verschillende banden voor/achter
Moderator: GVN
verschillende banden voor/achter
De Michellin PilotRoad CT3 vóór is bijna op (16000km) en, net als achter, raar scheef afgesleten. Achter zit weer een PilotRoad CT2. Wacht inmiddels 2wkn op een PilotRoad CT2 voorband. Zijn er vreemde reakties te verwachten als ik voor een RoadSmartII zou omleggen?
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: verschillende banden voor/achter
Voor en achter een andere band heb ik nog nooit een verschil van opgemerkt, ik gebruik bewust twee verschillende merken op mijn tuf.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26
Re: verschillende banden voor/achter
Voor zover ik weet zal je daar op het droge weinig of niks van merken. Het is wel zo dat de profielen van hetzelfde type voor-en achterband zodanig getekend zijn dat ze samenwerken om de waterafvoer te bevorderen bij nat wegdek. En dan is het dus mogelijk dat je enigzins rare reacties zou krijgen als die samenwerking niet vlot verloopt bij verschillende types banden. Wat je vooral moet mijden is verschillende slijtage voor en achter, zeker als we het hebben over grote verschillen.
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: verschillende banden voor/achter
Belangrijke vuistregel bij mixen van banden is: vermijdt combineren van radiaal met diagonaal; omdat de structuur van de diagonaal een slappere wang oplevert zal de reaktie bij zijdelingse kracht (bocht, uitwijken, enz.) anders zijn dan die van de radiaal band. Dit kan tot onverwachte situaties leiden (tot zelfs verlies van controle over de motor). Mocht je niet anders kunnen, dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat achter de betere band erom ligt.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: verschillende banden voor/achter
mijn avatar is genomen met vooraan dunlop road smart met 15.000 km en achteraan Road attack met 8000km. Nooit last van gehad.
't vollek va Gùùk red ùùk........
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: verschillende banden voor/achter
Diagonaalband is iets van rond den oorlog, een radiaalband vervormd veel gemakkelijker in de wangen en zo houd het loopvlak veel beter contact in de bochten.®win schreef:Belangrijke vuistregel bij mixen van banden is: vermijdt combineren van radiaal met diagonaal; omdat de structuur van de diagonaal een slappere wang oplevert zal de reaktie bij zijdelingse kracht (bocht, uitwijken, enz.) anders zijn dan die van de radiaal band. Dit kan tot onverwachte situaties leiden (tot zelfs verlies van controle over de motor). Mocht je niet anders kunnen, dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat achter de betere band erom ligt.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: verschillende banden voor/achter
Er ligt voor weer een Michellin PilotRoad 2 om. De Michellin PilotRoad 3 komt er bij mij nooit meer op. Net als de achteband,is deze CT3 ook raar scheef afgesleten op de lamellen. Verder steekt het middenloopvlak, dat harder is, als een bolhoed omhoog.
Re: verschillende banden voor/achter
Heb da " vellekens " fenomeen ook gehad met de PR2.
Na klacht bij de bandenboer, die het op zijn beurt doorstuurde naar Michelin, heb ik gratis een nieuwe gekregen, inclusief op en af.
Jeanmi.
Na klacht bij de bandenboer, die het op zijn beurt doorstuurde naar Michelin, heb ik gratis een nieuwe gekregen, inclusief op en af.
Jeanmi.
Re: verschillende banden voor/achter
Dikke pech. Oude achterband ligt in Portugal. Met de voorband ben ik nu te laat. Goed te weten indien het weer gebeurd.
Re: verschillende banden voor/achter
tja, dat cuppen was te voorzien op de PR3, of dat nu een reden is om niet meer op te leggen...
Re: verschillende banden voor/achter
Het is vooral het omhoogsteken van het middenloopvlak van de voorband die de motor in lange bochten onrustig maakt.
Ik ben een gemoedelijke rijder, en als banden dan zó afslijten, heb ik er geen vertrouwen in.
Dat probleem had ik niet met de voorgaande 2sets PR2.
Dus terug naar die band, omdat er achter een bijna nieuwe PR2 op zit (zie voorgaande post).
Ik ben een gemoedelijke rijder, en als banden dan zó afslijten, heb ik er geen vertrouwen in.
Dat probleem had ik niet met de voorgaande 2sets PR2.
Dus terug naar die band, omdat er achter een bijna nieuwe PR2 op zit (zie voorgaande post).
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
- Woonplaats: Wuustwezel
- Locatie: Antwerpen - Wuustwezel
Re: verschillende banden voor/achter
heb zelfs terug de PR 1 genomen, was er zeer tevreden van en nu nog, is wel voor de 2 banden 40 à 50 euro goedkoper ...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !