Twee lichten wettelijk op de 1200 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Twee lichten wettelijk op de 1200 RT

Bericht door hla »

Vandaag sprak mij iemand aan.
Hij zij dat ik twee lichten op had staan op mijn R1200RT.

Ik zij: "ik heb er zelfs 4 die tegelijk branden :lol:"

"Mag niet" was zijn antwoord vanuit het raampje van zij koekendoos.
" Ze hebben mij daarvoor een boete gegeven omdat dit niet wettelijk is". :!: :?: :evil:

Ik heb daarop gezegt: "mijn moto is gehomologeerd in België in de huidige vormgeving. Dan kan het niet anders dan wettelijk zijn. Zal dus wel een andere reden geweest zijn voor die boette"

Hij ontkende, en toen ben ik maar doorgereden.

Ik heb dus een normaal koplicht en een standlichtje, en dit aan beide kanten. Dus 4 lampen in totaal (althans vooraan :wink: )

Wat denken jullie over die beweringen :?:

Ik vind het : "boelschit" :)
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
yann
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:32
Woonplaats: Temse
Locatie: Waasland
Contacteer:

Bericht door yann »

Je mag voorraan je mistlicht niet hebben branden op een moment dat de zichtbaarheid (zelfs bij nacht) meer dan 100m bedraagt. Anders €50,00 boete.
to beem or not to beem, that's the question
R1200GSA LC TB '16
BMW Motorclub Vlaanderen lid sinds 2004
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Dat zal zo wel zijn (zou ik zelf moeten weten :oops: ), maar bij mij blijven ze op staan, behalve geladen mét passagier. Ik wil gezien worden en hinder niemand.
Er zijn echt weinig politiemensen die motoren op technische zaken gaan (kunnen) controleren (enkel wegpolitie en lokale verkeerscellen) en dan reken ik op het gezonde verstand van deze mensen.

Alhoewel.. :twisted: :roll: :wink: .
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Moet relax gelijk geven.
Ik rijd soms ook met de mistlichten aan (enkel in de file) Niet met de bedoeling om de andere te hinderen maar gewoon omdat ik hoop dat chauffeurs dan opmerken dat er iets afkomt voor ze zomaar van vak veranderen :cry: :roll:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Relax is met hoofdletter, anders geef je iemand op je gemakje gelijk. :lol: :lol:
Ik rij altijd met die mistlichten aan en vroeg in't begin iedereen of ik hinderde, maar niemand heeft last, behalve indien zwaar geladen.
Dus blijven ze nu op staan, behalve... Juist.
Achteraan heb ik trouwens een mistlicht onder de topcase (ook permanent) en een remlicht aan het handvat van de topcase.
't Wordt verdomme bijna een poserbak, met de reflecterende dingen aan de zijkanten erbij. :)
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Maar ik had enkel mijn kleine signalisatielichten aan en mijn normaal kruislicht.
De verstralers stonden niet op en mistlichten heb ik niet.

Die beide lichten branden bij dit model altijd, je KUNT ze zelfs niet afleggen.
D'as hetzelfde als bij sommige automerken van noorse afkomst. (saab, volvo) Bepaalde modellen kunnen die lichten ook niet afleggen.

Als je extra lichten hebt, dan kan ik het nog begrijpen. Alhoewel het ook volgens mij geen kwaad kan.

Maar ik heb dus enkel de basis standaarduitvoering. En als die al niet in orde zouden zijn, dan begrijp ik niet dat ons model mag ingevoerd worden.

Dus klopt die redenering niet, dat kan gewoon niet :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
brit

Bericht door brit »

of het al dan niet klopt wat de koekendoosrijder beweerde weet ik niet. ik weet wel dat belgië soms absurdistan is, ondermeer door mijn ervaring:

op mijn vorige auto waren in de achterlichtblokken af fabriek een soort kleine zwarte strepen verwerkt. "mag nie é meneer"... en op de keuring nog meer vodden: "mag nie é meneer, normaal zijde daarvoor afgekeurd". haha, zwanst nie é vent... en ja hoor, ff nagevraagd en is een reden om af te keuren. i/d keuring zijn ze op de hoogte van dergelijke zaken (tal van auto's op lpg hebben ook zo de nodige problemen - ieder jaar moet ik lpg toevoer terugschroeven om door co-controle te geraken - dit jaar moest typ van keuring zelf nog zitten bijregelen om hem door controle te krijgen - soms zijn ze echt wel vriendelijk op keuring)...
doov
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 okt 2004, 22:59
Locatie: Rotterdam

Bericht door doov »

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar in Nederland mag je sinds een aantal jaar 2 koplampen op de motor voeren. Voordien was het inderdaad veboden.

