f650gs twin heel nerveus

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Ik rij met een F650GS 2008 twin en na drie jaar en een 40 duizend km begint die moto op mijn zenuwen te werken.
Op trage snelheid is de gas bijna niet meer doseerbaar en valt die heel gemakkelijk stil.
Zijn er nog mensen die dit hebben gemerkt? Is daar iets aan te doen?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door John »

Regulier onderhoud al eens geprobeerd?


Enheuu....welkom, (altijd plezanter als men zich eerst eens voorsteld)
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Alle onderhoud bij de officiële dealer, dank u.
En wat wou u nog meer weten dan dat ik met een f650gs 2008 rijd?
Ook van Motorbeheersing in Tongeren kreeg ik tijdens de dealerdag mee dat ook zij vonden dat die bij slalommen wel erg vlug "afsloeg".
Op lage snelheid is de gas moeilijk te doseren: het gaat (naar gevoel) om tiendes van millimeters.
Is er een andere instelling mogelijk?
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door John »

rene1 schreef:Alle onderhoud bij de officiële dealer, dank u.
En wat wou u nog meer weten dan dat ik met een f650gs 2008 rijd?
Iedereen is welkom op dit forum. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
En hier zitten een paar gasten die op technisch vlak steeds hun best doen van te helpen. Het hoeft trouwens niet alleen op technisch vlak te zijn hoor!
Maar de ondertoon in je berichtjes vind ik spijtig. Al begrijp ik de frustratie als je machientje niet doet wat het hoort te doen.
Zelf ben ik ook iemand die recht voor de raap uitspraken durf doen. Meestal is het tegen mensen die mij kennen, die zelf ook tegen een stootje kunnen.
Dus bij deze...en om te antwoorden op je vraag, er kunnen verschillende oorzaken zijn. Ontsteking niet op punt, afstelling kleppen, afstelling benzinetoevoer, enz.
Wat neerkomt om dat ding toch eens goed te laten afstellen, mss eens een andere dealer/mechanieker?
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Ik zal het vertellen bij Jorssen bmw moto store. Die zijn normaal heel secuur bij het onderhoud en vervangen een boel dingen waarvan ik nog niet vermoedde dat het moto-onderdelen waren. Ik denk dat die gasten hun job wel kennen.Ik ben niet geïnteresseerd in de schuldvraag, wel in oplossingen.

Rijdt u met een f 650 gs 2008? Heeft u daar al eens mee gereden?

Omdat Wim van Vinckenroye van Motorbeheersing ook die ervaring had, leek het me de moeite om
eens rond te vragen of nog andere mensen de ervaring hebben.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door John »

Ik weet niet of je Engels op peil is, anders; http://www.ta-deti.de/f650gs/knownproblems.html
Enheuu...zelf zo geenen brommer in de stal staan, nee. :-)
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Uw link gaat over de F650gs eencilinder. Ik heb het over de F650gs twin vanaf 2008.
Daarjuist eens gaan kijken en van nul tot helemaal open draait de gashendel 45 graden. Is er een mogelijkheid om dit naar 50 of 60 graden te brengen?
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Raketman »

Ik heb al op zowat alle F650 en F800 2-cylinder varianten gereden, en een heel nerveus gasgedrag is niet bepaald iets wat mij daarvan bijgebleven is. Integendeel zelfs, normaal gezien zijn dat motoren die vrij mooi en rustig aan hun gas hangen. Heeft hij dat altijd al gedaan, of is dat op een bepaald tijdstip begonnen/erger geworden ?
Raar gedrag met afslaan, nerveuze gasreactie ed is dikwijls te zoeken bij synchronisatie van gaskleppen (ook bij injectie!) of TPS-sensoren die nukkig beginnen doen.
Nil volentibus arduum
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Dat heeft hij van het begin gehad, maar het wordt steeds vervelender, misschien omdat ik er meer begin op te letten.Gewoon rijden is prima maar ook in trage bochten is het tot op een tiende van een mm zoeken naar die gas, dat is vervelend.Alsof de kabel haakt.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Danny »

maak de kabel dan eens los en probeer hem eens gewoon met de hand te bewegen, zit er genoeg speling op??

gewoon een paar prutsen nakijken alvorens te verkopen :mrgreen:
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Mijn bedoeling is te weten komen of nog anderen die met deze moto rijden ( meer dan een testritje) dat probleem hebben. Of niet hebben.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Jo De Paepe »

na drie jaar en een 40 duizend km begint die moto op mijn zenuwen te werken
Niet aantrekken , 'k heb dat ook :mrgreen:

Kennis van ons heeft een 800R en daar begon dat opeens ook , slechte gasreactie ,alles of niks. en stilvallen op lage toeren
Dacht dat het iets te maken had met een gebarsten of slecht gemonteerd rubber aan het luchtfilterhuis.
Zal hem morgen eens bellen en luistern of hij weet hoe ze het verholpen hebben.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Bedankt voor het willen navragen. Ik moet volgende maand toch voor 40.000 op nazicht dan kan ik ineens wat meer vertellen.
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door -Fred- »

Hallo rene1,

Op het werk hebben we 6 les motoren (F650gs twin) en geen enkele heeft dit probleem.
Wat we wel ervaren is dat de on/off reactie "heviger" is dan de vorige 650 mono.
De examen oefeningen (achtjes en 12 seconden) zijn zelfs te doen op stationair toerental.
Indien gewenst kan je eens komen testen ...
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Op de jaarlijkse screening heb ik daarom ook met één hand gereden omdat die "on/off" reactie,zoals u die noemt,heel vervelend is omdat je de gas op een tiende van een mm moet gaan aftasten.Als je met de gasdosering begint slaat hij heel makkelijk af.Een meegenomen afstelling voor rijscholen natuurlijk: alleen nog spelen met de koppeling en niet meer met koppeling, gasdosering en rem.Is het daarvoor gedaan?
Is iets aan die on/off te doen? Ik heb de indruk dat we over hetzelfde spreken.
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Motard de l'Allier »

Als ik eens met de F650 GS (twin) van mijn vrouwke rij heb ik ook een beetje dit gevoel.
Gelukkig klaagt ze er niet over, maar probeer eens te spelen met de speling op je gaskabel.
Eens met bijna geen speling, en dan eens met veel speling?
Als je natuurlijk hoger in toeren gaat rijden heb je er geen last meer van.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Dat is een mogelijkheid. Het proberen waard. Bedankt.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Danny »

Danny schreef:maak de kabel dan eens los en probeer hem eens gewoon met de hand te bewegen, zit er genoeg speling op??

gewoon een paar prutsen nakijken alvorens te verkopen :mrgreen:
Als je 't ervoor niet had en nu wel dan is er wat veranderd dus begin bij 't begin... en of die nu op onderhoud moet of niestop even bij je dealer en leg dat probleem voor ipv je er aan te ergeren en te speculeren, miscchien is 't een prul en is 't zo opgelost. Lijkt mij de eerste optie :wink:
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Ik zal eens bellen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Dirk Pauwels »

Je hebt het van bij het begin zeg je, dus ik vermoed dan dat een 40.000km beurt niet echt gaat helpen, maar ik zou die toch eerst maar eens laten doen, dan heb je een goeie uitgangspositie (stationair moet wss omhoog, synchron moet goed zijn)> verder ook laten checken of je de laatste upgrade hebt, mss gewoon een slechte mapping van in het begin en nooit aangepast?
Verder met de speling aan de gashandel spelen helpt ook (op de KTM toch)
De suggestie van Jo (luchtfilter en/of verbindingen) zou ook wel eens kunnen.
Als echt niets helpt kun je de gasnok aanpassen met een dremel, dat doen ze bij KTM ook. Voor de LC8 circuleert er een malletje op internet, mss ben je daar ook iets mee. Je krijgt dan een minder progressieve gasrespons. Het pakt de oorzaak niet aan, maar wel het gevolg
Mss ook eens luisteren op buitenlandse F650/800 fora, mss nog mensen in hetzelfde geval.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Den Dirk »

http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewforum ... 095daab529" onclick="window.open(this.href);return false;

nekeer lezen :wink:
I like my bike!!
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Die sensoren die overal in die moto zitten tot in de uitlaat. Kunnen ze zien of die nog werken?
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Danny »

dat kunnen ze inderdaad ""lezen"" :mrgreen:
Thorakan
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 okt 2008, 00:43
Woonplaats: Grobbendonk
Locatie: Antwerpen

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door Thorakan »

Ik heb 2 jaar met een BMW F 650 GS twin gereden en had er ook een dikke 40.000 opstaan. Nooit problemen mee gehad, reed enorm goed, het zenuwachtige is iets dat je normaal wel onder controle moet kunnen houden zeker bij de 650. Ben onlangs overgeschakeld op een F 800 GS en dit is nog "zenuwachtiger"(speelser) :) en alsook met deze motor kan ik heel goed de manouvers doen.

Tzal mss aan je rijstijl liggen en ben je niet voor responsieve motoren OFWEL is de afstelling, wat hiervoor al enkele keren vermeld is geweest, niet in orde.

grtz

Thorakan
Ride to live, Live to ride

Vergelijk uw moto met uw lief en beschouw het warmdraaien als voorspel. Daarna staat ze dubbel zo heet en gaat ze eens zo hard.
rene1
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2011, 22:01

Re: f650gs twin heel nerveus

Bericht door rene1 »

Twee updates dan: een voor mij en een voor de moto.
Plaats reactie