R 100 GS van 1993 sputtert !

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

TIRO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:25

R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door TIRO »

Ik ben in het bezit van een R100GS sinds 1993. (eerste eigenaar). Ik heb er al meermaals het problemen mee gehad dat hij rijden sputtert. Het is precies of je heel de tijd schokkeld.Hij rijd met korte schokjes.Er is reeds vanalles aan geprobeert. De volledige ontsteking vervangen, de benzine verwijderd en alles gereinigd. Tot nu toe veel geld en geen resultaat. Heeft nog iemand dat probleem en hoe kan het opgelost worden want ik ben het beu ?
Dank bij voorbaat.

Peter.
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door animal »

Wat bedoel je met "ontsteking vervangen"....zowel bobijn, ICU als hallgever ????
TIRO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:25

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door TIRO »

Ja volgens den uitleg van gummikuh (Claude),heeft hij er alles uit gehaald en vervangen door onderdelen van een andere moto. Dit gaf geen resultaat.Dan heeft hij er alles terug origineel ingestoken.
Volgens hem zou het in de carburatoren zitten. Deze zou BMW ooit aangepast hebben om minder te verbruiken en daar zouden dan enkele motoren (zoals de mijne) last van hebben.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Wiedewa »

TIRO schreef:Volgens hem zou het in de carburatoren zitten.
Dan moet je daar om te beginnen eens grotere sproeiers inzetten :grin:
Vermoedelijk is de mengverhouding net iets te schraal, waardoor het pingelen onstaat.

Controleren kun je het met de bougie's eruit te draaien, en die zullen wel tegen het wit aan gekleurd zijn.

mvg Nico
MG Breva 850
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Ik neem aan dat je GS ooit goed heeft gelopen. Wat was het verbruik toen ?
Wat is de kleur van de bougies nu ?
Het zou mij verbazen dat je pas na 18 jaar tot de conclusie zou moeten komen om de sproeiers te vervangen.

Hier ben je altijd welkom voor en diagnose. Als het dan toch aan de carburatie ligt, heb ik een paar ideeën: valse lucht, verstorven membranen, verstopte sproeiers en/of kanalen.
De laatste keer dat ik een GS zag sputteren lag het wel aan een slechte bougiekabel. Zo simpel kan het zijn, maar ik ben wel bereid om wat dieper te zoeken.

Laat maar iets weten. Ik woon in de regio Noord-Brussel
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
stefaan1961
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
Woonplaats: Paal
Locatie: Limburg

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door stefaan1961 »

Heb hetzelfde voor gehad met mijn GS van '95
carburatoren ultrsoon laten reinigen en probleem was opgelost

Groeten
Stefaan
K100RT'87

R1150 GSA '03

Afbeelding
Afbeelding
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Dirk Pauwels »

Da van die te arme setting voor de carbs hebben ze allemaal, dat voel je normaal niet al rijdend. Dat zou je ook zoals Bob zegt gedurende die 18 jaar al veel vroeger gevoeld moeten hebben.
Carbs kunnen ook slijten (schuiven, sproeiers), maar dan heb je al heel wat kms nodig vooraleer je dat gaat voelen.
sputterd hij altijd of slechts sporadisch, vooral bij bijna lege tank of ook met volle tank. Welke kleur staan de bougies? Zijn de membranen recent vervangen of niet?
Vervuilde benzine filter, slecht werkende pomp, vervuilde carb sproeiers/kanalen....het kan allemaal met lang stilstaan en loodvrije benzine te maken hebben.

Gooi er met nog een liter of 5 in de tank eens een busje carb cleaner in, en dan eens stukske rijden, es kijken of het beter gaat.

Ik ken een gelijkaardig probleem met iemand met een Duc 750 paso, met Weber carb. Daar hielp niets, ook ultrasoon reinigen niet. andere carb was toen de oplossing.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TIRO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:25

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door TIRO »

Eerst even wat geschiedenis. Deze heeft ondertussen 150000km.( en neen er staat geen nul teveel ) Dat sputteren heeft hij nog al gehad. ( Tussen de 93000 en de 99000km ). Toen waren het inderdaad ook de bougiekabels. Deze zijn toen op ongeveer 6000 km tijd ( ongeveer 8 maanden) 3 keer vervangen.
Het is ook inderdaad zo dat hij de laatste 4 jaar bijna niet meer gereden heeft. ( ongeval gehad en tijds gebrek ). Heb hem dan aan de kant gezet en er eigenlijk niet meer mee gereden. Wilde hem nu eigenlijk verkopen maar dan moet hij in orde zijn vind ik. Vandaar mijn rondvraag.
Heb hem gisteren nog eens willen starten maar nu draait hij weer maar op 1ne poot. Als ik hem dan op hogere toeren krijg dan schiet den 2de precies ook in gang.
Nu met dit er bij te komen denk ik dat Bob zijn diagnose wel eens juist zou kunnen zijn. Laat ons hopen dat het zo is zodat hij snel weer de oude is en ik er dan weer zin in krijg om er mee te rijden i.p.v te verkopen
Het verbruik lag altijd rond de 6 l/100km. De bougies ; aan de ene kant zwart en aangeladen en de andere ziet er vrij deftig uit ( donker grijs ).
Op dat voorstel van Bob wil ik gerust ingaan wat die diagnose en dat dieper graven betreft maar hoe bedoel jij dat ? Ben jij garagist of ... ?
Hoe spreken wij af. Ik ben van Koningshooikt vlak bij Lier.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Hé Peter,

