waar je banden oppompen???

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

DJORKE
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:09

waar je banden oppompen???

Bericht door DJORKE »

Het kan mss dom klinken maar deze week wou ik mn banden gaan oppompen aan een tankstation maar daar bleek dat het pistool voor op te pompen niet met zo'n darmpje was maar een metalen pistool. hierdoor kon ik niet oppompen omdat dit gewoonweg niet lukte omdat m'n spaken van mn wielen in de weg zaten .
daarom de vraag waar pompen jullie de banden van jullie motor op ,zijn er nog tankstations waar het met zo'n flexibel darmpje is?
ikzelf ben van Kruishoutem mss zijn er mensen van de buurt die weten waar ik terecht kan in een tankstation om mn banden op te pompen.
anders vrees ik dat ik me een compresseurke ga moeten aanschaffen :-?
alvast bedankt voor de tips
Jeroen
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Nahoj »

in aalst en met een buisje
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Danny »

koop een handig haaks opzetstukje, dat schroef je er even op als je gaat pompen of laat je zitten, 't is maar een voorbeeld er zijn ook handigere modellekes :mrgreen:

Afbeelding
cooper
Berichten: 339
Lid geworden op: 20 feb 2007, 19:10
Locatie: Nijlen (Belgie)

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door cooper »

Compresseurke aanschaffen en investeren in een deftige manometer is zeker geen slechte optie.
Manometers op de tankstations geven zeker niet altijd de juiste waarde aan.
Afbeelding
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door willy »

cooper schreef:Compresseurke aanschaffen en investeren in een deftige manometer is zeker geen slechte optie.
Ook zonder banden op te pompen wil ik dat niet missen ('t moet dan wel geen vestzakmodel zijn) :wink:
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door moh_fan »

DJORKE schreef:anders vrees ik dat ik me een compresseurke ga moeten aanschaffen :-?
Compressor?
Fiets- of voetpomp voldoet prima hoor!

In antwoord op je vraag: In uw eigen hof!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Zeppe »

Geen overbodige luxe, een handige compressor,
Staat bij mij al jaren in de garage, en doet regelmatig dienst als je de banden van :
2 auto's (=10 banden), 2 moto's (=4 banden), 1 scooter (=2 banden) en 5 fietsen (=10 banden) moet op spanning houden,
en dan spreek ik nog niet over de keren dat ik mijn compressor gebruik voor familie, vrienden, buren, etc
en alle andere werkjes die je er handig mee kan oplossing (zoals zwembad opblazen in de zomer)

Ooit (2009?) aangekocht bij Hubo in Edegem
compressor 1500w met slang 10m, een manometer en een pistool
voor de ronde som van 85€ (toen in promotie)

grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door stefke2 »

Aan de tankstations van DATS/colruyt is meestal wel een compressor te vinden met rubberen darmen. En bovendien gratis te gebruiken.
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door fronteradriver »

Ik heb een tijd geleden een voetpomp van Michelin met gecertificieerde manometer gekocht bij auto5 voor 39 euro....want ik heb geen stroom in mijn garage :oops:
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
nonkel moto
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
Woonplaats: gent
Locatie: oostvlaanderen

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door nonkel moto »

Danny schreef:koop een handig haaks opzetstukje, dat schroef je er even op als je gaat pompen of laat je zitten, 't is maar een voorbeeld er zijn ook handigere modellekes :mrgreen:

Afbeelding
heb ik ook bij ,maar werd me afgeraden om het telaten opzitten want het zou "de balans" van je wiel veranderen
is wel goed mogelijk want het weegt soms veel meer dan de loodjes op je wiel
er is wel een darmpje tekoop(+-30cm) van goodyear , heb ik gekocht bij m a g
grtn
joehoe
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Koppel!! »

nonkel moto schreef:
Danny schreef:koop een handig haaks opzetstukje, dat schroef je er even op als je gaat pompen of laat je zitten, 't is maar een voorbeeld er zijn ook handigere modellekes :mrgreen:

Afbeelding
heb ik ook bij ,maar werd me afgeraden om het telaten opzitten want het zou "de balans" van je wiel veranderen
is wel goed mogelijk want het weegt soms veel meer dan de loodjes op je wiel
Nooit laten opzitten! De haakse centrifugaalkrachten scheuren op den duur je ventiel kapot, en dat ga je niet leuk vinden als de snelheid aan de hoge kant is :-?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Danny »

dan laat je eentje als hieronder steken he

Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Koppel!! »

Klopt, maar dus nooit zo'n opschroef haakse ventiel op een standaard ventieltje laten zitten. Een ventiel dat afscheurt, da's een band die op enkele seconden compleet leeg staat.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
nonkel moto
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
Woonplaats: gent
Locatie: oostvlaanderen

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door nonkel moto »

Danny schreef:dan laat je eentje als hieronder steken he

Afbeelding
heb ik ook gevraagd maar past niet op mijn velg door het kleine opstaande randje (r1100rt)
joehoe
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Danny »

misschien is 't handig voor diegenen die moeilijke velgen hebben van een stukje slang te kopen met een bandenpomp ventiel en aan de andere kant een ventiel. dan kan je de flexibel op gelijk welke stijve bandenpomp steken en heb je als 't ware een flexibel adapterstuk om te pompen, makkelijk opbergbaar en 't werkt perfect :clown:
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Wiedewa »

Nou, hier heb ik 'n fietspomp met aansluiting voor de auto en/of moto.
Was ik laatst bij Migsel, die stak het slangetje door de remschijven en recht erop.
Na even wachten, de compressor stond zonder druk, perfect op druk gebracht.
Ben met 'n precies-sturende K1100rs naar huis gereden, dank je Migsel :grin:

Nu heb ik dat thuis ook geprobeerd en moet toegeven gaat vele beter.
Schnapp alleen niet dat die band z'n druk verliest na 'n jaar gebruik :shock:

Zijn die banden poreus of zo ? was al de 2de keer dit jaar.
Laaste ritje had ik nog 'n druk over van net 2 Bar en dat stuurt voor geen meter :lol:

Nou ja, zal wel 'n vervangingstruuk zijn om je eerder bij de bandenboer te melden :oops:
Deze hebben er net 16000km gedaan en nog vrij veel profiel, en ben er nu weer kontent over :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Danny »

Was ik laatst bij Migsel, die stak het slangetje door de remschijven en recht erop
als je 't met recht ventiel voordien anders probeerde dan was je niet goed bezig :lol: en voor een K1100RS is 16000 inderdaad mooi.

Controleer toch maar eens op lekkage, van de week nog een "lekker" ontdekt die fitte tussen band en velg...duurde wel een half uur eer de zeepbelletjes zich opstapelden maar op een maand verlies je dan flink wat druk :wink:
Babs
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2010, 14:00
Locatie: Geraardsbergen

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Babs »

nonkel moto schreef:
Danny schreef:dan laat je eentje als hieronder steken he

Afbeelding
heb ik ook gevraagd maar past niet op mijn velg door het kleine opstaande randje (r1100rt)
Onze bandenboer heeft metalen haakse ventielen geplaatst, hij heeft ze in alle maten , die rubberen haakse ventielen dienen voor scooters en bromfietsen tot 80km/h , op een GL1500 & GL1800 zitten er standaard rubberen op , maar met plastieken houder rond , beweerd hij. Heb er eens op gelet en dat is inderdaad zo.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door GSMax »

Danny schreef:koop een handig haaks opzetstukje, dat schroef je er even op als je gaat pompen of laat je zitten, 't is maar een voorbeeld er zijn ook handigere modellekes :mrgreen:

Afbeelding
Heb thuis compressor, maar zo'n haaks opzetventiel vind ik niet goed werken. Ik krijg mijn banden daar niet mee opgepompt, integendeel, de lucht blaast langs alle kanten. Ofwel ligt het aan het slangkoppelstuk van mijn compressor, ofwel ligt het aan mij. Ik gok op het laatste. Nu zonder haaks ventiel, wel wat gesukkel, maar doenbaar 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Dirk Pauwels »

Wiedewa schreef: Zijn die banden poreus of zo ? was al de 2de keer dit jaar.
Laaste ritje had ik nog 'n druk over van net 2 Bar en dat stuurt voor geen meter :lol:

Nou ja, zal wel 'n vervangingstruuk zijn om je eerder bij de bandenboer te melden :oops:
Deze hebben er net 16000km gedaan en nog vrij veel profiel, en ben er nu weer kontent over :grin:

mvg Nico
Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik verbaas me er elke keer weer over als er eentje over de vloer komt, met hoe weinig bandendruk de meeste motards rondrijden en blijkbaar is het slechts een kleine minderheid die zelf zijn bandendruk controleerd. Als ik dan zeg dat de banden maar op 1.4 en 1.8 bar stonden kijken ze zeer verbaasd en meestal is de verklaring dan van, "maar de moto is pas 1.5 jaar geleden in onderhoud geweest, ik moet die spanning toch zelf niet controleren zeker?......"
Jawel, dat moet je wel. Dat is bij auto's zo en bij moto's nog veel meer, ik controleer eigenlijk voor elke grote rit en minstens 1 keer per maand en elke keer mag er wel wat bij. En dit is bij al mijn moto's zo geweest de voorbije 30 jaar. Als je een motor koopt, koop je meteen ook een degelijke bandenpomp of compressor en een goede bandendruk meter, die van de benzinepompen hebben veel te veel afwijking.
Maar ik vermoed dat dit voor de huidige generatie motards al te veel moeite is... Dat verklaard ook waarom veel garages de banden eigenlijk iets te hard zetten, omdat ze toch weten dat er niet naar om gekeken wordt....
Te lage bandenspanning zorgt voor hogere slijtage, hoger verbruik, slechte wegligging en langere remafstand, maar dit lijkt voor de meesten niet zo belangrijk te zijn, als hun motor maar blinkt, da's veel belangrijker.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door patrick k100 »

daar ikke daar nie alle dagen mee rij check ik telkens voor dat ik weg rij de druk in de banden
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door mjy009 »

Heeft er iemand tips voor een goede compressor - manometer ?
Ik gebruik meestal mijn fietspomp,
maar merk dat er ook nogal wat afwijking op de meter zit.
In elk geval is de weergave op de pomp niet gelijklopend met de aanduiding van de RDC...
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Relax »

Geeft niks, die RDC geeft binnenkort toch de pijp aan Maarten...

Die tips over de compressor en manometer wil ik ook wel zien.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Lukas »

Waar oppompen?

Ik doe dat aan eender welk benzinestation waar geen 50 cent gevraagd wordt.
Soms vereist dat wat gefriemel om die blazer op dat tsjoepke te krijgen.
En, oppassen met die warme uitlaat. :oops:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door willy »

Ik ben de eerste om Dirk (Pauwels) en anderen gelijk te geven mbt tot het controleren van de bandenspanning.
Omdat gebleken is dat de RDC op mijn motor goed werkt kijk ik op het display om te zien of de bandenspanning
gezakt is tov pas na het oppompen. Alhoewel ik dus niet op de absolute aanduiding van het RDC systeem reken
(ze zijn nochtans juist) ben ik wel zo lui geworden om het te gebruiken om te zien of de bandendruk gedaald is.
Is dat het geval dan gebruik ik (uiteraard) de manomter op het luchtpistool om de druk af te lezen.
Plaats reactie