Interphone F5

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
cocken
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 dec 2011, 18:39
Locatie: Brugge

Interphone F5

Bericht door cocken »

Iemand deze al aangeschaft? Veel verschil? Prijsverschil is +- €80 tussen F4 en F5.

Grts
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
tibogs-er
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 okt 2004, 22:43

Re: Interphone F5

Bericht door tibogs-er »

Ik denk dat de 2 voornaamste verschillen zijn dat er een radio op de F5 zit en dat je tot 6 personen kan laten babbelen met een F5. Bij een F4 is dit beperkt tot 2 personen. Ook qua design is er wat verschil.
Abj
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:05
Locatie: Ieper - België

Re: Interphone F5

Bericht door Abj »

Vanmorgen toen ik van Ieper naar Brussel reed de F5 voor eerste maal getest. De radio werkt prima, luid en duidelijk. Voor de rest nog niks getest.
Voorlopig tevreden mee.
Peugeot Fox > Kawasaki KDX250 > Yamaha YZF450 > Kawazaki Z750 '08 > BMW R1200GSA '06 > F800GS '09 > R1200GS Triple Black '12
cocken
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 dec 2011, 18:39
Locatie: Brugge

Re: Interphone F5

Bericht door cocken »

Abj schreef:Vanmorgen toen ik van Ieper naar Brussel reed de F5 voor eerste maal getest. De radio werkt prima, luid en duidelijk. Voor de rest nog niks getest.
Voorlopig tevreden mee.

Laat zeker van je horen als je wat meer getest hebt!!!!!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Abj
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:05
Locatie: Ieper - België

Re: Interphone F5

Bericht door Abj »

Cocken

De F5 toch al eindje kunnen testen.

De radio werkt goed tot heel goed. Luid en goeie ontvangst (toch van ieper tot in Brussel). Het mag nog iets luider want door turbulentie rond helm hoor ik toch niet alles duidelijk. Ik rij wel met f800gs, dus misschien met motor met meer windbescherming geen last meer van.

Ik luister ook regelmatig naar ipod en dat gaat echt heel goed. Ipod gaat precies stuk luider dan radio en blijft goed verstaanbaar tot 140km/u.

De levensduur van batterij is ook goed. Nu na twee weken heb ik hem nog niet opgeladen. Ik heb toch iedere werkdag naar heen en terug naar Brussel gereden en hij staat nu nog op medium.

Intercom (bike to bike) nog niet getest maar staat wel op de planning. Mijn broer heeft er ook eentje dus moet wel eens lukken om dat te testen.

Na wat langer testen zal ik eens een uitgebreid verslag schrijven.

Abj
Peugeot Fox > Kawasaki KDX250 > Yamaha YZF450 > Kawazaki Z750 '08 > BMW R1200GSA '06 > F800GS '09 > R1200GS Triple Black '12
kulens
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2010, 12:50

Re: Interphone F5

Bericht door kulens »

Daar ik een leuke reis in het verschiet heb vond ik het toch tijd om te investeren in een bluetooth headset. Eerst dacht ik aan de F4, maar het is uiteindelijk de F5 geworden.

Echter heb ik al enkele bedenkingen.
Tijdens het installeren werd al snel duidelijk dat de kwaliteit van de connector niet goed is. Toen ik de module wou aansluiten met de bekabeling braken de pinnetjes van de connector van de oortjes/micro! Gelukkig levert men 2 sets van oortjes/micro zodat ik de 2e set kon gebruiken, maar dit geeft weinig vertrouwen.

Volgende uitdaging, de Zumo 660 aansluiten. Dit ging vlot en werd erkend als "phone". Even testen of de muziekspeler van de zumo goed werkt. Goede kwaliteit, zelfs het starten en stoppen van de player via de bediening van de F5 werkt, enkel een volgende of vorige song selecteren lukte niet via de F5. Maar nadat ik alles had afgesloten en terug had aangezet speelde de muziek aan (zeer) slechte kwaliteit, naar mijn vermoede aan "telefoon"-kwaliteit. Zumo terug herstart, F5 terug herstart, geen oplossing. De connectie op beide apparaten gereset bracht wel terug de goede kwaliteit... tot... mijn iPod in het vizier kwam...

