Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Beste luchthoofden,
Voor wie het interesseert organiseer ik deze donderdag (9/5) een workshop synchronisatie tussen 10 en 12h00.
We stellen kleppen, regelen de synchronisatie bij stationair en regime toerental. We nemen ook een kijkje naar de afstelling van de voorontsteking.
Ik gebruik mijn eigen 80GS als patiënt, maar ben bereid elke andere boxer onder handen te nemen. De motor moet wel koud zijn.
Het gebeurt in mijn garage in 1860 Meise. Gratis en de koffie zal klaarstaan. Men zegge het voort.
Tot onsheerhemelvaart,
NB. Adres via PB of email naar geïnteresseerden
Voor wie het interesseert organiseer ik deze donderdag (9/5) een workshop synchronisatie tussen 10 en 12h00.
We stellen kleppen, regelen de synchronisatie bij stationair en regime toerental. We nemen ook een kijkje naar de afstelling van de voorontsteking.
Ik gebruik mijn eigen 80GS als patiënt, maar ben bereid elke andere boxer onder handen te nemen. De motor moet wel koud zijn.
Het gebeurt in mijn garage in 1860 Meise. Gratis en de koffie zal klaarstaan. Men zegge het voort.
Tot onsheerhemelvaart,
NB. Adres via PB of email naar geïnteresseerden
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
U heeft al mijn aandacht!
Ik wil zeker komen, en hopelijk met mijn exemplaar.
Hij mag gerust ook als patient dienen, maar dan moet hij eerst wat afkoelen.
fan van Oude Geuze?
Ik wil zeker komen, en hopelijk met mijn exemplaar.
Hij mag gerust ook als patient dienen, maar dan moet hij eerst wat afkoelen.
fan van Oude Geuze?
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:39
- Woonplaats: Brasschaat
- Locatie: Antwerpen
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
ik gebruik een zelf gemaakte vacuüm kolom. "2 Duitse colaflesjes en een dun darmpje gevuld met vloeistof" zal wel niet 100% zijn maar t'gaat.
De klepjes moeten 15/20 zijn maar volgens info ; boven de 100dk 20/20 anders meer kans op verbranden.De ontsteking heb ik nog niet aan gewerkt, is wel interessant.
Swa Brasschaat r100gs
De klepjes moeten 15/20 zijn maar volgens info ; boven de 100dk 20/20 anders meer kans op verbranden.De ontsteking heb ik nog niet aan gewerkt, is wel interessant.
Swa Brasschaat r100gs
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Ik heb geen 2v (meer) en ze passeren hier ook niet, maar ik had het wel interessant gevonden. Helaas andere verplichtingen donderdag.
Leuk initiatief
Leuk initiatief
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Het zou tof zijn van op je motor te werken. Ik vrees dat de mijne na 10.000Km sinds de laatste beurt niet voldoende ontregeld isRatte schreef:U heeft al mijn aandacht!
Ik wil zeker komen, en hopelijk met mijn exemplaar.
Hij mag gerust ook als patient dienen, maar dan moet hij eerst wat afkoelen.
fan van Oude Geuze?
Kan je dan een half uur eerder komen om de motor te laten afkoelen ? We doen de deksels eraf en dan ventilatoren vollen bak erop.
Als Brusselaar ben ik natuurlijk gek van Geuze !
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
De vorige eigenaar zei dat de kleppen wel gesteld moesten worden, maar voor de rest heb ik er geen idee van. Ik wil het zwz eens nakijken, zo weet ik waar ik sta, en wanneer ik het volgend onderhoud moet doen. ik kan gerust een halfuur eerder komen.Synchro Bob schreef:
Het zou tof zijn van op je motor te werken. Ik vrees dat de mijne na 10.000Km sinds de laatste beurt niet voldoende ontregeld is
Kan je dan een half uur eerder komen om de motor te laten afkoelen ? We doen de deksels eraf en dan ventilatoren vollen bak erop.
Als Brusselaar ben ik natuurlijk gek van Geuze !
verder moet ik nog aanschaffen: een hoes, een goede bevestiging voor mijn nummerplaat (idpv de geimproviseerde) én een nieuw set banden. vooral die laatste 2 zijn dringend!
ik zal eens kijken wat ik nog in de kast staan heb!
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Bob, het is mogelijk dat ge mij moogt verwachten!
Anders tot vrijdag he!
Anders tot vrijdag he!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Tof Kristof,tweecilinderke schreef:Bob, het is mogelijk dat ge mij moogt verwachten!
Anders tot vrijdag he!
Ik kan altijd assistentie gebruiken.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Ik ben voorlopig de enige kandidaat, gaat dit ook door als er geen meer bijkomen?
Over het praktisch afstellen van de carbu's ken ik vrij weinig, dus met bovenstaande discusie ben ik niet helemaal mee.
De problemen blijven opduiken, maar zo leer ik de motor ook een beetje kennen:
De pinkers gaan niet meer. Soms pinken ze maar 1 of 2 keer, en daarna niet meer. de laatste keren ging de lamp zelf helemaal niet meer aan als ik de schakelaar aanzette.
Er is volgens mij niets mis met de lampen zelf, het zal de pinkdoos zijn. Deze zit vooraan in de koplamp. Ik zal de contactjes eens nakijken.
Bij mijn vorige motoren was dat met een bimetaal. 2 metalen plaatjes tegen elkaar met een verschillende uitzettingscoefficient. Stroom over een weerstand warmt op, waardoor het plaatje scheeft trekt en de kring onderbroken wordt, wat op zijn beurt zorgt dat de opwarming ophoudt. De pinkdoos in deze BMW is een plastieken. Werkt dit op dezelfde manier?
In geval dat het nodig is, waar bestellen jullie zulke stukken?
zo zonder pinkers de baan op vind ik toch maar gevaarlijk...
edit: ik bedoelde de discusie in het andere topic wss.
Over het praktisch afstellen van de carbu's ken ik vrij weinig, dus met bovenstaande discusie ben ik niet helemaal mee.
De problemen blijven opduiken, maar zo leer ik de motor ook een beetje kennen:
De pinkers gaan niet meer. Soms pinken ze maar 1 of 2 keer, en daarna niet meer. de laatste keren ging de lamp zelf helemaal niet meer aan als ik de schakelaar aanzette.
Er is volgens mij niets mis met de lampen zelf, het zal de pinkdoos zijn. Deze zit vooraan in de koplamp. Ik zal de contactjes eens nakijken.
Bij mijn vorige motoren was dat met een bimetaal. 2 metalen plaatjes tegen elkaar met een verschillende uitzettingscoefficient. Stroom over een weerstand warmt op, waardoor het plaatje scheeft trekt en de kring onderbroken wordt, wat op zijn beurt zorgt dat de opwarming ophoudt. De pinkdoos in deze BMW is een plastieken. Werkt dit op dezelfde manier?
In geval dat het nodig is, waar bestellen jullie zulke stukken?
zo zonder pinkers de baan op vind ik toch maar gevaarlijk...
edit: ik bedoelde de discusie in het andere topic wss.
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Ja, de workshop gaat in elk geval door. Desnoods werk ik op mijn eigen GS.
Op een /6 is het een Hella TBB26 1.
Principe (waarschijnlijk):
Ik koop alles bij Boxermotorenclub Deurne (http://www.gummikuh.be" onclick="window.open(this.href);return false;).
Die Hella's werden ook gebruikt in auto's (Porsche). Dus misschien bij de lokale autodelenboer.
Op een /6 is het een Hella TBB26 1.
Principe (waarschijnlijk):
Ik koop alles bij Boxermotorenclub Deurne (http://www.gummikuh.be" onclick="window.open(this.href);return false;).
Die Hella's werden ook gebruikt in auto's (Porsche). Dus misschien bij de lokale autodelenboer.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
ok, bedankt voor uw leuke animatie.
ik moet er efkes mijn hoofd over breken hoe dit juist werkt, maar ik zal er wel uitkomen.
Ik zal hem eens openvijzen, als mogelijk, dat zal helpen
ik moet er efkes mijn hoofd over breken hoe dit juist werkt, maar ik zal er wel uitkomen.
Ik zal hem eens openvijzen, als mogelijk, dat zal helpen
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Ratte schreef:ok, bedankt voor uw leuke animatie.
ik moet er efkes mijn hoofd over breken hoe dit juist werkt, maar ik zal er wel uitkomen.
Ik zal hem eens opvijzen, als mogelijk, dat zal helpen
Allez, jong ! De condensator (elco) laadt op via de lamp(en) en bij een bepaalde spanningsdrempel wordt het relais bekrachtigd.
De relaisschakelaar zet dan + 12 Volt op de lamp. De condensator ontlaadt dan over de spoel van het relais en de bekrachtiging houdt aan tot een zekere spanningsdrempel.
Dit schema verklaart waarom de pinkers sneller knipperen als er een lamp kapot is.
Dit is wel heel verstaanbaar Swahili, hoop ik
Maar een gemakzuchtige elentrieker als ik zal natuurlijk eerst controleren of er wel +12 V staatop klem 49 (groen/zwart) van de pinkerdoos. Desgevallensd zet ik +12 V op klem 49a (groen/geel) van de zitting van de pinkerdoos, eer ik die begin open te peuteren.
Altijd de gemakkelijkste weg kiezen!
Laatst gewijzigd door Synchro Bob op 07 mei 2013, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
info van 'vespamaintenance' behorende bij schema van Bob:
The cycle goes as follows:
When the handlebar switch is operated, a path to ground opens up for the capacitor, C1, indside the flasher relay. The DC voltage enters C1 and the capacitor begins to take in a charge. As soon as it charges to a certain voltage, it energizes the relay coil and the switch moves to the second position. in this second position, the battery is connected directly to the turn signal and the light turns on. However, C1's charging circuit has been disrupted, so it will begin to discharge. When it falls to a specific voltage, it will no longer hold the relay coil and the switch will click back to the starting position.
The relay coil also controls a second switch which mimics the movements of the main switch. it's common lead is also connected to the power supply, so when the relay switches, regardless of the selection on the handlebar, it will flash. This circuit controls the turn signal indicator on the headset.
The cycle goes as follows:
When the handlebar switch is operated, a path to ground opens up for the capacitor, C1, indside the flasher relay. The DC voltage enters C1 and the capacitor begins to take in a charge. As soon as it charges to a certain voltage, it energizes the relay coil and the switch moves to the second position. in this second position, the battery is connected directly to the turn signal and the light turns on. However, C1's charging circuit has been disrupted, so it will begin to discharge. When it falls to a specific voltage, it will no longer hold the relay coil and the switch will click back to the starting position.
The relay coil also controls a second switch which mimics the movements of the main switch. it's common lead is also connected to the power supply, so when the relay switches, regardless of the selection on the handlebar, it will flash. This circuit controls the turn signal indicator on the headset.
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
De gebruikte symbolen waren te lang geleden...Synchro Bob schreef:
Allez, jong ! De condensator (elco) laadt op via de lamp en bij een bepaalde spanningsdrempel wordt het relais bekrachtigd.
De relaisschakelaar zet dan + 12 Volt op de lamp. De condensator ontlaadt dan over de spoel van het relais en de bekrachtiging houdt aan tot een zekere spanningsdrempel.
Dit is wel heel verstaanbaar Swahili
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
ratte breng da ding gewoon mee donderdag!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
het zit nog steeds in mijn koplamp, dus dat moet wel lukken
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Ik doe wel enkel de synchronisatie, hé! Den elentrik van da kreng is orde zetten is extra.tweecilinderke schreef:ratte breng da ding gewoon mee donderdag!
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Is Engels dan gemakkelijker te verstaan dan mijn Swahili ?Ratte schreef:info van 'vespamaintenance' behorende bij schema van Bob:
The cycle goes as follows:
When the handlebar switch is operated, a path to ground opens up for the capacitor, C1, indside the flasher relay. The DC voltage enters C1 and the capacitor begins to take in a charge. As soon as it charges to a certain voltage, it energizes the relay coil and the switch moves to the second position. in this second position, the battery is connected directly to the turn signal and the light turns on. However, C1's charging circuit has been disrupted, so it will begin to discharge. When it falls to a specific voltage, it will no longer hold the relay coil and the switch will click back to the starting position.
The relay coil also controls a second switch which mimics the movements of the main switch. it's common lead is also connected to the power supply, so when the relay switches, regardless of the selection on the handlebar, it will flash. This circuit controls the turn signal indicator on the headset.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
het was tweecilinderke dat erachter vroeg. mij niet gelaten. maar een relais of een condensator dat niet meer functioneert, is een relais of condensator dat niet meer functioneert. veel kun je daar niet aan doen, toch niet iets dat niet opweegt tegen de 10€ dat zo'n nieuwe doos kost.Synchro Bob schreef:Ik doe wel enkel de synchronisatie, hé! Den elentrik van da kreng is orde zetten is extra.tweecilinderke schreef:ratte breng da ding gewoon mee donderdag!
of ik moet fout zijn ivm de prijs...
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
bob t'is toch al een begin !
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
ik had uwe post nog niet gezien manSynchro Bob schreef:Is Engels dan gemakkelijker te verstaan dan mijn Swahili ?
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Weet je dan zeker dat het de pinkerdoos is ?Ratte schreef:Synchro Bob schreef:. veel kun je daar niet aan doen, toch niet iets dat niet opweegt tegen de 10€ dat zo'n nieuwe doos kost.
of ik moet fout zijn ivm de prijs...
De gemakzuchtige elentrieker, die ik ben, zal natuurlijk eerst controleren of er wel +12 V staat op klem 49 (groen/zwart) van de pinkerdoos. Desgevallend zet ik +12 V op klem 49a (groen/geel) van de zitting van de pinkerdoos en controleer ik de rest van het circuit (bediening aan stuur en lampen), eer ik de pinkerdoos begin open te peuteren of vervangen.
Altijd de gemakkelijkste weg kiezen!
Een nieuwe doos kost bij de Hobbyist toch 55 euro.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
jammer genoeg kan ik niet komen, is er geen mogelijkheid om daar een filmpje van te maken?
grts
de klei'n
grts
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
ok, dat kan toch al tellen dan!Synchro Bob schreef:
Een nieuwe doos kost bij de Hobbyist toch 55 euro.
ik hoop op droog weer donderdag...
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Workshop Synchronisatie Airhead Boxers 9/5
Dat is een goed idee. Bij gebrek aan camera (-man) en scenario zal het niet lukken voor donderdag, maar we zullen er werk van maken.de klei'n schreef:jammer genoeg kan ik niet komen, is er geen mogelijkheid om daar een filmpje van te maken?
grts
de klei'n
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19