BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Koppel!! »

Dus, m'n R1200RT staat momenteel op BT023's, en op droog wegdek heb ik niet te klagen. Stabiel, baanvast, al wat ge wilt.
Nu, al enkele keren in 't nat moeten rijden en dan komt het klagen wel boven.

Ik heb oa. het achterwiel al voelen wegslagen, of doorslippen op wegmarkeringen in alle kleuren, putdeksels, zelfs de dunne pekmeet op de E40 tussen de verschillende rijstroken is voldoende om achteraan een kleine zwieper te krijgen. Ge kunt wel begrijpen dat het vertrouwen dan een beetje zoek is.
Ik rij zelfs nog véle liever met een haast compleet versleten TR91 op m'n GSA, dan met de RT met zo goed als nieuwe BT023's. En dat klopt volgens mij niet.

Voor zover ik info hier heb kunnen terugvinden was die BT023 indertijd een verbetering tov. z'n voorlopers, maar wat ik graag wil weten is hij die band het nu doet ivm de huidige concurrenten. En of er überhaupt iemand is die zich kan vinden in mijn bevindingen, ik sta echt op 't punt om die kl#te achterband er af te gooien en zelfs een "oude" PR1 op te duwen. Dat zou reeds een enorme verbetering zijn me dunkt.

Soit, schiet maar :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Relax »

Volgens mij gaat elke band glijden over die dingen waar jij het over hebt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Koppel!! »

Dirk, het is niet domweg 't gas opendraaien en dan versteld staan dat 't wiel glibbert, het is echt anders.

Als je zelfs bij 't wisselen van rijstrook op de autosnelweg aan constante snelheid je achterwiel voelt gaan, dan is er meer aan de hand me dunkt. Dit heb ik nog nooit met geen enkele andere band, op geen enkele andere moto ondervonden.

Ik vraag me gewoon af of ik de enige ben die met deze combinatie dit verschijnsel heb gehad? Denk niet dat ik de achterband ga verslijten, als 't me te veel wordt gaat hij er af, en komt er iets anders in de plaats.

Gegadigden voor een BT023 180 breed met amper 4000km op de teller mogen zich bij deze reeds aanmelden, ze mogen 't onding gratis hebben :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door PHILIP »

PB gestuurd,
philip
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Walter Gaas »

Ik heb een gelijkaardige ervaring gehad met de Bridgestone BW op mijn GS. Bij regenweer had ik het gevoel op zeep te rijden. Dit heeft niks te maken met de mindere grip die je mag verwachten op putdeksels en witte lijnen, dit gaat over het gevoel dat de moto op gelijk welk moment onder je k*** vandaan kan schuiven.
Ik heb de band eraf gegooid en pas na montage van ander schoeisel (Dunlop) het vertrouwen op het nat teruggevonden. Ik zou zeggen weg met dat onding, als je geen vertrouwen meer hebt gaat het vroeg of laat mis.
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door JoB »

Ga gewoon voor de roadsmart 2, ligt ondertussen dik 14000 km op, is nu wel aan vervanging toe. Met de roadsmart 1 had ik 11500km, met een PR2 haalde ik ook een dikke 15000 km.

Met de BT023 heb ik nooit gereden, wel met de BT021 omdat de motor zo is afgeleverd, alleszins die band vertrouwde ik niet. Ook michelin vertrouw ik niet. Van de week kreeg ik bij het onderhoud een dezelfde motor mee als waar ik mee rij, ook met een goeie 30000 km op de teller, maar dan met michelin pr3 er onder, hadden nog niet veel km. Ik dacht, dat is nu eens het moment om te kijken of ik toch eens met die pr3 zou experimenteren. Mijn besluit stond bij de eerste bocht al vast, voelde weer wat onstabiliteit. Zelfs met versleten rs2 voel ik me meer op mijn gemak.

Ben op het web op zoek gegaan naar een vergelijkende test die ooit eens gevonden had tussen de bt023, de pr3 en de rs2. Conclusie was BT023 prima in het droog, michelin prima in het nat, en rs prima droog en nat. Ondertussen ondervonden dat kwa slijtage het ook goed zit.

