Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

Ik ben al een tijd uit het regenpakkengedoe gestapt en op Atlantis overgegaan :mrgreen:
Daar heb ik totnogtoe geen spijt van en ik vermoed (en hoop) dat dit zo zal blijven :wink:
Ik gebruik mijn regenpak nu (soms) enkel nog om de motorfiets een kuisbeurt te geven :-)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Koppel!! »

lekkerweg schreef: Verder vind ik de mythe rond Goretex niets anders dan een zorgvuldig in stand gehouden marketingstrategie. Die z.g. testen kunnen ze voor mijn part steken in de lekken die zitten in mijn Goretex Lowa, Eco en Meindl schoenen/laarzen, alsmede de Dainese jassen. Ze zijn gemaakt, en getest, voor onder het afdak.
Ik vind 't spijtig dat je geen geluk hebt met je wandelschoenen (by the way, heb ook een paar Lowa's met Gore-Tex liner, en mocht de zool niet stuk gegaan zijn waren die nu nog altijd waterdicht) maar ik baseer me echt niet op één of andere strategie, en m'n reactie is al evenmin commerciëel bedoeld, ik zou 't niet durven hier.

Mijn reactie is puur en alleen gebasseerd op mijn eigen persoonlijke ervaring, niet meer maar ook niet minder. Heb hier nog een Rally2 pak hangen, en dat heeft jaren dienst gedaan, zo erg zelfs dat ik 't niet durf verkopen omdat 't een beetje "afgeleefd" is. Wel, met de Gore-Tex liner erin is dit nog altijd 100% waterdicht.
M'n Klimkledij heeft ondertussen al menig serieus regenweer doorstaan 't laatste anderhalf jaar, en is dankzij de Gore-Tex Pro Shell altijd waterdicht gebleken. M'n ouwe BMW laarzen met Gore-Tex liner begonnen pas te lekken wanneer de zool zelfs scheuren vertoonde, m'n BMW Coverall met Gore Tex gelammineerd is na dik twee jaar woon-werk gebruik nog altijd waterdicht.

Dus, afgaande op mijn ervaringen blijf ik bij m'n mening, heb in m'n beginjaren ook menig ander soort ademende liner gebruikt, na één tot maximaal twee jaar begonnen ze allemaal te lekken, met zelfs een negatieve uitschieter dat een pak van een maand oud tijdens in de Alpen zo lek als een zeef bleek te zijn.

Ieder doet natuurlijk wat hij wil, ik probeer gewoon mijn ervaring over te brengen :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door GSMax »

Prijs/kwaliteit is Rev'It het beste. Nooit problemen mee gehad zelfs niet na ongeval. Nog steeds waterdicht 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

Koppel!! schreef: heb ook een paar Lowa's met Gore-Tex liner, en mocht de zool niet stuk gegaan zijn waren die nu nog altijd waterdicht
Op 't risico off-topic te zijn: Lowa (en andere merken ook) schoenen kan je terugsturen naar de fabriek om de zolen
te vervangen: http://www.lowa.nl/lowa/sinds-1923/techniek/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tip: laat ze naar Lowa sturen via bijvoorbeeld De Kampeerder, als je wat tijd hebt geven die de schoenen mee met
de vertegenwoordiger en komen via die weg ook terug. Geen verzendingskosten dus en De Kampeerder beschouwt
het meer als een service dan wel als een middel om nog eens flink aan te verdienen.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door lekkerweg »

De zolen van de 2 paar Lowa's die ik heb, zijn goed. Ik gebruik ze hoofdzakelijk op de motor en rem niet mee.
Toch slaan ze doorin de neus. Als dat te wijten is aan mijn jubeltenen met zeer korte nagels, wil ik niet weten hoe ze zijn na een wandeling, waarvoor ze uiteindelijk gemaakt zijn.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

Lowa's zijn gemaakt om te wandelen, niet om te gebruiken op de motorfiets.
De snelheid waarmee water op de neus gesproeid wordt is veel hoger op een motorfiets dan tijdens het wandelen.
Het lijkt me dan ook voorbarig om te besluiten dat de Lowa's niet zullen doen waar ze voor bedoeld zijn aan de
hand van ervaringen waarbij ze gebruikt werden voor iets waar ze niet voor gemaakt zijn. Om welk model gaat het?
ik betwijfel ook of Lowa schoenen (net als andere wandelschoenen) wel veilig zijn als schoeisel op een motorfiets.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door lekkerweg »

Op een R1150RT zitten de neuzen uit de wind. Als dit type schoen niet veilig is op motorfietsen, zie ik het somber in voor de motorfietsvakhandel, want hun zaken staan vol (zomer) met dit soort schoeisel. Alleen staat daar koeiengrotereklame op omdat velen dat nu eenmaal willen. Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Jo De Paepe »

Schoenen en handschoenen met Gore tex kunnen beginnen lekken door dat we zweten en de zoutkristallen in de goretex prien komen .
Via deze kristallen wordt de eenzijdige werking van het membraan opgeheven en laat het water door .
Dit is de uitleg die ik kreeg van iemand die bij Dupont labo werk en proeven deed op PTFE laminaten .
Goed uitspoelen met koud helder water , verschillende keren en aan de lucht laten drogen zal de waterdichtheid van je bottines helpen.
Zelf al geprobeerd met mijn handschoenen en Meindl boots eninderdaad het werkt
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
vasco66
Berichten: 306
Lid geworden op: 24 sep 2007, 20:09
Locatie: Ham

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door vasco66 »

een c-chance mag zeker NIET in de wasmachiene zowel zeker naar de knoppe
je mag het alleen met een nat doekje zonder zeep gewoon water
wat afvegen dats all
meer niet
Stappen
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 dec 2006, 20:43
Locatie: Feestgemeente "1785"

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Stappen »

Zo hebben ze het mij bij Richa zeker niet uitgelegd.
Wasmachine kon, doch geen wasverzachter.
Je moet weten dat ik de licht grijze versie van de C-change heb.
Dus deze is veel sneller vuil en heeft meer onderhoud nodig.
Geniet vandaag, het is later dan je denkt
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Danny »

lekkerweg schreef:Op een R1150RT zitten de neuzen uit de wind. Als dit type schoen niet veilig is op motorfietsen, zie ik het somber in voor de motorfietsvakhandel, want hun zaken staan vol (zomer) met dit soort schoeisel. Alleen staat daar koeiengrotereklame op omdat velen dat nu eenmaal willen. Afbeelding
wat je daar laat zien is geen bergschoen maar gewoon een A schoentje(geeft niks bescherming op de motor) toevallig draag ik deze voor me werk -Lowa- en die zijn na jaren en 1x herzolen nog steeds perfect dicht, net als mijn Meindl Burma en Meindl Island, beide al 2 x herzoold al begint nu de kraag flink te verslijten. tippen in het water of wond mag niet uitmaken. Ik sliep al vaker met mijn Gore tex cover gewoon in een plas ('s ochtends zo wakker geworden) en geen drupje binnenin.

wil je laten herzolen dan stuur je ze naar schoenmakerij http://www.deschoenmaker.nl/ officiële hersteller voor Lowa, Meindl en veel andere en levert prachtig werk en kan ook vanalles aan je motorlaarzen. effe off topic dan.

wat mijn keuze aangaat, mijn BMW pak (20 jaar terug) gaf ook geen krimp, de Revit erna was ook na veel km's nog perfect dicht en de Rukka met gelamineerde Gore tex die ik nu draag is 't beste wat ik al ooit had... ik word nie graag nat :clown:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

