Demontage Xch. (tandwiel eerste, schakelas krom).
Geplaatst: 17 jun 2012, 22:35
Voor de weinige X fans of andere rotaxfreaks ...
Alle lof,kunde, kennis, zilver en goud gaat naar Luc (mecapuet) voor volgende operatie.
Paar weken terug bij de Transwallonierit hoorde ik in eerste versnelling een gekraak dat uit het blok kwam. Na demontage van het blok blijkt er een stukje van het tandwiel van de eerste versnelling te zijn. Schakelas is ook krom. Gans de uitleg staat op het gs-forum, zal even de beeldjes hier plakken.
Was vanmorgen om 10uur bij de luc en de X stond er zo bij.
Voor mij een tafeltje apart om alles terug spick and span te maken.
Alles los, blokje kan zakken en moet er langs links uit.
Zonder blok, ik kan weer verder poetsen.
Best zwaar zo'n blokje.
Nu alles goed bereikbaar is, de boel maar netjes maken.
Proper hé.
Luc trekt het blok uit elkaar, ik poets verder.
Kabelboom, stekkers, radiator, ventilator, ... alles proper gemaakt.
De luc gaat door, ik ben al een week razend benieuwd wat er stuk is en waarom.
Heb zelf met meerdere ervaren sleutelaars gepraat en iedereen wist me te vertellen dat het rotax blokje bulletproof was.
Is ook de reden waarom ik voor de Dakar en de X gekozen heb.
De kop moet er als eerste aan geloven.
Oef, eerste geruststelling, alles gelijk nieuw, hoonsporen staan nog in de cilinder.
De zuiger.
Koppeling ziet er nog prima uit, Luc gaat ze opmeten.
Is geen ramp, kan je altijd zijdelings aan;
En Luc, al iets te zien, wat is er stuk ?
Eerste kosten komen aan het licht, dat *** schakelasje.
Na Indierock, Roos, Luc Boxer is het mijn beurt.
Voor de prijs van 41euro zou je er wel 5 kopen indien het blok niet volledig gesplit moet worden.
Omdat de schakelas banaanvormig is, was het geen makkie om het deksel eraf te krijgen en het blok te splitsen.
De aanhouder wint ...
Open hart operatie dan maar en niks mis mee.
Of toch, tandje afgebroken van het tandwiel van de eerste versnelling.
Had ikzelf niks van terug gevonden bij het vervangen van de olie, zit een zeefje onderaan het carter en kan er niet door.
Iemand (neefjes?) een idee waarom en hoe dit kan gebeuren ?
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...
(bedankt Paul)
Prijs van dit sterretje (versnelling eerste tandwiel) is 74euro.
Gevalletje pech of materiaal gebrek ... ik weet het niet.
Kosten tot nu toe, schakelas, tandwiel eerste versnelling en een pakkingset.
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...
Alle lof,kunde, kennis, zilver en goud gaat naar Luc (mecapuet) voor volgende operatie.
Paar weken terug bij de Transwallonierit hoorde ik in eerste versnelling een gekraak dat uit het blok kwam. Na demontage van het blok blijkt er een stukje van het tandwiel van de eerste versnelling te zijn. Schakelas is ook krom. Gans de uitleg staat op het gs-forum, zal even de beeldjes hier plakken.
Was vanmorgen om 10uur bij de luc en de X stond er zo bij.
Voor mij een tafeltje apart om alles terug spick and span te maken.
Alles los, blokje kan zakken en moet er langs links uit.
Zonder blok, ik kan weer verder poetsen.
Best zwaar zo'n blokje.
Nu alles goed bereikbaar is, de boel maar netjes maken.
Proper hé.
Luc trekt het blok uit elkaar, ik poets verder.
Kabelboom, stekkers, radiator, ventilator, ... alles proper gemaakt.
De luc gaat door, ik ben al een week razend benieuwd wat er stuk is en waarom.
Heb zelf met meerdere ervaren sleutelaars gepraat en iedereen wist me te vertellen dat het rotax blokje bulletproof was.
Is ook de reden waarom ik voor de Dakar en de X gekozen heb.
De kop moet er als eerste aan geloven.
Oef, eerste geruststelling, alles gelijk nieuw, hoonsporen staan nog in de cilinder.
De zuiger.
Koppeling ziet er nog prima uit, Luc gaat ze opmeten.
Is geen ramp, kan je altijd zijdelings aan;
En Luc, al iets te zien, wat is er stuk ?
Eerste kosten komen aan het licht, dat *** schakelasje.
Na Indierock, Roos, Luc Boxer is het mijn beurt.
Voor de prijs van 41euro zou je er wel 5 kopen indien het blok niet volledig gesplit moet worden.
Omdat de schakelas banaanvormig is, was het geen makkie om het deksel eraf te krijgen en het blok te splitsen.
De aanhouder wint ...
Open hart operatie dan maar en niks mis mee.
Of toch, tandje afgebroken van het tandwiel van de eerste versnelling.
Had ikzelf niks van terug gevonden bij het vervangen van de olie, zit een zeefje onderaan het carter en kan er niet door.
Iemand (neefjes?) een idee waarom en hoe dit kan gebeuren ?
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...
(bedankt Paul)
Prijs van dit sterretje (versnelling eerste tandwiel) is 74euro.
Gevalletje pech of materiaal gebrek ... ik weet het niet.
Kosten tot nu toe, schakelas, tandwiel eerste versnelling en een pakkingset.
En nog een vraagske voor de heren neefjes en andere materiaal kenners ...
Kan nu gaan slapen met achter de kiezen een flesje lekkere wijn schakelas 41euro, tandwiel eerste versnelling 74euro, pakkinset motor 118, (eventueel zuigerveren) ... maar, wat doen we met de secundaire as ...
Tandwiel heeft er waarschijnlijk een ferme tik tegen gegeven, volgens Luc en mij nog veel sterker en dikker dan het tandwiel dat er tegenaan komt en het als eerste moet begeven.
Alles ligt open, ben een budgetrijder en die 195 euro is juist de hoofdvogel. Vervangen we die as of niet neefjes ?
Op foto lijkt het erger dan dat het is, je moet al goed kijken om het te vinden. Kleinste tandwiel voor, tweede tandje van links.
Gans boven.
Derde van links.
En weer boven.
Dinsdag onderdelen bestellen, later meer ...