stugge tot zéér stugge gashendel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Lukas »

Ik rij al een tijdje met een stugge gashendel. Ik bedoel dat ie niet automatisch weerkeert (gas mindert).
Ik heb dat nooit als problematisch beschouwd. Ik vond het eerder een voordeel. Het gaf mij ongevraagd een cruise-controle. Dat fenomeen is begonnen, denk ik, na het monteren van HG-handvatverwarming. Maar hier ben ik niet zeker van. Ik heb eigenlijk noolt te diep over een oorzaak nagedacht.

Maar deze ochtend, na het starten, reageerde moto niet op draaien aan gashendel. De gashendel voelde nu zéér stug aan. Ik kon dus draaien aan de gashendel (mits de nodige kracht); de gashendel bleef op z'n plaats staan (zoals ik ondertussen gewoon ben); er gebeurde echter niets met het toerental.
En zo kon ik dus niet gaan werken.

(Ik bespaar u mijn gevloek en gebrul. Ik zal niks vertellen over mijn gezicht achter het stuur van de auto in de ochtendspits. Ik ga onmiddellijk naar de namiddag.)

Ik had overdag al zitten bedenken dat ik zowel het begin als het einde van de gaskabel moest proberen lokakiseren om alvast wat meer te zien. Eindpunt van de gaskabel is gevonden, bekeken, betast,... en ok bevonden. Beginpunt van de gaskabel... Is me niet duidelijk welk darmpje aan het stuur nu de gaskabel is. Dat moet ik nog eens bekijken. Maar in ieder geval.., het probleem was weg.

Ik heb onlangs stuurmoffen bevestigd. Maar daar heb ik niets afgeklemd of zo...
Kunnen die wielkes die bediend worden door de gaskabel deze ochtend vastgevroren geweest zijn? Lijkt me sterk...

Iemand een idee of een advies?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Erik »

een oorzaak die al voor menige verrassing zorgde, kan zijn dat de binnenkant van de gashendel - dus aan de kant van uw duim - ergens tegenaan wrijft. De uitwerking is dan als van een "Gasfeststellschraube".
Het kan ook zijn dat de gashendel gewoon gesmeerd moet worden. Wapenolie (Ballistol®) is dan beter dan WD40 want WD40 tast weekmakers in kunststof en rubber aan en trekt stof aan.
Hoe je een gashendel kan demonteren is te vinden in het forumdeel Sleutelen van Bert Meijerink
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door John »

Nooit geweten dat WD40 rubber zou oplossen, maar da's hier eigenlijk buiten de kwestie.
Ik denk dat het spel vastgevroren zat Luc. En als je eens een momentje hebt van de zomer of als je brommer binnen kan staan, die handvatten er eens afhalen en met wat lijm vastzetten. :wink:
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Lukas »

Welk spel zat er vastgevroren John?
Ik kon de hendel wel verdraaien.
En het fenomeen is gestart in niet-vries-tijden.

Die sleutelpagina van Bert ga ik eens bekijken, zie.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door John »

Ik denk eerder dat je het handvat op zich kon verdraaien, en niet wat er achter komt.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Lukas »

Ah, dat kan.
Ik kon dat niet meer zien met die stuurmoffen.
Ik heb in mijn stuuruiteinden ook een nieuw stukje hout moeten kloppen om die moffen op te bevestigen.
Kan ik daar iets mee verkeerd gedaan hebben? Alles ging oorspronkelijk wel goed en vorig jaar gaf dat ook geen problemen, dus...

Op de sleutelpagina van bmwk.nl vind ik niets over de gashendel. Wel op het forum.
http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... =gashendel" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik leer daaruit dat als het gasklephuis wel terugveert, het aan de hendel ligt en dat dat dan moet opengevezen worden.
En laat mij daar nu net een krak in zijn. :roll:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Danny »

uw gasklephuizen trekken uw handvat op zijn plaats, niks anders.
haal eerst dat stuurmofke er eens af en dan het stuureindgewicht (die zwarte top op 't einde van uw stuur) nu zou uw handvatje als vanzelf moeten gaan...

als dit de oorzaak was dan smeer je wat siliconevet of ander grlijmiddel tussen handvat en de kant waar 't raakt aan de knoppengrepen, aan de andere kant kant kan er een rondel tussensteken dan komt dat stuuruiteinde niet meer tegen je handvat aan en dan heb je minder wrijving.

draait je handvatrubber rond je stuur zoals John denkt dan zal 't lijmen worden he, wat haarlak ertussen of een spuitbus met verf is ook oke :mrgreen:
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Lukas »

Ok, merci allemaal.
Nu is het donker en koud buiten.
Morgen is het werkendag.
Weekend is familie...
Maandag! Maandag kijk ik er naar.
Ik laat iets weten.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Iron Gonzo »

yep alles een demonteren en kuisen.
je zal verschieten wat voor een roestboel je soms aantreft op het stuur. :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Danny »

was da nu maandag 7 januari dat je bedoelde om iets te laten weten :clown:
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Lukas »

't Is wreed.
Als ik niet werk, regent het of is het donker.
Dan was het plots kerst en oudejaar met de familie.
Laat ons zeggen dat het zeker eens moet gebeuren vóór het weer vriest.
Bedankt voor jullie geduld en medeleven. :wink:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Danny »

:mrgreen: :wink:
K1neke
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 jan 2005, 16:19
Locatie: Heist op den Berg ( BOOISCHOT )

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door K1neke »

:lol: :lol: :lol:
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Lukas »

Voila! Gashendel draait weer zoals het hoort. Handvat was keiroest en bleek ook niet gans rond te zijn.

De rit naar Ninove heb ik afgelegd aan max 100km/uur. Gashendel ging niet meer verder. 't Was dus hoog tijd.
Wat een gigantisch verschil nu. Vroem, Vroeeem, VROoeemmm, VROEOEOEMMM.... !

Moto heeft een volledige kuisbeurt gekregen. Complete bus WD40 tegenaangegooid. En wat blijkt? Claxon doet het plots weer. :lol:

De max!
Ninove Boys Rule! :salut:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Erik »

Lukas schreef: Complete bus WD40 tegenaangegooid.
Beratungsresistent?
Hopelijk is het effect van blijvende aard. Anders alsnog Ballistol gebruiken
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: stugge tot zéér stugge gashendel

Bericht door Lukas »

De WD40 is als 'kuisproduct' over gans de moto gebruikt.
Aan de hendel is een zilverkleurige pasta gesmeerd.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Plaats reactie