De mistlampen die de 1150 RT heeft mag je officieel niet voeren in NL, tenzij het mist natuurlijk. Ik heb ze altijd aangehad, samen met mijn dimlicht, en heb nog nooit een probleem met een wout gehad.
Of if DooV ben? Jazeker.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Mogelijks kan ik hier wat klaarte brengen , en ben mijn licht gaan zoeken op de site Wegcode vervolgens technische eisen en dit is het resultaat.
Ooit had ik een kadertje waar alles mooi was in uitgelegd.( maar ben het verloren )
Voor motoren stond er niet gepreciseerd of het om (1) één licht ging vooraan maar wel om één of meerdere.
maar ik zoek verder .
Intussen dus dit deeltje uit de site http://WWW.wegcode.be

TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 30: Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen

Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :

30.1. Motorvoertuigen
1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :

a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;

b) bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot waarvan de bestuurder of de stuurman door de grootlichten zou kunnen verblind worden;

c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;

d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.

De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

:wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

en nog meer info

Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.
(B.S. 15.11.1974)
--------------------------------------------------------------------------------


Menu


HOOFDSTUK III: Technische eisen

Artikel 14: Lichten en reflectoren.



1. Bijzondere regelen betreffende de lichten en reflectoren van de bromfietsen met twee of drie wielen.
§1. Bij bromfietsen met twee wielen vooraan moeten de grootlichten, de reflectoren voor en de reflectoren achter symmetrisch ten opzichte van het langste mediaanvlak van de bromfiets zijn geplaatst en dezelfde afmetingen hebben.

De grootlichten moeten bovendien van gelijke sterkte zijn.

Bij bromfietsen met twee wielen achteraan moeten de standlichten, de reflectoren voor, de achterlichten en de reflectoren achter symmetrisch ten opzichte van het langse mediaanvlak van de bromfiets zijn geplaatst en dezelfde afmetingen hebben.

De achterlichten moeten van gelijke sterkte zijn.

§2. De afstand tussen twee gelijknamige lichten of reflectoren moet groter of gelijk zijn aan 60 cm.

De maximum afstand tot de zijkant van een licht of reflector van de zijspanwagen wordt gemeten tot de verste van de bromfiets verwijderde zijkant van de zijspanwagen.
2. Bijzondere regelen betreffende de lichten en reflectoren van de motorfietsen met twee wielen met of zonder zijspanwagen.
§1. Grootlicht.

De eisen waaraan het grootlicht moet voldoen, worden door Ons bepaald.

Dit licht moet 's nachts bij helder weer de weg over een afstand van ten minste 100m voor het voertuig doeltreffend verlichten.
§2. Dimlicht.


De eisen waaraan het dimlicht moet voldoen, worden door Ons bepaald.

Dit licht moet 's nachts bij helder weer de weg over een afstand van ten minste 40m voor het voertuig verlichten.
§3. Standlicht.

De standlichten mogen geel zijn indien deze lichten ingebouwd zijn in de grote lichten of in de dimlichten en de kleur van deze lichten geel is.

Zij moeten 's nachts bij helder weer op 300 m zichtbaar zijn.
§4. Achterlichten.


Het lichtdoorlatend gedeelte van de achterlichten moet minstens 25 cm2 bedragen.

Zij moeten 's nachts bij helder weer op 300 m zichtbaar zijn.
§5. Stoplicht.


De stoplichten moeten overdag bij zonnig weer op 30 m en 's nachts bij helder weer op 300 m zichtbaar zijn.
§6. Kentekenplaatverlichting.

De kentekenplaat moet 's nachts op een afstand van 20 m achter het voertuig gelezen kunnen worden waarbij de lichtbron van achteraan niet mag worden waargenomen.
§7. Achterreflector.

De achterreflectoren moeten voldoen aan de eisen gesteld in het koninklijk besluit van 8 mei 1969, betreffende de goedkeuring van reflectoren voor voertuigen.

Zij moeten 's nachts bij helder weer voor de bestuurder van een voertuig zichtbaar zijn op een afstand van 150 m, indien beschenen door de grootlichten van het voertuig.

Bij zijspanwagens mag de maximum afstand tot de zijkant van de reflector, gemeten tot de verste van de motorfiets verwijderde zijkant van de zijspanwagen, ten hoogste 40 cm bedragen.
§8. Parkeerlicht.


De motorfietsen mogen hetzij een parkeerlicht links, hetzij twee parkeerlichten, een links en een rechts voeren.

De zijspanwagen mag een parkeerlicht aan de verste van de motorfiets verwijderde zijkant voeren. De kleur moet wit of oranje naar voren en rood of oranje naar achteren zijn.

De parkeerlichten kunnen eventueel worden vervangen door de standlichten en achterlichten.

Zij moeten 's nachts bij helder weer op 300 m zichtbaar zijn.

Zij mogen niet onttrokken zijn aan het gezicht van een persoon die zich op 10 m afstand zowel v66r als achter het licht en op 1 m naast de buitenste zijkant van het voertuig bevindt.
§9. Mistlicht voor.


De bovenzijde van het lichtdoorlatende gedeelte van een mistlicht voor, mag niet hoger zijn dan dat van het dimlicht.
§10. Mistlicht achter.


De oppervlakte van het lichtdoorlatend gedeelte van het mistlicht achter, mag maximum 140 cm2 groot zijn.

