K1200GT/RS, de moeite??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Koppel!! »

Soit, het is bijna zo goed als zeker dat de F800GS gaat verdwijnen uit m'n stal. Aangezien ik de 800 gebruik voor woon-werk moet ik 'm dan ook vervangen door een motor waar ik woon-werk mee kan doen.
Heb is zitten kijken op de verkoopsites, en twee, allé, eigenlijk drie dingen hebben m'n aandacht getrokken.

De oudere K1200GT, die vindt je nu aan redelijke prijzen. Ik heb er echter totaal geen ervaring mee, zijn die dingen leuk om mee te rijden, beetje comfortabel en vooral, hoe zit 't met de typische gebreken voor dit model? Is er eigenlijk veel verschil met een RS-versie, want die zijn merkelijk goedkoper? Weet wel dat er iets meer kuipwerk hangt aan de GT, maar heeft dit dan echt zo'n effect?

Dan, hetgeen me ook is opgevallen, de nieuwere K1200GT, die vind je ook al voor prijzen beneden de 9000€. Maar dna wel met een hoge km-stand. Is dat iets om te overwegen? Zijn die dingen een beetje bulletproof is dat gewoon een ander z'n miserie overkopen?
Heb bv. dit model gevonden aan een toch wel interessante prijs=> http://nl.autoscout24.be/Moto/Details.aspx?id=213790043" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb geen ervaring met de handelaar, ben ik ook benieuwd naar.
Met zo'n model heb ik ooit (toen ie nieuw uitkwam) is gereden, demo van m'n dealer. Ik weet nog dat ik eer drede grijns niet kon onderdrukken, dus eigenlijk gaat momenteel m'n voorkeur naar dit model. Tenzij het een zak vol gebreken en miserie is natuurlijk.

Anyway, aan de ervaringsdeskundigen om jullie licht is op de zaak te schijnen, ben benieuwd

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Bob »

Louter gevoelsmatig : ik heb altijd graag gereden met de K1200RS. Zeer soepele motor, voldoende wendbaar, baanvast als een trein, ...

De GT heeft de koffers standaard, dat kan het prijsverschil verklaren.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door dr.trimble »

ikzelf heb de k1200gt van '06. De eerste reeks van het nieuwe model dus.
Het is een pracht van een moto. Heeft een ongelooflijk koppel en is redelijk wendbaar, ondanks wat sommigen beweren. Voor mij is dit de perfecte combinatie tussen sport en touring.
Ondertussen heb ik er al 8000 km mee gereden sinds februari en elke keer als ik op de motor stap is het nog met een grote glimlach.

Er is echter een grote MAAR.
De versnellingsbak is klote tot de 3de versnelling. Dan gaat het als boter. Het lukt niet of heel zelden om in de eerste 3 versnelling te rijden zonder bij het schakelen een goeie KLAK te horen. Dit beinvloed het rijden niet maar leuk is het niet. Je mag je er in principe niets van aantrekken en gewoon schakelen. Als je je er steeds aan ergert, dan laat je best de moto aan de kant staan.
Ten tweede is er het probleem met de koppeling. Bij het vertrekken, vooral met belasting, is het net alsof die doorslipt en hoor je een krijsend lawaai van onderaan komen. Dit kun je vermijden door anders te leren schakelen. Het kan blijkbaar geen kwaad maar zoals bij het eerste probleem, als je je er aan ergert laat je best de moto aan de kant.
Het derde probleem is de distributieketting die kan een tand verspringen bij het starten. Als dit gebeurd is de helft van de motor naar de kl...
Dit kan simpel vermeden worden door een cam chain protector te monteren . Die plaats je over de ketting en het tandwiel en dan kan die niet meer verspringen. Oja, de nieuwe cam chain tensioner is ook geen luxe, die houdt de ketting op de goeie spanning en door zijn ingebouwde oliereservoir wordt het tikken bij het starten voorkomen.

Voor de rest niets dan lof van de motor. Ik heb die gebreken leren aanvaarden en wil voor de komende tijd zeker en vast geen andere motor meer. Ik zou eigenlijk niet weten naar welke motor ik dan zou moeten overschakelen want deze heeft alles wat ik kan wensen (BC, ESA, Cruiscontrol, comfort, snelheid, de looks,...)

