circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen/opmerkingen over het gebeuren op of rond het circuit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bagheera
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jan 2013, 13:13
Locatie: Begijnendijk

circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door bagheera »

Hoi iedereen ,

ik ben van plan een nieuwe motor te kopen , de bmw r1200r staat op de short list
Het lijkt me een goede all rounder in de zin van op reis , dagelijks gebruik , even naar leuven , een dagje trippen
Maar is dit ook een motor waarmee ik op het circuit eens een track day mee zou kunnen beleven ,high velocity motor cursus mee kan volgen.
Die boxer motor en nu komt er echt zo een typische newbie vraag maar kan je met de r1200r bv een knee down doen ( ja dat kan je met alles als je goed genoeg bent ) maar kan ook een normaal iemand dit met zo'n motor?
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door J »

iedereen kan knee down als hij op het circuit zit, maar of een R blok dat graag zal hebben is een andere zaak. Je had wel de boxercup vroeger, maar die machientjes moesten dan ook regelmatig gereviseerd worden. Als het voor 1 enkele keer per jaar is, is het geen probleem, maar als je regelmatiger gaat zou ik toch niet opteren voor zo'n oude vliegermotor. Veel te fragile.


J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Tommeke »

De motor kan wel wat verdragen...ik reed indertijd met mijn GS op het circuit (min 10 per jaar) en ik heb daar nooit kosten aan gehad. Ik hield het oliepeil wel goed in het oog, maar eigenlijk heb ik er nooit moeten bijgooien...

Er staat hier nog ergens een foto op dit forum...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Tommeke »

gevonden:

Afbeelding
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door J »

[KNOP AAN] Vind ik leuk


J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Danny »

Wat is er eigenlijk fragiel aan een boxermotor voor iemand die eens occasioneel een knietje tegen 't asfalt wil schrapen, de kleppendeksels misschien??
Moet een boxerblok dan een revisie krijgen omdat je er wat mee op circuit gaat knarren?? lijkt me wat overdreven he...

dat er meer geschikte motoren zijn dat geef ik graag toe maar dat gaat dan eerder over de bouw dan over de degelijkheid. :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Dirk Pauwels »

Elke motor ziet meer af op circuit dan op de baan, zeker als je het goed wil doen... Probleem bij de BMWs is dat je geen gearing kan aanpassen, en dat zeker met valbeugels de grondspeling beperkt is (zelfs op een GS op circuit), maar voor de rest is dat evenveel fun. Je kan wel best circuits uitzoeken met een kort recht stuk, dus wat technischer, als je halverwege het recht stuk door de snelle deelnemers wordt ingehaald heb je er weinig fun aan.... En spiegels en koffers eraf halen hé :lol:
Kneedown kan je op elk circuit en met elke motor, bandjes goed warm, banden druk mag wat lager, bocht ver aan de buitenkant insteken en je hebt al veel kans dat knee tegen de grond zit.... Mijn advies is om kneedown te vergeten en gewoon rondjes draaien, kneedown komt vanzelf wel na verloop van tijd. Stuur, tank en de rest down ook..... :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Tommeke »

Dirk Pauwels schreef:Mijn advies is om kneedown te vergeten en gewoon rondjes draaien, kneedown komt vanzelf wel na verloop van tijd. ..... :lol:
Kan ik enkel maar bevestigen. Mijn eerste kneedown (nog met een R1150RT indertijd) kwam er ook totaal onverwacht... :)
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
bagheera
Berichten: 122
Lid geworden op: 13 jan 2013, 13:13
Locatie: Begijnendijk

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door bagheera »

Het is een beetje stoem he da ge daaraan denkt maar ja , het is toch iets dat ik eens wil gedaan hebben , en om nu met mijn K75 naar een circuit te rijden , ik denk dat ik mag stoppen nog voordat ik begonnen ben :grin:
Er wordt ok vaak gezegd , knee down is geen doel , maar een gevolg van goed sturen
ik veronderstel dat daar ook wel waarheid in zit , misschien dat ik het daarom wil kunnen , dan kan ik zogezegd goed sturen :lol:
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Danny »

als ge al cilinderdown krijgt zijde al goe bezig... :wink:

Enneh van eens wat rondjes te draaien weet je blokske nie zenne...
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Sven 12RT »

Je kan met alles op circuit.
't Gaat om je te amuseren en eventuele beperkingen van je moto te respecteren.
Met de beperkingen bedoel ik dingen zoals grondspeling. M'n pa is ook eens een trackday gaan rijden, met z'n 1800 Goldwing...
Dat rijdt niet slecht, maar je schuurt alles op.
Ik ben ook eens met m'n R1200RT gaan "racen". Er zijn er die grote ogen getrokken hebben. "Kan dat met een RT?"
En een andere met een Ducati hebben zo niet zo subtiel gezegd dat 'm rijles moest gaan volgen (basis voertuigbeheersing voor alle duidelijkheid)
R1200RT, again :-)


Afbeelding
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Danny »

t Gaat om je te amuseren en eventuele beperkingen van je moto te respecteren
helemaal juist allez zo zag ik dat na de eerste topic van de poster :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Dirk Pauwels »

Danny schreef:
t Gaat om je te amuseren en eventuele beperkingen van je moto te respecteren
helemaal juist allez zo zag ik dat na de eerste topic van de poster :mrgreen:
Beperkingen vd rijder zijn vaak groter dan die van de motor :lol: De benodigde combinatie lef-talent-schrik is niet bij iedereen in de juiste proporties verdeeld :lol:
Gewoon doen, bij voorkeur beginnen op een minder snel circuit, en jezelf ruim de tijd geven om te wennen. Niet makkelijk want de adrenaline is hoog op zo'n moment....
Mijn raad om de spiegels te verwijderen of op zijn minst af te plakken zeker opvolgen, wat er achter je gebeurt kan je alleen maar afleiden als je je spiegels gebruikt (in tegenst tot de openbare weg)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
erictdm
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 jun 2006, 13:34
Locatie: prov antwerpen

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door erictdm »

Begin eens met niveau1, 1+....enz. te doen in Zolder, hééél plezant, veel uitleg, ook met een 1200 Boxer, heb het afgelopen jaar met een GS gedaan en er waren veel rijstkokers die grote ogen trokken. Fun in de overtreffende trap, en een GS is zalig in de regen.
:wink:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door J »

Ga de 20ste mei eens gaan proberen in Croix met mijn K1300R. Ben benieuwd. Is wat ne lange, ne zware, en veel pk voor zo'n klein circuit.
Denk dat snel moe zal zijn.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Jo De Paepe »

K1200GT eens getest op de Ring , zwakste punt zijn de remmen , je krijgt vlug fading , zal wel aan het gewicht van het beestje liggen.
Voorband slijt als sneeuw voor de zon :pig:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door J »

Fading ook op k1300r.
't vollek va Gùùk red ùùk........
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door sjezer »

Ik heb een R1200R waarmee ik af en toe op circuit zit. Dit gaat vrij goed. De moto heeft op circuit natuurlijk zijn beperkingen, dat spreekt voor zich.
Hij is zeker snel genoeg voor Croix en Mettet. De grondspeling is niet echt ruim maar mits de goede zithouding valt er zeker mee te leven.
De remmen zijn krachtig genoeg maar ik heb af en toe problemen met de uithouding. Ik moet erop letten om mijn remvloeistof voor elke circuitdag te verversen, zoniet heb ik na een paar rondjes last van fading (lees: remdruk verminderd/valt weg = veel minder remkracht/geen remkracht, vaag drukpunt)

Het grootste nadeel is de vering, vooral de voorkant. Deze is zowel te zacht geveerd als over heel de lijn te zacht gedempt. Dit resulteert in een zoekerige voorkant, maw : de stuurprecizie laat te wensen over.
Sinds kort heb ik Wilbers vering onder mijn machien en komende maandag zit ik op Mettet, ik verwacht een serieuze verbetering en een pak meer plezier. Ik ben intructeur/voorrijder bij Clubmot, hierdoor zit ik 3 a4 dagen per jaar in Mettet. In de voormiddag is het tempo vrij rustig en heeft de R er helemaal geen last mee, 't is pas in de namiddag wanneer ik echt begin door te rijden in de vrije sessies dat de standaardmachine zich begint te verslikken in het tempo.

Helemaal niks mis mee, met een R1200R alleen is 't geen CB1000R of Super Duke of iets dergelijks. Maar dat weet je op voorhand en mag je er bij gevolg ni van verwachten...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door Dirk Pauwels »

sjezer schreef: De remmen zijn krachtig genoeg maar ik heb af en toe problemen met de uithouding. Ik moet erop letten om mijn remvloeistof voor elke circuitdag te verversen, zoniet heb ik na een paar rondjes last van fading (lees: remdruk verminderd/valt weg = veel minder remkracht/geen remkracht, vaag drukpunt)
.
Is toch niet normaal? ik heb ook wat circuit kms jaren geleden met ducati en geloof me, de remmen waren zeker niet beter van die van de 1200R. Ik kon echter makkelijk verschillende circuit dagen doen met dezelfde remolie, geen fading. Je gebruikt toch geen dot 4 hoop ik? het kookpunt van 5.1 ligt een pak hoger, zeker 5.1 gebruiken. Verder goed checken of je blokken niet aanlopen, dan hebben de remmen geen kans om af te koelen op de rechte stukken. Ook bij verversen remvloeistof de blokken verwijderen en houten dummy blokken steken, die zodanig van afmeting zijn dat je pistons helemaal ingedrukt zijn, dan ververs je ook de olie achter de pistons mee, anders blijft die gewoon zitten, en het is dat beetje olie dat aan de kook gaat.
Verder heb je een fantastische motorrem op een boxer, gebruik ze dan ook, niet zoals bij een jap 4cil alles op de remmen doen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door sjezer »

'k heb mij verkeerd uitgedrukt vrees ik. :oops: 'tis niet zo dat ik ze 3 keer op een jaar ververs hoor :eye: 't valt me op als ik ze pas vervangen heb dat ik er dan geen last van heb, wat logisch is. Als ze er al een paar maand op zit heb ik er sneller last van. Maar ik leer bij : die houten dummyblokken of eventueel een setje nieuwe erin stoppen om te ontluchten ga 'k zeker doen volgende keer. Nu zit er Dot 5.1 op, hiervoor Dot4...
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door sjezer »

Gisteren zat ik dus op circuit en het was alweer een zalig dagje. Eindelijk nog eens met het volste vertrouwen de voetsteunen opgeschuurd, ik had al schrik dat ik oud aan 't worden was :mrgreen:

't was de eerste keer met de Wilbers vering eronder en dat is echt een openbaring. De demping 2 klikjes zwaarder en de veervoorspanning iets naar omhoog en klaar. De moto stuurde heel stabiel en precies, nu kon ik ook eens het tempo omhoog ging mijn lijn mooi aanhouden. 't rijwielgedeelte blijft onder flinke hellingshoeken ook veel rustiger. Het leek ook (maar da kan een gedacht zijn) alsof er meer grip beschikbaar was bij t uitkomen van de bochten.
Kortom : een zaligheid! 8-)
De remmen hebben het deze keer goed uitgehouden, ronden aan een stuk :grin:

Volgende punt dat voor verbetering vatbaar is : Mijn onderarmen... op't einde van de eerste sessie kreeg ik kramp in mijn armen en handen van in te sturen (neen ik knijp mijn stuur niet plat). time for some powertraining :roll:
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door the riding man »

Dat is pure fun met de RT op circuit. Wel bij de beginners en daar blijf ik ook. Tgeeft me al genoeg voldoening om eens wat steviger aan de gashendel te kunnen draaien op een relatief veilige manier (in vergelijking met de openbare weg)
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door adventurer »

sjezer schreef:Gisteren zat ik dus op circuit en het was alweer een zalig dagje. Eindelijk nog eens met het volste vertrouwen de voetsteunen opgeschuurd

Dat klinkt goed. Dus je kan perfect met de voetsteunen de grond raken zonder dat je met de cylinders (of crashbars) de grond raakt?



Mijn vrouw heeft sinds vorige week een R1200R, voordien reed ze met een F700GS en daarvan was de grondspeling toch wel heel krap. Ok, er kan aan de zithouding gewerkt worden, maar goed.


Afbeelding
stropke
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
Woonplaats: Sint-Amandsberg
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door stropke »

Was die 700GS verlaagd ?
Mijn vrouw had ook een verlaagde 700GS en die heeft veel minder grondspeling dan een standaard
Nu rijd ze sinds drie weken met een R1200R LC met laag zadel ..... Veeeeeel beter :grin:

Groeten uit Gent
Stropke :wink:
Fun....is not a straight line
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: circuit en bmw r1200r gaat dat samen

Bericht door adventurer »

stropke schreef:Was die 700GS verlaagd ?
Nope, originele hoogte.

Vooral de linkse bocht gaf problemen, bevestiging van de zijpoot raakte de grond. :-?
Plaats reactie