lekkerweg schreef:Als dit type schoen niet veilig is op motorfietsen, zie ik het somber in voor de motorfietsvakhandel, want hun zaken staan vol (zomer) met dit soort schoeisel.
Onder geen beding zijn de schoenen op de foto's geschikt voor gebruik op de motorfiets, het
lijken eerder "stadswandelschoenen"
De motorrijder die dergelijk schoeisel veilig vind voor motorrijden maakt zichzelf iets wijs.
Ik zie het dus eerder somber in voor de motorrijder, hij zal het zijn die zal ondervinden
waar dit soort schoeisel niet voor gemaakt is :oops:
Op de site van RAD vind ik alvast geen Lowa's of Meindl's. Wat ik daar wel zie is een afdeling "vrije tijd".
Het lijkt me nogal duidelijk dat de spullen in die afdeling neit geschikt zijn voor gebruik op de motorfiets.
Het blijft uiteraard nodig om het gezonde verstand te gebruiken bij de aanschaf van beschermende
kledij en zich niet te laten leiden door andere motieven.
Laatst gewijzigd door willy op 13 okt 2012, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
vasco66
Berichten: 306
Lid geworden op: 24 sep 2007, 20:09
Locatie: Ham

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door vasco66 »

mij hebben ze dit wel verteld bij richa
zelfs was dit op het auto moto salon te brussel
ik heb een pak van ixs en is nu 7 jaar oud en begint nu pas te lekken
en heb me terug een pak van ixs gekocht en is zeer goed dicht
en ik was mijn pak 1 x per jaar uit in de winter
en is ook een licht grijs
na een regen bui laten drogen en dan pas afborstelen met een borsteltje en bijna alles er af :grin:
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door lekkerweg »

Je kan het ook omdraaien. Je wat wijs laten maken, niet te zeggen laten indoctrineren, door de commercie en haar (politieke?) belanghebbenden, om de allerhoogste veiligheid na te móeten streven, en overdragen. Grote kans dat na een ongeval je, hoe zalig, onbeschadigde enkel en hoofd, wel 50mtr van je romp ligt.
Laatst gewijzigd door lekkerweg op 29 aug 2012, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door willy »

Een erg overtuigend standpunt :oops:
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Nahoj »

Stappen schreef:Zo hebben ze het mij bij Richa zeker niet uitgelegd.
Wasmachine kon, doch geen wasverzachter.
Je moet weten dat ik de licht grijze versie van de C-change heb.
Dus deze is veel sneller vuil en heeft meer onderhoud nodig.
Ik heb danweer een zwarte fluo :)
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door GSrijder »

Tijdens het openingsweekend mijn broek binnen gedaan bij Richa om in het kruis opnieuw te lamineren, ze is dan opnieuw 100% waterdicht. Dat vond ik heel goed nieuws

Zou probleemloos gaan en men verzekerde mij dat ze dan terug voor 6 maand of een jaar waterdicht is. Dat vond ik dan minder goed nieuws. De boss vertelde er doodleuk bij. Dan is uw pak weer zoveel ouder ( met als ondertoon: tijd voor nieuw )

Vind het een super pak maar als de waterdichtheid maar max een jaar gegarandeerd is wordt het volgende wel een gore-tex geval.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Jo De Paepe »

Zou probleemloos gaan en men verzekerde mij dat ze dan terug voor 6 maand of een jaar waterdicht is. Dat vond ik dan minder goed nieuws. De boss vertelde er doodleuk bij. Dan is uw pak weer zoveel ouder ( met als ondertoon: tijd voor nieuw )
Allez , propere oplossing :roll: en schoon reclame
en tijd voor een nieuw ,terug Richa zeker? :mrgreen:
De tijd dat ze zelf kwalitatieve lederen pakken maakten is al jaren geleden . nu importeren en producerenze van alles in het verre Oosten en de kwaliteit is ondermaats .
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Harald »

Jo De Paepe schreef: De tijd dat ze zelf kwalitatieve lederen pakken maakten is al jaren geleden .
nu importeren en producerenze van alles in het verre Oosten en de kwaliteit is ondermaats .
Ik deel uw mening volledig Jo.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door JohanDB »

Ik rij al jaren met een ProShell Gore-tex vest van IXS (nu mijn derde, telkens ander, nieuwer model), ongeveer 15000km/jaar door alle weer.
Vuil = wassen volgens de voorschriften en dat heeft geen enkele invloed op de waterdichtheid.

Bij hevig hozen kan je aan de hals een beetje nat worden door het water dat tussen helm en kraag gaat, maar da's alles.
Doordat de gore-tex net onder de buitenlaag zit wordt de vest ook helemaal niet zwaar door het vocht, en doordringen tot op het vel is er al helemaal niet bij.

Enfin, zeer tevreden dus. Tel daar nog eens de ongeëvenaarde service van RAD bij en je zit gebeiteld.

Enig nadeel = de prijs maar goedkoop is nu éénmaal duurkoop (IXS Toronto)
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door GSrijder »

Net bij Richa mijn broek afgehaald. Kostprijs 0€, da's wel service.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Jo De Paepe »

Kostprijs 0€, da's wel service.
dat is geen service , :roll: dat is normale garantieverlening.
Zeker als je daar binnen enkele maanden terug moet voor gaan
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Stappen
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 dec 2006, 20:43
Locatie: Feestgemeente "1785"

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Stappen »

Wij hebben onze pakken ook binnen gebracht voor nazicht en reparatie, en hebben die gisteren ook afgehaald.
-Er werden nieuwe fluo-stripes op de vest en broek gesealed
-Het uiteinde van de mouwen kreeg een nieuwe stof, die niet kan uitrafelen
-En het geheel zou terug min of meer moeten waterdicht zijn (dat moeten we nog testen)
En dit alles gratis en buiten de garantieperiode van 2 jaar.
Dus mij hoor je zeker niet klagen over de service,
maar misschien hadden ze bij aankoop wat meer uitleg mogen geven,
hoe je deze pakken dient te reinigen.
Geniet vandaag, het is later dan je denkt
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door Karel m »

Ik hoor veel mensen over een merk spreken in het algemeen. Da's toch iets te kort door den bocht vind ik. Alle merken hebben verschillende "lijnen" met verschillende kwaliteit en prijs.
Dus ik vind dat een Richa C-Change niet kan vergeleken worden met het "startersmodelleke" van Richa... Ik bedoel Richa is niet altijd Richa, net zoals BMW niet altijd BMW is, of IXS niet altijd IXS. Net zoals ik vind dat je niet kan zeggen dat Revi't goed is, zonder meer.

Mijn ervaring is in ieder geval dat het C-change membraan in mijn kledij echt wel 100% waterdicht is... (BMW Streetguard 3). Maar in de wasvoorschriften staat wel duidelijk dat machinewas niet mag...
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
DJORKE
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:09

Re: Hoe krijg je een Richa C-Change terug waterdicht?

Bericht door DJORKE »

GSrijder schreef:
bommelaar schreef:bij mij lekt de broek ter hoogte van het kruis.


Dit heb ik in Wales na 3 uur in de aanhoudende regen en wind ook ondervonden tot mijn grote spijt. Ik was uitermate tevreden over het pak en zeker de waterdichtheid. Van de rest geen klagen, enkel aan het kruis en dit zou volgens de winkelier komen door het schuren van de billen tijdens het stappen. Volgens hem eens bij Richa binnen brengen en dan leggen ze er een nieuw laminaat op.

Voor de rest Koppel bijtreden en Gore-Tex kopen. Het meest waterdichte is gewoon een regenpakje aantrekken boven de kleding.

bij mij vantzelfde ,ik rij iedere dag zomer en winter naar twerk met de motor en heb hetzelfde probleem,nat terhoogte van het kruis.
ik ben bij richa met m'n broek geweest en ze hebben die getest en alles bleek oke te zijn volgens hun :-?
ik dacht bij mezelf zal foute serie geweest zijn.enige tijd terug koop ik een nieuwe en opnieuw vandat
mijn volgende zal niet meer richa zijn en zoals eerder vermeld een regenpak is nog het beste alternatief om erboven te trekken vrees ik....
Plaats reactie