gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

EasyDeluxe
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:16
Locatie: antwerpen-genk

gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door EasyDeluxe »

Ik wil graag investeren in op maat gemaakte gehoorbescherming, speciaal voor het motorrijden.
Wie heeft daar goede ervaringen mee? Waar kan je daarvoor terecht?
Ik zoek echt het beste systeem dat ik kan vinden want ik ben hypergevoelig voor geluid en vooral ruis.
thx,
Geoffrey
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door Bob »

Ik ben bij een filiaal van Lapere geweest. Binnen de week oordopjes op maat. In principe gebruiken ze voor motorrijders medium filters, maar op eenvoudig verzoek steken ze er ook de zwaarste filter in. Voor mij was dat een openbaring, 'k zou ze al niet meer willen missen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door lekkerweg »

Als de je de keuze hebt, geen harde oordoppen laten aanmeten, maar enigzins flexibele. Met de tijd verandert de gehoorgang een beetje, en gaan ze ongemakkelijk zitten. Althans, dat is mijn ervaring. En opletten dat, als er een uittrekpootje aan zit, deze niet te ver uitsteekt. Want daar kan de binnenvoering van de helm tegenaan drukken.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door Lukas »

Kan je een idee van de prijs geven.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door Freddie »

Ik heb otoplastieken aan laten meten bij Variphone in Peer, en was rond de € 100,- kwijt. Het zijn deze.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door st1100 »

Gouden tip : voor op de moto : Quies Confort schuim : 5€ voor 6 paar. ( oa bij Delhaize en Colruyt) zitten confortabel en dempen 35dB.
Afbeelding

Het probleem met op maat gemaakte doppen is dat ze even goed zijn als de pasvorm. Ze hebben dat nog getest vorig jaar in Volt en vele bleken te lekken. Terwijl de universele zich gewoon aanpassen aan de gehoorgang ( en die kan in de loop van de tijd veranderen van model )

Ik heb ook op maat gemaakte doppen van Lapeyre en waarschijnlijk ligt het aan mijn oren , maar na 100 meter zitten die los. Echt geen 5 cent waard ( in mijn geval) , was dus letterlijk weggesmeten geld. En die liggen hier dan ook al 2 jaar in de schuif.
Ze hebben toen , by the way , een 2 paar gemaakt onder garantie en die zaten na 200 meter los. Dat was dus al een vooruitgang :twisted: Onder uw helm kan je er niet aan om ze even aan te drukken :!:

Wat ik dan weer wel raar vind is dat ik nu ook op maat gemaakte 'concert'doppen' heb , demping 15 dB (van Elacin in Borsbeek ) en rara die zitten wel goed vast. Die doen ook een lektest bij het afleveren. Meer zelfs die zitten zo vast dat ik soms last heb om ze eruit te krijgen. Dus , nee , Lapere zou ik niet aanbevelen :-? Trouwens het voordeel van op maat gemaakte doppen is dat het geluid meer intact blijft , alleen stiller. Maar dat de middentonen van het windgeruis wat meer weg zijn is geen probleem toch :wink:

Volgens mij kan je beter investeren in een stille helm , startkapitaal van 95€ is al binnen met de besparing op de doppen. Dan tackel je het probleem bij de bron. Gouden tip 2 : Shoei Neotec.
Laatst gewijzigd door st1100 op 02 sep 2012, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door GVN »

Alpine Motosafe. Te koop in elke motorzaak en apotheek. Wordt ook verkocht bij Laperre. Kost iets van een 20 à 25 euro en werkt prima.

http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/motosafe/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door st1100 »

Als je de 'schuim' doppen éénmaal gehad hebt (zeker als je soms lange toerritten rijdt) dan wil je de plastieken alpines niet meer zenne. :shock: En dan gaat het niet over geluidsdemping maar over zitconfort.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door moh_fan »

Op dit moment ben ik in bezit van twee paar; een harde (acrylaat) variant van Comfoor en een zachte (siliconen) van Elacin.
Privé rijd ik al jaren met de harde otoplastieken.
Twee jaar geleden moest ik van mijn werkgever otoplastieken laten aanmeten en kwam ik voor het eerst in aanraking met de zachte variant.
Persoonlijk vind ik de harde plastieken het prettigste dragen. Van de zachte krijg ik na ongeveer een uur oorpijn.

Beide fabrikanten gaven mij het advies om jaarlijks een lektest te doen en de otoplastieken te vervangen na drie tot maximaal vijf jaar.
Na die tijd kan geen volledige afdichting meer gegarandeerd worden door vormverandering van de gehoorgang.

Suc6 met je zoektocht!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door Mil »

GVN schreef:Alpine Motosafe. Te koop in elke motorzaak en apotheek. Wordt ook verkocht bij Laperre. Kost iets van een 20 à 25 euro en werkt prima.

http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/motosafe/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die heb ik ook, en ze voldoen prima.
Leven is het meervoud van lef...
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door bmwfreakske »

Voor mij zijn het allemaal verloren euros die toestanden, heb veel last van oorsuizen.
Met oordopjes is het oorsuizen 10 maal zo erg als zonder.
Als ik het omgevingslawaai wegneem hoor ik het suizen alleen maar meer, ik zorg dus voor een omgekeerd effekt en luister naar muziek...
Geen suizen en het lawaai verdwijnt door de muziek.......
Laatst gewijzigd door bmwfreakske op 03 sep 2012, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Andalousie 09/2018
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door MidlifeCruise »

zie ook http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... en#p369253

Update: ik rij nu meestal zonder, maar doe voornamelijk korte ritten (werk), heb de op maat gemaakte, die 15dB zijn nog te hard gedempt, 't is precies dat ik dan in nen auto zit.
Gevoel gaat weg en ik rij harder... maar als de rit lang duurt, dan ben ik genoodzaakt ze te gebruiken. Ook het gebrom van de voering van de helm dat toch minimaal contact maakt met de dop is niet wenselijk...
Just call me Luc
EasyDeluxe
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:16
Locatie: antwerpen-genk

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door EasyDeluxe »

tja, de meningen zijn - op z'n mist gezegd - verdeeld!
Bijna gelijk een banden topic ;)
Het zal op goed geluk worden dan!
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door Danny »

Na toch heel wat jaartjes op de motor en ook heel wat vrij val sprongen zonder bescherming ben ik rechts ong 60% van mijn hoge tonen kwijt en links een kleine 50.
Vroeger was gehoorbescherming ongekend maar nu steeds excuseer of wablieft moeten zeggen is ergerlijk. Een hoorapparaat zal in de toekomst dan ook mijn oren sieren al hoop ik dat dat nog effe uitblijft. oorstoppen zijn onontbeerlijk op langere ritten, korte ritjes op secundaire wegen-aan lagere snelheid- vallen allicht onder de noemer minder erg.

Mijn leuze is wat je er ook instopt, iets is beter dan niks en de ene zijn oren zijn de andere niet, de ene raakt snel geirriteerd en de andere kan zelfs uren rijden met een helm die te klein is zonder last te krijgen. begin al eens met gewone stopjes-voor motoren- van bij de apotheek, kost een 25€ en 't zal zeker niet schaden :mrgreen:
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door st1100 »

Kweenie , er staat hier toch veel nuttige info : alpine doen hun job goed maar schuimpjes ook en die zitten gemakkelijker. Als je "gemakkelijke" gehoorgangen hebt kan je naar laperre gaan , echter Elacin in Borsbeek leveren beter werk af. Als je last hebt van lawaai , begin bij de bron : scherm , helm , alles wat er niet is in de eerste plaats moet je niet wegmoffelen met doppen.

