bocht
Moderator: GVN
Dag ronaldo,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'vertrekken'. Ik veronderstel dat je de koppeling weer laat opkomen dan? Ontkoppelen in een bocht lijkt me geen goed idee hoor. Mij is geleerd dat je de juiste versnelling en power moet hebben bij het ingaan van een bocht. Je hoeft je aandrijvingskracht op je wiel te behouden! Van zodra ie 'opgengaat' kan je gaan accelereren, uiteraard rekening houdend met de staat van het wegdek.
Harald zal dit wellicht beter kunnen verklaren. (Waar zit ie trouwens?)
Xavier
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'vertrekken'. Ik veronderstel dat je de koppeling weer laat opkomen dan? Ontkoppelen in een bocht lijkt me geen goed idee hoor. Mij is geleerd dat je de juiste versnelling en power moet hebben bij het ingaan van een bocht. Je hoeft je aandrijvingskracht op je wiel te behouden! Van zodra ie 'opgengaat' kan je gaan accelereren, uiteraard rekening houdend met de staat van het wegdek.
Harald zal dit wellicht beter kunnen verklaren. (Waar zit ie trouwens?)
Xavier
Ninja's Machen Keine Witze !
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:11
- Locatie: mechelen
- Contacteer:
Re: bocht
Ontkoppelen ???ronaldo schreef:als ik bocht neemt laat ik altijd ontkoppelen en pas op rechte weg vertrekken.Is dat een goede idee?
In een bocht moet je echt aan het gas "hangen", d.w.z. goed in de toeren zitten, zodat de motor direct reageert bij de minste draai aan de gashendel.
Maar misschien wordt dit onderwerp beter naar een andere plaats verhuisd...
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Je moet een bocht eigenlijk onderverdelen in 4 K`s:
1. Kijken (ruim voldoende voor de bocht):
- hoe loopt de bocht, is die loop te voorspellen, met wat voor snelheid zal ik die bocht moeten nemen en in welke versnelling
- zie je tegenliggers of rotzooi op de weg
2. Klaar zijn (voor de bocht):
- juiste versnelling kiezen (zodanig dat je in de boch gas bij kan geven en evt de bocht uit kan accelereren: Als een watje de bocht in, als een stoere vent of meid er weer uit
- juiste snelheid kiezen: als je in de bocht moet remmen heb je het voor de bocht verkeerd gedaan
- juiste plaats op de weg kiezen: in een bocht naar links rijd ik zoveel mogelijk rechts de bocht in en ik blijf zo rechts mogelijk tot ik het einde van de bocht nader waarna ik de neutrale lijk van mijn strook weer opzoek). In een bocht naar rechts zal ik, afhankelijk van tegenliggers, mijn plaats op de weg kiezen (links tegen de witte lijn, neutraal in het midden) Motto bij je plaats op de weg is ZIEN en GEZIEN worden!
3. Kantelen:
- het moment dat je het einde van de bocht ziet en echt kunt gaan gasgeven kantel je de motor meer in
4. Kracht:
- De bocht uit accelereren
Wat niet doen:
- schakelen.
Zorg dat je de bocht met de juiste versnelling in gaat. Een te lage versnelling heeft tot gevolg dat je bij het uitkomen van de bocht niet meer kunt accelereren. Je zit dan immers gauw op je maximum toerental. Een te hoge versnelling heeft tot gevolg dat je met een te laag toerental zit, waardoor de acceleratie tegenvalt.
- ontkoppelen.
Zo gauw je de koppelingshandel inknijpt, verbreek je de verbinding met het aangedreven wiel. Dit wiel gaat op dat moment "vrij" draaien. Een aangedreven wiel (vertragend of versnellend) heeft net iets meer grip op de weg dan een vrij draaiend wiel. Bovendien kun je door gas geven of afsluiten ook nog wat "sturen". Als je een bocht niet denkt te halen dan is Gas Erbij vaak de oplossing. Gas dicht of ontkoppelen resulteert in een zich oprichtende motor waardoor je rechtdoor gaat met alle gevolgen van dien.
Wél doen in een bocht:
- Zorg voor een goede zit.
Zorg voor een goede ontspannen zithouding waarbij je er voor zorgt zoveel mogelijk contactpunten met de motorfiets te houden (dus knieën aan de tank). De armen licht gebogen, de handen omsluiten de handvaten (geen vingers op koppeling- of remhandel). Zorg er voor dat de stand van het hoofd correct is, n.l. de ogen blijven evenwijdig aan de horizon.
- Goed kijken
Kijk waar je naartoe wilt. Dus niet vlak voor de motor kijken maar naar het einde van de bocht. Natuurlijk moet je wel "breder" kijken dan je eigen strook. Kijk vanaf het punt waar je naar toe wilt terug via de denkbeeldige lijn die je denkt te volgen. Doe dat dan vervolgens nog een keer in omgekeerde volgorde dus vanaf het punt waar je denkt de motorfiets te zullen gaan kantelen tot het punt waar je denkt uit te komen. Zodoende heb je in gedachten de juiste lijn bepaald en heb je tevens het wegdek geïnspecteerd op obstakels en andere ongerechtigheden.
1. Kijken (ruim voldoende voor de bocht):
- hoe loopt de bocht, is die loop te voorspellen, met wat voor snelheid zal ik die bocht moeten nemen en in welke versnelling
- zie je tegenliggers of rotzooi op de weg
2. Klaar zijn (voor de bocht):
- juiste versnelling kiezen (zodanig dat je in de boch gas bij kan geven en evt de bocht uit kan accelereren: Als een watje de bocht in, als een stoere vent of meid er weer uit
- juiste snelheid kiezen: als je in de bocht moet remmen heb je het voor de bocht verkeerd gedaan
- juiste plaats op de weg kiezen: in een bocht naar links rijd ik zoveel mogelijk rechts de bocht in en ik blijf zo rechts mogelijk tot ik het einde van de bocht nader waarna ik de neutrale lijk van mijn strook weer opzoek). In een bocht naar rechts zal ik, afhankelijk van tegenliggers, mijn plaats op de weg kiezen (links tegen de witte lijn, neutraal in het midden) Motto bij je plaats op de weg is ZIEN en GEZIEN worden!
3. Kantelen:
- het moment dat je het einde van de bocht ziet en echt kunt gaan gasgeven kantel je de motor meer in
4. Kracht:
- De bocht uit accelereren
Wat niet doen:
- schakelen.
Zorg dat je de bocht met de juiste versnelling in gaat. Een te lage versnelling heeft tot gevolg dat je bij het uitkomen van de bocht niet meer kunt accelereren. Je zit dan immers gauw op je maximum toerental. Een te hoge versnelling heeft tot gevolg dat je met een te laag toerental zit, waardoor de acceleratie tegenvalt.
- ontkoppelen.
Zo gauw je de koppelingshandel inknijpt, verbreek je de verbinding met het aangedreven wiel. Dit wiel gaat op dat moment "vrij" draaien. Een aangedreven wiel (vertragend of versnellend) heeft net iets meer grip op de weg dan een vrij draaiend wiel. Bovendien kun je door gas geven of afsluiten ook nog wat "sturen". Als je een bocht niet denkt te halen dan is Gas Erbij vaak de oplossing. Gas dicht of ontkoppelen resulteert in een zich oprichtende motor waardoor je rechtdoor gaat met alle gevolgen van dien.
Wél doen in een bocht:
- Zorg voor een goede zit.
Zorg voor een goede ontspannen zithouding waarbij je er voor zorgt zoveel mogelijk contactpunten met de motorfiets te houden (dus knieën aan de tank). De armen licht gebogen, de handen omsluiten de handvaten (geen vingers op koppeling- of remhandel). Zorg er voor dat de stand van het hoofd correct is, n.l. de ogen blijven evenwijdig aan de horizon.
- Goed kijken
Kijk waar je naartoe wilt. Dus niet vlak voor de motor kijken maar naar het einde van de bocht. Natuurlijk moet je wel "breder" kijken dan je eigen strook. Kijk vanaf het punt waar je naar toe wilt terug via de denkbeeldige lijn die je denkt te volgen. Doe dat dan vervolgens nog een keer in omgekeerde volgorde dus vanaf het punt waar je denkt de motorfiets te zullen gaan kantelen tot het punt waar je denkt uit te komen. Zodoende heb je in gedachten de juiste lijn bepaald en heb je tevens het wegdek geïnspecteerd op obstakels en andere ongerechtigheden.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Ronaldo,
in plaats van te onkoppelen voor de bocht, ga gewoon van het gas. Gene schrik, er blokkeert niks.
de motor vertraagt dan een beetje (motorrem) en stabiliseert zich ook, remmen is natuurlijk mogelijk,
ga door de bocht en geef weer gas als je de rechte lijn weer ziet.
Ge doet dus alles just gelijk ge gewoon zijt, alleen blijft ge van de koppeling.
die gebruikt ge alleen voor het schakelen. punt.
Als dat een automatisme geworden is, moet je JP's uitleg nog eens lezen en in de praktijk (proberen te) zetten.
in plaats van te onkoppelen voor de bocht, ga gewoon van het gas. Gene schrik, er blokkeert niks.
de motor vertraagt dan een beetje (motorrem) en stabiliseert zich ook, remmen is natuurlijk mogelijk,
ga door de bocht en geef weer gas als je de rechte lijn weer ziet.
Ge doet dus alles just gelijk ge gewoon zijt, alleen blijft ge van de koppeling.
die gebruikt ge alleen voor het schakelen. punt.
Als dat een automatisme geworden is, moet je JP's uitleg nog eens lezen en in de praktijk (proberen te) zetten.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
-
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 07 okt 2004, 09:21
- Woonplaats: Tielrode
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
He Ronaldo en iedereen !
Niemand hoeft zich te schamen als hij een cursus nodig meent te hebben, ook jij niet Ronaldo
Zit zelf na ooit 400.000 km's op 2 wielen, nu meer dan 10 jaar stil, en zondag ga ik dus ook een opfrissingscursus volgen, samen met mijn nieuwen bike !
Hoe slim en goed de anderen ook in je ogen lijken, volleerd is er niemand beste vriend. Believe me !
En fouten maak je om er uit bij te leren !
Succes ermee en iedereen chapeau voor de goede raad !
CY on the road de gaste,
Teekitiesie,
Francis
Niemand hoeft zich te schamen als hij een cursus nodig meent te hebben, ook jij niet Ronaldo
Zit zelf na ooit 400.000 km's op 2 wielen, nu meer dan 10 jaar stil, en zondag ga ik dus ook een opfrissingscursus volgen, samen met mijn nieuwen bike !
Hoe slim en goed de anderen ook in je ogen lijken, volleerd is er niemand beste vriend. Believe me !
En fouten maak je om er uit bij te leren !
Succes ermee en iedereen chapeau voor de goede raad !
CY on the road de gaste,
Teekitiesie,
Francis
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Eventueel afremmen voor de bocht en zorgen dat je het maximaal koppel van je motor kan aanspreken.
Steeds zorgen voor een goede, ontspannen hoeding.
Zorgen voor een goede kijktechniek, en trachten de bocht aan te snijden op de ideale lijn.
Constant gas in de bocht. Indien je de bocht fout hebt ingeschat en je zou moeten remmen, gebruik je enkel de achterrem
Uitaccellereren als je het eind van de bocht in zicht hebt.
Het is géén goed idee de aandrijving weg te nemen in de bocht.
Een cursus volgen in Tongeren is een absolute aanrader ! Voor € 150 kan je daar een pak aanleren.
Mvg,
Wim
Steeds zorgen voor een goede, ontspannen hoeding.
Zorgen voor een goede kijktechniek, en trachten de bocht aan te snijden op de ideale lijn.
Constant gas in de bocht. Indien je de bocht fout hebt ingeschat en je zou moeten remmen, gebruik je enkel de achterrem
Uitaccellereren als je het eind van de bocht in zicht hebt.
Het is géén goed idee de aandrijving weg te nemen in de bocht.
Een cursus volgen in Tongeren is een absolute aanrader ! Voor € 150 kan je daar een pak aanleren.
Mvg,
Wim
Voor je de bocht ingaat ga je naar lagere vernelling (probeer hierbij rond het max. koppel van je motor te zitten, neem de buitenkant van de bocht terwijl je aan de gas blijft. Blijf rijden op konstant gas. Pas wanneer je het "einde" van de bocht ziet draai je de kraan open en schakel je op.
Een bocht win je niet in het begin maar pas bij het uitkomen !!!!!!!!!!!
Ik moet altijd lachen met die manen met hun spurtbom die snel een bocht ingaan, dan alles moeten "couperen" en dan zoals een oud manneke de bocht uitkomen.
I kick there ass all the times !!!!!!!!!!!!
Een bocht win je niet in het begin maar pas bij het uitkomen !!!!!!!!!!!
Ik moet altijd lachen met die manen met hun spurtbom die snel een bocht ingaan, dan alles moeten "couperen" en dan zoals een oud manneke de bocht uitkomen.
I kick there ass all the times !!!!!!!!!!!!
-
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 07 okt 2004, 09:21
- Woonplaats: Tielrode
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
@Peter,
Ga eens met de werkwinkel van de VDAB klappen, het is een manier om de helft van je opleiding door de vdab te laten betalen.... Zelf weet ik er niet zo veel van, mijn madam is de expert hierin
Cheers,
Francis
Ga eens met de werkwinkel van de VDAB klappen, het is een manier om de helft van je opleiding door de vdab te laten betalen.... Zelf weet ik er niet zo veel van, mijn madam is de expert hierin
Cheers,
Francis
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Hier is het te doen: http://www.voc-brugge.com/
Via de site krijg je info over de cheques en een link naar de site waar je ze kan bestellen.
Veel plezier.
Via de site krijg je info over de cheques en een link naar de site waar je ze kan bestellen.
Veel plezier.