Claxon plaatsen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Claxon plaatsen

Bericht door Harald »

Ik heb hier vorig jaar een claxon gekocht van het merk Stebel, type Magnum 2.
is voorzien van 2 slakken en een relais.
Mijn vraag is of ik dez ongestraft kan monteren op mijn GS A. van 2008.

Kan ik de originele claxon gewoon verwijderen en vervangen door de dubbele hoorn van Stebel?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Raketman »

Als uw originele claxon zo'n gewoon plat ding is, aangesloten op 2 draadjes van 0.75², dan zou ik dat niet doen tenzij ge rook wilt zien terwijl ge efkes kortstondig die nieuwe hoort...
Meestal zit bij die Stebels (en ook bij die M2's zo te zien) een hele kit met dikke draden en een apart relais voor rechtstreekse aansluiting op de batterij. Het originele circuit van de claxon wordt dan enkel nog gebruikt als sturing voor het relais.
Nil volentibus arduum
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door ®win »

Draadjes zullen het probleem niet zijn, de CANbus daarentegen wel. Beide claxons trekken meer stroom dan de enkele claxon van BMW en dat zie de stuureenheid als fout en zal het circuit van de claxon uitschakelen. Dat kun je voorkomen door het relais te gebruiken.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Iron Gonzo »

bij de Stebel zit normaal gezien een mooi schema.
en aangezien het krachtige toeters zijn is het inderdaad zoals Raketman aangeeft.
voeden over de batterij en kabeltjes van normale claxon dienen uiteraard als voeding relais.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door ®win »

Hmmm, 11A (2x 5,5A). Da's idd wel wat veel voor 0,75 mm².
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Gaby »

Dat is inderdaad veel, maar de tijd dat die stromen vloeien is ook
van belang en dat zal in 't geval van een claxon nogal meevallen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door ®win »

Klopt, maar omwille van de CANbus moet je toch gebruik maken van een relais, dus dan kun je meteen een set dikkere draden vanaf de accu aanleggen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Harald »

Op dit forum lijken ze precies minder bezorgd te zijn.
Lees ééns de onderste posting van ene OldPaj
http://www.r1200gs.info/forum/2-general ... -horn.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem is dat ik dat wel kan plaatsen , maar geen kaas heb gegeten van electronica...
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door ®win »

Harald schreef:Op dit forum lijken ze precies minder bezorgd te zijn.
Lees ééns de onderste posting van ene OldPaj
http://www.r1200gs.info/forum/2-general ... -horn.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem is dat ik dat wel kan plaatsen , maar geen kaas heb gegeten van electronica...
Laatste post in dat topic gaat over de Stebel Magnum, de enkelvoudige uitvoering. Die kan je idd zonder enige aanpassing aan de bedrading (wel even een bijbehorend stekkertje kopen) aansluiten. Had ik ook. Alleen, de Magnum 2 bestaat uit twee van deze jongens, dat is dus dubbel stroomverbruik. Vermoedelijk zul je geen problemen hebben als je kort (ca 1 sec.) de dubbele claxon op de originele bedrading bedient (te kort om de draden op te warmen en te kort voor de ECU om de fout te registreren). Moet je om een of andere reden wat langer toeteren, dan krijg je problemen.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Harald »

Erwin, begrijp ik het goed dat ik dan beter één enkele hoorn plaats.
Dit om geen problemen te hebben.
Kan dit dan zonder de bijgeleverde relais?
Dus oude afkoppelen en de nieuwe in de plaats zetten.
En een iets of wat voller claxon geluid te hebben.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Werner Von C. »

Harald, ik heb ook een Stebel gemonteerd doch zonder relais, zonder probleem...maar da's omdat ie minder stroom trekt (en het resultaat tov m'n orginele claxon véél beter is : http://beemer-campi.blogspot.com/2010/0 ... 200rt.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

De Stebels die jij hebt gekocht moeten sowieso mét relais gestuurd worden of je gaat troubles hebben

Afbeelding

http://www.valkmotorparts.nl/montage-st ... cal-series" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Harald »

@ Scampi, thx brother.
Met dit schema lijkt het mij mogelijk om de installatie zelf te doen
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Dirk Pauwels »

Is niets moeilijk aan zenne Harald, enkel uw tank moet eraf, baterijke loskoppelen, boel aansluiten zoals op schema en vooral nie verschieten vh geluid. Op die van uwe kozze stond ook zo'n gelijkaardig ding en af en toe kom ik per ongeluk eens tegen de klaxon met mijnen tankzak, ge ga bekijks hebben als da ding afgaat zenne.... :shock:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Gaby »

De aftakklemmen (aka stroomdieven) die Valkmotors op de tekening heeft staan, da's (eventueel) goed
voor het bijleggen van bedrading, maar voor een nieuw te leggen bedrading is dat niet echt geweldig.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Claxon plaatsen

Bericht door CeesBmw »

goede actie om die kuchende mier te vervangen!

Relais is inderdaad noodzakelijk.
Maar zekeringen van 5,5 A *2 is 11 A is een beetje krom. Die zekeringen zijn berekend op de inschakelstroom plus een percentage.

Waarschijnlijk loopt er nominaal niet meer dan pak hem beet 3 a 3,5 a.
En dat kan makkelijk door een 0,75mm^2

Maar twee draden van de accu om de can bus te omzeilen zijn wel de beste oplossing.
kadee2
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 jun 2010, 14:54
Locatie: rond Lier

Re: Claxon plaatsen

Bericht door kadee2 »

Gaby schreef:De aftakklemmen (aka stroomdieven) die Valkmotors op de tekening heeft staan, da's (eventueel) goed
voor het bijleggen van bedrading, maar voor een nieuw te leggen bedrading is dat niet echt geweldig.
Ik zou nog meer zeggen; regelrechte rommel :no: :evil:
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door bougimain »

Op mijne bmw stond juist de zelfde claxon en heb gewoon de originele eraf gedaan en de stebel erop en moest zelf geen relais aan en heb hem zo 4 jaar erop gehad en veel gebruikt in brussel zonder problemen en geloof mij deze claxon gaat luid zeer luid

Afbeelding


Sorry nu zie ik pas dat het niet dezelfde claxon is als de mijne maar wel hetzelfde merk.

bougimain

Harald schreef:Ik heb hier vorig jaar een claxon gekocht van het merk Stebel, type Magnum 2.
is voorzien van 2 slakken en een relais.
Mijn vraag is of ik dez ongestraft kan monteren op mijn GS A. van 2008.

Kan ik de originele claxon gewoon verwijderen en vervangen door de dubbele hoorn van Stebel?
Afbeelding
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Gaby »

kadee2 schreef:
Gaby schreef:De aftakklemmen (aka stroomdieven) die Valkmotors op de tekening heeft staan, da's (eventueel) goed
voor het bijleggen van bedrading, maar voor een nieuw te leggen bedrading is dat niet echt geweldig.
Ik zou nog meer zeggen; regelrechte rommel :no: :evil:
'k Wou beleefd blijven, moet van mijn moeder :razz:
Als ik het zou doen (wat niet nodig is want ik heb er 2 BMW hoorn-claxons in zitten - zoals ook in hun auto's
gebruikt worden, zelfde uiterlijk, verschillende toon - zonder relais, via CAN dus en zonder problemen, wel
met voldoende lawaai - geen hartaanvallen verwekkend) dan zou ik met de bedrading naar de claxon dichtst
bij de accu gaan en van daaruit voort bedraden naar de tweede. Dat kan door twee draden in dezelfde huls
te steken ofwel door een vrouwelijke klem met extra aansluitvlak te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Gaby op 14 sep 2011, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door ®win »

Harald schreef:Erwin, begrijp ik het goed dat ik dan beter één enkele hoorn plaats.
Dit om geen problemen te hebben.
Kan dit dan zonder de bijgeleverde relais?
Dus oude afkoppelen en de nieuwe in de plaats zetten.
En een iets of wat voller claxon geluid te hebben.