En je vroeg maar 1 gouden tip , hier staan er al een stuk of 6 :wink:
EasyDeluxe
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2006, 01:16
Locatie: antwerpen-genk

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door EasyDeluxe »

da's waar eigenlijk :)
bommelaar
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 dec 2009, 12:36

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door bommelaar »

ik heb er op maat van bij lapere. Ik vind dat veel beter dan die mousse gevallen die je erin steekt. Door het aandoen van mijn helm zaten die al niet meer goed. Ik heb van de mijne wel de plastiekjes om ze eruit te halen, afgeknipt. Dat stoorde in mijn helm.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door st1100 »

Tof voor u. Maar die van mij lekken ook na garantievervanging. En ik dacht dat het aan mijn gehoorgangen lag (en voor een stuk zal dat wel zijn ook) , maar waarom is dat dan niet bij andere doppen van Elacin.
Johan V
Berichten: 102
Lid geworden op: 30 apr 2008, 17:20
Woonplaats: Brèninge
Locatie: Brèninge

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door Johan V »

Alpine Motosafe heb ik ook, redelijk tevreden van, ben al van plan geweest er te laten maken op maat, maar na het lezen van al jullie nadelen en mallaien, denk ik toch het hierbij te laten.
K1600 GT
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door WILBIKE »

Ook ik liet destijds op maat gemaakte ALPINE-oordoppen maken.
Zij deden perfect hun werk aléén kreeg ik na een klein halfuurtje precies een gehoorgang die begon te gloeien. Na een uurtje diende ik te stoppen en was het hoog tijd dat de doppen werden verwijderd...
Om me toch te beschermen probeerde ik de Quies Confort schuimdopjes die ik kocht bij Makro, en inderdaad, ze zitten confortabel en dempen ongeveer 35dB. Het is voor mij de perfecte oorbescherming aan een eerlijke prijs. Het grote voordeel buiten écht betaalbaar is dat deze doppen altijd goed afsluiten en blijven passen, ongeacht de temperatuur, gebruiksduur of aard van beweging.

groeten, Wilbike :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
demarcel
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 mei 2011, 23:34

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door demarcel »

deze maand gratis bij motorwereld !!!!!
M.. :grin: :grin:
r1200gSteven
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 okt 2012, 18:53
Locatie: Lubbeek

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door r1200gSteven »

Toen ik begon met motorrijden gebruikte ik geen oordoppen. Na een lange rit had ik steeds een dof gevoel in de oren en lichte hoofdpijn.
Dan ben ik van die zachte schuim-oordoppen gaan gebruiken maar kreeg daar na een paar uur een "gloeiend gevoel" in mijn gehoorgang en moesten ze eruit.
Dan heb ik, al zeker 15 jaar geleden, harde oordoppen op maat van AudiSafe gekocht en die voldoen nu steeds nog. na een hele dag dragen heb ik er geen last van.
Op het werk heb ik dan een setje op maat gemaakte fexibele doppen van Laperre gekregen en deze voldoen evenzeer.

Het zal dus ook hier weer een vooral persoonlijke keuze zijn en bij deze wens ik iedereen dan ook dat je snel een oplossing kan vinden welke je gehoor beschermt, want één ding is zeker: op termijn krijg je, zonder gehoorbescherming, gehoorschade als je veel met de moto rijdt. :-(
Better be safe than sorry!
Motorcops even scare other cops
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door GSMax »

Elacin al jaaaren plezier van en nooit pijn. EN, ik kan nog steeds mijn Zumo horen. Met van die schuimpjes in uw oren gaat ge bijna niets meer horen.
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Flat Twin Power

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door Flat Twin Power »

Mijn op maat gemaakte oordoppen zijn na zes jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Die gast die ze indertijd gemaakt heeft doet dat niet meer en nu maakt elk hoorcenter wel doppen. De vraag is natuurlijk waar ze goede doppen maken.
Ik twijfel tussen lapperre; audionova en amplifon. Van lapperre hoor ik hier en daar toch wat negatieve reacties. Ieland ervaring met de anderen ?
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: gehoorbescherming. Zoektocht naar de gouden tip.

Bericht door mecapuet »

Draag al jaren die van Laperre, kan niet zonder.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie