Zonnebril

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

drosera
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 aug 2008, 08:55
Locatie: Heverlee

Zonnebril

Bericht door drosera »

Ik ben dus op zoek naar een zonnebril die onder m'n helm past.

Na enkele jaren gereden te hebben met goedkopere brillen, die onder de helm nogal vaak de geest gaven wegens blijkbaar toch een iets te onaangepaste pasvorm, ben ik aan het zoeken naar een bril die zeker werkt.
Ook zou de bril voor tijdens het fietsen (MTB en lange afstand) moeten kunnen dienen.

Rudy project ziet er bv zeer mooi uit, maar na een pas-sessie vandaag bleek dat die totaal niet onder m'n Multitec passen.
Uvex heeft ook een paar leuke modellen, Koppel verkoopt ze zelfs in z'n webwinkel... (http://www.motoadventurestore.be/produc ... llen/uvex/)
maar ik vraag me dus af of die het langer gaan volhouden.

Vandaar de oproep: met wat rijden jullie?
(ik weet dat gekleurde vizieren en zo ook bestaan - heb er eentje - maar ben specifiek naar brildragende rijderservaringen en aanbevelingen op zoek)

alvast bedankt voor jullie input!
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Zonnebril

Bericht door Harald »

Wij rijden op het werk ( politie ) met rayban.
privé heb ik een bril van bij decathlon.

Meestal is een bril met rechthoekige glazen de beste oplossing.
Die zijn iets kleiner dan de ronde.
Wanneer de helm wat zakt, drukt die niet op de bril.
Verder geef ik de voorkeur aan een bril met rechte armen.
Die liggen op het oor en niet er rond. :wink:

Tegenwoordig hebben de meeste helmen een ingebouwd zonnevizier
wat ook mooi meegenomen is.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Zonnebril

Bericht door K1200GT »

Al jaren Adidas (Evil Eye Pro, met rechte armen). Alhoewel ik toendertijd geen andere brillen heb getest :oops: , bevalt deze heel goed: bedekt de ogen meer dan voldoende om de wind weg te houden en past perfect onder een BMW helm (de armen lijken iets te lang onder een X-lite bijvoorbeeld), en ziet er niet te "agressief" uit.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Zonnebril

Bericht door Koppel!! »

Rij zelf heel veel met m'n zonnebril op, net daarom dat ik uit m'n ervaring voor de merken Uvex en Booster heb gekozen voor m'n shop.

Zonder reclame te willen maken, indien 't niet echt zonnig is altijd met eentje met oranje/amberkleurige glazen, om' t contrast te verhogen, indien 't sneeuwt zelfs met een gele, om de verblinding (heb ik zelf heel veel last van) tegen te gaan. Pas als 't echt vollenbak zonnig is zet ik een zonnebril op met donkere glazen.

Heb zelf ook al vanalle merken geprobeerd, dure en nog duurdere, en uiteindelijk gaat 't allemaal stuk. Of kwijt, en da's pas zuur geld wegsmijten. Voor mij geen zonnebrillen meer van 80€ of meer, die van 20 à 30€ doen hun werk evengoed, slijten even snel en zijn simpelweg minder kostelijk om te vervangen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Zonnebril

Bericht door stefke2 »

Koppel!! schreef: Heb zelf ook al vanalle merken geprobeerd, dure en nog duurdere, en uiteindelijk gaat 't allemaal stuk. Of kwijt, en da's pas zuur geld wegsmijten. Voor mij geen zonnebrillen meer van 80€ of meer, die van 20 à 30€ doen hun werk evengoed, slijten even snel en zijn simpelweg minder kostelijk om te vervangen.
Voor mij slechts 1 merk en dat is Serengeti met gepolariseerde DRIVER-lenzen. Gans den dag op te houden, sneeuw, zon, regen of bewolkt altijd schitterend zicht. Voor mij geen brillekes van van 80 euro of minder :lol: maar echt goed gerief. Kost wel wat wat (+-350 euro) maar kijk ondertussen al 6 jaar verder en ik kan dat ding geen seconde missen. fiets, auto, moto, overal heb ik die mee. In een misschien niet zo practische brillendoos maar de prijs is een goede reden om daar wat zorgzaam mee om te springen. 8-)
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Als er nou iets is wat je NIET MOET DOEN als motorrijder zijnde dan is dat een bril met gepolariseerde glazen dragen. Icm je vizier en/of scherm krijg je een vertekend beeld, heel lastig om bij auto's naar binnen te kijken om te zien of je "oogcontact" hebt en misschien wel het belangrijkst het filtert ook de schittering van eventuele gladde plekken op het wegdek. (Olie/benzine/water etc. )
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zonnebril

Bericht door pvde »

Yep,
Ik draag al enkele jaren onder mijn helm een zonnebril van het merk Silhouette met titanium armen.
Afbeelding
De bril is niet van de goedkoopste maar wel vederlicht.
Houdoe
Laatst gewijzigd door pvde op 07 mar 2013, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Zonnebril

Bericht door GSrijder »

De beste bril die probleemloos in mijn systeem 6 past is er eentje uit de Hema, naar keuze met of zonder gepolariseerde glazen: 8€ of 15€.