Een enkele hoorn van de Magnum kan zonder aanpassing van de bedrading, zonder relais. Plaatsing is mogelijk op dezelfde plaats als de BMW claxon (met aanpassing van de metalen plaatjes (beetje in een S buigen). Maar als je plek hebt voor twee en je kunt de elektra zelf aanpassen, dan zou ik voor die optie gaan. Een hoorn vond ik wel een verbetering tov de standaard claxon, maar het kon beter. Ik had op de K1200GT (voorafgaand aan de GSA) de dubbele claxon van de R1200RT '05 erop en dat is vergelijkbaar met de Magnum/2. Stukken beter!
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Harald »

@ RWin, ik rij op het werk ook met een 1200RT en die claxon is inderdaad veel beter dan de pieper
die op de GSA staat.
Op mijn werkmoto stond zelfs een digitaal aangestuurde claxon, zoals de amerikaanse brandweerwagens.
Werkte via de sirene.
Maar na een update was hij foetsjie ..... :-(
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Gaby »

Er zijn 1200 motorfietsen geweest die een aansluiting voor een tweede claxon hadden. BMW is er blijkbaar
mee gestopt, maar wanneer precies weet ik niet. De standaard claxon op de RT is echt lachwekkend, klinkt
als een badeend en mist daardoor zijn doel volledig.
Hier is wat meer info te vinden, ook mbt tot de locatie van de (eventuele) tweede stekker:
http://www.bmwlt.com/forums/showthread. ... acing+horn" onclick="window.open(this.href);return false;
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door John »

Zeg eens nonkel! Op de tijd die ge hier "verschijt" met dat hier allemaal te lezen en te antwoorden had dat ding er al lang op gestaan zulle! :mrgreen:
Bruno
Berichten: 335
Lid geworden op: 18 okt 2004, 12:17
Locatie: brussel-halle-vilvoorde

Re: Claxon plaatsen

Bericht door Bruno »

Tja John, ze zijn hier nu al enkele dagen aan het l.ll..n over ne claxon. Den Harald heeft nog altijd niet door dat hij er niets kan mee doen. Hij zou beter zijne gebuur gelukkig maken en diene claxon of hoe het ook mag noemen bij mij binnen steken. Ik zal maar lekker verder dromen zeker.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door John »

Bruno schreef:Tja John, ze zijn hier nu al enkele dagen aan het l.ll..n over ne claxon. Den Harald heeft nog altijd niet door dat hij er niets kan mee doen. Hij zou beter zijne gebuur gelukkig maken en diene claxon of hoe het ook mag noemen bij mij binnen steken. Ik zal maar lekker verder dromen zeker.
Ja jong, wa doede daar aan hé!? :lol: Maarheuu....da kaske (mits aangepast) doet hier alle dagen dienst zelle! :wink:
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Claxon plaatsen

Bericht door ®win »

Gaby schreef:Er zijn 1200 motorfietsen geweest die een aansluiting voor een tweede claxon hadden. BMW is er blijkbaar
mee gestopt, maar wanneer precies weet ik niet. De standaard claxon op de RT is echt lachwekkend, klinkt
als een badeend en mist daardoor zijn doel volledig.
Hier is wat meer info te vinden, ook mbt tot de locatie van de (eventuele) tweede stekker:
http://www.bmwlt.com/forums/showthread. ... acing+horn" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot in 2005 is de RT met een dubbele claxon uitgevoerd. Daarna hebben ze het zielige tutertje gemonteerd. Blijkbaar hebben ze pas later de kabelboom gewijzigd.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Plaats reactie