Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Moderator: GVN
Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Voor de weinige X fans of andere rotaxfreaks ...
Alle lof,kunde, kennis, zilver en goud gaat naar Luc (mecapuet) voor volgende operatie.
Paar weken terug bij de Transwallonierit hoorde ik in eerste versnelling een gekraak dat uit het blok kwam. Na demontage van het blok blijkt er een stukje van het tandwiel van de eerste versnelling te zijn. Schakelas is ook krom. Gans de uitleg staat op het gs-forum, zal even de beeldjes hier plakken.
Was vanmorgen om 10uur bij de luc en de X stond er zo bij.
Voor mij een tafeltje apart om alles terug spick and span te maken.
Alles los, blokje kan zakken en moet er langs links uit.
Zonder blok, ik kan weer verder poetsen.
Best zwaar zo'n blokje.
Nu alles goed bereikbaar is, de boel maar netjes maken.
Proper hé.
Luc trekt het blok uit elkaar, ik poets verder.
Kabelboom, stekkers, radiator, ventilator, ... alles proper gemaakt.
De luc gaat door, ik ben al een week razend benieuwd wat er stuk is en waarom.
Heb zelf met meerdere ervaren sleutelaars gepraat en iedereen wist me te vertellen dat het rotax blokje bulletproof was.
Is ook de reden waarom ik voor de Dakar en de X gekozen heb.
De kop moet er als eerste aan geloven.
Oef, eerste geruststelling, alles gelijk nieuw, hoonsporen staan nog in de cilinder.
De zuiger.
Koppeling ziet er nog prima uit, Luc gaat ze opmeten.
Is geen ramp, kan je altijd zijdelings aan;
En Luc, al iets te zien, wat is er stuk ?
Eerste kosten komen aan het licht, dat *** schakelasje.
Na Indierock, Roos, Luc Boxer is het mijn beurt.
Voor de prijs van 41euro zou je er wel 5 kopen indien het blok niet volledig gesplit moet worden.
Omdat de schakelas banaanvormig is, was het geen makkie om het deksel eraf te krijgen en het blok te splitsen.
De aanhouder wint ...
Open hart operatie dan maar en niks mis mee.
Of toch, tandje afgebroken van het tandwiel van de eerste versnelling.
Had ikzelf niks van terug gevonden bij het vervangen van de olie, zit een zeefje onderaan het carter en kan er niet door.
Iemand (neefjes?) een idee waarom en hoe dit kan gebeuren ?
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...
(bedankt Paul)
Prijs van dit sterretje (versnelling eerste tandwiel) is 74euro.
Gevalletje pech of materiaal gebrek ... ik weet het niet.
Kosten tot nu toe, schakelas, tandwiel eerste versnelling en een pakkingset.
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...
Alle lof,kunde, kennis, zilver en goud gaat naar Luc (mecapuet) voor volgende operatie.
Paar weken terug bij de Transwallonierit hoorde ik in eerste versnelling een gekraak dat uit het blok kwam. Na demontage van het blok blijkt er een stukje van het tandwiel van de eerste versnelling te zijn. Schakelas is ook krom. Gans de uitleg staat op het gs-forum, zal even de beeldjes hier plakken.
Was vanmorgen om 10uur bij de luc en de X stond er zo bij.
Voor mij een tafeltje apart om alles terug spick and span te maken.
Alles los, blokje kan zakken en moet er langs links uit.
Zonder blok, ik kan weer verder poetsen.
Best zwaar zo'n blokje.
Nu alles goed bereikbaar is, de boel maar netjes maken.
Proper hé.
Luc trekt het blok uit elkaar, ik poets verder.
Kabelboom, stekkers, radiator, ventilator, ... alles proper gemaakt.
De luc gaat door, ik ben al een week razend benieuwd wat er stuk is en waarom.
Heb zelf met meerdere ervaren sleutelaars gepraat en iedereen wist me te vertellen dat het rotax blokje bulletproof was.
Is ook de reden waarom ik voor de Dakar en de X gekozen heb.
De kop moet er als eerste aan geloven.
Oef, eerste geruststelling, alles gelijk nieuw, hoonsporen staan nog in de cilinder.
De zuiger.
Koppeling ziet er nog prima uit, Luc gaat ze opmeten.
Is geen ramp, kan je altijd zijdelings aan;
En Luc, al iets te zien, wat is er stuk ?
Eerste kosten komen aan het licht, dat *** schakelasje.
Na Indierock, Roos, Luc Boxer is het mijn beurt.
Voor de prijs van 41euro zou je er wel 5 kopen indien het blok niet volledig gesplit moet worden.
Omdat de schakelas banaanvormig is, was het geen makkie om het deksel eraf te krijgen en het blok te splitsen.
De aanhouder wint ...
Open hart operatie dan maar en niks mis mee.
Of toch, tandje afgebroken van het tandwiel van de eerste versnelling.
Had ikzelf niks van terug gevonden bij het vervangen van de olie, zit een zeefje onderaan het carter en kan er niet door.
Iemand (neefjes?) een idee waarom en hoe dit kan gebeuren ?
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...
(bedankt Paul)
Prijs van dit sterretje (versnelling eerste tandwiel) is 74euro.
Gevalletje pech of materiaal gebrek ... ik weet het niet.
Kosten tot nu toe, schakelas, tandwiel eerste versnelling en een pakkingset.
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...
-
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
- Woonplaats: wondelgem
- Locatie: wondelgem oost-vl
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
amai wat een verslag , klasse
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
@Fred,Luc, als die as ook maar een beetje uit balans of krom is zou ik em vervangen (ook al kost het wat centen)
Heeft Luc em nagemeten met een micrometer?
Heeft Luc em nagemeten met een micrometer?
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Volledig naast de kwestie, maar: Mooie, ordelijke werkplaats Meca ....jij vindt tenminste nog iets terug van gereedschap ))
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Vandaag blok zuiver gemaakt en nagemeten of er ergens nog stukken moeten vervangen worden.
Alles ligt mooi binnen de tolerantie, ziet er nog nieuw uit.
Slotspelling zuigerveren...ligt rond de 0.40 mm
Gaffels kaarsrecht en je moet al goed kijken om enige slijtage.
Klepjes regelen.
Klaar om te monteren, we wachten op stukken...
Gr, meca.
Alles ligt mooi binnen de tolerantie, ziet er nog nieuw uit.
Slotspelling zuigerveren...ligt rond de 0.40 mm
Gaffels kaarsrecht en je moet al goed kijken om enige slijtage.
Klepjes regelen.
Klaar om te monteren, we wachten op stukken...
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Vandaag nog wat verder gedaan, moet in stukken gebeuren...sta met de nachtpost.
Nieuwe schakelas, tandwiel en dichtingen er in.
Oude en nieuwe decompresser.
Nieuwe dichtingen rond klepgeleiders.
Zo ver staan we op het moment.
Zij houden de wacht bij Fred zijn spullen...
Gr, meca.
Nieuwe schakelas, tandwiel en dichtingen er in.
Oude en nieuwe decompresser.
Nieuwe dichtingen rond klepgeleiders.
Zo ver staan we op het moment.
Zij houden de wacht bij Fred zijn spullen...
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Goed bezig, heb mijne helm al aan
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Blokje is dicht...
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Klaar om te monteren.
Morgen zou die moeten af zijn...
Gr, meca.
Morgen zou die moeten af zijn...
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Fredje daar juist vertrokken....een uurtje rijden eer dat die thuis is, als die onderweg niet in panne valt.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
- Woonplaats: Auvergne (Fr.)
- Locatie: Auvergne (Fr.)
- Contacteer:
Re: Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Schitterend gedaan Luc
Mvg Motard de l'Allier
Mvg Motard de l'Allier
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0