Dit licht moet geplaatst zijn in het midden of links van het midden van het voertuig op ten minste 10 cm van het stoplicht.

Het mag slechts ontstoken worden door een afzonderlijke schakelaar.

Het ontstoken licht moet door middel van een voortdurend brandend oranje verklikkerlichtje, aangebracht op een voor de bestuurder in het oog vallende plaats kenbaar worden gemaakt ofwel moet de schakelaar op een voor de bestuurder in het oog vallende plaats zijn aangebracht en zijn voorzien van duidelijke aanwijzingen waaruit blijkt in welke stand van de schakelaar het licht is ingeschakeld.
§11. Voorreflector.


De voorreflectoren moeten 's nachts bij helder weer voor de bestuurder van een voertuig zichtbaar zijn op een afstand van 150 m indien beschenen door de grootlichten van dat voertuig.

Bij zijspanwagens mag de maximum afstand tot de zijkant van de reflector gemeten tot de verste van de motorfiets verwijderde zijkant, ten hoogste 10 cm bedragen.
§12. Zijreflector.


De zijreflectoren van motorfietsen moeten voldoen aan de voorschriften van het koninklijk besluit van 8 mei 1969 betreffende de goedkeuring van reflectoren voor voertuigen. De voorwaarden waaraan de zijreflectoren voor bromfietsen moeten voldoen, worden door Ons vastgelegd.

Zij moeten 's nachts bij helder weer zichtbaar zijn voor de bestuurder van een voertuig gesitueerd op een afstand van 150 m indien beschenen door de grootlichten van dit voertuig.
§13. Overgangsbepalingen.


De bromfietsen met twee of drie wielen, in dienst gesteld v66r 1 januari 1975, die enkel voorzien zijn van een rode achterreflector moeten van voren een niet verblindend wit of geel licht voeren dat de weg over ten hoogste 30 meter afstand verlicht en van achteren, een rood licht voeren, als zij op de openbare weg rijden, hetzij tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, hetzij wanneer zulks wegens de weersgesteldheid noodzakelijk is.
Menu

:wink: :wink: :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

op m'n adventure altijd de mistlampen aan :mrgreen: gezien worden is van levensbelang, :wink: kreeg er gisteren nog een pluimpje van een andere motorrijder dat ik goed "opviel" door die extra lampen aan de voorkant.

mocht de een of andere fanatieke gendarme of zoals hier genoemd wout zich geroepen voelen mij daarvoor te bekeuren, zij het zo. Shit happens 8) toch??? denk sowieso dat ik meer kans maak om een bekeuring vanwege snelheidsovertredingen dan die lampies :lol:
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

HLA, kan je geen foto maken van datgene wat je nu juist bedoeld?
Jij spreekt niet over mistlichten maar over iets anders.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2004, 21:16

Bericht door LJ »

volgens mij geen enkel prob.

Is hetzelfde bij m'n k.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik spreek over de gewone standaard uitvoering.
Bij de 1200 RT, wanneer de motor draaid branden er vooraan in de koplampen 4 lichtenm 2 links en 2 rechts.
Dit zijn dus de gewone signalisatielichten tegelijk met de dimlichten.
De signalisatielichten kun je nooit afleggen.

Dus even met de grootlichten flitsen flitsen kan, ofwel deze opzetten in plaats van de dimlichten.

Maar signalisatie brand ALTIJD want deze kun je nooit afleggen.
Je rijd dus STEEDS met meer dan 1 licht op.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
LJ
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 nov 2004, 21:16

Bericht door LJ »

HLA: Het is duidelijk dat dit bij de homologatie ook zo zal geweest zijn dus mag absoluut geen probleem opleveren. Anders zou de logica goed zoek zijn.
:)

Bij elke K van de 100 & 1100 reeks is dit ook het geval aangezien er nog een extra lichtje brandt buiten de normale lampfitting van het standlicht of grootlicht.

No problemo dus.
Patrick L(RT)
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 nov 2004, 17:10
Woonplaats: Bredene
Contacteer:

Bericht door Patrick L(RT) »

Sommigen verwarren hier de uitvoering van de R1150RT (met 1 dimlicht en 1 standlicht, een grootlicht ervoor, en links en rechts ervan een mistlicht) met de nieuwe R1200RT, waarover het in feite gaat (met 2 dimlichten, een grootlicht in het midden ertussen en links en rechts een standlicht, maar zonder mistlichten).
Wat inderdaad verboden is in ons land, is gebruik te maken van de mistlichten op de R1150RT, behalve wanneer beperkte zichtbaarheid (mist, zware regenval...) dit rechtvaardigt.
De 1200RT is perfect legaal gehomologeerd met 2 dimlichten en 2 standlichten, hier kan niemand iets tegen inbrengen.
Trouwens, er wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar de standaard mistlichten van de R1150RT zijn in alle stilte afgevoerd bij de nieuwe RT (alsook de handige knop voor hoogteregeling vanop het dashboard)

Groeten
Patrick L(RT)
Plaats reactie