produkten bestaan dan dienen die om oudere motoren die olie zuipen een handje toe te steken, niet een fonkelnieuwe BMW he
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Enige remedie volgens mij is veel meer rijden zodat ge eindelijk een ingereden moto hebt .
en niet te voorzichtig zijn met eens goed door te rijden.
en niet te voorzichtig zijn met eens goed door te rijden.
Re: Olieverbruik R1200GS 2010
Jo De Paepe schreef:Enige remedie volgens mij is veel meer rijden zodat ge eindelijk een ingereden moto hebt .
en niet te voorzichtig zijn met eens goed door te rijden.