Waar stopte uw papieren

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

b@RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:23
Locatie: Zuid-Westvlaanderen
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Ik heb zo'n nummerplaat-kastje zoals op de foto op mijn gs. (stond er op toen ik hem kocht) Er zou daar een first-aid kit in moeten steken (met zelfs een vuurpijl in ! :lol: ) maar probleem is ik krijg het kreng onder gene moyen open. hahahaha ..fijne first-aid kit dus. M.a.w. koop dat niet ! 't is brol.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Harald schreef:
JH. schreef:
Andrenaline schreef:Ik heb eens gehoord dat fotocopies zouden tellen als ze gelegaliseerd zijn door het gemeentebestuur.

Heeft iemand hier weet van ?
Tenslotte moet men nog altijd de originele hebben om te verkopen.

Wat is het nut dan van copies bij je te hebben, als het in feite echte zijn?????
Wat in het rood staat, kan gewoon niet.
Of het is een copij of het is een orrigineel.

En enkel origineel is goed genoeg :wink:
Kan wel hoor, het laten eenvormig verklaren van kopijen. Ik heb dit destijds verschillende malen gedaan met diploma's : kopij trekken, en dan tesamen met het origineel naar het gemeentehuis om ze te laten legaliseren. Daar werden 2 stempels van de gemeente opgezet + een handtekening van de burgemeester.

Helaas geldt dit gegeven niet voor officiële documenten van voertuigen.
Nil volentibus arduum
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Bericht door jakke »

jakke schreef:
Harald schreef:
JH. schreef: Wat is het nut dan van copies bij je te hebben, als het in feite echte zijn?????
Wat in het rood staat, kan gewoon niet.
Of het is een copij of het is een orrigineel.
En enkel orrigineel is goed genoeg :wink:
Ik spreek mij niet uit over papieren van een auto of moto, maar je kan een kopie wel degelijk voor echt laten verklaren op de gemeente.
Ik weet dat ik dat ooit eens met papieren voor de woning heb gedaan. ik moest hiervan een origineel opsturen, maar ik had er maar 1 exemplaar van. Dus heb ik een kopie gemaakt en voor echt laten verklaren. :wink:
Maar zoals ik al zei, Moto of Auto :?: :?:

Zonder problemen aanvaard. :wink:
Had ik idd in deze topic al eens geschreven !! :roll:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Roadie
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2007, 12:39
Locatie: naast de kerk
Contacteer:

Bericht door Roadie »

Ik begrijp hier 1 ding niet goed en dat is waarom op uw inschrijvingsbewijs (uw "roos papier") staat dat dit niet kan gebruikt worden als bewijs van eigendom... ??? :?: :?
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Roadie schreef:Ik begrijp hier 1 ding niet goed en dat is waarom op uw inschrijvingsbewijs (uw "roos papier") staat dat dit niet kan gebruikt worden als bewijs van eigendom... ??? :?: :?
Het voertuig kan op uw naam ingeschreven staan,
maar eigendom zijn van een firma.

Leasingfirma's gebruiken deze methode meer om meer.
Zo zijn ze van de vervelende PV's af en komen ze rechtstreeks bij de overtreder terecht :wink:
robby
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:55
Locatie: meulebeke

boorddocumenten

Bericht door robby »

Na het lezen van de diverse commentaren wens ik ook mijn bijdrage te doen inzake de boorddocumenten. Beroepshalve hou ik mij bezig met het onderzoek naar gestolen voertuigen waaronder motorfietsen...

ten eerste is iedereen bij wet verplicht om altijd zijn origineel inschrijvingsbewijs bij zich te hebben en moet dit altijd op vraag van een bevoegd ambtenaar kunnen voorgelegd worden. Dit geldt niet voor een gelijkvormigheidsattest.

Mogen kopies? neen, ook niet de zogenaamde gelegaliseerde kopies afgeleverd door de gemeentebesturen.

Wat nu als je enkel kopies meehebt op de moto? hangt af van de goodwill van de betrokken agent. Soms wel soms niet - strikt wettelijk moet je de originele documenten bijhebben en kunnen tonen...

Waar nu mijn documenten laten ? simpel : steek ze in een waterdicht afsluitbaar zakje samen met je verzekeringsbewijs, reservesleutel, handige telefoonnummers, kleine som cash geld,... en en hou ze dicht bij u in je motorjas/broek. Wij raden iedereen af om zijn originele documenten onder het zadel te laten (makkelijk open te breken) of gebruik te maken van andere opbergmogelijkheden (zie kastje waar deze topic mee begonnen is of zelfs de koffers van de moto).

Wat doen bij diefstal van je documenten? onmiddellijk aangifte doen bij politie zodat je documenten geseind kunnen worden en maw niet meer kunnen gebruikt worden door de dieven. De tip hierboven om je documenten in te scannen en door te mailen bij vertrek op reis lijkt me heel nuttig. De aangifte van de diefstal of verlies moet ook in het buitenland gebeuren. Nadien echter beter een bijkomende aangifte doen in BELGIE.
Vervolgens krijg je van de collega (in BELGIE !!!) een attest van “ongewilde buitenbezitstelling van een inschrijvingsbewijs”. De voorwaarde is echter wel dat je je hebt aangeboden met je motorfiets ! Deze wordt namelijk op zijn originaliteit getoetst. Ook krijg je een attest “tot het bekomen van een duplicaat van een gelijkvormigheidsattest” indien dit document ook gestolen werd.
Met het attest tot inschrijving meldt je je dan bij de DIV om een duplicaat van je inschrijvingsbewijs aan te vragen. Het attest voor het gelijkvormigheidsattest geef je best af aan je dealer die dan voor het nodige zal zorgen (mits je betaalt tuurlijk).

Waarom zijn die originele documenten zo nuttig voor een dief? op basis van jouw documenten wordt een ander gestolen moto "omgekat" (vervalst) en zo verder verkocht. Maw jouw chassisnummer die vermeld staat op je inschrijvingsbewijs wordt gebruikt op deze "nieuwe" moto teneinde hem een nieuwe identiteit te geven.
nogmaals alleen daarom alleen is het belangrijk om ALTIJD aangifte te doen bij politie bij verlies/diefstal van je originele documenten (geldt ook voor auto's)

Is een inschrijvingsbewijs een bewijs van eigendom? NEEN ! immers ik kan iedereen zijn moto op mijn naam laten inschrijven. Bezit en eigendomsperikelen worden geregeld door het Burgerlijk Wetboek en hieruit kunnen we afleiden dat enkel een factuur (en een betalingsbewijs) een bewijs van eigendom is.
Dit in tegenstelling van de ons omringende landen, waar het inschrijvingsbewijs (ic fahrzeugbrief in duitsland) wel een bewijs van eigendom kan zijn.

Tenslotte wens ik nog te melden dat onze beemers kostbare stukken zijn en met de nodige aandacht dienen gecharmeerd te worden. Dit geldt dus niet enkel inzake het onderhoud van de moto maar ook de nodige voorzorgen inzake diefstal. Immers statistisch gezien worden er meer motorfietsen gestolen dan auto’s…
Bovendien zegt onze ervaring dat motorfietsen niet alleen gestolen worden voor wisselstukken… Hiermee kom ik terug op het belang van de boorddocumenten…

Hopelijk zijn jullie er iets mee.
Mvg

robby
R1100RS - K1100LT - R1200GS - Lid BMWclub
jpblocken
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:49
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Een beetje collega die geen crime-fighter pur sang is :oops: en de nieuwe politiecultuur aanvaard heeft :P , raadpleegt portal en bejegent z'n klant volgens de COP cultuur...
Maar idd. strikt wettelijk moet je originelen bijhebben. In het buitenland zeker!
Goeie tips overigens mbt tot het beschermd bewaren van de originelen. Heb mezelf zo'n vaccuum folielasapparaat aangeschaft :idea: . Kan je je papier perfect inpakken, evenals bagage trouwens die zeker niet nat mag worden in de bagagerol of (niet waterdichte) koffers.
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Jan Hill
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mar 2005, 21:57
Locatie: Tolbert Noord Nederland

Bericht door Jan Hill »

Hier hoef je niet met kopieen aan te komen.;de politie eist originele documenten.
Het is wel jaren geleden dat ik gecontroleerd ben, maar toch...
Twintig jaar niet gecontroleerd op marifoonmachtiging; afgelopen maandag stond de waterpolitie bij de sluis in Lauwersoog. Mijn voorligger ging wel op de bon.
Jan Hill
Blije heropstapper.
Dim
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 jul 2007, 21:22
Locatie: Stekene

Bericht door Dim »

Hoi,
En een PV van waarschuwing om papieren later te tonen, daar veegt zo'n dief toch z'n chokedijzen aan?
Wanneer hij een PV krijgt omdat hij geen originele papieren bij heeft, maar wel een kopij, zal hij daar vermoedelijk dezelfde chocedijzen aan vegen.
(Hij moet wel uitkijken voor brandblaren, want daar is een spreekwoord voor... Wie teveel aan zijn chocedijzen veegt moet op de blaren zitten)

Ik heb steeds een kopij op zak, zowel van de auto als van de fiets. Exemplaartje op internet zal er binnen 24 u ook op staan.

Bedankt voor de tip.

Dim
Plaats reactie