De iPod aansluiten was een fluitje van een cent. Ging vlot, goede kwaliteit, perfecte bediening via de F5. Maar toen ik mijn zumo had aangezet begon de muziek te stotteren. Bij het minste geluid dat de zumo wou doorsturen begon de muziek zo irritant te hakkelen, 10 tot 15 sec bij iedere keer je een knop op de zumo indrukte. Onwerkbaar dus. Ik had gehoopt dat ofwel de muziek (iPod) zou dimmen, ofwel de muziek zou stoppen. Maar toen ik via de F5 de muziek wou stopzetten werd het nog leuker, toen schoot ook de muziekspeler van mijn zumo in actie => nog meer gehakkel, en aan lage geluidskwaliteit. De iPod afzetten bracht geen verbetering aan het gehakkel en de lage geluidskwaliteit van de muziekspeler van de zumo... alles terug herstarten/resetten...

De intercom werkt goed, aansluiten liep vlot. Tot de zumo weer in actie schoot... Iedere keer dat ik een knop op de zumo aanklikte verbrak de intercom en kreeg de passagier deze melding, de bestuurder niet. Maar als ik knoppen bleef aanklikken op de zumo en dan de intercom terug had aangzet werd het geluid van de intercom gedimd bij ieder geluid van de Zumo (wat ik zou verwachten). Tot ik de zumo een minuutje niet gebruikte, en terug een knop aanklikte, de intercom werd weer verbroken. Ik heb het niet verder getest, maar zou het heel vervelend vinden dat bij iedere instructie die de zumo aankondigt de intercom zomaar wordt verbroken...

Moraal van het verhaal, deze week al 2 avonden verspild met uittesten. Of het nu aan de zumo, iPod of F5 scheelt (of een combinatie van...), geen idee, maar het is duidelijk dat mijn verwachtingen te hoog waren? Maar dit was toch wat ik had gesteld bij de aankoop?

Mijn (echte) telefoon heb ik nog niet uitgeprobeerd met de F5...
wouterk
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jun 2008, 08:37
Locatie: Leidschendam

Re: Interphone F5

Bericht door wouterk »

kulens schreef:Daar ik een leuke reis in het verschiet heb vond ik het toch tijd om te investeren in een bluetooth headset. Eerst dacht ik aan de F4, maar het is uiteindelijk de F5 geworden.

Echter heb ik al enkele bedenkingen.
Tijdens het installeren werd al snel duidelijk dat de kwaliteit van de connector niet goed is. Toen ik de module wou aansluiten met de bekabeling braken de pinnetjes van de connector van de oortjes/micro! Gelukkig levert men 2 sets van oortjes/micro zodat ik de 2e set kon gebruiken, maar dit geeft weinig vertrouwen.

Volgende uitdaging, de Zumo 660 aansluiten. Dit ging vlot en werd erkend als "phone". Even testen of de muziekspeler van de zumo goed werkt. Goede kwaliteit, zelfs het starten en stoppen van de player via de bediening van de F5 werkt, enkel een volgende of vorige song selecteren lukte niet via de F5. Maar nadat ik alles had afgesloten en terug had aangezet speelde de muziek aan (zeer) slechte kwaliteit, naar mijn vermoede aan "telefoon"-kwaliteit. Zumo terug herstart, F5 terug herstart, geen oplossing. De connectie op beide apparaten gereset bracht wel terug de goede kwaliteit... tot... mijn iPod in het vizier kwam...

De iPod aansluiten was een fluitje van een cent. Ging vlot, goede kwaliteit, perfecte bediening via de F5. Maar toen ik mijn zumo had aangezet begon de muziek te stotteren. Bij het minste geluid dat de zumo wou doorsturen begon de muziek zo irritant te hakkelen, 10 tot 15 sec bij iedere keer je een knop op de zumo indrukte. Onwerkbaar dus. Ik had gehoopt dat ofwel de muziek (iPod) zou dimmen, ofwel de muziek zou stoppen. Maar toen ik via de F5 de muziek wou stopzetten werd het nog leuker, toen schoot ook de muziekspeler van mijn zumo in actie => nog meer gehakkel, en aan lage geluidskwaliteit. De iPod afzetten bracht geen verbetering aan het gehakkel en de lage geluidskwaliteit van de muziekspeler van de zumo... alles terug herstarten/resetten...

De intercom werkt goed, aansluiten liep vlot. Tot de zumo weer in actie schoot... Iedere keer dat ik een knop op de zumo aanklikte verbrak de intercom en kreeg de passagier deze melding, de bestuurder niet. Maar als ik knoppen bleef aanklikken op de zumo en dan de intercom terug had aangzet werd het geluid van de intercom gedimd bij ieder geluid van de Zumo (wat ik zou verwachten). Tot ik de zumo een minuutje niet gebruikte, en terug een knop aanklikte, de intercom werd weer verbroken. Ik heb het niet verder getest, maar zou het heel vervelend vinden dat bij iedere instructie die de zumo aankondigt de intercom zomaar wordt verbroken...

Moraal van het verhaal, deze week al 2 avonden verspild met uittesten. Of het nu aan de zumo, iPod of F5 scheelt (of een combinatie van...), geen idee, maar het is duidelijk dat mijn verwachtingen te hoog waren? Maar dit was toch wat ik had gesteld bij de aankoop?

Mijn (echte) telefoon heb ik nog niet uitgeprobeerd met de F5...
Dit klinkt enigszins herkenbaar in mijn oren.
Ik had een Interphone F4.
Prima intercom. Prima bellen maar bij muziek afspelen bij detectielussen storing. En soms ook gewoon op een (bijna) lege snelweg. Niet fijn als je graag muziek beluisterd. Ook navigatie (tom tom urban rider)+telefoon (blackberry)+Interphone F4 was geen goede combi. 3 is teveel kennelijk.
Ik heb nu een Midland BT Next duo gekocht. Die doet het toch wel een stukkie beter!
Niet geheel storingsvrij bij de detectielussen maar veel minder vaak storing en omdat je de muziek ook kan pauzeren kan je op dat moment de muziek stoppen en weer starten en is de storing weg. Al met al een grote verbetering met de F4 (en kennelijk ook met de F5)
Gr. Wouter
kulens
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2010, 12:50

Re: Interphone F5

Bericht door kulens »

wouterk schreef:Ik heb nu een Midland BT Next duo gekocht. Die doet het toch wel een stukkie beter!
@ Wouter, kan je deze set aanraden?

Zonet een rit achter de rug, van Brussel tot Mechelen. Ik heb mijn zumo laten werken, terwijl ik naar de radio "probeerde" te luisteren. Radio 1 gaf zeer veel gekraak/storing tijdens de rit. Hoeveel keer ik op dit korte traject ook van de F5 te horen kreeg "Radio 1 FM ..."! Iedere keer mijn zumo een instructie gaf (aan zeer slechte geluidskwaliteit!) en de radio hervatte werd telkens opnieuw door de F5 gezegd dat "Radio 1 FM...". Maar ook zonder dat de zumo had gesproken onderbrak de F5 met deze boodschap. Zeer storend! Ik ga alles terug inpakken en proberen of de winkel dit wil terugnemen, geen leuke ervaring voor iets waar je net geen 400Eur voor moet neertellen!
wouterk
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jun 2008, 08:37
Locatie: Leidschendam

Re: Interphone F5

Bericht door wouterk »

kulens schreef:
wouterk schreef:Ik heb nu een Midland BT Next duo gekocht. Die doet het toch wel een stukkie beter!
@ Wouter, kan je deze set aanraden?

Zonet een rit achter de rug, van Brussel tot Mechelen. Ik heb mijn zumo laten werken, terwijl ik naar de radio "probeerde" te luisteren. Radio 1 gaf zeer veel gekraak/storing tijdens de rit. Hoeveel keer ik op dit korte traject ook van de F5 te horen kreeg "Radio 1 FM ..."! Iedere keer mijn zumo een instructie gaf (aan zeer slechte geluidskwaliteit!) en de radio hervatte werd telkens opnieuw door de F5 gezegd dat "Radio 1 FM...". Maar ook zonder dat de zumo had gesproken onderbrak de F5 met deze boodschap. Zeer storend! Ik ga alles terug inpakken en proberen of de winkel dit wil terugnemen, geen leuke ervaring voor iets waar je net geen 400Eur voor moet neertellen!
In verhouding met de F4 zou ik hem zeker aanraden. Grote verschil is audio bediening, (veel) minder storing tijdens bluetooth audio door detectielussen, FM Radio (maar die klinkt maar redelijk), veel groter bereik (tot 1.6km maar goed als het al meer is dan de F4 ben ik al tevreden. Die viel al uit als je niet meer in de zelfde straat reed..). Over de Intercom kan ik nog weinig zeggen. Die heb ik een keer met mijn vrouw geprobeerd (bike to bike) en we vonden het beide wat zacht. Het schijnt dat het volume wordt aangepast aan het omgevingsgeluid. Volume stond op max en we zijn niet de snelweg (tot 80 km/u) opgeweest maar alles was nog verstaanbaar (maar wat zacht voor het lekker).
Nog een voordeel: De prijs. € 295,- (http://www.cbshop.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) voor de duo set. Daar kan de Interphone niet tegenop!
Gr. Wouter
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Interphone F5

Bericht door John »

Wat ik er van vind...(van al dat BT gedoe)
Tot op heden gaat er nog altijd niets boven een bedraad systeem. Dit werkt zonder problemen. Of je moet zo (slim) zijn om af te stappen en van je motor weg te wandelen zonder eerst de stekker los te maken.

Enkele jaren terug kwam het DECT draadloos telefoon systeem op de markt (wat een betere geluidskwaliteit gaf) Maar de straling ging denkelijk mee de hoogte in.
Zelfde verhaal bij dat BT systeem, enkel nu zit je niet enkel als de telefoon gaat maar constant met dat high tech gedoe tegen je kop.
Volgens sommige bronnen zou dat allemaal geen kwaad kunnen, net zoals die GSM tegen je oor. Maar toch, mijn vorige levens-partner zat zo goed als heel de dag met een DECT telefoon te bellen.
Is overleden aan een hersentumor enkele jaren geleden. Of het er mee te maken heeft? Wie zal het zeggen. Voor mij in ieder geval geen BT heel de dag op mijne kop.
wouterk
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jun 2008, 08:37
Locatie: Leidschendam

Re: Interphone F5

Bericht door wouterk »

John schreef:Wat ik er van vind...(van al dat BT gedoe)
Tot op heden gaat er nog altijd niets boven een bedraad systeem. Dit werkt zonder problemen. Of je moet zo (slim) zijn om af te stappen en van je motor weg te wandelen zonder eerst de stekker los te maken.

Enkele jaren terug kwam het DECT draadloos telefoon systeem op de markt (wat een betere geluidskwaliteit gaf) Maar de straling ging denkelijk mee de hoogte in.
Zelfde verhaal bij dat BT systeem, enkel nu zit je niet enkel als de telefoon gaat maar constant met dat high tech gedoe tegen je kop.
Volgens sommige bronnen zou dat allemaal geen kwaad kunnen, net zoals die GSM tegen je oor. Maar toch, mijn vorige levens-partner zat zo goed als heel de dag met een DECT telefoon te bellen.
Is overleden aan een hersentumor enkele jaren geleden. Of het er mee te maken heeft? Wie zal het zeggen. Voor mij in ieder geval geen BT heel de dag op mijne kop.
Ha John,
Draden zijn beter. Dat is waar maar ik vind zelf bluetooth connecties toch handiger.
Blijft natuurlijk wel de onzekerheid van het stralingsgevaar. Voorlopig neem ik het risico.
Mijn deelneming voor het overlijden van je ex levens-partner.
Wouter
kulens
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 aug 2010, 12:50

Re: Interphone F5

Bericht door kulens »

Graag wou ik een update geven van de situatie.

De winkel heeft de set teruggenomen en mijn bevindingen genoteerd en doorgegeven aan de producent. Na een week werd ik opgebeld dat men een nieuwe F5 had binnen gekregen. Het was een volledig nieuwe set. Maar bij het testen van deze set bleven de zelfde kwaaltjes opduiken. Maar er was zelfs een "kwaaltje" bijgekomen. Als je zo'n 10 min. naar de radio luisterde werd de klank steeds meer metaal-achtig! Dit kreeg je weg door even te "zappen" naar een andere zender.

Toen ik de website had gechecked merkte ik dat dit nieuwe toestel nog op de oude "firmware" draaide, dus heb ik deze ge-update. Gevolg, het irritante melden van het radio-station kwam weer terug en ipv. na 10 min. was het na 15 min dat de metaalklank er doorbrak.

Wat met de intercom? Iedere keer dat de Zumo iets van geluid doorgaf werd de connectie verbroken, dit werd niet aangegeven en was zeer vervelend, vooral als je midden in een discussie bent en je vb. voorbij een flitspaal ed. rijdt. => gevolg: na een half uurtje rijden heb ik uit frustratie de bluetooth van mijn Zumo 660 uitgeschakeld!

Ondertussen kreeg ik bericht van de winkel met de vraag of deze set me beter beviel. Ik heb mijn feedback doorgestuurd en men stelde voor dat ik, mits opleg van de meerprijs, deze set kon omruilen voor de Scala G9. Deze G9 ben ik maandag gaan ophalen om te testen maar gisteren heb ik pas de kans gezien om het toestel te installeren en testen.

Maar dit was ook een koude douche... De kwaliteit van het geluid is ronduit slecht! Vooral als je op de autostrade rijdt hoor je precies enkel geschreeuw. Dan waren de speakers van de F5 vele malen beter. Een 2e punt, op één rit tijd viel mijn rechter speaker 2x uit. Enkel het toestel op en af zetten bracht de speaker weer tot leven (vermoedelijk dus een software-probleem). Meer dan 1 toestel (vb. gps en iPod) connecteren lukt voor geen meter, hoewel dit wordt aangegeven op de verpakking en in de handleiding! Het ontvangst van de radio werkt wel veel beter dan bij de F5. De bediening van de F5 daarentegen is veel eenvoudiger (ook met handschoenen).

Mijn conclusie, als er nu een set zou bestaan met:
- speakers van de F5
- bediening van de F5
- klankverwerking van de G9
- radio-ontvangst van de G9
- en eindelijk een set die telkens niet de intercom onderbreekt (zonder dit aan te geven!) als de gps begint te "praten"! Laat deze 2 klanstromen samen komen en dim vb. de klankstroom van radio/intercom/mp3.

Maar dit bericht wil ik vooral graag sluiten met een dankwoord aan RAD. De klantvriendelijkheid en opvolging die ik heb mogen ervaren was schitterend!
Maxo GS
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 apr 2006, 13:38

Interphone F5 : intercom & muziek

Bericht door Maxo GS »

Hi, F5 gekocht en heb volgende vraag: werken muziek en intercom gezamenlijk, in die zin wanneer je naar muziek luistert en iets begint te zeggen de intercom terug overneemt ? Nu werkt dit niet, alleen als ik (en niet de passagier) de intercom activeer. Als de passagier dit probeert krijgt die de melding 'connection failed'.
GS 1200 - Go with the flow
Afbeelding
GS Gino
Berichten: 42
Lid geworden op: 13 nov 2010, 09:20
Locatie: Chapelle le Pont

Re: Interphone F5

Bericht door GS Gino »

Ik heb ook de F5 set samen met mijn vrouw en wij zijn er uitermate tevreden over.
Maar ik moet er dan ook bij zeggen dat wij er niets op aan sluiten.
Enkel om met elkaar te communiceren, dus geen gsm, zumo of radio.

Bereik is tot ruim 1 kilometer goed en geluidskwaliteit is tot 120km/u goed verstaanbaar, daarboven wordt het concentreren als er wat gezegd wordt.
Ook gezien wij met gehoorbescherming rijden maar zoals gezegd, tot 120km/u gaat het prima.

Zumo reed ik altijd al zonder geluid mee dus dat mis ik niet.
Mijne maat heeft ook een F5 en had er zijn Zumo mee gekoppeld maar heeft die verbinding inmiddels ook terug uitgezet omdat telkens als de Zumo een aanwijzing doorgeeft de intercom verbinding verbreekt en dit knap irritant is.

Telefoon, als ik weg ben is dat voor mijn ontspanning en zet ik mijn telefoon zelfs uit.
En muziek????, het geluid van de motor is toch muziek in je oren, tenminste als je niet alsmaar op de snelweg zit.

Kortom, wij zijn er tevreden over en als je het ding gebruikt waar het voor gemaakt is is het prima.

Groeten, Gino
BMW R 1200 GS Adventure
Yamaha XT 660 Z Ténéré
Afbeelding
Mr.Asimo
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2012, 19:40

Re: Interphone F5

Bericht door Mr.Asimo »

voor de interphone F5gebruikers heb ik een vraagje.

wij zijn met 3 vrienden (3 motoren) die eraan denken deze set te kopen, nu stellen wij ons de vraag hoe het zit met de mogelijkheden omtrent communicatie.
Kan ik bijv kiezen of ik tegen iedereen iets wil vertellen, of enkel tegen mijn passagier?

Mvg Robin
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Interphone F5

Bericht door tweecilinderke »

Ook z'on setje aangeschaft en getest.
Nu gaat de communicatie vrij goed, alleen stel ik me de vraag of men kan communiseren met iemand die bv. een scala heeft?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Interphone F5

Bericht door patrick k100 »

Da gaat voorlopig niet ,ze zijn niet op elkaar afgestemd-- .stom he
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Interphone F5

Bericht door tweecilinderke »

ok ,zal nog wel komen ! merci
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Interphone F5

Bericht door tweecilinderke »

Nog een vraagje, ik heb de f5 met remote control (bediening op het stuur).
Iemand die weet of ge die appart moet afleggen ? en hoe?
Heb ondervonden dat het rode ledje blijft pinken :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie