Bouwdoos R45 - vraagje cardan

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bouwdoos R45 - vraagje cardan

Bericht door Raketman »

Momenteel ben ik mijn sleuteltijd aan't doorbrengen met een gemeende poging om een -niet door mezelf- gedemonteerde R45 terug in een min of meer rijdend geheel te brengen.

Meer details te vinden hier : http://motorforum.demotorsite.be/viewto ... =37&t=7566" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij nazicht van de cardanas in de achterbrug viel het mij op dat er redelijk stevige knikken zitten in de 2 gewrichten van de kruiskoppeling. Ze bewegen maw dus niet soepel op de as, maar eerder in knikjes zoals je bvb kan krijgen bij een ingeslagen balhoofdlager.
De eigenaar beweert dat dit normaal is en dat het geen kwaad kan om de zaak zo terug te monteren, maar ik heb daar stevige twijfels bij, om het nog voorzichtig te stellen. Kan me geen dergelijke trapjes-bewegingen herinneren bij de kruiskoppeling van m'n R100...

Iemand die hier meer uitsluitsel over kan brengen ?
Nil volentibus arduum
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Bouwdoos R45 - vraagje cardan

Bericht door Synchro Bob »

Ikzelf heb onvoeldoende cardanassen in mijn handen gehad om te oordelen. Vind het toch verdacht.
Op het Boxerclub Vlaanderen forum http://autos.groups.yahoo.com/group/bmwcycles/" onclick="window.open(this.href);return false; zitten mannen met kennis van zake en uit ervaring weet ik dat ze heel behulpzaam zijn.
Probeer het daar eens.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Bouwdoos R45 - vraagje cardan

Bericht door Danny »

Ik heb enkel nog maar kardanassen in mijn handen gehad die vlot gingen, houterig duid voor mij op sleet, al weet ik natuurlijk niet wat ze in die tijd voor werk afleverden.
Desalniettemin lijkt het mij niet kunnen een kruiskoppeling moet vlot gaan, je kan ze laten reviseren he :wink:
Bij
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 mei 2005, 23:00
Locatie: Ranst

Re: Bouwdoos R45 - vraagje cardan

Bericht door Bij »

't is zoals Danny zegt kruiskoppelingen moeten vlot gaan. Misschien zit da vol gestold oud vet.
bij mijne kardan heb ik da probleem in alle geval ni. Daar begint zelfs wa veel speling op te komen.....
Ook dat zal gereviseerd moeten worden zekers :grin:
nog succes verder me uwe puzzel. Die van mij ligt ook al een tijdje stil :roll:
groet
Koen
2 klepper enkel nog voor plezier ritjes
R80RT (verkocht)
R100GS in biekes kleuren (verkocht)
R80TIC project
R100GS PD
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bouwdoos R45 - vraagje cardan

Bericht door Raketman »

Bwoh, het project ligt niet echt stil zenne, integendeel zelfs :mrgreen: ...

Ik had deze vraag gesteld om naar de eigenaar toe wat extra argumentatie te kunnen aanvoeren voor vervanging. Dat gegeven is ondertussen in orde, de cardanas wordt zowieso vervangen.
Nil volentibus arduum
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Bouwdoos R45 - vraagje cardan

Bericht door GSrijder »

Prachtig resultaat :cheers:
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Plaats reactie