Succes met je keuze
K1200 GT 06'
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: K1200RS/GT, de moeite waard??

Bericht door patrick k100 »

het enige wat ik u kan vertellen is dat de nieuwere gt's een prachtige sound hebben ( kwee da als ik me jo mee ga rijden)
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K1200RS/GT, de moeite waard??

Bericht door K1200GT »

Heel kort De "nieuwe" K is inderdaad een openbaring tov de "oude", en niet alleen wat het geluid betreft.
De allerbelangrijkste tip: : vermijdt de 2006 GT (dus eerste jaar huidige K-reeks). Vooral inzake transmissie zijn er belangrijke verbeteringen doorgevoerd vanaf de 2007 modellen.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Jo De Paepe »

@ Koppel,

ik heb beide gehad de 12OORS , een dijk van een moto met een pracht van een krachtbron , zo soepel als maar mogelijk is .
voordelen :
- comfortabel op lange afstanden tenzij je meer of 1,75 m bent
-soepele motor laat zich desgevallend zeer schakellui rijden
-oersterke mechaniek , nauwelijks problemen
-met spijt in het hart verkocht
nadelen:

-verbruik 7,5 tot 8 liter bij sportief gebruik
-je rijd er overal veel te snel mee
-in de Alpencols een motor die enige gewenning vergt , door zijn langere wielbasis tov GS .eens je dat gewoon bent gaat ie perfect van links naar rechts.
Je moet er zeer vloeiend mee rijden , en direct de juiste lijn kiezen , corrigeren is vrij moeilijk
-bandenslijtage , alle 10.000km zeker een setje banden (duurder of gewone door versterkte karkas)
-linker koffertje is symbolisch en wordt vrij heet binnenin
-zeer duur onderhoud op 60.000km

De nieuwe 120GT bwj 2007

voordelen:
stuurt zeer licht en precies
comfortabele reismotor met redelijke bagagemogelijkheden voor 2 personen zelfs
zeer klein verbruik 5,2 liter gemidddeld
veerkarakteristiek met ESA zeer goed instelbaar
goede verlichting
zeer snel als het nodig is (vermomd racemachien :mrgreen: )
windbescherming en bescherming tegen regen ,zeer goed

nadelen:
emotieloze motor , ik noem hem mijn BMW 7reeks op 2 wielen
luistert zeer nauwgezet naar het gas een lichte draai (<1mm) resulteert in een serieuze verandering in snelheid
boite en koppeling zijn wat rumoerig (soms een klak bij schakelen van0 naar 1 en 1 naar 2 ) hangt af van het toerental waarbij je schakelt
Can bus system , je moet naar de dealer voor onderhoud
beperkte keuze in banden wegens de maat en versterkte karkas
mider soepel als de oude GT en RS blokken

Mocht het je intereseren de mijne (zwarte ,full option2007)is eventueel te koop , ik wil terug echt gaan motorrijden
stuur maar een berichtje bij interesse :wink:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Koppel!! »

Jo, zeker geinteresseerd, maar alles hangt af van de prijs natuurlijk. Ik heb zo'n (utopisch) gedacht dat de centen die ik van m'n 800 krijg moeten volstaan om me een vervanger te kopen :mrgreen:

Iemand ervaring met Geert Van Mol? Zou anders morgen is tot daar gaan, die heeft zowel de oude als de nieuwe K1200GT staan, alsook een K1200RS. Misschien is met alledrie een testrit doen, zal al veel duidelijk maken.
Moet natuurlijk wel lukken dat die K1200GT (nieuw model) die daar te koop staat een 2006 is, waarvoor men me gewaarschuwd heeft hierboven :-?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Jo De Paepe »

@ Koppel ,

mijne is van Bwj 2007 nu met 43000km enfull option behalve topcase . Onderhouden bij Ludwig en volgens hem met een nieuwe koppeling en updates van kettingeleider etc op 33.OOO
contacteer me eens via PB ,
DE prijs die VanMol vraagt is wel zeeer weinig
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
LucB
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 apr 2007, 12:38
Locatie: Stekene

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door LucB »

