masker tegen luchtvervuiling

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Plaats reactie
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

masker tegen luchtvervuiling

Bericht door willy »

Met al de vervuiling die er tegenwoordig op te snuiven valt vraag ik me af of er rijders zijn
die ervaring hebben met een masker/filter, iets van deze aard misschien:

Afbeelding
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door RBee »

Helpt geen fluit.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door willy »

Weet je ook hoe dat komt?
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door GSMax »

Ja fijn stof kan enkel tegen gehouden worden door een professioneel masker met filterpot. Dus al die japanner met die witte 3M masker is een beetje lachwekkend.... Ik zie u dat niet dragen op de moto, en voor de rest kunt ge beter niet weten wat ge binnendoet aan vuiligheid, als motorijder :cry:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door RBee »

Kmax schreef:Ja fijn stof kan enkel tegen gehouden worden door een professioneel masker met filterpot. Dus al die japanner met die witte 3M masker is een beetje lachwekkend.... Ik zie u dat niet dragen op de moto, en voor de rest kunt ge beter niet weten wat ge binnendoet aan vuiligheid, als motorijder :cry:
:bsstupid:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door K1200GT »

Volgens mij krijg je korting aan de kassa als je dit soort dingen draagt tijdens het winkelen :drunken:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Cindy

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door Cindy »

ahaaa tis voor de buitenlucht.....dacht al aan iets anders(vergeten tandenpoetsen,look enz.....toestanden) :lol: :lol: :lol:
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door Danny »

Je kan al beginnen met niet meer motor te rijden dan vervuil je alvast minder... :clown:
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door fronteradriver »

Zo'n masker is goed voor werkzaamheden (slijpen, zagen,...)

Maar tegen luchtvervuiling helpt het weinig of niks...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door willy »

bigfoot46 schreef:
Kmax schreef:Ja fijn stof kan enkel tegen gehouden worden door een professioneel masker met filterpot. Dus al die japanner met die witte 3M masker is een beetje lachwekkend.... Ik zie u dat niet dragen op de moto, en voor de rest kunt ge beter niet weten wat ge binnendoet aan vuiligheid, als motorijder :cry:
dus een wegwerpmasker, cup of vouwmodel, van bvb 3M type p3 is niks waard?
Terechte opmerking! Op de foto is ook te zien dat er in het neopreen masker een koolstofhoudend (donkergrijs) filter zit.
Zo'n filter wordt verondersteld om fijne (stof)partikels tegen te houden, het zou bijvoorbeeld ook voor pollen kunnen helpen.
Ik zie mezelf dat, als het helpt, wel dragen, mogelijk wordt het 's zomers een probleem.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door John »

Als je dat toch persé wil dragen moet je dat gewoon doen hé! Simpel.
En wat die Japanerkes betreft, ik denk dat zij dat eerder doen als ze zelf een "valling" hebben en hun medemens niet willen besmetten. :mrgreen:
Niet vergeten van da ding af te zetten als je gaat tanken of ge krijgt vodden. :lol:
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door luc.w »

willy schreef:
bigfoot46 schreef:
Kmax schreef:Ja fijn stof kan enkel tegen gehouden worden door een professioneel masker met filterpot. Dus al die japanner met die witte 3M masker is een beetje lachwekkend.... Ik zie u dat niet dragen op de moto, en voor de rest kunt ge beter niet weten wat ge binnendoet aan vuiligheid, als motorijder :cry:
dus een wegwerpmasker, cup of vouwmodel, van bvb 3M type p3 is niks waard?
Terechte opmerking! Op de foto is ook te zien dat er in het neopreen masker een koolstofhoudend (donkergrijs) filter zit.
Zo'n filter wordt verondersteld om fijne (stof)partikels tegen te houden, het zou bijvoorbeeld ook voor pollen kunnen helpen.
Ik zie mezelf dat, als het helpt, wel dragen, mogelijk wordt het 's zomers een probleem.
Stofmasker P3 helpt zeker! Ik spreek hier uit professionele ervaring hé :!:
Wil je 100% beschermt zijn? draag dan een masker met perslucht en niet te vergeten een gaspak!
In geval van radioactieve besmetting helpt niks :-(

Ps: maskers met pot met draaischroef worden niet meer gebruikt :idea:

Groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door luc.w »

Nog wat belangrijke info:


VEILIGHEIDSINSTRUCTIEKAART Datum 03/2010
Gebruik van stofmasker P3 Pagina 1 van 2
1. RISICO’S
- Blootstelling aan een beperkte hoeveelheid giftig en/of (zeer) fijn stof
- Verkeerde keuze van het stofmasker (indien zeer giftig en/of veel stof : zie VIK Gebruik van
volgelaatsmasker met schroeffilter)
- Verkeerd gebruik van het stofmasker
2. VEILIGE WERKINSTRUCTIES
A. ALGEMEEN
 Controleer voor gebruik steeds de goede staat van het stofmasker.
 Vervang onmiddellijk bij scheuren, barsten, gaatjes of andere zichtbare of vermoedelijke
materiaalfouten.
 Draag dit stofmasker steeds gedurende de volledige taak (het slechts gedurende een
gedeelte van de blootstellingsperiode dragen is zinloos).
 Laat zelfs de kleinste verwonding onmiddellijk verzorgen (SIWHA : tel. 03-541.00.23).
 Verzorg uw persoonlijke hygiëne : niet roken tijdens het werk en handen wassen alvorens te
drinken of te eten.
B. SPECIFIEK
 Vervang onmiddellijk bij verhoogde inademweerstand of als de binnenzijde plots zeer
vochtig wordt.
 Ga eerst naar een plaats met zuivere lucht, vooraleer het masker te verwijderen.
 Verwittig onmiddellijk de verantwoordelijke indien blijkt dat de binnenzijde van het masker
door stof verkleurd wordt.
 Werp dit masker na gebruik steeds in het daartoe voorziene recipiënt.
 Meld elk probleem, zoals prikkeling (neus of keel) of smaak.
3. GEBRUIK
1. Leg het masker in de hand met de neusbeugel op de vingers. De hoofdbanden hangen los
onder de hand.
2. Plaats het masker op het gezicht, zodanig dat de kin in het masker komt. Plaats de korte band
over het hoofd tot in de nek. De lange band komt op de schedel boven de oren.Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en
Bescherming aan de Haven van Antwerpen
Nummer G-VIK-016
VEILIGHEIDSINSTRUCTIEKAART Datum 03/2010
Gebruik van stofmasker P3 Pagina 2 van 2
3. Druk met beide handen de metalen neusbeugel aan, naar de vorm van uw neus.
4. Masker afdekken met beide handen en krachtig uitademen. Indien lucht ontsnapt bij de neus :
de neusbeugel aandrukken. Indien lucht ontsnapt aan de randen : masker verschuiven en
opnieuw proberen.
4. VERPLICHT TE DRAGEN PBM’S
De persoonlijke beschermingsmiddelen moeten indien noodzakelijk aangevuld worden afhankelijk
van het risico (advies bij de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming)
5. AANDACHTSPUNTEN
 (laten) nagaan welk filtertype geschikt is
 testen of het masker goed afsluit
 alle andere voorgeschreven PBM’s dragen
 masker vervangen na gebruik
NOOIT GEBRUIKEN BIJ
 masker gebruiken voor zeer giftig stof
 masker gebruiken voor radioactief stof
 masker gebruiken voor mico-organismen
 masker gebruiken voor biochemisch werkzame stoffen
 masker gebruiken indien veel stof gevormd wordt
 masker hergebruiken
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: masker tegen luchtvervuiling

Bericht door willy »

John schreef: Niet vergeten van da ding af te zetten als je gaat tanken of ge krijgt vodden. :lol:
Of ik krijg net meer, extra zegeltjes bijvoorbeeld :-o
Bovendien, sommigen komen er misschien beter voor met dan zonder....
Plaats reactie