Aankoop BMW R75/6
Moderator: GVN
Aankoop BMW R75/6
Beste forummers,
Misschien is dit het foute forum voor deze vraag, of misschien niet gepast (want ik heb geen dergelijke onderwerpen gevonden), maar:
Ik ben van plan een BMW aan te schaffen, en ik heb een R75/6 op het oog. Wat is hiervoor een juiste prijs, vraag ik mij dan af. Ik heb zelf al ervaring met honda-motoren, maar BMW is toch iets helemaal anders vind ik.
De motor zelf is in redelijke staat vind ik, zeker voor nooit gerestaureerd te zijn geweest (het zadel is wel nieuw overtrokken). Hij vertoont dus de gebruikelijke gebruikssporen: lak hier en daar wat minder, klein blutsje in de tank,...
het blok of de cardan vertoonde geen opvallend grote lekkage, maar hij heeft wel al meer dan 100dz KM op de teller. Hij is altijd wel onderhouden geweest (uiteraard zegt elke verkoper dat ), maar van een revisie of facturen daarvan is geen sprake.
Voorts is hij nogal helemaal kaal: kuip/koffers/valbaren/zelfs middenbok mist hij.
Ik heb er wat mee rondgereden in 1ste en 2de, maar ik kan daarbij niet veel opmerken aangezien ik geen ervaring heb met BMW.
Wat is een juiste prijs hiervoor, vinden jullie?
(btw, het zou mij niet verbazen moest de verkoper ook op dit forum zitten , gevaarlijke vraag dus)
mvg,
Ratte
Misschien is dit het foute forum voor deze vraag, of misschien niet gepast (want ik heb geen dergelijke onderwerpen gevonden), maar:
Ik ben van plan een BMW aan te schaffen, en ik heb een R75/6 op het oog. Wat is hiervoor een juiste prijs, vraag ik mij dan af. Ik heb zelf al ervaring met honda-motoren, maar BMW is toch iets helemaal anders vind ik.
De motor zelf is in redelijke staat vind ik, zeker voor nooit gerestaureerd te zijn geweest (het zadel is wel nieuw overtrokken). Hij vertoont dus de gebruikelijke gebruikssporen: lak hier en daar wat minder, klein blutsje in de tank,...
het blok of de cardan vertoonde geen opvallend grote lekkage, maar hij heeft wel al meer dan 100dz KM op de teller. Hij is altijd wel onderhouden geweest (uiteraard zegt elke verkoper dat ), maar van een revisie of facturen daarvan is geen sprake.
Voorts is hij nogal helemaal kaal: kuip/koffers/valbaren/zelfs middenbok mist hij.
Ik heb er wat mee rondgereden in 1ste en 2de, maar ik kan daarbij niet veel opmerken aangezien ik geen ervaring heb met BMW.
Wat is een juiste prijs hiervoor, vinden jullie?
(btw, het zou mij niet verbazen moest de verkoper ook op dit forum zitten , gevaarlijke vraag dus)
mvg,
Ratte
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Aankoop BMW R75/6
Zonder de moto gezien te hebben is het moeilijk daar een prijs op te plakken. Kijk even op kapaza of zo, dan heb je al een indruk vd vraagprijs.
In goede rijdende staat, zonder dringende kosten lijkt 2500 max mij wel een redelijke prijs. Zie niet in waarom dit model meer zou moeten kosten, is geen speciale versie en er zijn er nog vrij veel in omloop. Kosten ga je bij een moto van die leeftijd en kms sowieso hebben.
In goede rijdende staat, zonder dringende kosten lijkt 2500 max mij wel een redelijke prijs. Zie niet in waarom dit model meer zou moeten kosten, is geen speciale versie en er zijn er nog vrij veel in omloop. Kosten ga je bij een moto van die leeftijd en kms sowieso hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Aankoop BMW R75/6
Ik ben het eens met Dirk.
Kijk ook naar de staat en de ouderdom van de banden, alsook de batterij.
