waar je banden oppompen???

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Jo De Paepe »

Alhoewel ik dus niet op de absolute aanduiding van het RDC systeem reken
(ze zijn nochtans juist

Willy , daar moet ik je toch ongelijk geven . Bij mij wijkt de RDC 0.3 bar af van een geijkte bandenspanningsmeter.
RDC is dus een volkomen waardeloos gadget .
wat betreft het haakse opzetstukje ,dit werkt op mijn GT ook niet. ik krijg het niet ver genoeg opgedraaid op het ventiel.
ik heb mezelf een soepel darmpje gmaakt met restanten van een voetpomp en het ventiel uit een oude binnenband.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door RBee »

Compressor(merk/grootte) lijkt me niet zo belangrijk voor banden op te pompen.
Goede(geijkte) manometer wel. Ik heb zo'n banden opblaas ding met manometer van Schrader
(0 tot 11 Bar per 0,1B) werkt perfect.
Manuele meter: +/- 65 €, digitale +/- 94 € gekocht bij (Metalced Kontich)
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door willy »

Jo De Paepe schreef:Willy , daar moet ik je toch ongelijk geven . Bij mij wijkt de RDC 0.3 bar af van een geijkte bandenspanningsmeter.RDC is dus een volkomen waardeloos gadget .
Ik lees wel eens meer dat RDC niet juist is, maar bij mij is dat (bij toeval?) wel het geval. Maar omdat ik er zeker
niet op wil rekenen gebruik ik het systeem dus enkel om verandering te zien en daarvoor is het systeem (althans
bij mijn motorfiets) wel gevoelig genoeg.
Trouwens, de banden oppompen terwijl ik op de display naar de aanduiding kijk, daar zijn mijn armen (of nek)
niet lang genoeg voor :lol: Anderzijds is het mogelijk dat de RDC fout enkel een nulfout is en dat je dus met
inachtname van die fout de aanduiding wel zou kunnen gebruiken. Je zou dat kunnen testen.
Een manometer of sensor moet trouwens niet over het hele bereik nauwkeurig zijn tot achter de komma, als
hij in het beoogde bereik weinig afwijkt is eigenlijk voldoende.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Jo De Paepe »

Trouwens, de banden oppompen terwijl ik op de display naar de aanduiding kijk,
RDC werkt trouwens alleen al rijdend.
Veel te veel mensen denken dat ze met de juiste spanning rijden afgaande op dat display.
zelfde trouwens met de oliecontrole aanduiding.
0.3 bar verschil is voor mij voldoende voelbaar
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Wiedewa »

Als je in de buurt bent mag je hem bij mij gratis opblazen :lol:
Compressor staat toch niks te doen, dus van mij mag het.

mvg Nico
MG Breva 850
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb 3 bandendruk meters, 2 digitale en 1 analoge. 1vd digitale heeft een slangetje tussen de meter en het aansluitstuk, en deze gebruik ik meestal voor de motor omdat die makkelijkst op alle velgen te gebruiken is. Alle 3 de meters geven dezelfde waarde.
dus voor motos best eentje met een flexible aansluitstukje. een meter die een "release" knopje heeft is ook handig, je meet bv 3.5 bar en je moet naar 2.9, gewoon knopje indrukken terwijl je meet, lucht ontsnapt en je kan de druk regelen.
Voor de compressor koop eentje met een drukvat en die tot minstens 8 bar kan, ook handig voor de racefiets etc... De meeste (lichte) zijn zonder olie en de grootte vh drukvat bepaald meestal de prijs, aangezien de motor dan ook zwaarder is, eentje van 20-25l is voldoende. Die electr compressors zonder drukvat zijn enkel goed om mee te nemen in de wagen (of gestript op de motor), want je hebt 3-4 min nodig om een lege band op 3 bar te krijgen en je motor moet draaien.
compressor is niet absoluut nodig, een goede fietspomp, klasieke type, waar je pompt met beide handen en je voeten in beugels zet zijn ook heel geschikt, maar vergeet de meter die erop staat, die zijn nooit correct.
Aansluitstuk ventiel moet felxibel zijn, niet zoals bij de meeste tankstations, zo'n alu staaf, kan je niets mee op een motor.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 13 nov 2012, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door GSMax »

willy schreef:
Jo De Paepe schreef:Willy , daar moet ik je toch ongelijk geven . Bij mij wijkt de RDC 0.3 bar af van een geijkte bandenspanningsmeter.RDC is dus een volkomen waardeloos gadget .
Ik lees wel eens meer dat RDC niet juist is, maar bij mij is dat (bij toeval?) wel het geval.
Bij mij ook Willy, bovendien is dat een goede indicator om te zien of ge ze moet oppompen of niet. Ik pomp nu om de 2/3 maand mijn banden bij, met compressor met apart geijkte manometer. Verschil met RDC is 0.1
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
DJORKE
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:09

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door DJORKE »

bedankt voor de vele reacties,ik ga dus op zoek gaan achter zo'n L verlengstukje om te monteren bij het oppompen van m'n banden.in een later stadion ga ik me een compresseurke aanschaffen. :wink:
DJORKE
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2012, 22:09

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door DJORKE »

Danny schreef:koop een handig haaks opzetstukje, dat schroef je er even op als je gaat pompen of laat je zitten, 't is maar een voorbeeld er zijn ook handigere modellekes :mrgreen:

Afbeelding
ik ben me dus gisteren bij R.A.D te drongen om zo'n verlengstukje geweest
bedankt mannen voor de nodige info en tips :wink:
omega9
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 okt 2005, 21:22
Locatie: Sint-Genesius-Rode

Re: waar je banden oppompen???

Bericht door omega9 »

Misschien niet 100% voor deze topic maar toch even vertellen...
Tijdje geleden aan redelijk tempo naar huis (snelweg, enkele malen goed ingehaald op de secundaire banen). Nog even tanken. Bij het wegrijden aan het tankstation, een "knal" en de voorband onmiddellijk volledig plat. Ventiel gescheurd! Was dit 5 min vroeger gebeurd, ik schreef dit niet. Bij inspectie waren er kleine groefjes in het ventiel (leeftijd?, "zandstralen" op de snelweg?). Conclusie : controleer regelmatig de staat van uw ventielen.
Tweede mededeling : Banden zijn stilaan aan vervanging toe. Zijn vierkant gereden door snelweg gebruik. De motor stuurt dan toch anders. Eergisteren was het weggedrag dan toch opvallend slecht. "Verdorie moet toch eens nieuwe banden zetten." Bij inspectie zat er nog een halve kilo druk in mijn achterband (en een flinke nagel). Weer geluk gehad.
Conclusie : het is niet omdat je paranoïde bent dat je niet kan achtervolgd worden :-)
Plaats reactie