reisklaar maken voor Marokko

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ejtnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2012, 16:24
Locatie: Kalmthout

reisklaar maken voor Marokko

Bericht door ejtnaj »

Dag allen
Ik had graag jullie idee/opmerkingen/tips/... ivm het reisklaar maken van de GS voor een motortrip door Marokko. De ene zegt dat je niets moet doen dan gewoon rijden en de andere doet me de shop van Touratech en Wunderlich leegkopen :grin:
Het idee is om in september een toer te maken ten zuiden van de Atlas en daar is wel wat gravel en zand. Het is echter niet de bedoeling om Erg Chebbi (zandbak) te gaan oversteken, ik kan er ook rond.

Ik had graag tips over:
- de huidige banden zijn Tourance van Metzeler -> laat ik die liggen of alternatieven
- de vario's -> zijn die bestand tegen een eventuele val of ga ik voor conservenblikken of zeecontainers
- BMW valbaren zijn voorzien -> breng ik nog andere beschermers aan bv. uitlaat, ...
- DIY oplossingen?
- ...

Groetjes,
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door Danny »

't enige wat ik kan zeggen is laat uwe kop nie zot maken... als ge op de wegen blijft kunde ook met ne Fireblade gaan... :clown:
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door Den Dirk »

Ik heb ervaren dat bij een val, de originele valbaren van BMW iets te smal zijn, waardoor mijn cylinder geschaafd werd door 't asfalt... :-( , De moto lag dan steunend op de cylinder en de voetsteun van duo ( zonder koffers). Misschien met koffers dat 't juist wel gaat?
Ik heb dan daarna de Adventure-beschermkappen laten plaatsen, en die werken....heb ik al mogen ervaren... :-(
I like my bike!!
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door Koppel!! »

Naar wat ik heb mogen ervaren zou ik toch niet met de Vario's vertrekken. Natuurlijk, andere koffers kost direct een pak geld, maar ik heb de vario's van medereizigers zijn meermaals bijna zien loskomen. En dat was niet op de piste hé, gewoon bij den doorsteek van de Midden Atlas. Trouwens, eens nen toplader gewoon wilt ge gewoon niet meer met die Vario ondingen werken :wink:

Banden zijn ok, heb de eerste keer ook met all-roadbanden geweest, en zelfs op 't zand geen klagen gehad.

Als 't ff kan, de Touratech throttle position sensor bescherming, en de fuel line bescherming, die dingen kosten niet echt veel en kunnen ervoor zorgen dat je niet bij een domme val oid compleet in panne staat.

Valbaren icm met de alu kappen op de kleppendeksels zoals Dirk zegt, lijkt me voldoende. Alhoewel, die kappen nogal rap zand happen en losscheuren als ge in 't zand nen duik zet, maar ge gaat niet op zand rijden als ik je uitleg lees. (Nochthans, van Rissani naar Merzouga via de oude route, door 't zand en op de piste, is één v.d mooiste herrinneringen die ik aan m'n eerste Marokkoreis heb overgehouden)

DIY, voldoende spanbandjes, duct tape, als 't kan ijzerdraad en nen hoop reservevijskes meepakken, alsook degelijk gerief om onderweg toch iets te kunnen doen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door Danny »

Koppel!! schreef:Naar wat ik heb mogen ervaren zou ik toch niet met de Vario's vertrekken. Natuurlijk, andere koffers kost direct een pak geld, maar ik heb de vario's van medereizigers zijn meermaals bijna zien loskomen. En dat was niet op de piste hé, gewoon bij den doorsteek van de Midden Atlas. Trouwens, eens nen toplader gewoon wilt ge gewoon niet meer met die Vario ondingen werken :wink:

Banden zijn ok, heb de eerste keer ook met all-roadbanden geweest, en zelfs op 't zand geen klagen gehad.

Als 't ff kan, de Touratech throttle position sensor bescherming, en de fuel line bescherming, die dingen kosten niet echt veel en kunnen ervoor zorgen dat je niet bij een domme val oid compleet in panne staat.

Valbaren icm met de alu kappen op de kleppendeksels zoals Dirk zegt, lijkt me voldoende. Alhoewel, die kappen nogal rap zand happen en losscheuren als ge in 't zand nen duik zet, maar ge gaat niet op zand rijden als ik je uitleg lees. (Nochthans, van Rissani naar Merzouga via de oude route, door 't zand en op de piste, is één v.d mooiste herrinneringen die ik aan m'n eerste Marokkoreis heb overgehouden)

DIY, voldoende spanbandjes, duct tape, als 't kan ijzerdraad en nen hoop reservevijskes meepakken, alsook degelijk gerief om onderweg toch iets te kunnen doen.

Grtz, Philip!

voila geen zot advies, gewoon nuchter redeneren :wink:
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door demito »

Mijn advies als je niet te zwaar gaat offroaden: goeie bakken, liquid metal en zo weinig mogelijk bagage.

Ik zou toch wel een 50/50 band zoals TKC opleggen. Plakt serieus in de bochten op asfalt en je kan er offroad behoorlijk mee uit de voeten (er even vanuit gaande dat je niet te veel regen verwacht).

Voor de rest zou ik echt niks voorzien, behalve een aantal wisselstukken (vb voorvork seal, een paar spaken, ...) Het lichtere materiaal.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door V »

Yep de vario koffers zijn niet echt bestand tegen een val. Heb het zelf meegemaakt bij 10 per uur omgevallen, kofferdrager afgebroken en de koffer de bevestiging afgebroken.
Grtz V
Afbeelding
.s.
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jul 2011, 19:40

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door .s. »

De hepco en becker alu koffers doen goed dienst.
Vorig weekend in de ardennen is de brommer met deze koffers tegen de grond gegaan, slechts een deukje. Degelijk materiaal.
keonies
Berichten: 63
Lid geworden op: 13 dec 2005, 12:03
Locatie: Diest

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door keonies »

Wij hebben het gewoon gedaan met de Vario's, H&B valbaren, Ohlins en de gewone tourance. Verschillende bergpistes genomen, gevallen in het zand van Erg Chebbi.
En het is toch allemaal goed gekomen :wink: Wanneer we terug thuis kwamen begon de motor wel te sputteren (bleek een halve woestijn in mijn luchtfilter te zitten :lol: )
Hier ons verslagje : http://www.koenenkirsten.be/?page_id=15" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.koenenkirsten.be
R1200GS => Slovenië + Corse 2006, Ierland + Provence 2007, Maroc 2008, Noorkaap 2009, Iceland 2010
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door Shulty »

Koppel!! schreef:Naar wat ik heb mogen ervaren zou ik toch niet met de Vario's vertrekken. Natuurlijk, andere koffers kost direct een pak geld, maar ik heb de vario's van medereizigers zijn meermaals bijna zien loskomen. En dat was niet op de piste hé, gewoon bij den doorsteek van de Midden Atlas. Trouwens, eens nen toplader gewoon wilt ge gewoon niet meer met die Vario ondingen werken :wink:
Ja, die koffer van mij maar flapperen... :-)
Het was de klembevestiging die steeds loskwam, bij wat ruwer terrein, op den duur met colsonbandjes verzegeld, en dan hield 't wel...
Ik zou nu toch voor iets steviger materiaal gaan...
Koppel!! schreef:Banden zijn ok, heb de eerste keer ook met all-roadbanden geweest, en zelfs op 't zand geen klagen gehad.
Ook juist, ik heb het met m'n 1200 op trail attacks gedaan, en dat ging perfect...wel moet ik erbij zeggen dat wij (bijna) geen regen gehad hebben. Wel opletten in de dorpen, daar maken ze de baan nat om het stof neer te slagen. Precies bruine zeep... :shock:
Koppel!! schreef:Valbaren icm met de alu kappen op de kleppendeksels zoals Dirk zegt, lijkt me voldoende. Alhoewel, die kappen nogal rap zand happen en losscheuren als ge in 't zand nen duik zet, maar ge gaat niet op zand rijden als ik je uitleg lees. (Nochthans, van Rissani naar Merzouga via de oude route, door 't zand en op de piste, is één v.d mooiste herrinneringen die ik aan m'n eerste Marokkoreis heb overgehouden)

DIY, voldoende spanbandjes, duct tape, als 't kan ijzerdraad en nen hoop reservevijskes meepakken, alsook degelijk gerief om onderweg toch iets te kunnen doen.

Grtz, Philip!
:bsstupid:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Boxer-twin
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mar 2006, 22:10
Locatie: N51 54.833 E4 06.208
Contacteer:

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door Boxer-twin »

Als je niet gaat offroaden is het niet anders dan een reisje naar Spanje of Frankrijk. De doorgaande wegen zijn prima tot uitstekend (inclusief de passen in de Atlas tizn-test en Tichka). Wij hebben dus op gewone Tourance rond gereden. Neem wel goede bandenreparatie spul mee. Ach... die koffers, ik zou daar niet te moeilijk over doen. Voor Spanje koop je toch ook geen andere koffers?! Maar als je gaat offroaden wordt het uiteraard een heel ander verhaal. En als je daar geen ervaring mee hebt bedenk dan dat Marokkaanse ziekenhuisjes geen pretje zijn.. Het is een makkelijk te bereizen land met een vriendelijke bevolking. Wij zijn net terug van Marokko ( met de kampeerbus) en het blijft een fantastisch land.

Ons verslagje met de motor in 2007.. http://www.leoenjanetontour.nl/html/marokko.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je op het kaartje klikt kan je het eea downloaden.
ejtnaj
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2012, 16:24
Locatie: Kalmthout

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door ejtnaj »

Dat zijn alvast een stel nuttige tips en links. Alvast bedankt daarvoor.
Laat het zeker niet na om er nog aan toe te voegen :grin:

Groetjes,

8-)
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door -Fred- »

Koffers ?
Na 5 keer Afriek, altijd iets minder en nog teveel bij :-P

Afbeelding
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: reisklaar maken voor Marokko

Bericht door Shulty »

-Fred- schreef:Koffers ?
Na 5 keer Afriek, altijd iets minder en nog teveel bij :-P

Afbeelding
Gij zijt dan ook al bijna nen halve van den afrique.... 8-)
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Plaats reactie