Ik ben een amateur maar heb toch wat ervaring met die oude boxers.
Tot nu toe heb ik altijd success gehad met diagnoses en herstelling, samen met de hulp van andere ervaren techneuten op dit forum
Ik kan geen resultaat garanderen maar ik werk voor de eer net het plezier om die oude boxers op de baan te houden.

Nu natuurlijk, met 150.000Km op de klok en na de diagnose van Claude Boelens heb ik wel een kleine plankenvrees....
Andere element kunnen een rol spelen: compressie, kleppen en ontstekingstiming, etc.

Enfin, je blijft hier welkom. We geraken alleszins een paar stappen verder.

Ik stuur je details door via e-mail.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Beire
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 okt 2004, 19:14
Locatie: Hageland

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Beire »

komt uw chokeklep tegoei naar beneden terug?
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Nick »

TIRO schreef: dat hij de laatste 4 jaar bijna niet meer gereden heeft.
Heb hem gisteren nog eens willen starten maar nu draait hij weer maar op 1ne poot. Als ik hem dan op hogere toeren krijg dan schiet den 2de precies ook in gang.
.

... en nog steeds met dezelfde oliën, filters en benzine van toen ...?
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door mecapuet »

Heb gisteren eentje gehad die 2 jaar had stil gestaan, die carb's volledig moeten kuisen...één en al groene prut aan gekoekt.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Even een update voor onze classics liefhebbers.
Peter heeft vandaag mijn zijn rood/witte Padak gebracht.
Ik heb, jammer goenoeg, zijn probleem niet in 1-2-3 kunnen oplossen.

Dit waren de activiteiten van deze ochtend:
- controle of het 'choke' mechanisme wel helemaal tot aan de aanslag teruggaat OK
- controle van de hoofdsproeiers OK
- controle van de benzinetoevoer OK
- controle vonk op bougies wit/geel; niet blauw, de bougies zelf zijn donker-grijs
- controle ontstekingstiming (S en F) OK alhoewel een beetje teveel voorontsteking bij F
- synchronisatie van de gaskleppen OK
- synchronisatie van de gaskabels OK
- controle op 'valse lucht' met een nevel van remreiniger Geen effect
- controle van de mengselschroeven (3/4 uit) en doorblazen van de kanalen met perslucht

Resultaat:
De motor is stationair heel goed af te stellen. Hij draait zonder te haperen.
Maar als men een beetje gas geeft voelt men haperingen.
Deze worden bevestigd bij het rijden. Optrekken gaat goed maar bij een constante snelheid manifesteren zich die haperingen.

Ik zal nu op mijn gemak de carbu's demonteren en reinigen en hou jullie op de hoogte.
Suggesties zijn altijd welkom :-?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Beire
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 okt 2004, 19:14
Locatie: Hageland

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Beire »

Membranen carbs ok?
Heb je al eens goed WD-40 vanvoor in diene pot gespoten?
Bedradingen OK ?
Toch niks mechanisch , hé?

'k Ben Benieuwd :wink:
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Jo De Paepe »

controle vonk op bougies wit/geel; niet blauw, de bougies zelf zijn donker-grijs
Bob , kijk eens of er geen oxidatie is waar de bougiekabels in de bobijn komen. eveneens kabels en bougiekappen controleren op barstjes.
zijn er geen haarscheurtjes in de bobijn zelf ? bedrading Hall gever naar bobiijn nergens beschadigd of deels afgekneld ?

lijkt me eerder op een elektrisch probleem. eventuel eens bobijn en kabels wisselen met een exemplaar waar je zeker van bent
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Bedankt Jo. Ga ik doen maar, maar zoals Peter vertelt, is de hele ontsteking van Hall-gever tot bougie vervangen geweest in de garage en dat heeft niets opgeleverd. De oorspronkelijke werd dan teruggeplaatst. Maar ik ga het toch maar dubbelchecken.

Moest iemand een paar 40mm carburateurs hebben liggen om eens te lenen, dat zou dan al de carburatie als oorzaak kunnen uitsluiten.
Er wordt namelijk verteld dat de carburateurs op de laatste modellen van de 100GS en de 100R, omwille van emissienormen, zo waren afgeknepen dat het fenomeen KFR'en werd geïntroduceerd op die dikke boxers.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb je die carbu's al eens opgedaan Bob? Van mijn Amal carb's op de BSA weet ik dat een carbu al eens versleten gasschuiven kan hebben, dan slijt de naald ook de sproeier uit doordat die steeds ligt te "rammelen". die draait dan redelijk goede relantie, want daar heb je naald en sproeier niet voor nodig.
Als het dat niet is, en de boel is niet vervuild, er zit goede benzine in, de filter en de pomp is ok en de electr werd al compleet vervangen, dan zou ik het ook niet meer weten.....
Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Ik ben van plan om de carbu's uit elkaar te halen, maar het zou mij motiveren om op voorhand te weten dat dat de juiste piste is.
Vooral omdat er beweerd wordt dat dit een gekend probleem is bij de carbu's van de latere 1000cc 2 kleppers.
Inmiddels heeft Claude Boelens vriendelijk voorgesteld om een koppel carbu's ter beschikking te stellen. Tof !

Wordt vervolgd...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
TIRO
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011, 16:25

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door TIRO »

Hallo gasten,
Eerst wil ik jullie allemaal even bedanken voor de enorme hoeveelheid aan tips en sugesties om mijn mototje terug op de baan te krijgen en dan zeker den Bob om al die moeite te willen doen want ik had hem eigenlijk al een beetje opgegeven. Ook Claude voor het lenen van die carbs.
Dus hierbij nen eerlijke dikke MERCIE !
Blijven sturen want den Bob kan voorlopig nog alle hulp gebruiken.
Wat die oxidatie betreft aan de bobijn moet ik hier nog melden dat er een jaar geleden een nieuwe bobijn is geplaatst.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Vervolg:

Vandaag ben ik begonnen met het controleren reinigen van de carburatoren en er viel mij iets op.
Kijk eens naar de foto hieronder en "findt te voud" :

Afbeelding

Gevonden ? Neen ? Ik geef een hint. Eén van de bougies wordt roet-zwart...
Bon, ik ga nu terug naar mijn werkplaats en hoop dat ik de oorzaak van dat sputteren heb gevonden.

Tot later.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Dirk Pauwels »

Synchro Bob schreef:Vervolg:

Vandaag ben ik begonnen met het controleren reinigen van de carburatoren en er viel mij iets op.
Kijk eens naar de foto hieronder en "findt te voud" :

Afbeelding

Gevonden ? Neen ? Ik geef een hint. Eén van de bougies wordt roet-zwart...
Bon, ik ga nu terug naar mijn werkplaats en hoop dat ik de oorzaak van dat sputteren heb gevonden.

Tot later.
Die rechtse hevel aan de choke zit verkeerd gemonteerd vermoed ik. komt in rust niet tegen de arret, dus de choke van die kant blijft openstaan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Goed gezien ! Maar ik dacht dat de linkse verkeerd staat. De gleuf voor de chokekabel staat naar boven. Die zou er dan zo kunnen uitfloepen.
Nu moet ik toch eens in de documentatie kijken...

Maar het probleem kan dus inderdaad zijn dat één 'choke' of eerder 'starter' blijft open staan.

Ik laat nog iets weten.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Beire
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 okt 2004, 19:14
Locatie: Hageland

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Beire »

'k denk dat je het gevonden hebt (zie mijn eerste vraag :wink: )

rechts is juist , ook het puntje staat in de goede richting
Laatst gewijzigd door Beire op 22 dec 2011, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Synchro Bob »

Beire schreef:'k denk dat je het gevonden hebt (zie mijn eerste vraag :wink: )
Het zou tof zijn. Op het moment van de eerste tests had ik de chokekabel voldoende speling gegeven en met de vinger de hevels helemaal naar beneden gedrukt om zeker te zijn. Maar op dat moment wist ik niet dat één van de hevels verkeerd stond gemonteerd.
En, verdekke, mijn documentatie beschrijft dit late type Bings niet. Dus voor het moment weet ik niet dewelke verkeerd staat.
Ik wed op links omdat de veer hier de hevel nooit volledig terugtrekt.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Beire
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 okt 2004, 19:14
Locatie: Hageland

Re: R 100 GS van 1993 sputtert !

Bericht door Beire »

in het BMW werkplaatshandboek staat er een attentiepuntje vermeld erover. In andere boeken vind ik er niks specifieks over terug .
STUCK IN THE MUD
R100GSPD white/blue dirtbike + VMC cross sidecar
Plaats reactie