verschillende banden voor/achter

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

verschillende banden voor/achter

Bericht door lekkerweg »

De Michellin PilotRoad CT3 vóór is bijna op (16000km) en, net als achter, raar scheef afgesleten. Achter zit weer een PilotRoad CT2. Wacht inmiddels 2wkn op een PilotRoad CT2 voorband. Zijn er vreemde reakties te verwachten als ik voor een RoadSmartII zou omleggen?
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door mecapuet »

Voor en achter een andere band heb ik nog nooit een verschil van opgemerkt, ik gebruik bewust twee verschillende merken op mijn tuf.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door Walter Gaas »

Voor zover ik weet zal je daar op het droge weinig of niks van merken. Het is wel zo dat de profielen van hetzelfde type voor-en achterband zodanig getekend zijn dat ze samenwerken om de waterafvoer te bevorderen bij nat wegdek. En dan is het dus mogelijk dat je enigzins rare reacties zou krijgen als die samenwerking niet vlot verloopt bij verschillende types banden. Wat je vooral moet mijden is verschillende slijtage voor en achter, zeker als we het hebben over grote verschillen.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door ®win »

Belangrijke vuistregel bij mixen van banden is: vermijdt combineren van radiaal met diagonaal; omdat de structuur van de diagonaal een slappere wang oplevert zal de reaktie bij zijdelingse kracht (bocht, uitwijken, enz.) anders zijn dan die van de radiaal band. Dit kan tot onverwachte situaties leiden (tot zelfs verlies van controle over de motor). Mocht je niet anders kunnen, dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat achter de betere band erom ligt.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door J »

mijn avatar is genomen met vooraan dunlop road smart met 15.000 km en achteraan Road attack met 8000km. Nooit last van gehad.
't vollek va Gùùk red ùùk........
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door mecapuet »

®win schreef:Belangrijke vuistregel bij mixen van banden is: vermijdt combineren van radiaal met diagonaal; omdat de structuur van de diagonaal een slappere wang oplevert zal de reaktie bij zijdelingse kracht (bocht, uitwijken, enz.) anders zijn dan die van de radiaal band. Dit kan tot onverwachte situaties leiden (tot zelfs verlies van controle over de motor). Mocht je niet anders kunnen, dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat achter de betere band erom ligt.
Diagonaalband is iets van rond den oorlog, een radiaalband vervormd veel gemakkelijker in de wangen en zo houd het loopvlak veel beter contact in de bochten.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door lekkerweg »

Er ligt voor weer een Michellin PilotRoad 2 om. De Michellin PilotRoad 3 komt er bij mij nooit meer op. Net als de achteband,is deze CT3 ook raar scheef afgesleten op de lamellen. Verder steekt het middenloopvlak, dat harder is, als een bolhoed omhoog.
Afbeelding Afbeelding
Jeanmi
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 jun 2011, 12:03
Locatie: Gent

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door Jeanmi »

Heb da " vellekens " fenomeen ook gehad met de PR2.
Na klacht bij de bandenboer, die het op zijn beurt doorstuurde naar Michelin, heb ik gratis een nieuwe gekregen, inclusief op en af. :grin:

Jeanmi.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door lekkerweg »

Dikke pech. Oude achterband ligt in Portugal. Met de voorband ben ik nu te laat. Goed te weten indien het weer gebeurd.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door stefke2 »

tja, dat cuppen was te voorzien op de PR3, of dat nu een reden is om niet meer op te leggen... :roll:
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door lekkerweg »

Het is vooral het omhoogsteken van het middenloopvlak van de voorband die de motor in lange bochten onrustig maakt.
Ik ben een gemoedelijke rijder, en als banden dan zó afslijten, heb ik er geen vertrouwen in.
Dat probleem had ik niet met de voorgaande 2sets PR2.
Dus terug naar die band, omdat er achter een bijna nieuwe PR2 op zit (zie voorgaande post).
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: verschillende banden voor/achter

Bericht door de Ron »

heb zelfs terug de PR 1 genomen, was er zeer tevreden van en nu nog, is wel voor de 2 banden 40 à 50 euro goedkoper ...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Plaats reactie