Om die te vervangen ben je al snel meer dan 200€ kwijt (en dat is 10% van de waarde van de motor)
Geen middenbok ? Dat is bizar.... Staat er standaard op. Misschien zo versleten dat ze er hem afgehaald..
Meer dan 100.000Km? Letten op de koppeling, distributieketting. Compressie nameten.
De 75/6 is geen cult-klassieker. (zoals de 75/5, of de 90S).
Zeker niet meer dan 2500 €.
Kijk ook naar de staat en de ouderdom van de banden, alsook de batterij.
Om die te vervangen ben je al snel meer dan 200€ kwijt (en dat is 10% van de waarde van de motor)
Geen middenbok ? Dat is bizar.... Staat er standaard op. Misschien zo versleten dat ze er hem afgehaald..
Meer dan 100.000Km? Letten op de koppeling, distributieketting. Compressie nameten.
De 75/6 is geen cult-klassieker. (zoals de 75/5, of de 90S).
Zeker niet meer dan 2500 €.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Aankoop BMW R75/6
De banden zijn eerder versleten. Verkoper beweert dat er nog een zomer mee te rijden valt, en moest je een beetje spaarzaam zijn met de kilometers heeft hij wel gelijk, denk ik zo.
Over de staat van de Batterij heb ik geen idee, ik zou niet weten hoe er achter te komen hoe oud ze is. wel geeft ze nog genoeg bij het starten.
De uitlaten zijn niet meer de originele die eropstonden (=mèt merkteken BMW vanachter erop?!), maar wel in goede staat.
Hij staat op Kapaza & 2dehands (tik BMW R75/6 in en quasi de eerste die je tegenkomt, Blauw, in Gent) maar met maar 1 foto. vraagprijs 2750€
Ik volg al een hele tijd de markt (op deze 2 websites) en 2500€ is ongeveer de prijs ervoor. Ik heb er al gezien die voor die prijs verkocht zijn, maar dan wel mèt koffers e.d., niet zo 'kaal' als deze hier. In totaal ben ik 5 motoren gaan bekijken, waarvan 2 /5's. deze zijn ofwel te duur (boven 3000€) ofwel in te slechte staat. Ik ben eerder naar iets op zoek als 'opstappen en rijden', op z'n oldtimers dan wel. Dus met de normale kost en het onderhoud van een oude motor, maar niet dat er eerst een halve restauratie moet gebeuren vooraleer ik de baan op kan. Ik wil kopen & kunnen rijden zodra ie verzekerd is.
Ik had dus wel al een gedacht voor de prijs, maar wou eens een mening van kenners horen.
Hoe kan ik de koppeling en distributieketting checken?
Compressie nameten is gebeurd op de handmatige manier: met de kick
Over de staat van de Batterij heb ik geen idee, ik zou niet weten hoe er achter te komen hoe oud ze is. wel geeft ze nog genoeg bij het starten.
De uitlaten zijn niet meer de originele die eropstonden (=mèt merkteken BMW vanachter erop?!), maar wel in goede staat.
Hij staat op Kapaza & 2dehands (tik BMW R75/6 in en quasi de eerste die je tegenkomt, Blauw, in Gent) maar met maar 1 foto. vraagprijs 2750€
Ik volg al een hele tijd de markt (op deze 2 websites) en 2500€ is ongeveer de prijs ervoor. Ik heb er al gezien die voor die prijs verkocht zijn, maar dan wel mèt koffers e.d., niet zo 'kaal' als deze hier. In totaal ben ik 5 motoren gaan bekijken, waarvan 2 /5's. deze zijn ofwel te duur (boven 3000€) ofwel in te slechte staat. Ik ben eerder naar iets op zoek als 'opstappen en rijden', op z'n oldtimers dan wel. Dus met de normale kost en het onderhoud van een oude motor, maar niet dat er eerst een halve restauratie moet gebeuren vooraleer ik de baan op kan. Ik wil kopen & kunnen rijden zodra ie verzekerd is.
Ik had dus wel al een gedacht voor de prijs, maar wou eens een mening van kenners horen.
Hoe kan ik de koppeling en distributieketting checken?
Compressie nameten is gebeurd op de handmatige manier: met de kick
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Aankoop BMW R75/6
Waarom die remleiding daar zo los hangt is me een raadsel ?
Maar al bij al "op foto" ziet het er een mooi exemplaar uit.
Vraag om een proefritje en passeer ne keer hier in gentbrugge
Meer of 2500 euro mag je toch niet geven lijkt me. de tank er eens afnemen en kijken naar de pomp en electrische draden of er geen knip en plakwerk is gebeurd , papieren nazien met kadernr. enz..
Het is een oudje en daar kan je onverwacht kosten (werk) aan krijgen maar dat vinden de meeste wel leuk, t'is een hobby
Maar al bij al "op foto" ziet het er een mooi exemplaar uit.
Vraag om een proefritje en passeer ne keer hier in gentbrugge
Meer of 2500 euro mag je toch niet geven lijkt me. de tank er eens afnemen en kijken naar de pomp en electrische draden of er geen knip en plakwerk is gebeurd , papieren nazien met kadernr. enz..
Het is een oudje en daar kan je onverwacht kosten (werk) aan krijgen maar dat vinden de meeste wel leuk, t'is een hobby
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Aankoop BMW R75/6
Als papieren en kadernummer niet overeen komen zwz een no-go. maar moest dit niet zo geweest zijn was ik al afgeknapt denk ik.
Heb een bod gedaan van 2250€, maar hij deed een tegenbod van 2450€, en dat vind ik nog steeds ietsje te duur voor wat het is.
Moest er nu nog iets van opties hebben opgestaan wel (koffer, kuip, valbaren,...) , maar zo...
moet de remkabel daar normaal niet hangen? tegen het vork dan neem ik aan?
Hij is niet meer verzekerd, en ik heb helaas al proefgereden
Is de tank er gemakkelijk af te nemen bij zo'n motoren?
Heb een bod gedaan van 2250€, maar hij deed een tegenbod van 2450€, en dat vind ik nog steeds ietsje te duur voor wat het is.
Moest er nu nog iets van opties hebben opgestaan wel (koffer, kuip, valbaren,...) , maar zo...
moet de remkabel daar normaal niet hangen? tegen het vork dan neem ik aan?
Hij is niet meer verzekerd, en ik heb helaas al proefgereden
Is de tank er gemakkelijk af te nemen bij zo'n motoren?
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Aankoop BMW R75/6
Ik dacht dat de leiding meer naar de voorvork liep maar ik kan mis zijn natuurlijk!
De tank neem je eraf na dat je het zadel hebt verwijderd en dat gaat vrij makkelijk
De tank neem je eraf na dat je het zadel hebt verwijderd en dat gaat vrij makkelijk
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Aankoop BMW R75/6
Denk dat die remleiding wel normaal is. Denk dat het rempotje onder de tank zit of zoiets.tweecilinderke schreef:Ik dacht dat de leiding meer naar de voorvork liep maar ik kan mis zijn natuurlijk!
De tank neem je eraf na dat je het zadel hebt verwijderd en dat gaat vrij makkelijk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Aankoop BMW R75/6
- De hoofremcilinder zit onder de tank en wordt bediend door een kabel vanaf de remgreep.
Hydraulische leiding loopt dus normaal zoals op de foto.
- De installatiedatum staat misschien op de batterij (d.m.v. een sticker). Ik doe dat toch altijd...
- Compressie moet 'gemeten' worden. 8,5 tot 10 bar is normaal. Onder de 8,5 bar heb je geen leuke motor.
Ik heb de meter ter beschikking.
- Een beetje een boxerkenner kan horen of de distributieketting/spanner aan vervanging toe is. Ratelend geluid vooraan aan het blok.
- Een bijkomende test: bij stationair draaiende motor de koppeling intrekken. Het toerental mag niet zakken, anders is er een probleen krukaslagers of ontkoppelingspinlager.
- Controleren of oliedruklampje dooft bij het starten
- Controleren of laad-lampje dooft boven de 1500 tpm
- Controleren of er geen olie lekt achteraan het blok (tussen blok en V-bak). Anders kaduke krukaskeering
- Dikte remschijf controleren (min 4,6mm)
Enfin, de echte specialisten zitten hier: http://autos.groups.yahoo.com/group/bmwcycles/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je bod is goed. 2450 is al niet slecht, maar dan moet er de middenbok bij.
Veel plezier !
NB. Het zadel moet er niet af om de tank te verwijderen. Juist openklappen en de twee handschroeven achteraan de tank losvijzen, benzineleidingen lossen, tank 2cm naar achter en opheffen.
Hydraulische leiding loopt dus normaal zoals op de foto.
- De installatiedatum staat misschien op de batterij (d.m.v. een sticker). Ik doe dat toch altijd...
- Compressie moet 'gemeten' worden. 8,5 tot 10 bar is normaal. Onder de 8,5 bar heb je geen leuke motor.
Ik heb de meter ter beschikking.
- Een beetje een boxerkenner kan horen of de distributieketting/spanner aan vervanging toe is. Ratelend geluid vooraan aan het blok.
- Een bijkomende test: bij stationair draaiende motor de koppeling intrekken. Het toerental mag niet zakken, anders is er een probleen krukaslagers of ontkoppelingspinlager.
- Controleren of oliedruklampje dooft bij het starten
- Controleren of laad-lampje dooft boven de 1500 tpm
- Controleren of er geen olie lekt achteraan het blok (tussen blok en V-bak). Anders kaduke krukaskeering
- Dikte remschijf controleren (min 4,6mm)
Enfin, de echte specialisten zitten hier: http://autos.groups.yahoo.com/group/bmwcycles/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je bod is goed. 2450 is al niet slecht, maar dan moet er de middenbok bij.
Veel plezier !
NB. Het zadel moet er niet af om de tank te verwijderen. Juist openklappen en de twee handschroeven achteraan de tank losvijzen, benzineleidingen lossen, tank 2cm naar achter en opheffen.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Aankoop BMW R75/6
-compressie die te laag is, dan heb je geen leuke motor. Ik heb een 1000cc boxermotor eens gekicked, en deze ook, ik voelde geen verschil. misschien moet dit wel gemeten worden
Ik kan vragen aan de eigenaar of hij dat niet toevallig liggen heeft...
-naar mijn weten hoorde ik geen ratelend geluid. maar dat is niet met het oor van een boxer-kenner...
-Een bijkomende test: bij stationair draaiende motor de koppeling intrekken. Het toerental mag niet zakken, anders is er een probleen krukaslagers of ontkoppelingspinlager.
Checked
- Controleren of oliedruklampje dooft bij het starten
checked
- Controleren of laad-lampje dooft boven de 1500 tpm
checked
- Controleren of er geen olie lekt achteraan het blok (tussen blok en V-bak). Anders kaduke krukaskeering
check, qua lekkage is dit de beste motor van alle die ik gaan bekijken ben. verrassend weinig eigelijk.
- Dikte remschijf controleren (min 4,6mm)
niet uitgemeten, wel naar gekeken of ze niet verwrongen/beschadigd is.
ik ga vanavond terug, en ik denk dat we wel een prijs kunnen overeenkomen.
de schuifmaat bovenhalen dus, maar de compressiemeting zal wat moeilijk zijn vrees ik
Ik ben een beetje te enthousiast geworden, het geduldig afwachten en het ontdekken van de markt is wat over
Ik kan vragen aan de eigenaar of hij dat niet toevallig liggen heeft...
-naar mijn weten hoorde ik geen ratelend geluid. maar dat is niet met het oor van een boxer-kenner...
-Een bijkomende test: bij stationair draaiende motor de koppeling intrekken. Het toerental mag niet zakken, anders is er een probleen krukaslagers of ontkoppelingspinlager.
Checked
- Controleren of oliedruklampje dooft bij het starten
checked
- Controleren of laad-lampje dooft boven de 1500 tpm
checked
- Controleren of er geen olie lekt achteraan het blok (tussen blok en V-bak). Anders kaduke krukaskeering
check, qua lekkage is dit de beste motor van alle die ik gaan bekijken ben. verrassend weinig eigelijk.
- Dikte remschijf controleren (min 4,6mm)
niet uitgemeten, wel naar gekeken of ze niet verwrongen/beschadigd is.
ik ga vanavond terug, en ik denk dat we wel een prijs kunnen overeenkomen.
de schuifmaat bovenhalen dus, maar de compressiemeting zal wat moeilijk zijn vrees ik
Ik ben een beetje te enthousiast geworden, het geduldig afwachten en het ontdekken van de markt is wat over
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Aankoop BMW R75/6
De motor zier er inderdaad "droog" uit. Geen oliezweet aan de voetpakkingen en de voorste deksels.
Wat de compressie betreft. "Meten is weten" Maar je kan de gok wagen.
De compressiemeter ligt hier anders klaar
Succes,
Wat de compressie betreft. "Meten is weten" Maar je kan de gok wagen.
De compressiemeter ligt hier anders klaar
Succes,
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Aankoop BMW R75/6
er ligt er hier ook eentje, misschien dichter bij huisWat de compressie betreft. "Meten is weten" Maar je kan de gok wagen.
De compressiemeter ligt hier anders klaar
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Aankoop BMW R75/6
Ik heb de gok gewaagd
Ik heb hem naar huis gereden, van gent naar brussel, in het begin wat twijfelachtig, niet altijd vol vermogen. Hij bleef soms hangen op 4000rpm, maar het zal wat oude benzine geweest zijn of een filtertje dat wat verstopt was, want na een 10-tal KM deed het probleem zich niet meer voor.
Dit rijdt wel voortreffelijk zacht en aangenaam, moet ik zeggen. efkes hemel op aarde
Het geluk mocht niet blijven duren helaas en volgens mij is er een zekering gesprongen.
De koplamp werkte ineens niet meer, en batterijlampje brandt meer dan alleen in stationaire toeren. (bvb als het achterremlicht gebruikt wordt) + de electrische starter gaf geen kick. (ik weet waarom ik geen motoren wil zonder kickstart)
De lichtclaxon werkt wel nog, dus ik heb de laatste km dat continu mogen aanhouden.
ik zoek het niet meteen bij de alternator of gelijkrichter of zo, omdat de batterij dan langzaamaan minder zou geven. hier was het van de ene op de andere moment niets meer (bvb bij het starten). vanavond de batterij nogeens uitmeten, eventueel opladen, morgen toertje doen, en zien wat het geeft.
het electrisch schema eens opzoeken, kan ook handig zijn...
Ik heb hem naar huis gereden, van gent naar brussel, in het begin wat twijfelachtig, niet altijd vol vermogen. Hij bleef soms hangen op 4000rpm, maar het zal wat oude benzine geweest zijn of een filtertje dat wat verstopt was, want na een 10-tal KM deed het probleem zich niet meer voor.
Dit rijdt wel voortreffelijk zacht en aangenaam, moet ik zeggen. efkes hemel op aarde
Het geluk mocht niet blijven duren helaas en volgens mij is er een zekering gesprongen.
De koplamp werkte ineens niet meer, en batterijlampje brandt meer dan alleen in stationaire toeren. (bvb als het achterremlicht gebruikt wordt) + de electrische starter gaf geen kick. (ik weet waarom ik geen motoren wil zonder kickstart)
De lichtclaxon werkt wel nog, dus ik heb de laatste km dat continu mogen aanhouden.
ik zoek het niet meteen bij de alternator of gelijkrichter of zo, omdat de batterij dan langzaamaan minder zou geven. hier was het van de ene op de andere moment niets meer (bvb bij het starten). vanavond de batterij nogeens uitmeten, eventueel opladen, morgen toertje doen, en zien wat het geeft.
het electrisch schema eens opzoeken, kan ook handig zijn...
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Re: Aankoop BMW R75/6
Zal niet enkel de batterij zijn vrees ik en ook niet enkel een zekering......batterijlampje zou dan altijd of nooit mogen branden (en niet enkel wanner je op de rem duwt bvb) ......succes in je zoektocht.
Mag ik een gokje wagen ?? Rotor of stator van de dynamo die wel nog geven .....maar te weinig.......meet 's op de batterij wanneer hij draait....je zou normaal meer dan 12 v moeten meten en wanneer je gas geeft zou dat moeten stijgen. Hou ons op de hoogte.....ik heb hier eventueel wel een paar stukken liggen die je even mag transplanteren op je motor om te zien welke onderdeel je nodig hebt.
Mag ik een gokje wagen ?? Rotor of stator van de dynamo die wel nog geven .....maar te weinig.......meet 's op de batterij wanneer hij draait....je zou normaal meer dan 12 v moeten meten en wanneer je gas geeft zou dat moeten stijgen. Hou ons op de hoogte.....ik heb hier eventueel wel een paar stukken liggen die je even mag transplanteren op je motor om te zien welke onderdeel je nodig hebt.
Re: Aankoop BMW R75/6
altijd gehoord dat dit de gemakkelijkste motoren zijn om aan te werken...
we zullen het meteen ondervinden! (grmbl, dit paste wel niet in mijn plan, maarfinsoit...)
uw gok lijkt wel aannemelijk, dat zou wel een bummer zijn. al hoop ik eerder op een vals contact ergens of zoiets.
nog iemand suggesties? tips?
we zullen het meteen ondervinden! (grmbl, dit paste wel niet in mijn plan, maarfinsoit...)
uw gok lijkt wel aannemelijk, dat zou wel een bummer zijn. al hoop ik eerder op een vals contact ergens of zoiets.
nog iemand suggesties? tips?
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Re: Aankoop BMW R75/6
Inderdaad, gemakkelijk om aan te werken, zit allemaal goed bereikbaar vooraan het blok.
stator en diodeplaat vervangen is een fluitje van een cent ........ rotor loskrijgen moet je mee opletten........werkplaatshandboek nalezen of je trekt 'm kapot....opletten dus.....succes
stator en diodeplaat vervangen is een fluitje van een cent ........ rotor loskrijgen moet je mee opletten........werkplaatshandboek nalezen of je trekt 'm kapot....opletten dus.....succes
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Aankoop BMW R75/6
! METEN IS WETEN !
Het elektrisch systeem op die boxers is eenvoudig. Maar je moet wel eerst het schema hebben.
Dan met een multimeter aan de slag.
Ik begin altijd met de opvallende dingen na te meten. Oké hij start niet. Die kring dan aflopen van + batterij tot massa. In die kring zitten contacten, schakelaars, relais, zekeringen, spoelen, massaverbindingen..
Het laadlampje dat oplicht bij het remmen is interessant, maar kan vele oorzaken hebben.
Rotor, stator en diodeplaat ga je niet zomaar vervangen zonder ze na te meten eerst. Veel mensen werken op "den tast" door die elektrische jungle. Ik ben voorstander van een stappenplan en ik ben nog nooit door die krengen verslagen. Bovendien vervang ik nooit wat er niet defect 'was'.
Ik blijf het hier verder volgen.
Het elektrisch systeem op die boxers is eenvoudig. Maar je moet wel eerst het schema hebben.
Dan met een multimeter aan de slag.
Ik begin altijd met de opvallende dingen na te meten. Oké hij start niet. Die kring dan aflopen van + batterij tot massa. In die kring zitten contacten, schakelaars, relais, zekeringen, spoelen, massaverbindingen..
Het laadlampje dat oplicht bij het remmen is interessant, maar kan vele oorzaken hebben.
Rotor, stator en diodeplaat ga je niet zomaar vervangen zonder ze na te meten eerst. Veel mensen werken op "den tast" door die elektrische jungle. Ik ben voorstander van een stappenplan en ik ben nog nooit door die krengen verslagen. Bovendien vervang ik nooit wat er niet defect 'was'.
Ik blijf het hier verder volgen.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Aankoop BMW R75/6
kijk eerst eens of er geen batterijaansluiting los zit, komt wel eens voor
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Aankoop BMW R75/6
laadlampje dat oplicht bij het remmen duid volgens mij op een defecte regelaar of diodeplaat .
Diode plaat komt meer voor dan de regelaar.
Als de laadstroom onvoldoende is licht dat lampje op. dus ook als de batterij leegloopt ,door gebruik van licht en ontsteking en de spanning onder de 11Volt komt (dacht ik)
Alternator kan je bijna uitsluiten , dat lampje krijgt zijn stroom via de alternatorkring , de weerstand van die wikkeling begrenst de spanning van dat lampje.
eventueel ook eens de koolborstels van de alternator nakijken .
Diode plaat komt meer voor dan de regelaar.
Als de laadstroom onvoldoende is licht dat lampje op. dus ook als de batterij leegloopt ,door gebruik van licht en ontsteking en de spanning onder de 11Volt komt (dacht ik)
Alternator kan je bijna uitsluiten , dat lampje krijgt zijn stroom via de alternatorkring , de weerstand van die wikkeling begrenst de spanning van dat lampje.
eventueel ook eens de koolborstels van de alternator nakijken .
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Aankoop BMW R75/6
Eerst een beetje schema's
In dit schema is de regelaar anders dan bij jouw 75/6 maar het principe is hetzelfde.
Als je de motor niet kan starten en de koplamp brandt niet is er nog een andere oorzaak dan de diodeplaat.
Ik zou beginnen met de simpele dingen op te lossen. Als dan je batterij niet blijkt te laden of de verklikker doet raar, kan je nog de diodeplaat doormeter.
Let op om de batterij af te koppelen eer je daar aan begint.
Succes,
In dit schema is de regelaar anders dan bij jouw 75/6 maar het principe is hetzelfde.
Als je de motor niet kan starten en de koplamp brandt niet is er nog een andere oorzaak dan de diodeplaat.
Ik zou beginnen met de simpele dingen op te lossen. Als dan je batterij niet blijkt te laden of de verklikker doet raar, kan je nog de diodeplaat doormeter.
Let op om de batterij af te koppelen eer je daar aan begint.
Succes,
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Aankoop BMW R75/6
Ik zou hier eens gaan kijken, moto`s lijken betrouwbaar!
http://www.oldlima.be/klassiekers.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
http://www.oldlima.be/klassiekers.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
I like my bike!!
Re: Aankoop BMW R75/6
hoi mannen,
bedankt voor jullie reacties.
na welgeteld 0.0001 seconde zoeken op google kom je op http://r90sclub.dudley.nu/Articles/R90S ... iagram.pdf uit.
lijkt mij een mooi schema, en lijkt te kloppen met wat synchro bob ook postte. Al is het amerikaanse uitvoering wss.
de week was vermoeiend, ik post morgen wat mijn bevindingen zijn, waar ik vastgelopen ben, of hoe blij ik ben moest het gefixed zijn!
bedankt voor jullie reacties.
na welgeteld 0.0001 seconde zoeken op google kom je op http://r90sclub.dudley.nu/Articles/R90S ... iagram.pdf uit.
lijkt mij een mooi schema, en lijkt te kloppen met wat synchro bob ook postte. Al is het amerikaanse uitvoering wss.
de week was vermoeiend, ik post morgen wat mijn bevindingen zijn, waar ik vastgelopen ben, of hoe blij ik ben moest het gefixed zijn!
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Re: Aankoop BMW R75/6
tiens, deze BMW's zijn heel gemakkelijk om aan te werken. ik heb niet eens iets gefixed en t werkt weer
tank en komplamp erafgehaald om de electric een beetje bloot te leggen. het schema eens bekeken en de boom zelf. die ziet er heel deftig uit, in tegenstellling tot wat ik bij mijn vorige honda's heb gezien.
die zekeringen eens gechecked, maar die waren niet gesprongen. ik steek ze er terug in en ga verder stapsgewijs. na het 2de stukske draad dat ik uitmeet, daai ik toevallig het contact aan, und wunderbahr alles marcheert terug, vals contact dus ergens, oef zeg!
ik denk wel dat ik de tank er wat overhaast heb opgezet, hij blijft wat in toeren hangen soms, ik denk door een gaskabel die niet goed zit...
Mm, te vroeg gejuicht, koplamp werkt niet nog steeds niet. lichtclaxons wel, dus t zal wel ergens een of ander contactje zijn dat niet goed zit, hoop ik...
tank en komplamp erafgehaald om de electric een beetje bloot te leggen. het schema eens bekeken en de boom zelf. die ziet er heel deftig uit, in tegenstellling tot wat ik bij mijn vorige honda's heb gezien.
die zekeringen eens gechecked, maar die waren niet gesprongen. ik steek ze er terug in en ga verder stapsgewijs. na het 2de stukske draad dat ik uitmeet, daai ik toevallig het contact aan, und wunderbahr alles marcheert terug, vals contact dus ergens, oef zeg!
ik denk wel dat ik de tank er wat overhaast heb opgezet, hij blijft wat in toeren hangen soms, ik denk door een gaskabel die niet goed zit...
Mm, te vroeg gejuicht, koplamp werkt niet nog steeds niet. lichtclaxons wel, dus t zal wel ergens een of ander contactje zijn dat niet goed zit, hoop ik...
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Aankoop BMW R75/6
Bedankt voor de feedback, Ratte. Dat horen we graag.
Nu, een probleem dat zo maar verdwijnt stelt me niet gerust.
Wat er kan gebeurd zijn, is contactcorrosie aan de zekeringen. Door die te controleren is het contact weer gemaakt. Ik spuit nu overal WD40 op...
Veel plezier met het verder ontdekken van die "Wunderbar" mechaniek.
Als je vragen hebt, laat het maar weten.
Ik wil voor de nieuwelingen in de wondere wereld van de 2-kleps boxer een workshop organiseren omtrent afstelling van de motor (onsteking, kleppen, carburatie, synchronisatie).
Regio Vlaams Brabant.
Nu, een probleem dat zo maar verdwijnt stelt me niet gerust.
Wat er kan gebeurd zijn, is contactcorrosie aan de zekeringen. Door die te controleren is het contact weer gemaakt. Ik spuit nu overal WD40 op...
Veel plezier met het verder ontdekken van die "Wunderbar" mechaniek.
Als je vragen hebt, laat het maar weten.
Ik wil voor de nieuwelingen in de wondere wereld van de 2-kleps boxer een workshop organiseren omtrent afstelling van de motor (onsteking, kleppen, carburatie, synchronisatie).
Regio Vlaams Brabant.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Aankoop BMW R75/6
Hallo Bob,
Als je zo een workshop voor 2V organiseert, laat maar weten, ik heb alvast interesse.
Groeten, Olivier.
Als je zo een workshop voor 2V organiseert, laat maar weten, ik heb alvast interesse.
Groeten, Olivier.
(BMW R1200Adv) (BMW R80G/S)
Vespa GTS 300 Super Sport
Vespa GTS 300 Super Sport