filefilteren.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

R erik RT
Berichten: 148
Lid geworden op: 16 mar 2008, 22:54
Woonplaats: lommel
Locatie: limburg

filefilteren.

Bericht door R erik RT »

Ben misschien te braaf in het verkeer.... Regelmatig zie ik andere motards aan de stoplichten tussen de auto's door filteren om zodoende als eerste te kunnen vertrekken. is dit toegelaten? Ik ben nooit zo erg gehaast dat ik deze manoeuvers uithaal.
Wat zegt de sterke arm der wet?

Bij voorbaat merciekes voor alle nuttige info!
Eric
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: filefilteren.

Bericht door GSMax »

Als ge niet zo gehaast zijt, dan moet ge dat niet doen hé :wink: Ik ben bij voorbeeld altijd gehaast dus ik wil altijd en overal vooraan staan zonder daarbij de wet te overtreden (over fietspaden, ed) :lol: Maar tussen de auto's door altijd, met daarbij af en toe een occasioneel tikje tegen een autospiegel :shock:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
tommyvdv
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 jun 2011, 20:02

Re: filefilteren.

Bericht door tommyvdv »

De onduidelijkheden in verband met het zogenaamde filefilteren of het rijden van motorrijders tussen de rijstroken verdwijnt door de nieuwe reglementering. Het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files wordt uitdrukkelijk niet als inhalen beschouwd. De motorrijder mag terwijl hij dit doet niet sneller dan 50 km/h rijden en het snelheidsverschil mag niet meer dan 20 km/h bedragen. Op autosnelwegen en autowegen moet hij tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Wanneer een andere bestuurder een oversteekplaats zonder verkeerslichten nadert of er stopt, mag de motorrijder de file niet langer voorbijrijden. Het inhaalverbod bepaald in artikel 17. 2. 5° blijft hier dus wel van kracht.
bron: http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... tards.html

Verder beschouw ik alles wat mezelf in veiligheid stellen ten opzichte van andere bestuurders van om't even welke voertuigen als "verdedigbaar".
Zal bijvoorbeeld altijd proberen om niet de laatste van een file te blijven. Zou niet graag uittesten of ik evenveel geluk heb bij een dergelijk voorval: http://www.youtube.com/watch?v=0zY99HOziTE
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: filefilteren.

Bericht door Lukas »

Er zijn nog andere redenen dan 'haast' om tussen die file door te rijden:
* het is te warm
* het is te koud
* het regent en mijn broek laat door
* ...
* of gewoon omdat het kan; het is per slot van rekening een moto hé.

Wel altijd hoffelijk en veilig.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: filefilteren.

Bericht door MidlifeCruise »

Vandaag bewust geen filefilteren, de eerste zon in de kop maakt sommigen over-enthousiast
Just call me Luc
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: filefilteren.

Bericht door willy »

tommyvdv schreef:Zal bijvoorbeeld altijd proberen om niet de laatste van een file te blijven.
Als iedereen dat nu eens deed, dan was de file meteen opgelost!
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: filefilteren.

Bericht door IB1 »

Heb er eenmaal last van gehad in Limburg. Een zielige agent die vond dat dat niet mocht. Met een waarschuwing ben ik er vanaf gekomen. In de meeste steden is het geen probleem.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: filefilteren.

Bericht door moh_fan »

Bij jullie Noorderburen is dat niet toegestaan.
Een wachtende rij voor een stoplicht is geen file.
Is die wachtende rij naar eigen inzicht te lang, dan vind deze Noorderbuur het een file... :-)
Soms is het aansluiten in zo'n rij gewoonweg gevaarlijk.
Bijv. bij een afrit van een snelweg, waar de afrit al bijna vol staat met wachtende auto's...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Hunter6
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:14

Re: filefilteren.

Bericht door Hunter6 »

En of dat is toegestaan. Waar staat dat je een stilstaande rij auto niet voorbij mag rijden? Het is wat anders als je dat doet over een voorsorteervak voor een andere rijrichting.
Maar heeft bijv rechtdoor 2 rijstroken dan mag je daar best tussendoor mits dit op een normale manier kan (dus geen krassen trekken of spiegels af ketsen :wink: )
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: filefilteren.

Bericht door John »

soupapke schreef:Ben misschien te braaf in het verkeer.... Regelmatig zie ik andere motards aan de stoplichten tussen de auto's door filteren om zodoende als eerste te kunnen vertrekken. is dit toegelaten? Ik ben nooit zo erg gehaast dat ik deze manoeuvers uithaal.
Wat zegt de sterke arm der wet?

Bij voorbaat merciekes voor alle nuttige info!
Eric
Dan zou ik gewoon de auto nemen.
Voor zo iets kunnen "ze" den hoogsten boom in
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: filefilteren.

Bericht door IB1 »

Gisteren in brussel werd het zelf aangemoedigd. Zwaar verkeer en een agent die het verkeer stond te regelen. Alleen moto's en fietsers mochten doorrijden omdat die er wel nog tussen konden. :grin:
Eentje met 2 wielen en een stuur.
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: filefilteren.

Bericht door janl »

Vandaag een motard zien filefilteren, man, zo agressief. Kloppen op auto's die wat teveel de weg versperden. Oké, da's niet tof, maar kloppen?!
Ik heb er een stukje over geschreven op https://jeanlemotard.wordpress.com/2015 ... meer-zien/" onclick="window.open(this.href);return false;

Moest het een BMW rijder zijn geweest, dan had ik hier geschreven: "als de motard in kwestie dit leest: schaam op jou"
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Re: filefilteren.

Bericht door Beemer »

Zie ook zo regelmatig een Honda CBR rijder op de E40 Brussel Leuven.... :-(
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: filefilteren.

Bericht door Dirk Pauwels »

Ongemanierde neanderthalers heb je overal.... zijn wss ook diegene die als ze zelf met de wagen zijn zeker niet opzij gaan.... :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: filefilteren.

Bericht door alfa »

Er is toch een verschil in normaal autorijden als je zelf ook normaal met motor rijdt.
Inschatting bij slecht weer laten wij(ik toch) de motor eerst passeren .
Zelden een auto gehad die de deur dicht doet(of die had mij niet gezien) en bij normaal motor rijden kan je nog corrigeren.
Elke dag het zelfde woon -werk traject kom je meestal de zelfde auto's tegen , als je dan het zotje uithangt zullen die ook wel..... :-?
Uw motorgedrag weerspiegeld vroeg of laat aan uw dagelijkse auto"vrienden"
BMW R1100R zonder KFR
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: filefilteren.

Bericht door MidlifeCruise »

janl schreef:Vandaag een motard zien filefilteren, man, zo agressief. Kloppen op auto's die wat teveel de weg versperden. Oké, da's niet tof, maar kloppen?!
Ik heb er een stukje over geschreven op https://jeanlemotard.wordpress.com/2015 ... meer-zien/" onclick="window.open(this.href);return false;

Moest het een BMW rijder zijn geweest, dan had ik hier geschreven: "als de motard in kwestie dit leest: schaam op jou"
Ik neem soms ook de 314 vanuit Aarschot tot Leuven, maar er is weinig plezier aan te beleven.
Sommige motards zijn nog gevaarlijker dan slapende automobilisten.
Omdat het een harmonica file is ga je van tussendoor rijden naar meerijden, ik doe dat meestal op het linkervak aan de rechterkant zodat ik toch redelijk zicht behoud.
Het is niet de eerste keer dat er een moto mij daar tegen hoge snelheid (komende uit het niets) voorbij schiet en dat is dan meer dan 100.
Er zijn inderdaad overal onnozelaars, het is dus wachten tot het filefilteren afgeschaft wordt...
Just call me Luc
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: filefilteren.

Bericht door Werner Von C. »

Vanuit ons standpunt als motorrijder is dit mss best aanvaardbaar..."ik doe het maar ik doe het veilig"...kennen we ondertussen wel, het gevaar is de perceptie van de gemiddelde automobilist...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: filefilteren.

Bericht door Wiedewa »

Kwam ergens dit jaar uit Duitsland richting Roermond was ook file en langzaam verkeer.
Ook op het linkerspoor aan de rechterkant gaan rijden, zelfs vrachtwagens gaan aan de kant.

Had op gegeven moment te weinig plaats om er langs te durven, dan maar achter 'n auto.
Heel even en ik zag zwaailichten van motor-politie achter me, en die haalde alles in.
Daarachter ook nog 2 motoren, ben ik dus meteen ook aan gekoppeld, file was zo achter me :lol:

mvg Nico
MG Breva 850
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: filefilteren.

Bericht door gTa9000 »

Misschien licht off-topic, of ook niet: hoé mag je dan file-filteren op stukken waar maar één rijstrook in jouw richting is? Als auto's dan mooi in het midden van de rijstrook zitten, heb je links onvoldoende plaats (of je moet over een witte lijn of op een verdrijvingsvak gaan rijden), en ook rechts (of je moet opnieuw over een witte lijn, op een verdrijvingsvak of op een fietspad rijden). Ik neem aan dat het enige correcte antwoord dan is dat het niet mag?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in zo'n gevallen soms wel voorzichtig en aan (erg) lage snelheid rechts voorbij passeer, af en toe op 't fietspad rijdend. :oops:
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: filefilteren.

Bericht door RC30 »

Over een volle witte lijn mag je dus niet. Maar ik geef toe dat ik het soms ook wel doe hoor. Ik doe het wel aan de linkerkant. Dus gewoon af een toe een auto links inhalen. En alleen als ik genoeg overzicht heb en ik ook zeker weet dat er geen tegenligger aan komt.
Sommige auto's gaan gewoon vanzelf al rechts van het baanvak rijden om je erdoor te laten.
Als er geen witte volle lijn is dan is er helemaal geen probleem.

STEEK NOOIT RECHTS VOORBIJ !!!!
vdv
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 sep 2013, 16:03
Woonplaats: Vlaams-Brabant

Re: filefilteren.

Bericht door vdv »

Het antwoord staat al in de quote hierboven. Het artikel gaat over het "Het sneller rijden tussen twee rijstroken of files". Het geeft u geen recht om andere wegmarkeringen te negeren. Ik ben niet heiliger dan de paus, maar over een fietspad of langs rechts? Als ik dat zie komen mijn haren recht.
GS550 Katana > VF750FD > VFR750 > 10 jaar niks, nul, nada > K1200GT
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: filefilteren.

Bericht door gTa9000 »

Je hebt gelijk, 't hoort eigenlijk echt niet. Bij mij is het, áls het gebeurt, in de binnenstad met stilstaand autoverkeer, enkel wanneer ik er links niet voorbij kan (vast middenberm, tramsporen, enz.), stapvoets, en als er geen fietsers in de onmiddellijke buurt zijn. Maar dan nog: 't is allemaal goedpraten van iets wat eigenlijk echt niet kan. En bovendien gevaarlijk is, want automobilisten zitten sowieso al allemaal op hun tandvlees in Gent (zeker nu met al die werken) en als er al niet veel zijn die rekening houden met motoren en opzij gaan als je hen links wil passeren, dan zijn er zo goed als géén die ook nog eens met rechts passerende motards rekening houden.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: filefilteren.

Bericht door Koppel!! »

Komaan jongens, ik doe 't heel uitzonderlijk ook. Ook in Gent zelfs, thv. Meulestedebrug, als je van de passagierstraat komt. Staan soms al tientallen meters voor 't rood licht stil, dan pik ik ff de eerste 10 of 20m over 't fietspad stapvoets, om dan eens de straat breed genoeg wordt vooraan in te voegen.
Ik heb nog nooit een automobilist gehinderd, tegen dat die meestal gezien hebben dat 't groen is en in eerste staan ben ik de brug of een ander kruispunt al over, hoe kan je dan in godsnaam spreken van hinderen.
Dat 't hoegenaamd niet mag klopt, en weet ik, maar veeg ik op die enkele locaties ff vierkant m'n voeten aan, doe 't met verstand en beleid, en dan zal er zelden iemand over miepen. En diegene die toch begint te zagen heb je gelukkig gemaakt, want die heeft eindelijk een reden om z'n gal te spuien :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: filefilteren.

Bericht door Relax »

Je weet dat ik geen engeltje ben in 't verkeer, maar dat is evengoed schoonzeverderij, zoals gTa9000 al aangeeft. Zo kan je alles wegrelativeren en schoonpraten. Je hindert niet rechtstreeks iemand, maar je zorgt voor ergernis, net omdat je het doet. En dan krijgt de volgende motorrijder geen open deur, waar het wel had gekund.
Je blijft gewoon, principieel, van fiets- en voetpaden. Van 10 seconden wachten zal je toch niet doodgaan? Of 't moet zijn dat er je eentje platwalst tussen twee auto's in... En dan nog.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Alx
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 apr 2008, 21:37
Woonplaats: Wilsele
Locatie: Wilsele

Re: filefilteren.

Bericht door Alx »

Los van het filefilteren, "nooit rechts inhalen" is toch ook wat kort door de bocht. Ik kom dagelijks in situaties waar het wel mag/moet, volgens artikel 16 (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /174-art16" onclick="window.open(this.href);return false;)

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.


Wat overigens ook voer voor discussie is:
16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.

... Die rij stilstaande voertuigen voor het rood licht voorbij rijden, geldt dan niet als inhalen? En aangezien wij ons met de motor over de gehele breedte van de rijstrook mogen begeven, mag je dan kiezen waar je rijdt: links of rechts? (Uiteraard zolang je op de rijbaan blijft, dus niet op voetpad of fietspad)
R850R '95 / Honda CB sevenfifty '92 / R1150R Rockster '03
Plaats reactie