Misschien zit het allemaal in het koppeke ...
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Harald »

Koppel, ik had op mijn dienstpaard, ook een 1200RT de BT's liggen.
Na 3.000Km gaven die een onstabiel gevoel. ( cubbing )
Bij regen, greep de elektronica in,( asc ) wat me een veilig gevoel moest geven.
Zit nu aan mijn 2 de of 3 de paar PR3 setje.
Band geeft bij alle weersomstandigheden een goed gevoel, ook bij zeer hoge snelheden
en bij zeer hard afremmen.
Zowel met koude als warme banden.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door willy »

Als we namen aan 't noemen zijn, mijn RT werd geleverd op Metzelers (Z6) en die heb ik er opnieuw opgelegd
vanwege enerzijds tevreden en anderzijds geen zin in avontuur. Voor mijn gebruik verenigen ze zowat alles
wat ik van een band verwacht ttz een redelijke levensduur en een zeer aanvaardbare wegligging nat en droog.
danny riemis
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 aug 2010, 09:55
Locatie: Beerse

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door danny riemis »

ik heb op mijne rt af fabriek ook bt021 staan ook schuiven op nat en droog wegdek ni normaal durf bekan genne bocht mer te pakken
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door luc.w »

Bij ligt er ook BT021 op ( 8000 km) en nog geen problemen ondervonden. Is jullie bandenspanning wel ok?

Groeten
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
danny riemis
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 aug 2010, 09:55
Locatie: Beerse

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door danny riemis »

kijk dit elke keer voor ik vertrek na heb er nu 5000km mee gedaan de eerst 3500km niets ondervonden daarna wekelijks wel een paar keer
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Relax »

Dan blijf je daar toch niet op rijden?
I respect your opinion. But I don't give shit.
danny riemis
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 aug 2010, 09:55
Locatie: Beerse

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door danny riemis »

ze zijn bestel de pr2 hoop van de week da ze binnen zen
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Koppel!! »

Hmm, en 't vertelselke is dus nog niet over :-?

Nu, ik heb ook een tijdje zitten denken dat 't misschien aan mezelf lag, misschien ging de overstap van jaren GS naar een straatmachine niet zo makkelijk dan gedacht, ondanks ook een boxer en Parralever en Telelever toestanden. Je voelt in elk geval een serieus verschil in rijden, en vooral de manier waarop je moet sturen, m'n ouwe GSA stuurt nog altijd merkelijk lichter dan een hedendaagse RT.
Anyway, ik had dus besloten om nog wat te blijven rijden met die banden, want, laten we eerlijk wezen, als je een motor koopt met nieuwe banden op gemonteerd, dan is een bandenwissel binnen enkele maanden toch niet iets waar je financiëel gelukkig van wordt. En wie weet, werden de BT's en ik toch nog goeie maatjes.

Moet zeggen dat ik ondertussen de RT reeds met de voetsteunen aan de grond heb gereden, wel uiteraard in aangenamen en droge omstandigheden. Stilaan vond ik die banden toch nog niet zo slecht als eerst gedacht, en was ik dus mogelijk voorbarig om de bandjes af te schrijven.

Nu, laatste dagen weer enkele keren in 't nat gereden, en daar gaat m'n vertrouwen weer de deur uit :-( Eerste slippertje was terug op de E40 richting Bxl, tussen Merelbeke en Erpe-Mere. Koekblik rijdt links, een gezapige 110, gaat uiteindelijk naar rechts, ik draai 't gas open, niet bruusk maar toch vlot, en tijdens het versnellen krijgt de hele achterkant me daar een zwieper van jewelste. Nie leuk tegen 140 :pale:
Volgende feit is soorgelijks, maar nu in vierde versnelling, op de R4 rond Gent, aan de Weba. Auto maakt plaats voor me, draai 't gas open en terug gaat diene achterkant een fameuze stap opzij.
Het beetje vertrouwen da'k opgedaan had in goede weersomstandigheden is weg, meer zelfs, vertrouwen is meer dan ooit afwezig :-?

Nu weet ik wel dat zo'n boxer redelijk wat koppel il huis heeft, maar om in zesde tegen 140 een powerslide te trekken, dan is er meer aan de hand me dunkt.

Ik weet 't nimeer, behalve dat deze banden, hoe aangenaam ook in het droge, er nooit meer opkomen. Maar wat dan wel, zit te twijfelen tussen PR3 en RoadsmartII.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Relax »

Allebei proberen. Je rijdt nog lang genoeg met dat ding rond, dus tijd genoeg.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Phaedrus »

Ik heb 6 maand nodig gehad om van de schrik te bekomen van de BT021 op mijne voorkant.
En mijn bandenspanning was OK.

Achterkant was BT023 en was op zijn minst al beter dan de BT021 maar ik heb op nat wegdek toen toch nooit kunnen doorrijden.

Nu met Michelin PR3 is het zeker beter maar nog niet helemaal naar mijn goesting.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Werner Von C. »

Michelin PR 1e keus in nat en qua bandenslijtage ( levensduur )
Dunlop Roadsmart beste qua performance doch kortste levensduur
Metzeler de beste koop prijs/kwaliteit ( ik dacht dat ze door Pirelli worden gemaakt)

Punt.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
cooper
Berichten: 339
Lid geworden op: 20 feb 2007, 19:10
Locatie: Nijlen (Belgie)

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door cooper »

Ik reed op m'n RT met de Pilot Road II naar volle tevredenheid.
Heb er niks anders op gehad en kan dus wel geen vergelijk maken.
Afbeelding
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door luc.w »

Bij mij ligt er BT021 :-( hier dus hetzelfde, bij nat weer een ramp. Totaal geen vertrouwen in.
Tussen wetteren en Beernem (E40 kust) heeft men tussen de 2de en de 3de rijstrook de rijstroken dicht gesmeert met een pek, dat heel glibberig is bij nat weer! Alvast bij mijne RT met BT021
Bij mij komen er geen BT meer op :grin:
Groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Relax »

Daar glijdt iedereen op.
I respect your opinion. But I don't give shit.
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb altijd met PR2 gereden op mijn RT en was daar zeer tevreden over tot er een bandencentrale mij eens aangeraden had om een BT21 te laten leggen, wat heb ik daar spijt van gehad.
Ik heb nooit veel vertrouwen gehad in de BT21, bij droog weer OK, maar bij nat weer was dat een echte ramp.
Geef mij maar Michelin:
Afbeelding
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Stelo »

Hallo,

Ook ik had tot gisteren de BT021 op mijn RT (eind vorig jaar nieuw gekochte motor).

Vorige week 2x in een lichte bocht in ocharme 2e versnelling het voorwiel voelen wegschuiven.
Gelukkig herstelde de grip, of ik kon naar de carrossier.

Nu zijn er Dunlop Roadsmarts op geplaatst.
Gister nog maar 40km gereden naar huis op nat wegdek.
Dus kan ik nog niet zeggen of ze evengoed zullen zijn als de Pilot Roads waarmee ik op mijn vorige 1200RT reed.

Hopelijk kan ik de band komende zondag verder opruwen, zodat ik mijn bevindingen kan weergeven.

Grtjs,
Stelo
R1200RT
luc.w
Berichten: 270
Lid geworden op: 14 dec 2010, 17:55
Woonplaats: Thuis
Locatie: oost-Vlaanderen

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door luc.w »

Stelo schreef:Hallo,

Ook ik had tot gisteren de BT021 op mijn RT (eind vorig jaar nieuw gekochte motor).

Vorige week 2x in een lichte bocht in ocharme 2e versnelling het voorwiel voelen wegschuiven.
Gelukkig herstelde de grip, of ik kon naar de carrossier.

Nu zijn er Dunlop Roadsmarts op geplaatst.
Gister nog maar 40km gereden naar huis op nat wegdek.
Dus kan ik nog niet zeggen of ze evengoed zullen zijn als de Pilot Roads waarmee ik op mijn vorige 1200RT reed.

Hopelijk kan ik de band komende zondag verder opruwen, zodat ik mijn bevindingen kan weergeven.

Grtjs,
Stelo
Stelo,

Waarom de keuze Dunlop Roadsmart?

Groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Stelo »

luc.w schreef:
Stelo schreef:Hallo,

Ook ik had tot gisteren de BT021 op mijn RT (eind vorig jaar nieuw gekochte motor).

Vorige week 2x in een lichte bocht in ocharme 2e versnelling het voorwiel voelen wegschuiven.
Gelukkig herstelde de grip, of ik kon naar de carrossier.

Nu zijn er Dunlop Roadsmarts op geplaatst.
Gister nog maar 40km gereden naar huis op nat wegdek.
Dus kan ik nog niet zeggen of ze evengoed zullen zijn als de Pilot Roads waarmee ik op mijn vorige 1200RT reed.

Hopelijk kan ik de band komende zondag verder opruwen, zodat ik mijn bevindingen kan weergeven.

Grtjs,
Stelo
Stelo,

Waarom de keuze Dunlop Roadsmart?

Groeten,

Luc
Dag Luc,

Het is het huismerk van mijn technieker.
Tevens las ik op het nederlandse forum dat ze er vrij tevreden zijn.
Zo ook Moh-Fan die ook op ons forum aktief is.

Gezien die positieve commentaren, meen ik dat het wel OK zal zijn.
Zoniet, dan worden mijn volgende ( binnen een goed jaar ) terug Michelin Pilot Road *.

grts,
Stelo
R1200RT
Francis
Berichten: 599
Lid geworden op: 07 okt 2004, 09:21
Woonplaats: Tielrode
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: BT023 op R1200RT. Glibberige combinatie??

Bericht door Francis »

Hallo de heren,
Blij dat ik dit drraadje even doorneem.
Was zinnes om bij mijn bandenwissel begin volgend jaar voor de BT23GT te gaan ......
De BT23 waarover jullie hier zo klagen , is dat de BT23GT ?
Want ik begrijp uit de literatuur dat die geschikter is voor onze RTs ?
Alvast erg bedankt voor de antwoorden !
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Plaats reactie