intercom niet hoorbaar wegens wind lawaai

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
DenBart
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 okt 2009, 17:26
Woonplaats: wingene
Locatie: WVl

intercom niet hoorbaar wegens wind lawaai

Bericht door DenBart »

Ik zou een intercom systeem aanschaffen, maar vroeg me af of die wel hoorbaar is. Ik ben 1m87 en zit op mijn 1200rt met de helm ver boven het windscherm in de volle wind. Ik heb een Lazer paname systeemhelm en hoor heel veel windgeruis (geen turbulentie). Daarom rij ik steeds met oordoppen.
Om te testen of intercom wel zin heeft met al dat lawaai, heb ik een tip uit dit forum uitgevoerd en de speakers uit een ouwe koptelefoon in de helm gemonteerd en aangesloten op mijn smartphone. Prima als ik stilsta ;-) Als ik sneller dan 70km/u rij, dan hoor ik helemaal niks meer van de speakers :-( Meer volume uit de speakers en mijn hoofd zou ontploffen.
Vervolgens oordoppen gebruikt, windgeruis weg, maar muziek uit speakers bijna ook. Het zou ideaal zijn indien het volume veel hoger kon.
Vraag aan jullie:
Hebben jullie minder/geen last van windgeruis?
Gebruiken jullie oordoppen en heel krachtige speakers in de helm?
Of geen oordoppen en heel luide speakers en windgeruis -> heel veel dB's en koppijn?
Iemand ervaring met een Lazer Paname? Heb nog niet met andere helm gereden, en kan dus niet vergelijken.
R1200RT -black-
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: intercom niet hoorbaar wegens wind lawaai

Bericht door Sven 12RT »

Ik zou me om te beginnen een geschikt scherm kopen.
Ztechnik en Nedplex schieten me zo te binnen.

Intercoms is niet iets waar ik veel ervaring mee heb.
Maar de meeste gaan wel belachelijk luid. Dus die geraken wel boven het geruis en je dopjes.
Bovendien passen ze het niveau van de speakers aan, naargelang het omgevingslawaai. Zacht genoeg bij stilstand/traag, luid genoeg op snelweg.

Op het forum vind je allerlei topics over elk type systeem.
Mij valt op dat de bedrade systemen beter werken.
Ik heb de Cardo G4, deze heb ik gekocht om een gesprek te kunnen voeren met m'n vriendin die ook rijdt. Heeft z'n voordelen, maar werkt niet echt naar behoren. (VOX werkt niet, beloofde afstand is erg optimistisch)
R1200RT, again :-)


Afbeelding
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Re: intercom niet hoorbaar wegens wind lawaai

Bericht door Stelo »

Hallo,

Wat een mogelijkse oplossing kan zijn: het gebruik van 'muziek-oortjes', maar dan wel oortjes met rubberen dopjes.
Deze gaan netjes in het oor, dempen dus goed de buitengeluiden af, en geven dan uiteindelijk een netjes audio-signaal door.
Ik heb het al geprobeerd met een mp3-speler: buitenlawaai goed gedempt, en muziek van nette kwaliteit zonder dat die oerend hard moet staan.
Op de website van Motoblog.be beschrijft die in één van zijn artikels dat hij de luidsprekers van zijn SRC-kraag (Schubert) verving door zo'n oortjes, en dat het resultaat héél bevredigend was. Met een Cardo Scala G4 moet dit ook lukken, want het is een identiek systeem.

Wat het scherm betreft: ikzelf plaatste een Nedplex-scherm op mijn 1200rt, en dit maakt wel wat verschil.
Je bent ook uit West-Vlaanderen. Als je wil mag je eens proefrijden met het mijne. Het is in enkele minuten geplaatst.

Groetjes,
Stefaan
R1200RT
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Als eerste kun je niet zomaar speakers uit een oude koptelefoon gebruiken icm een smartphone. Een speaker heeft een bepaalde weerstand (Ohm) en moet aangesloten worden op een geschikt systeem. Ten tweede heeft een (goede) intercom een krachtigere versterker en speakers.
DenBart
Berichten: 37
Lid geworden op: 31 okt 2009, 17:26
Woonplaats: wingene
Locatie: WVl

Re: intercom niet hoorbaar wegens wind lawaai

Bericht door DenBart »

De combinatie van hoger windscherm, bedraad intercom systeem(betrouwbaarheid) met krachtige versterker en oordoppen zouden dus tot een goed resultaat leiden.
Op mijn vorige 1150RT was ik heel tevreden van het nedplex scherm, ik ga eens informeren bij nedplex.

Niemand groot verschil in geluidsniveau gemerkt bij verschillende helmen?
R1200RT -black-
Plaats reactie