Roadster, je hebt gelijk wat het woord "gewicht" betreft.roadster schreef: Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de "code 96" op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.
Het gewicht van de wagen speelt geen rol, wat wél een rol speelt is de MTM van de trekkende wagen
Zelfs als het reële gewicht van de combinatie lager dan 3500kg blijft
MTM wagen + MTM aanhanger > 3500kg = rijbewijs BE
Mijn wagen weegt 1800kg, de caravan heeft een MTM van 1500kg
Dus combinatie weegt 3300kg en toch heb ik een BE nodig want de MTM van de wagen is 2400kg dus in combinatie met de caravavan is de MTM van de combinatie 3900kg. = rijbewijs BE
Daar bedoelde ik ook eigenlijk de MTM mee.
Wat Uw eigen combinatie betreft, kan ik alleen maar zien dat regels soms met tijd aangepast worden en dat er nu staat dat jij lager dan 4250 Kg hebt en dus een B met een code96 als minimum zou moeten hebben.
In mijn tijd bestond die code niet en was het ook een B+E, ook in het leger een B+E na examen met aanhanger.
Veel mensen maken de fout om de bagage niet mee te rekenen. Een caravan leeg of volgeladen is een groot verschil.
En met slechts een ruimte van 4250-3900=350 Kg is het in ieder geval beter om met een BE te rijden.
Overgewicht is altijd een overtreding, maar met een juist rijbewijs zijn er toch al een beetje verzachtende omstandigheden.
Natuurlijk, als die website niet juist is met zijn < 4250 Kg, dan moeten we de wetboeken zelf erop nazien.
Maar dat laat ik aan de specialisten over.