GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door MOTOBLOG »

Onlangs las ik in een wetenschappelijk tijdschrift dat de Amerikaanse defensie te krap bij kas zit en niet voldoende budget kan uittrekken voor het onderhoud van het netwerk van GPS satellieten dat in een baan rond de aarde hangt. Ook satellieten hebben een bepaalde levensduur en dienen ofwel onderhouden te worden of zelfs vervangen. Maar van dat laatste is gewoonweg geen sprake. Te duur, volgens de Amerikaanse defensie.

Iedereen vindt een GPS vandaag de dag 'normaal'. Maar het netwerk is destijds in het leven geroepen vanwege militaire doeleinden. Het is dankzij de goodwill van de Amerikanen dat wij allemaal er gratis gebruik van kunnen maken.

Wat zou dit in de toekomst kunnen betekenen. Ten eerste moeten er steeds tenminste 24 satellieten operatief zijn om over de ganse planeet een goede dekking te voorzien. Minder dan 24 is niet mogelijk wat dan zullen er plaatsen zijn waar een juiste positiebepaling niet meer mogelijk is. Voorheen waren er meer in bedrijf en kon men overschakelen bij problemen zonder dat er ergens ter wereld ook maar iemand iets zou merken.

Nu wordt het anders. De auteur van het artikel laat verstaan dat door een te kort aan fondsen, het aantal werkende satellieten momenteel net 24 is en er dus geen marge meer overblijft. Volgens de huidige staat van het netwerk en de manier waarop de satellieten worden onderhouden, voorspelt de auteur dat er vanaf 2012 wel eens problemen zouden kunnen opduiken.

Europa heeft zijn antwoord nog niet klaar. Indien alles volgens plan verloopt, iets waar ik ten sterkste aan twijfel gezien Europa niets anders meer doet dan de ene na de andere financiële crisis proberen in te dijken, zou er ten vroegste in 2015 een nieuw netwerk van satellieten klaar zijn en nu staat al vast dat de kosten dermate hoog oplopen dat gebruik van dit netwerk allerminst gratis wordt.

Ik denk dat er te veel op het spel staat. Dat we dus binnen enkele jaren terug aangewezen zouden zijn op een roadbookroller of een papieren kaart, lijkt me te sterk overdreven. Maar het zou best mogelijk zijn dat de foutmarges terug groter worden en dat er 'drop zone' kunnen gaan ontstaan waar er slechte of bijna geen dekking is.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door Harald »

terug een beetje avontuur :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door Stelo »

Hallo,

Ik denk dat de auteur met een dubbele agenda werkt.
Een beetje stemmingmakerij is soms nodig om budgetten te kunnen losweken.
Ik kan me immers onmogelijk voorstellen dat de Amerikaanse Defensie het systeem zou laten uitbloeden. Zonder lokatiebepalingen zijn ze 'blind', en de helft van de wapens zijn al gps-gestuurd...

Moest het wel zo zijn, dan kan ik terug plezier beleven aan kaartlezen. (wat ik trouwens heel goed kan...) :eye:

Grtjs,
Stelo
R1200RT
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door MOTOBLOG »

Van daar ook mijn persoonlijke stelling dat het nooit zo ver zal komen. Ze zijn ginder doodsbang als ze ergens geen controle over hebben 8-)
rodenburg
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2008, 23:25
Woonplaats: Marke
Locatie: west-vlaanderen

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door rodenburg »

Ik denk eerder routes op de maan en op mars
de economie zal zo vlug nog niet stilvallen hoor
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door Pol »

MOTOBLOG schreef:Van daar ook mijn persoonlijke stelling dat het nooit zo ver zal komen. Ze zijn ginder doodsbang als ze ergens geen controle over hebben 8-)
Zou me niet verwonderen dat ze hun systeem zo ontworpen hebben dat bij een mondiaal conflikt wij allen blind rondlopen en zij alleen er nog gebruik kunnen van maken.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door Danny »

Pol schreef:
MOTOBLOG schreef:Van daar ook mijn persoonlijke stelling dat het nooit zo ver zal komen. Ze zijn ginder doodsbang als ze ergens geen controle over hebben 8-)
Zou me niet verwonderen dat ze hun systeem zo ontworpen hebben dat bij een mondiaal conflikt wij allen blind rondlopen en zij alleen er nog gebruik kunnen van maken.
Dat is toch logisch dat dat in geval van één van de eerste stappen zal zijn... 't is per slot van rekening door defensie betaald en dat was ook oorspronkelijk de bedoeling, militaire doeleinden :wink:
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door MOTOBLOG »

Tijdens de Golfoorlog werd door de Amerikanen de nauwkeurigheid voor alle andere gebruikers dan hun eigen defensie ook minder gezet. Zij kunnen dat allemaal sturen.
Danny schreef:Dat is toch logisch dat dat in geval van één van de eerste stappen zal zijn... 't is per slot van rekening door defensie betaald en dat was ook oorspronkelijk de bedoeling, militaire doeleinden :wink:
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door J »

Stelo schreef:Hallo,

Ik denk dat de auteur met een dubbele agenda werkt.
Een beetje stemmingmakerij is soms nodig om budgetten te kunnen losweken.
Ik kan me immers onmogelijk voorstellen dat de Amerikaanse Defensie het systeem zou laten uitbloeden. Zonder lokatiebepalingen zijn ze 'blind', en de helft van de wapens zijn al gps-gestuurd...

Moest het wel zo zijn, dan kan ik terug plezier beleven aan kaartlezen. (wat ik trouwens heel goed kan...) :eye:

Grtjs,
Stelo
:bsstupid: ze willen gewoon de bedrijven die nu miljoenen dollars en Euro's verdienen aan het verkopen van kaarten en gps toestellen laten opdraaien voor de kosten he. Dat is toch logisch. Nu betaald de overheid het, dus de Amerikaantjes, vanaf dan zal gans de wereld (de gebruikers) nog wat extra mogen dokken om dat onderhoud mee te financieren.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door Danny »

Geloof er niks van, de resem sattelieten zijn een te machtig apparaat en het Amerikaans leger geeft dat nooit uit handen, ze zullen misschien beginnen kosten aanrekenen maar als 't ooit mocht nodig zijn zullen zij de alleengebruikers zijn. Het Europese Galileo blijft in de koelkast ondertussen wegens geen centen, hoe zou da komen :roll:
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door MOTOBLOG »

Navstar zal er zeker blijven. Ik zie het eventueel wel evolueren naar een kostenplaatje dat wordt doorverrekend naar de fabrikanten. Bijvoorbeeld onder de vorm van een licentie per ontwikkelde gps chip. Zo zouden de Amerikanen wat kunnen terugverdienen. Ze zouden de fabrikanten v.d. chips een vorm van licentie kunnen laten betalen en dan zullen die dat doorrekenen aan de gps fabrikanten zoals Garmin en TomTom die het op hun beurt in de verkoopprijs van toestellen steken. Ik zie eerder zo iets gebeuren. Dan kan er geld vrijgemaakt worden om het onderhoud van het satellieten park deels door de burgers te laten betalen. Het zit dan gewoon in de prijs van een toestel... :?:
Tomini
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 sep 2007, 12:56
Locatie: Watervliet

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door Tomini »

hehe, dees week hier in belgie.... nen amerikaan die al beetje teveel zijne gps volgde in alsemberg :pppp

"Binnen 50 meter neem trap", dan, rechts aanhouden

Afbeelding
One life... live it
2008-2010 1200gsa rood
2010-... 1200gsa "30year"
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door Gaby »

MOTOBLOG schreef:Van daar ook mijn persoonlijke stelling dat het nooit zo ver zal komen. Ze zijn ginder doodsbang als ze ergens geen controle over hebben 8-)
Die controle zullen ze mettertijd toch aan Galileo verliezen.
Eén van de dagen worden er trouwens 2 satellieten van het Europese systeem gelanceerd.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
gianni
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 aug 2009, 13:48

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door gianni »

Dan is er zelfs als ik het goed heb nog een derde Russisch systeem daar zijn der ook al enkele van aanwezig
zal dus nie zo een vaart nemen
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door J »

gianni schreef:Dan is er zelfs als ik het goed heb nog een derde Russisch systeem daar zijn der ook al enkele van aanwezig
zal dus nie zo een vaart nemen
ja zo een blonde Russische die dan naast u op de zetel komt zitten. Volgens mij is die zelfs betrouwbaarder dan een satelliet.
Hieronder een voorbeeld van een Russische GPS

Afbeelding
't vollek va Gùùk red ùùk........
gianni
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 aug 2009, 13:48

Re: GPS binnenkort nog wel betrouwbaar ?

Bericht door gianni »

zo een russisische bwoaaa, der zijn der schoonder ...

maar gene zever
Glonass het russisich satelietsysteem der zijn der al een aantal kwestie van niet afhankelijk te zijn van den amerikaan als der is ambras komt
http://nl.wikipedia.org/wiki/GLONASS
http://www.spaceandtech.com/spacedata/c ... nsum.shtml

i phone zou der al op afgestemd zijn
http://webwereld.nl/nieuws/108295/-ipho ... werk-.html
Plaats reactie