Ik heb de versie met en die bevalt me prima.

Afbeelding
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Zonnebril

Bericht door Relax »

Ben met m'n helm op bij de brillenboer binnen gestapt, een zonnebril naar binnen gewrongen en een kwartiertje blijven zitten. Ding bleek goed te zitten. Glazen laten verwijderen en vervangen door geslepen gele glazen. Ik heb nl een zonnevizier in de helm, wat onmisbaar is als je met gele glazen rijdt bij goed weer. Ray-Ban.
I respect your opinion. But I don't give shit.
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: Zonnebril

Bericht door patrick k100 »

ja just ray-ban zeer goed ,heb zelf ook ene gehad tot ik er domweg ben gaan opzitten :oops:
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Zonnebril

Bericht door Jo De Paepe »

ik gebruik al jaren een zonnebril van Randolph Engineering , vind de glazen beter als Ray Ban ,
deze brillen zijn speciaal voor in de helmen en onder de headphones van piloten ontworpen.
http://www.randolphusa.com/

De invoerder en verdeler zit in de Molenstraat in Aalst , Optiek Lambert,zeer gedienstige man en heeft er geen moeite mee om voldoende tijd te nemen en je alles eens te laten proberen
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Zonnebril

Bericht door lekkerweg »

Uit de gereedschapswinkel. €3,00. On- en gekleurde vervanglenzen beschikbaar. Simpel te wisselen. De bril sluit goed aan, ook op de schanieren.
Voor dat bedrag kun je hem zorgeloos een keer ergens laten liggen, of laten stelen.
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Zonnebril

Bericht door IB1 »

Ik gebruik een Oakley. Fijn rond montuur en smalle (en goede) pasvorm voor mij. past goed onder mijn C3. Mijn Ray-ban past helemaal niet onder mijn helm.
Ik kan perfect een dure bril kopen, die gaan toch eeuwig mee. Anderen thuis vernielen 1 a 2 zonnebrillen per jaar.

Maar ik zet de zonnebril pas op als het echt zonnig is, anders gebruik ik het ingebouwde zonnevizier.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Zonnebril

Bericht door GVN »

Een goede bril hoeft niet duur te zijn.

http://www.eyestuff.com/moab-4" onclick="window.open(this.href);return false;

Past perfect onder een helm omwille van de platte brilbenen; sluit perfect aan op de oogkassen zodat er geen wind achter de bril komt.
En last but not least : kost maar 25 euro. Verlies je hem of rij je er over, koop je zonder hartzeer gewoon een nieuwe.

Iedereen die hem ziet, zegt die wil ik ook (laatste keer kocht er daarom 10 ineens :-o ). Ik gebruik hem voor het skiën, bij het motorrijden, in de auto ligt er eentje etc. Je voelt hem gewoon niet zitten. Glazen zijn ook speciaal gemaakt om te beschermen tegen steenslag.

Zijn er dan geen nadelen? jawel : plooit niet plat op.

Sommige BMW-winkels verkopen ze trouwens ook.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Zonnebril

Bericht door GSMax »

Rudy Projects bril en onder de Schuberth J1 zit die perfect 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Zonnebril

Bericht door Harald »

Voor wie overweegt om af en toe van kleur te veranderen ( geel of oranje bij nacht of mist )
Kan ook een sportbril aanschaffen.
Wegen niets en hebben meestal een goede pasvorm.
De prijs is ook een meevaller ;-)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Zonnebril

Bericht door tweecilinderke »

Voor wie overweegt om af en toe van kleur te veranderen ( geel of oranje bij nacht of mist )
Kan ook een sportbril aanschaffen.
Wegen niets en hebben meestal een goede pasvorm.
jeep ik heb er al enkele jaren eentje van adidas en nog steeds tevreden!
De prijs is ook een meevaller
Was een tegenvaller ,toen rond de 180 euro betaald :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Zonnebril

Bericht door RBee »

Julbo, afgeronde bril(wind) met rubber neus en rechte armen met aangepaste oranje/geel glazen(contrast)
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Geerty
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 apr 2005, 13:27

Re: Zonnebril

Bericht door Geerty »

Gepolariseerde bril is dus totaal maar dan ook écht zwaar fout.
Slechtste keuze die je als motorrijder kunt maken !
Ralph
Berichten: 164
Lid geworden op: 04 mar 2013, 21:53
Locatie: Zulte

Re: Zonnebril

Bericht door Ralph »

Geerty schreef:Gepolariseerde bril is dus totaal maar dan ook écht zwaar fout.
Slechtste keuze die je als motorrijder kunt maken !
maar geen verdere uitleg?
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Zie mijn uitleg enkele reacties hiervoor.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zonnebril

Bericht door hla »

Ik draag al zowat 40 jaar een bril, in het begin om ver te zien en nu een overloper voor ver en dicht.
Ik heb één maal een zonnebril gekocht op sterkte, en anders altijd voorzetglazen voor op mijn bril.
Altijd met benen tot achter de oren.

Als ik mijn helm opzet, dan moet ik even opletten om hem geen duw te geven.
Maar van zodra de helm over de oren is geraakt, dan is alles voorbij.

ik heb nog nooit problemen gehad met pijn van de druk van de benen, met de bril niet kunnen verdragen met een helm of om het even wat.
Enkel aandampen bij koud weer als je van buiten naar binnen gaat en druppels bij regen.
Maar onder de helm? Nooit geen probleem.

De meeste mensen die ik ken en die altijd een bril dragen zijn gewoon om een bril te dragen en klagen dus niet.
Degene die dit niet gewoon zijn klagen omdat de bril schuift, zwaar is of ik weet niet wat. Altijd iets.
En als ze dan een helm dragen, dan wordt het alleen maar erger.

Ik denk dat de meeste misschien eens moeten gaan spreken met iemand die altijd een bril draagt in hun omgeving.
En dat LEREN een bril te verdragen.
't is echt een gewoonte, meer niet. Toch als belangrijkste kwaliteiten/verdraaglijkheidsregel.
Daarna komt het verschil in de brillen pas naar boven als belangrijk element.
Want ik ga niet ontkennen dat de ene bril niet beter is dan de andere.
Dat is inderdaad zo, maar dat is ook O zo persoonlijk, dat je er geen lijn in kunt trekken.

Dus komt het uiteindelijk allemaal neer op : leren verdragen.
Want een ongemak zal het altijd zijn, jammer genoeg.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Die mensen ken ik ook. In 9 van de 10 gevallen rijden ze met een helm die 1 of 2 maten te groot is.....
erictdm
Berichten: 209
Lid geworden op: 18 jun 2006, 13:34
Locatie: prov antwerpen

Re: Zonnebril

Bericht door erictdm »

Rij altijd met een goede bril voor wielrenners, ik heb de mogelijkheid gehad om veel modellen te testen ( omdat de zoon koerste). Van allerlei Oackleys, Specialized, Adidas, Julbo (waar ik in Noorwegen zelf over ben gereden), goedkope prullen tot BBB, ik ben nu aan mijn tweede BBB mijn eerste was een Pro winner ( geloof ik) en nu een Attacker. Steeds met Fotochrome glazen. Ik draag die altijd, ook als ik 's nachts rij, de lichtdoorlaatbaarheid gaat van 85 tot 15% , dus als het donker is zijn de glazen quasi helder en omgekeerd.
Door zijn goede pasvorm krijg je duidelijk minder wind in de ogen (rij veel met een J1 met open vizier) en ze zijn erg degelijk, prijs viel wel mee, rond de 130 euro. onderdelen kan je ook apart krijgen.
Prijs-kwaliteit is BBB met fotochrome glazen voor mij de winnaar, zeer krasbestendig, goede pasvorm en gaat erg lang mee. :wink:

Afbeelding
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re:

Bericht door hla »

Obiwan schreef:Die mensen ken ik ook. In 9 van de 10 gevallen rijden ze met een helm die 1 of 2 maten te groot is.....
Bij mij is dat zeker niet het geval.

De helm is getest en goedgekeurd bij de dealer.

Gewoon op Uw hoofd schuiven is uitgesloten.
Die moet je lichtjes open trekken en behoorlijk hard over Uw hoofd trekken.
Anders krijg je hem niet aan.

Ik moet wel toegeven, het is een systeemhelm.
Met een integraalhelm zou ik mijn bril niet kunnen ophouden en dan zou ik ook een hoop miserie hebben om hem aan te doen.
En dan zijn rechte benen zeker nuttig, misschien zelfs noodzakelijk.
Maar met een systeemhelm kan ik mijn bril ophouden als ik de helm aandoe.
En soms krijgt hij een duw waardoor je moet herbeginnen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie