SENA SMH 10

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Loeken
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:02
Locatie: AALST

SENA SMH 10

Bericht door Loeken »

Heeft er iemand ervaring met het Bluetooth systeem van het merk SENA SMH 10 , te gebruiken met de originele BMW radio op de 1600 GT
alle info welkom !!!
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: SENA SMH 10

Bericht door bougimain »

Ervaring heb ik er niet mee maar heb wel ook interesse want heb ze gezien en getest op het Autosalon en dit ziet er mij niet slecht uit.
Hier wat meer info erover Sena SMH19

Voor de rijder alleen 216,59€ :-(
Voor rijder & passagier 398,09€ :-(

Bougimain :-)
Afbeelding
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: SENA SMH 10

Bericht door moh_fan »

Bijna een jaar ben ik nu tevreden gebruiker van de Sena SMH-10.
Ik gebruik 'm meestal om op de motor bereikbaar te zijn en om naar (streaming) radio te luisteren.
Regelmatig pair ik de Sena met mijn Zũmo 550 tot nu toe zonder enig probleem.
De verstaanbaarheid is perfect, zelfs met gehoorbescherming waar ik altijd mee rijd.
Ook aan de andere kant van de lijn is de verstaanbaarheid perfect. Bellers verbazen zich regelmatig als ik onderweg op de motor zeg te zijn.
Tevreden gebruiker dus!

PS.
Lees net dat er een nieuwe versie zou zijn: SMH5
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
KB
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mar 2012, 15:15
Locatie: Genk

Re: SENA SMH 10

Bericht door KB »

Hoi,

ben dit nu al jaartje aan het overlopen ... SENA SMH10 / Cardo SR G4 / Schuberth SRC unit ... ?
lees de vele voor- en nadelen op forums, vooral toch wat nadelen bij de twee laatste, vooral die SRC unit (?).
gebruik zelf een Schuberth C3 helm.

is die SMH10 werkelijk zo goed dan ?
zoek geen juke-box voor in mijn helm, dus FM-radio niet nodig, gewoon BT communicatie met GSM, Navi en comm. met andere rijders is voldoende
gaat die batterij lang mee in de praktijk : standby hrs ? talktime hrs ? wat is je ervaring ?

ben verre van techneut, maar als ik het goed begrijp kunnen enkel de merken onderling met andere rijders gesprekken uitwisselen,
bedoel : Sena met Sena / Cardo's met Cardo's ... ?
wat als jij een Sena gebruikt en de andere in de rijdersgroep een ander merk ?
heb je dan een soort portofoon/zender nodig ? ( vind daar weinig over terug )
temeer, zie dan bij Sena dat je dan "nog" een extra adapter (SR10) nodig hebt ... ??

nog een weetje misschien : SMH 5 is NIET de opvolger van SMH 10 denk ik, gewoon kleiner broertje
zie "Aussie-filmpje" : http://www.youtube.com/watch?v=k5k42b2AKwE" onclick="window.open(this.href);return false;

vriendelijke groet,
Kurt
Limburger en toch lid van BMW MCL VL
Yamaha Virago 750, BMW R 1200 GS
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: SENA SMH 10

Bericht door moh_fan »

KB schreef:Is die SMH10 werkelijk zo goed dan?
Ik ben destijds uitgegaan van een aantal reviews uit de VS.
Daarin scoorde de Sena steeds het hoogste qua geluidskwaliteit.
Deze vond ik zo snel nog even... KLiK & KLiK
KB schreef:Gaat die batterij lang mee in de praktijk : standby hrs ? talktime hrs ? wat is je ervaring ?
Regelmatig stream ik audio van mijn iPhone naar de Sena. De Sena gaat dan ongeveer 6 à 7uur mee.
Standby tijd is bijna twee weken incl. enkele telefoongesprekken.
KB schreef:Wat als jij een Sena gebruikt en de andere in de rijdersgroep een ander merk ?

Hier heb ik geen ervaring mee.

Een drietal weken geleden heb ik een nieuwe adapter gekocht.
Afbeelding
Met name de losse mic is een veel nettere oplossing in mijn BMW Systeem 6.

Waar ik ook erg over te spreken te ben, is de perfecte stembediening van mijn iPhone via de Sena.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
KB
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mar 2012, 15:15
Locatie: Genk

Re: SENA SMH 10

Bericht door KB »

ok
bedankt voor je input !
;-)
Limburger en toch lid van BMW MCL VL
Yamaha Virago 750, BMW R 1200 GS
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: SENA SMH 10

Bericht door Danny »

zit met dezelfde twijfels interfone F4 of de sena smh5 of 10 't enige verschil lijkt me de microfoon... geraak er maar eens wijs uit, zumo 550 of 660, tomtom... op vlak van GPS op de motor ben ik domdom :clown:

Wat moet het kunnen;
ik wil mogelijk de GPS horen (hoofdeigenschap)
evt intercom
evt telefoneren maar dat is zeker geen must
evt muziek maar dat is eveneens geen must
liefst een goeie geluidskwaliteit want mijn oren zijn niet meer je dat...

wat wil ik niet

microfoon die je van buiten de helm naar binnen moet friemelen, heb een systeemhelm

de prijs is belangrijk maar al bij al kosten al die vodden veel geld dus zal 't op honderd euro nie steken :mrgreen:
erictdm
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 jun 2006, 13:34
Locatie: prov antwerpen

Re: SENA SMH 10

Bericht door erictdm »

hey Danny,

Ik heb een zumo 660 in combinatie met een starcom digital, dit kan al hetgene jij vraagt, en via een draad... dus niet draadloos. Als er dan een mankement of dergelijk is, dan weet je al bijna waar de fout zit, Heb nog wel geen fouten gehad, maar van al die BT-toestanden en sharen etc blijf je gespaard.
Alles werkt zoals het moet en je aandacht blijft bij de weg en het rijden en niet bij als die foefkes. Mijn vriendin achterop is er ook heel content van en communiceren gaat bijzonder vlot, evengoed feitelijk als naast de motor.
Als enige minpuntje haal ik de verbindingsstekkers aan, die de indruk geven van niet heel robuust te zijn.
Evenwel nog geen probleem mee gehad.
Als je het wilt zien, dan rij ik wel eens langs 8-)

oh ja, goedkoop is het niet, maar wel héél degelijk
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: SENA SMH 10

Bericht door Danny »

Eirc :wink:

ik wil 't natuurlijk wel eens bekijken, 't enige wat ik me herinner uit de Baehr intercom periode was net die bedrading (lees stekker of kabel) die net altijd stuk ging op vakantie... vandaar dat ik bluetooth 't voordeel van de twijfel gaf/geef.

Maar zoals gezegd als ge in de geburen zijt, geef maar een gil he...eens kijken en vasthouden is altijd wat anders dan op een beeldschermke kijken en moeten kiezen

bedankt :mrgreen:
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: SENA SMH 10

Bericht door Vanguard »

Als het hoofdzakelijk moet dienen voor de gps op reis zou ik toch de voorkeur geven aan een intercom-systeem.
Persoonlijk heb ik geen goesting om dagelijks ergens op een camping in de broesse op zoek te gaan naar een stopcontact.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: SENA SMH 10

Bericht door wooter »

Ik heb nu anderhalf jaar gereden met bedrading en ben het eigenlijk zat... Op die aansluitingen komt ook slijtage en het is niet fijn om op de snelweg achter een ficheke te moeten vangen omdat dat los is geraakt door de wind en rijtrillingen. Bluetooth was een hit and miss een tijd terug maar blijkbaar met die Sema zit dat dik snor. En wat voor mij toch noodzakelijk is is dat je er externe audio aan kan koppelen via bluetooth (PMR, amateur-radio, mini coyote) en 'm tijdens het rijden toch kan laden als de noodzaak er is (eens een trip doen van 700 km per dag is niet zo ongewoon voor mij).

De Sena staat dus erg hoog op mijn shortlist. Temeer omdat de analoge Starcom erg veel te lijden heeft van storingen en bellen soms niet te doen is door allerlei invloeden van signalen doorheen de aarding.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: SENA SMH 10

Bericht door Danny »

De Sena siert ondertussen ook mijne pot.
enkele voordelen vind ik, dat ik 't onderweg van de moto kan laden (handig op vakantie als tentslaper)
de grote knop, die met handschoenen simpel te bedienen is
ik heb wel een binnenmicrofoontje genomen, dat onderdoor plooien telkens je je pot opzet vind ik maar niks...
geluid is eigenlijk super (was erg verrast) de kwaliteit zal zich moeten bewijzen op termijn.
Om de sena vlekkeloos te laten aansluiten op mijn C3 heb ik een klein tussenstukje uit ertalon gemaakt (iets van niks) en nu zit ie zoals ik 't wil :mrgreen:

eenvoudige bediening en werkt goed meer moet da nie zijn...
KB
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mar 2012, 15:15
Locatie: Genk

Re: SENA SMH 10

Bericht door KB »

Danny schreef:De Sena siert ondertussen ook mijne pot.
enkele voordelen vind ik, dat ik 't onderweg van de moto kan laden (handig op vakantie als tentslaper)
de grote knop, die met handschoenen simpel te bedienen is
ik heb wel een binnenmicrofoontje genomen, dat onderdoor plooien telkens je je pot opzet vind ik maar niks...
geluid is eigenlijk super (was erg verrast) de kwaliteit zal zich moeten bewijzen op termijn.
Om de sena vlekkeloos te laten aansluiten op mijn C3 heb ik een klein tussenstukje uit ertalon gemaakt (iets van niks) en nu zit ie zoals ik 't wil :mrgreen:

eenvoudige bediening en werkt goed meer moet da nie zijn...

Hoi Danny,
is het mogelijk om dat een keertje met foto te illustreren ?
alvast bedankt
KB
Limburger en toch lid van BMW MCL VL
Yamaha Virago 750, BMW R 1200 GS
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: SENA SMH 10

Bericht door p@rick »

Joepie, 't forum is terug alive !!!
Terzake... Ikzelf heb ook interesse in de SMH10 ter vervanging van bekabelde intercom. Toevallig iemand uit omgeving Waasland (mag ook beetje daarbuiten) die voor zichzelf en z'n duo zo'n SMH10 heeft gemonteerd en bij wie ik eens een en ander in 't echt mag komen bekijken alvorens eventueel zelf de knoop ook door te hakken ? Omgeving Mechelen zou ook nog lukken.
Of iemand die vanuit z'n eigen ervaring wil antwoorden op 'n paar specifieke praktische vragen ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: SENA SMH 10

Bericht door p@rick »

p@rick schreef:Joepie, 't forum is terug alive !!!
Terzake... Ikzelf heb ook interesse in de SMH10 ter vervanging van bekabelde intercom. Toevallig iemand uit omgeving Waasland (mag ook beetje daarbuiten) die voor zichzelf en z'n duo zo'n SMH10 heeft gemonteerd en bij wie ik eens een en ander in 't echt mag komen bekijken alvorens eventueel zelf de knoop ook door te hakken ? Omgeving Mechelen zou ook nog lukken.
Of iemand die vanuit z'n eigen ervaring wil antwoorden op 'n paar specifieke praktische vragen ?
Niemand :-( ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: SENA SMH 10

Bericht door Danny »

Niemand ?
Een eindje verder rijden dan maar... dat ding van mij kan je eens komen bekijken, allez de Sena he :wink:
phil99
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 nov 2010, 16:00

Re: SENA SMH 10

Bericht door phil99 »

je kan hem komen bekijken bij mij, de omgeving van Gent.

grt phil :grin:
R-robin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jan 2011, 19:49
Woonplaats: Zomergem
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: SENA SMH 10

Bericht door R-robin »

phil99 waar heb je jouw sena gekocht ? ik ben ook uit de omgeving van Gent.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: SENA SMH 10

Bericht door p@rick »

Danny en Phil, bedankt voor het aanbod. Zandhoven (dus Danny) is voor mij het interessants om eens te passeren, maar ik zal eerste al eens een paar vraagjes formuleren via mail als het niet geeft...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
phil99
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 nov 2010, 16:00

Re: SENA SMH 10

Bericht door phil99 »

R-robin schreef:phil99 waar heb je jouw sena gekocht ? ik ben ook uit de omgeving van Gent.
De aankoop heb ik in Amerika gedaan (meer dan een jaar geleden) omruil voorstel naar de upgrade versie (met usb aansluiting) via BMW LIEVENS ZOTTEGEM

grt Phil
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: SENA SMH 10

Bericht door p@rick »

phil99 schreef:
R-robin schreef:phil99 waar heb je jouw sena gekocht ? ik ben ook uit de omgeving van Gent.
De aankoop heb ik in Amerika gedaan (meer dan een jaar geleden) omruil voorstel naar de upgrade versie (met usb aansluiting) via BMW LIEVENS ZOTTEGEM

grt Phil
Ik was twee weken geleden op een info-avond over bluetoothsystemen die georganiseerd werd door Peter Dhaese. Daar is mij interesse in de Sena SMH10 gegroeid.
Moet zeggen dat daar alles mooi - zeg maar perfect - ingewerkt was in de helmen. Dhaese is zeker niet direct in mijn buurt, maar is wel kanshebber om desgevallend alles te mogen inbouwen in de helm.
Prijs is overal +/- gelijk dus dat is niet direct een bepalende factor...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: SENA SMH 10

Bericht door Danny »

Dat inbouwen kan ne kleine van 5 jaar, alles is bijna kant en klaar bijgeleverd, moet je toch wat aanpassen dan is met wat fantasie een perfecte plaatsing mogelijk.
in de states is 't ganse systeem een 100€ goedkoper :mrgreen:
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: SENA SMH 10

Bericht door p@rick »

Danny schreef:Dat inbouwen kan ne kleine van 5 jaar, alles is bijna kant en klaar bijgeleverd, moet je toch wat aanpassen dan is met wat fantasie een perfecte plaatsing mogelijk.
in de states is 't ganse systeem een 100€ goedkoper :mrgreen:
In mijne sys5 heb ik destijds alles zelf ingebouwd, maar ik ben een beetje :-? om mijne sys6 met die mekaniek van ingewerkt zonnescherm open te prutsen :oops: Misschien beetje bang voor niets, maar toch...
En ja, in de states... Maar daar kom ik niet zo vaak :wink: Via internet zou kunnen, maar over eventuele inklaringskosten enz... heb ik ook al de meest uiteenlopende verhalen gehoord, vandaar toch een beetje argwaan en twijfel over hoe groot het voordeel uiteindelijk zou zijn.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: SENA SMH 10

Bericht door Danny »

er moet helemaal geen zonnevizier los, enkel 't wangstuk waar je evt je microfoon wil plaatsen en dan nog, verder is alles met klevertjes en wegmoffeltechniek :wink: piece of cake :clown:
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: SENA SMH 10

Bericht door Bob »

p@rick schreef: maar over eventuele inklaringskosten enz... heb ik ook al de meest uiteenlopende verhalen gehoord
Onlangs bij levering van een Laminar Lip die ik via internet rechtstreeks in de USA besteld had : 21% BTW op het betaalde bedrag + 10 euro "administratiekosten" aan Bpost omdat die den BTW aan de douaniers voorgeschoten hebben. Dit alles cash te betalen aan de postbode die het pakje bij je thuis komt afleveren. En als je nog wat geduld hebt : behoudens onvoorziene omstandigheden ga ik tijdens de paasvakantie van volgend jaar wat met ne moto toeren in de VS. Zou dus niet abnormaal lijken moest ik bij terugkomst naast mijnen helm en mijn motopak nog zo'n toestel in mijn valies hebben zitten hé.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Plaats reactie