BMW R 1150 gs of gsA?
Moderator: GVN
-
KarelDejonghe
BMW R 1150 gs of gsA?
Hoi!
Ik ben nieuw op dit forum.
Kheb m'n oog laten vallen op een 1150 gs, Twin Spark.
Maar nu vraag ik me af welke fiets de betere is? De gs of de gsa?
Ik heb al gelezen dat het zadel op de Adventure harder en smaller is, is dit merkbaar voelbaar of is het maar een lullig detail?
Ik zou de moto vooral gebruiken als vervanging van de wagen, en af en toe ook eens een weekendje weg.
Grts Karel!
Ik ben nieuw op dit forum.
Kheb m'n oog laten vallen op een 1150 gs, Twin Spark.
Maar nu vraag ik me af welke fiets de betere is? De gs of de gsa?
Ik heb al gelezen dat het zadel op de Adventure harder en smaller is, is dit merkbaar voelbaar of is het maar een lullig detail?
Ik zou de moto vooral gebruiken als vervanging van de wagen, en af en toe ook eens een weekendje weg.
Grts Karel!
-
EasyDeluxe
Re: BMW R 1150 gs of gsA?
ik zat met hetzelfde dilemma.
ben voor de gewone gs gegaan...maar zou liever een gsa kopen (maar ik wil door ijsland en de sahara rijden)
Als de coolere look van de adventure niet de doorslag geeft, of je doet niet echt offroad reizen is de gewone GS de betere keuze denk ik.
De adventure is duurder (gezochter & minder courant)
De adventure is zwaarder
De adventure is heel hoog
De adventure heeft een kortere overbrenging (hoger toerental)
De adventure is niet zo comfy voor je buddy
maar vermits je een motor niet altijd met je verstand koopt...de GSA spreekt meer tot de verbeelding en is meer een hebbeding dan de gewone GS waar er bekan 13 van in een dozijn zitten.
ik heb een gs met 35000km die voor een leuke prijs weg mag.
G
ben voor de gewone gs gegaan...maar zou liever een gsa kopen (maar ik wil door ijsland en de sahara rijden)
Als de coolere look van de adventure niet de doorslag geeft, of je doet niet echt offroad reizen is de gewone GS de betere keuze denk ik.
De adventure is duurder (gezochter & minder courant)
De adventure is zwaarder
De adventure is heel hoog
De adventure heeft een kortere overbrenging (hoger toerental)
De adventure is niet zo comfy voor je buddy
maar vermits je een motor niet altijd met je verstand koopt...de GSA spreekt meer tot de verbeelding en is meer een hebbeding dan de gewone GS waar er bekan 13 van in een dozijn zitten.
G
Moest je gebblinddoekt kunnen rijden dan zou 99% 't verschil nie eens voelen tussen een GS en/of GSA...
Ga je voor solo gebruik dan kan je een GSa nemen, de duo heeft wat minder plaats dat is correct... zijn je benen lang genoeg kan je ook een GSA nemen, 't is nieveel verschil maar voor sommigen net teveel.
verder is 't puur optisch, rijd je graag op 't scherp van de snee en dan bedoel ik echt stenen uit de grond schrapen dan zal een gewone allicht iets venijniger sturen maar ook dat is weer te verwaarlozen en iet of wat piloot rijd je met een GSa ook van 't kaske naar de muur.
In 't kort, 't maakt niet zoveel uit als je benen lang genoeg zijn en je er enkel mee als vervanging van de auto mee rijd...
er staat trouwens een mooie 850 te koop op 't forum... doet voor Jan modaal met een 1150 niet onder
Ga je voor solo gebruik dan kan je een GSa nemen, de duo heeft wat minder plaats dat is correct... zijn je benen lang genoeg kan je ook een GSA nemen, 't is nieveel verschil maar voor sommigen net teveel.
verder is 't puur optisch, rijd je graag op 't scherp van de snee en dan bedoel ik echt stenen uit de grond schrapen dan zal een gewone allicht iets venijniger sturen maar ook dat is weer te verwaarlozen en iet of wat piloot rijd je met een GSa ook van 't kaske naar de muur.
In 't kort, 't maakt niet zoveel uit als je benen lang genoeg zijn en je er enkel mee als vervanging van de auto mee rijd...
er staat trouwens een mooie 850 te koop op 't forum... doet voor Jan modaal met een 1150 niet onder
-
Dirk Pauwels
Da's snel....EasyDeluxe schreef:...
G
fluistert es in mijn oor voor hoeveel hij weg mag (mag via PB)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
KarelDejonghe
PB mij dan ook maar direct eensDirk Pauwels schreef:Da's snel....EasyDeluxe schreef:...
G
fluistert es in mijn oor voor hoeveel hij weg mag (mag via PB)
De 1150 GS is een dier. De 1150 GSA een beest. Imposanter, ronder, sensueler, krachtiger looks, zeldzamer, steviger, duurder, groter. Een echte all time classic. Ideaal voor op reis. De actiradius van 450 km is meegenomen. Het fabriekszadel ziet er mooi uit maar zit als een boomstam en voor de duo als een scheef stuk arduin en als je serieuze afstanden wil doen is het waardeloos. Het mijne lag al na 100 km op mijn zolder en werd vervangen door een Corbin zadel. Ik denk dat het standaard GS-zadel beter zit. Maar voor de rest niets dan lof. Ik doe hem nooit weg. Zelfs niet als ik een andere koop.... 't is liefde! 
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
-
EasyDeluxe
T is precies meer dan liefde...
't is een GSA fetisj
't is een GSA fetisj
allicht een foute inschatting omwille vanb zijn looks, ze zijn gewoon identiek aan mekaar (technisch dan)steviger
Dat standaard zadel trekt ook op geen donder net als de meeste standaardzadels...comfortabel lange afstand afleggen is ook bij de gewone GS inversteren in een beter zadelIk denk dat het standaard GS-zadel beter zit. Maar voor de rest niets dan lof
Bwaaaah. Ik heb toch nekeer 1850 km aan een stuk op mijn GSA gezeten. Nooit enige vorm van zadelpijn gehad. Volgens mij ligt het aan uw kont man!Danny schreef:allicht een foute inschatting omwille vanb zijn looks, ze zijn gewoon identiek aan mekaar (technisch dan)steviger
Dat standaard zadel trekt ook op geen donder net als de meeste standaardzadels...comfortabel lange afstand afleggen is ook bij de gewone GS inversteren in een beter zadelIk denk dat het standaard GS-zadel beter zit. Maar voor de rest niets dan lof
Mijn idee:
Als je al hebt beslist een GS(A) te kopen, ga dan voor de GSA. Veerweg en tankinhoud zijn een serieuze plus tov de gewone GS.
Heb je nog niet beslist, dan zwijg ik liever
-
Relax
Ik denk dan weer dat het aan jouw kont ligt. Staal of zo. Er zijn veel te veel GS(A) rijders (en bij uitbreiding BMW-rijders) die last hebben van doorzitten, staartbeen,... om die mensen abnormaal te verklaren.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Hey Karel,
Praktisch kan ik niet vergelijk, want ik heb enkel de GSA versie.
Qua technische gegevens: naast langere en straffere veren, zadel, carterbescherming, scherm, zijn volgens mij de remleidingen, compressie (overbrenging was al genoemd) verschillend. De rest zijn accessoires die ook voor de 'gewone' werden verkocht.
Mijn mening (daarom zeker niet de juiste - vermoedelijk zelfs totaal niet...):
De GSA is voldoende 'minder toegangkelijk dan de GS' , om er terdege rekening mee te houden. Met de GS kan echt iedereen rijden, van beginner tot gevorderde, van lanterfanter tot snelheidsmaniak.
Een (relatief) nieuwe motard zal zich zeker en vast amuseren op de GSA, maar zal even zeker en vast het koud zweet krijgen bij stilstaande of trage manouvers : rechtduwen van een (al dan niet) beladen GSA die op zijn zijpikkel staat. In en uit de garage duwen. Onverwacht (zelfs verwacht) een voetje moeten zetten om evenwicht te bewaren. Filefilteren met dit hoge gewicht.
Indien bvst niet van toepassing is voor jou, dan is het enkel kiezen tss twee archie-lelijke machines.
En indien je er nog niet uit zou zijn : koop nu een GS en volgend jaar in de lente mijn GSA.
Voor zover ik weet heeft Motoren&Toerisme ooit een dubbeltest gedaan tss beide machines. Indien interesse wil ik gerust een nakijken en het je doormailen.
Grtjs en veel keuzeplezier gewenst.
Pieter
Praktisch kan ik niet vergelijk, want ik heb enkel de GSA versie.
Qua technische gegevens: naast langere en straffere veren, zadel, carterbescherming, scherm, zijn volgens mij de remleidingen, compressie (overbrenging was al genoemd) verschillend. De rest zijn accessoires die ook voor de 'gewone' werden verkocht.
Mijn mening (daarom zeker niet de juiste - vermoedelijk zelfs totaal niet...):
De GSA is voldoende 'minder toegangkelijk dan de GS' , om er terdege rekening mee te houden. Met de GS kan echt iedereen rijden, van beginner tot gevorderde, van lanterfanter tot snelheidsmaniak.
Een (relatief) nieuwe motard zal zich zeker en vast amuseren op de GSA, maar zal even zeker en vast het koud zweet krijgen bij stilstaande of trage manouvers : rechtduwen van een (al dan niet) beladen GSA die op zijn zijpikkel staat. In en uit de garage duwen. Onverwacht (zelfs verwacht) een voetje moeten zetten om evenwicht te bewaren. Filefilteren met dit hoge gewicht.
Indien bvst niet van toepassing is voor jou, dan is het enkel kiezen tss twee archie-lelijke machines.
En indien je er nog niet uit zou zijn : koop nu een GS en volgend jaar in de lente mijn GSA.
Voor zover ik weet heeft Motoren&Toerisme ooit een dubbeltest gedaan tss beide machines. Indien interesse wil ik gerust een nakijken en het je doormailen.
Grtjs en veel keuzeplezier gewenst.
Pieter
YOO
En toch, 'k moet Demito gelijk geven. M'n F800GS is de eerste GS waar ik eigenlijk zadelpijn op had (en zelfs daarmee heb ik al is +1000km op een dag gedaan), op m'n R1200GS en m'n huidige R1150GSA heb ik nooit last gehad, en 'k heb er toch ook enkele marathonetappes mee gedaan
't Kan altijd beter, weet ik ook wel, maar om te zeggen dat ge daarom een bepaald model al dan niet moet verkiezen, kweenie. Uiteindelijk bestaan er after market zadels, mocht 't echt niet uit te houden zijn.
Grtz, Philip!
En toch, 'k moet Demito gelijk geven. M'n F800GS is de eerste GS waar ik eigenlijk zadelpijn op had (en zelfs daarmee heb ik al is +1000km op een dag gedaan), op m'n R1200GS en m'n huidige R1150GSA heb ik nooit last gehad, en 'k heb er toch ook enkele marathonetappes mee gedaan
't Kan altijd beter, weet ik ook wel, maar om te zeggen dat ge daarom een bepaald model al dan niet moet verkiezen, kweenie. Uiteindelijk bestaan er after market zadels, mocht 't echt niet uit te houden zijn.
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
-
MidlifeCruise
klopt voor mij ook, GSA 1150 rijdt zo soepel als een brommer vanaf 5Km/uP-man schreef: Een (relatief) nieuwe motard zal zich zeker en vast amuseren op de GSA, maar zal even zeker en vast het koud zweet krijgen bij stilstaande of trage manouvers : rechtduwen van een (al dan niet) beladen GSA die op zijn zijpikkel staat. In en uit de garage duwen. Onverwacht (zelfs verwacht) een voetje moeten zetten om evenwicht te bewaren. Filefilteren met dit hoge gewicht.
Maar ik vind hem gevaarlijk zwaar bij stilstand (geladen, volle naftbak of met passagier), heb ook al dikkere Vibram zool onder mijn botten laten zetten.
Ben al een paar keer verrast bij stilstaan, nat wegdek of putdeksel of net iets lager gelegen ondergrond, voet schuift weg en hola als die over zijn as gaat...
Bij tanken, extra kilokes, overmoedig zonder zijpoot opgestappen... niet doen
of van middenbok duwen wanneer je er op zit... lastig
Heb nochtans redelijk lange benen, ben 1m85.
En het zadel is inderdaad hard maar cava.
Maar voor de rest, telkens weer veel respect als ik er op stap
en den RS staat te koop http://nl.kapaza.be/antwerpen/bmw-r-110 ... 413708.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Just call me Luc
LOL nu ge't zegt. Ik praat er soms tegen ook. Maar mijn psychiater zegt dat het geen kwaad kanEasyDeluxe schreef:T is precies meer dan liefde...![]()
't is een GSA fetisj
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
-
EasyDeluxe
Hahaha, ik heb zo'n love affair met mn auto. Die gaat ook nooit weg.b@RT schreef:LOL nu ge't zegt. Ik praat er soms tegen ook. Maar mijn psychiater zegt dat het geen kwaad kanEasyDeluxe schreef:T is precies meer dan liefde...![]()
't is een GSA fetisj
Maar nie likken en strelen he! Da gaat te ver
-
KarelDejonghe
Dus als ik het allemaal goed versta, is de GSA net ietsje zwaarder en hoger, maar aangezien ik 1m93 ben mag dat op zich geen probleem zijn.
De looks en de attitude van de GSA zijn inderdaad robuuster en steviger. Wat uitdagender eigenlijk.
Ik denk dat ik toch ga kijken voor de Adventure wegens exclusiever,
en aangezien ik deze toch mooier vind dan de "gewone" GS, zal ik anders altijd lichte jaloezie voelen tegenover GSA eigenaars.
Het lijkt inderdaad een keuze met het hart te worden!
Bedankt allemaal voor de vele reacties!
Ben trouwens net beginnen kijken naar "Long Way Round" met Ewan Mc Gregor
loftuiging voor de GSA! 
De looks en de attitude van de GSA zijn inderdaad robuuster en steviger. Wat uitdagender eigenlijk.
Ik denk dat ik toch ga kijken voor de Adventure wegens exclusiever,
en aangezien ik deze toch mooier vind dan de "gewone" GS, zal ik anders altijd lichte jaloezie voelen tegenover GSA eigenaars.
Het lijkt inderdaad een keuze met het hart te worden!
Bedankt allemaal voor de vele reacties!
Ben trouwens net beginnen kijken naar "Long Way Round" met Ewan Mc Gregor
-
KarelDejonghe
Als het niet teveel moeite is: graagP-man schreef:Voor zover ik weet heeft Motoren&Toerisme ooit een dubbeltest gedaan tss beide machines. Indien interesse wil ik gerust een nakijken en het je doormailen.
Merci alvast!
-
EasyDeluxe
Good luck.
In 2005 hebben ze een final edition gemaakt van de 1150 gsa.
Wit met blauw en sexy as hell.
Als ge graageen exclusieve gsa wilt die zn waarde (nog beter) houd, dan moet ge zo ene zoeken.
Kijk ook eens op mobile.de voor een overweldigend tweedehandsaanbod.
In 2005 hebben ze een final edition gemaakt van de 1150 gsa.
Als ge graageen exclusieve gsa wilt die zn waarde (nog beter) houd, dan moet ge zo ene zoeken.
Kijk ook eens op mobile.de voor een overweldigend tweedehandsaanbod.
KarelDejonghe schreef:Ben trouwens net beginnen kijken naar "Long Way Round" met Ewan Mc Gregorloftuiging voor de GSA!
Ja die serie heeft het bij mij ook gedaan. 'k Was verkocht. Alhoewel... ze sukkelen daar wat af met hun zware adventures. Eigenlijk was die Russische 2-tact motor beter om off-road te rijden. Maar ....SPOILER ALERT ......da's pas op het einde van de reeks
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
"Born to be mild"
GSA - je beste keuze. Heb nu zelf al 4 jaar de GSA 1200 na een uitgebreide ervaring met een "gewone" GS (1150 én 1200) en bblijf erbij dat dit mijn beste keuze is geweest
Ben nochtans niet extreem groot (178 echte cm's), kan dus NIET met platte voeten aan de grond - tenzij een wat zwaarder iemand achterop plaatsneemt en moet dus inderdaad een beetje uitkijken bij het stoppen vooral bij zogenaamde spoorvorming aan rode lichten.
Heb de nodige file-filter-ervaring (E40) en da's met die GSA absoluut géén probleem - die KG's verdwijnen zodra je 5 km/h rijdt, en je hebt het voordeel van zéér hoog te zitten zodat je ver vooruit kan kijken. Een niet te onderschatten voordeel.
Reed op het spitsuur dwars door Brussel maar ben bij geen enkel gepland of onverwacht stopmaneuver in moeilijkheden geraakt.
Inzake zithouding en rijgedrag, naar mijn persoonlijk aanvoelen uiterst comfortabel, en met een klein opzet-spoilerke zit ik volledig uit de wind en kan vlot aan illegale snelheden verder met open vizier..
De extreme actieradius (+550 km) is meegenomen
Bij het parkeren inderdaad even opletten dat je hem niet te schuin zet, anders is het een beetje moeilijker om hem vlot recht te krijgen... maar mits een gezwinde/gecoördineerde beweging van én armen en én lichaam bij het opstappen lukt dat meestal vlot...
dus, doen !
Ben nochtans niet extreem groot (178 echte cm's), kan dus NIET met platte voeten aan de grond - tenzij een wat zwaarder iemand achterop plaatsneemt en moet dus inderdaad een beetje uitkijken bij het stoppen vooral bij zogenaamde spoorvorming aan rode lichten.
Heb de nodige file-filter-ervaring (E40) en da's met die GSA absoluut géén probleem - die KG's verdwijnen zodra je 5 km/h rijdt, en je hebt het voordeel van zéér hoog te zitten zodat je ver vooruit kan kijken. Een niet te onderschatten voordeel.
Reed op het spitsuur dwars door Brussel maar ben bij geen enkel gepland of onverwacht stopmaneuver in moeilijkheden geraakt.
Inzake zithouding en rijgedrag, naar mijn persoonlijk aanvoelen uiterst comfortabel, en met een klein opzet-spoilerke zit ik volledig uit de wind en kan vlot aan illegale snelheden verder met open vizier..
De extreme actieradius (+550 km) is meegenomen
Bij het parkeren inderdaad even opletten dat je hem niet te schuin zet, anders is het een beetje moeilijker om hem vlot recht te krijgen... maar mits een gezwinde/gecoördineerde beweging van én armen en én lichaam bij het opstappen lukt dat meestal vlot...
dus, doen !
-
KarelDejonghe
Is dat die zogeheten Williams editie?EasyDeluxe schreef:In 2005 hebben ze een final edition gemaakt van de 1150 gsa.
Nee, de Williams was enkel de GS. Geweldig mooi.KarelDejonghe schreef:Is dat die zogeheten Williams editie?EasyDeluxe schreef:In 2005 hebben ze een final edition gemaakt van de 1150 gsa.
Ik hoop dat ik niet verkeerd ben, maar de foto zou het verschil moeten duidelijk maken.

R1200RT, again 

YOO
Den deze is dus de wit/blauwe GSA, niet de Williams versie.

Grtz, Philip!

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
Philz picz are here!
hier staat er ook zo éne
en met mijn1m78 heb ik geen problemen op de GSA!

gr rob.
en met mijn1m78 heb ik geen problemen op de GSA!

gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
Alleen de kleur van dat blok he koppelKoppel!! schreef:YOO
Grtz, Philip!