Philip,
Ik heb zelf gedurende anderhalf jaar met een K1200 GT gereden en kan alvast enkele zaken beamen die reeds door anderen werden aangebracht.
Aan positieve zijde is dat het geweldige koppel, ook in de lage toeren. Gewoon even aan het gas draaien en dat ding schiet vooruit.
Keerzijde van de medaille is inderdaad de distributieketting. Die is bij mij afgesprongen met veel schade aan het motorblok tot gevolg.
Dit heeft uiteindelijk geleid tot het vervangen van de motor door een andere.
Zowel de nieuwe motor (Kawasaki GTR 1400) als de K1200 GT en de vorige (RT1150) kwamen allemaal van bij Geert Van Mol.
Ik heb bij het overlaten van de beschadigde K1200 een faire prijs gekregen en krijg er steeds een correcte service.
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door noppenrijder »

In dat segment zou ik toch ook eens naar een ander merk lonken; Pan , FJR ..., en de prijzen zullen ook schappelijker zijn me dunkt, zonder aan degelijkheid in te boeten, integendeel .
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door dr.trimble »

noppenrijder schreef:In dat segment zou ik toch ook eens naar een ander merk lonken; Pan , FJR ..., en de prijzen zullen ook schappelijker zijn me dunkt, zonder aan degelijkheid in te boeten, integendeel .
Een pan of een FJR kun je niet vergelijken met een K1200GT, hoor :lol:
K1200 GT 06'
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Jo De Paepe »

Een pan of een FJR kun je niet vergelijken met een K1200GT, hoor
Yep , dat is just , ik heb de FJR gaan testen voor ik de GT kocht en dat zijn 2 totaal verschillende motoren.
Al moet ik toegeven ,een FJR rijd heel goed maar mist toch dat comfort en de power van de GT
en in de huidige tijd ook niet onbelangrijk , de FJR verbruikt ruim 2 liter meer bij dezelfde rijstijl
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door dr.trimble »

en nog een groot voordeel van de GT. In een tank van 24 liter krijg je 24,5 liter. Dat heb ik daarnet ondervonden. Gelukkig tot stilstand gekomen op amper 100m van een benzinestation :roll:
K1200 GT 06'
G4Speed
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jan 2006, 17:07

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door G4Speed »

Op de nieuwere K1200GT/K1300GT kan je ook het stuur verstellen. :-) Ideaal voor mensen met een slechte rug. Daarom kocht ik geen RT of 1600GT na een proefrit.
Waarom dit niet mogelijk is op iedere dure toermotor begrijp ik niet?
Suzuki Bandit 600 - Honda CB 600 - BMW R 1150 R - BMW K1300 GT
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Lukas »

Een tweedehandstest. Wel in het engels.
http://www.visordown.com/road-tests-use ... historysub" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door jakke »

Enkel ivm dealer (over de rest kan ik niet oordelen) ken ik verschillende mensen die daar ooit een moto gekocht hebben met een positieve ervaring! Ook nadien voor eventueel onderhoud. Op dat vlak hoef je niet ongerust te zijn. Is maar een goeie 7 km van mijn deur!! :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door fronteradriver »

Waarom geen K75RT als louter woonwerk motor?
zijn redelijk bullet-proof en waarschijnlijk goedkoper in gebruik.....
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Lukas »

Ene te koop: http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... 20&t=10621" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Koppel!! »

De teerling is reeds geworpen, heb al een vervanger staan :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door John »

Zeg zeveraar! Zou je niet eens bekenbaar maken wat!? :wink:
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Koppel!! »

Ok, ff een blijkbaar heel oud draadje terug naar boven duwen. Om op de John z'n vraag te antwoorden, het is toen een R1200RT geworden. Eentje waar ik 2j mee gereden heb en echt waar, ik heb er mij enorm mee geamuseerd. Enkele trips mee gereden, sommige van 't lange type zoals 's avonds laat vertrekken, door Luxemburg, Duitsland, via de Fernpas Oostenrijk binnen, via de TImmelsjoch Italië binnen, daar nog een namiddag in de Dolomieten spelen en tegen 16u00 aan 't Gardameer staan.
Of rond 08u00 thuis vertrekken en tegen 15u30 in Uriage op terras m'n broer zitten opwachten die een dag voorsprong op me had. En dan via enkel passen naar Briançon vliegen uiteraard.
Kortom, een lange afstandstourer pur sang, die absoluut geen mal figuur slaat in de bergen.

Nu, waarom dit draadje terug opdiepen, m'n interesse in een K1200GT is nu nog concreter geworden, ben dus begonnen aan de zoektocht naar een exemplaar dat aan m'n eisen voldoet.

Gisteren dus naar een donkergrijs exemplaar gaan kijken in Hoogstraten (da's gedomme nog een flink eind rijden ook), op de advertentie in perfecte staat. Nuja, dat zijn ze blijkbaar allemaal.
Daar toegekomen ff rond de motor gelopen en gekropen, alles zag er degelijk uit, de terugroepacties aan de remschijf en brandstofpomp waren net uitgevoerd. Soit, een testrit dan maar.
En reeds bij de eerste meter voelde deze GT goed aan. Weet je, een eerste keer op een vreemde motor, normaal gezien is 't aangrijpen v.d koppeling een beetje zoeken, soms wat hakerig zelfs. Wel, hier niet, voelde aan zoals een koppeling moet aanvoelen, van de eerste keer boterzacht en op het juiste drukpunt. Ook de KLAK v.d boite blonk uit door afwezigheid, zalige versnellingsbak deze motor.
Tijdens het testritje alle aanwezige prutsen testen, cc werkte perfect, hvv en zv (zadel verwarming) ook, vitrine voor m'n neus ging mooi omhoog en omlaag, aan de kraan draaien resulteerde in een trap in je kont, rechterhendel squeezen tot het eind resulteert dan weer in een "ik rij tegen een onzichtbare muur" gevoel met de ABS net in gang tijdens de laatste meters. Dat laatste omdat ik 't wilde voelen, anders is de remwerking sowieso reeds fenomenaal.
De ESA knop indrukken en... er gebeurt niets. Nogmaals indrukken, weer niets. Door de BC switchen helpt niet, hier is meer aan de hand, ik krijg ook geen feedback op het dashboard.
Direct terug naar de verkoper, met de vraag of hij me is kan tonen hoe de ESA werkt. Ohja, schakelaar kapot! WTF, da's minder.
Na wat nadenken en een hulplijn te bellen heb ik besloten om een bod uit te brengen, rekening houdende met 't feit dat er volgens mij meer aan de hand is dan een kapot drukknopke.
De vraagprijs was, en is nog altijd 5850€. Ik begon met een bod van 4500€, waarom de man eerst wit, dan rood uitsloeg. Vragen naar een tegenbod hielp niet, de man bleef bij z'n prijs. M'n 2e en tevens hoogste bod dan maar, 5000€. Nog altijd niets, er gaat niets van de prijs af, "ik heb ook internet" zegt de man, "ik weet dat ik de goedkoopste ben". Tja, dat zou eraan mankeren, met een kapotte ESA :roll:
Anyway, no deal dan maar, met de melding dat m'n bod blijft staan tot ik een andere heb gevonden.

En weet je wat, vandaag de dag blijkt de vraagprijs voor een K1200GT zodanig gezakt dat er bij een dealer een full-option van 2007 met 85000km staat aan quasi dezelfde prijs, met garantie dan nog ook.
Ben ik ff blij dat die kerel gisteren niet wilde plooien :lol:

Morgen dus een afspraak gemaakt om die motor is te testen, en wie weet heb ik tegen morgenavond eindelijk de lange afstand GT reis/race/cruise motor waar ik eigenlijk al jaren van lig te dromen :grin:

Wordt vervolgd...

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Lukas »

Kwijl...
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door John »

Hey Flup! Je reed vroeger ook graag met een GS hé? Wel, je kan voor weinig geld van die toerbuffel een kruising maken tussen een GS en een GT.
Met de ombouwkit van Schurgers. Ik ben nog een stapje verder gegaan en heb het stuur nog wat breder en hoger gemaakt (zelfde maten ong. als de GS)
Nu is het ding voor mij dé max! (ik heb nog een ombouwset liggen :wink: )
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door Lukas »

Die van 2007 is toch anders dan de jouwe hé John? Of ben ik in de war?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: K1200GT/RS, de moeite??

Bericht door John »

Oeps! Foutje van me :roll: 2005 was het laatste jaar dat mijn modelleke gemaakt werd.
Plaats reactie