fluo vestje frankrijk

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
seog
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 apr 2006, 12:18
Woonplaats: wilrijk

fluo vestje frankrijk

Bericht door seog »

Weet er soms iemand of het nu verplicht is om een fluovestje te dragen in Frankrijk.
Iemand vertelde mij dat de verplichting is uitgesteld tot nader onderzoek.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Harald »

Zeer goede vraag,
ik dacht ook iets gelezen te hebben dat ze dat hadden afgevoerd,
samen met de verplichting om 2 alcotesters aan boord te hebben.
Misschien is contact nemen met VTB-VAB, Touring of KACB.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
judge
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2010, 18:48
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door judge »

Ben in Oktober naar daar geweest heb toch redelijk wat kilometers gereden en politie tegen gekomen .
Niemand heeft me langs de kant gezet of opmerkzaam gemaakt van het vestje .
En denk niet dat de alcohol tester op de motor nodig is ?
groeten
Patrick en Daniella
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door roadster »

net terug van een 4 daagse in Frankrijk met 6 motoren, 5 in fluo, 1 zonder
geen politie tegengekomen dus ook geen opmerkingen te horen gekregen...

langs de andere kant, is dat zo'n ramp om u van een beetje fluo te voorzien?
R1200GS LC
judge
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2010, 18:48
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door judge »

Ze vinden van alles uit om je maar weeral iets te laten aankopen .
Heb er wel problemen mee dat ik een fluor helm heb en vrij opvallende helm en het helpt soms nog niks .
Dan draag je toch wel vrij dure kledij van BMW en dan moet je zo een belachelijk fluor ding erover aan trekken .
Dat ze een deftige kledij maken waar dat inzit of uit bestaat .
Zie er soms rijden met zo een fluor ding dat wappert uren in de wind knap hoor .
Maar goed dat is mijn visie erop .
Straks een motor met lampjes als een kerstboom :grin: :grin: :grin:

groeten
patrick en daniella
roadster schreef:net terug van een 4 daagse in Frankrijk met 6 motoren, 5 in fluo, 1 zonder
geen politie tegengekomen dus ook geen opmerkingen te horen gekregen...

langs de andere kant, is dat zo'n ramp om u van een beetje fluo te voorzien?
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door willy »

Ik meen dat men van plan was om een bepaalde oppervlakte reflecterend materiaal
te verplichten maar dat dit idee voorlopig niet doorgaat.
Van de verplichting tot het dragen van een fluo vestje was voor zover ik weet geen sprake.
Is hier al eens besproken: http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... jk#p386639" onclick="window.open(this.href);return false;
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door st1100 »

judge schreef:Dat ze een deftige kledij maken waar dat inzit of uit bestaat .
Dat bestaat wel degelijk zenne. Ik heb net de meest fluo jas gekocht uit heel mijn motor carriere. En voor die dat niet kijken , help het idd niet ..... daar zal de sms of facebook achter het stuur altijd belangrijker voor blijven. Maar al de rest heeft me toch gezien. Ik ben daar trouwens wreed content van , bij al m'n vorige vesten was er altijd wel een sluiting hier en daar die niet ging wegens op de verkeerde plaats (Richa) of een stiksel dat na 2 dagen al loskwam (rev-it) of de lusjes om de binnenvest op z'n plek te houden die kapotgaan (allebei) .... Nu een macna chameleon , de basisvest is in leder (zwart met fluo en klein geel vlak) in de zomer gebruik je die gewoon zo , nu zit de wintervoering er nog in maar boven 15° zonder. De wintervoering zit vast met ritsen , ook aan de mouw. En voor in de winter (koud , nat en donker) is nog een goretex buitenvest bij ,bijna volledig geel en fluo. Hoeveel geel en fluo je al dan niet wenst , kan je kiezen :

https://www.google.be/search?q=macna+ch ... 20&bih=950" onclick="window.open(this.href);return false;
judge schreef:Zie er soms rijden met zo een fluor ding dat wappert uren in de wind knap hoor .
Maar goed dat is mijn visie erop .
Bij die macna vest kan je een optionele hesje kopen dat vastklikt op de vest. Maar anders deze wappert niet : http://www.rad.eu/nl/c/p/29548-wowow-mo ... o-geel.htm" onclick="window.open(this.href);return false; :grin:
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door roadster »

je moet een onderscheid maken tussen fluo en fluo
met wat er in de Franse regelneverij voorzien is (of was?), is het retroreflecterend materiaal dat wit oplicht wanneer er met lichten op geschenen wordt. Dit vind je oa terug op de gele en oranje hesjes, maar kan ook gewoon geïntegreerd zijn in motorkledij.

hier zie je een voorbeeld: http://www.mag-nl.org/cms/uploads/image ... 160112.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
:mrgreen:
R1200GS LC
judge
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2010, 18:48
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door judge »

Ik zeg helemaal niet dat het niet bestaat begrijp me niet verkeerd .
Maar kijk nu zelf eens in eender welke motorzaak of merk.
Wat is de meest voorkomende kleur ?ZWART
Dus ze verplichten ons iets anders er over aan te trekken want het aanbod is nog heel hard beperkt.
Verleden jaar werd er toch gestemd dat we beschermkledij moeten dragen .
Wel ik rij in weer en wind warm maakt niet uit steeds bescherm .
Is het niet onze zware pakken dan de zomer pakken maar beschermd.
Rij in Oktober nog naar mijn dochter tegen Heist op de berg .
Sta een een rood licht staat er naast mij eentje met een motor type ...
T-shirt,korte broek en helm los ,spreek hem aan van je weet toch dat er beschermkledij moet gedragen worden .
Kijkt me verdwaasd aan en zegt ja op die moment gaat het licht op groen en die gek vliegt ervan door .
Zo een mensen maken alles kapot voor ons ,ik hoop dat de fabrikanten van onze kledij eens wakker worden .
Straks heb ik drie rekken nodig om dat aan te hangen wat we moeten voor we vertrekken .
Groeten
patrick en daniella
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Harald »

roadster schreef: hier zie je een voorbeeld: http://www.mag-nl.org/cms/uploads/image ... 160112.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
:mrgreen:
geweldig :-)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door wooter »

judge schreef:Wat is de meest voorkomende kleur ?ZWART
Is ook logisch. Mijn eerste motorpak was beige, omdat ik dacht dat zwart niet ging opvallen en beige toch een beetje. Na een jaar rijden wist ik waarom zwart zo populair is: daar zie je het vuil niet op.

Mijn volgende motorpak werd dan ook zwart.
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door SaP »

wooter schreef:
judge schreef:Wat is de meest voorkomende kleur ?ZWART
Is ook logisch. Mijn eerste motorpak was beige, omdat ik dacht dat zwart niet ging opvallen en beige toch een beetje. Na een jaar rijden wist ik waarom zwart zo populair is: daar zie je het vuil niet op.

Mijn volgende motorpak werd dan ook zwart.
Je hebt een punt wooter.

Om als een échte vrouw te spreken: da fluohesje was je makkelijk en snel.
(Of gooi je weg :grin: )

Moet wel toegeven... heb er ook geen. Nochtans dag en nacht op de baan... foei foei
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door wooter »

Ik heb ook nooit een fluovestje aan. Wel een fluo oranje helm. Maar achter mij heb ik een topkoffer zitten en voor een dashboard en grote ruit. Zoveel zie je dus niet van een fluovestje als ik het zou aanhebben. En 's nachts is mijn koplamp helderder, en overdag heb ik die rooie helm. Ook werkt dat vestje niet 's nachts want de meesten rijden met dimlichten aan, en die lichtbundel komt niet zo hoog.

Kijk maar eens naar de kledij van zwaantjes... Het belang van een vestje op een Touring motorfiets wordt overschat, zeker als je een oranje of gele pot op je kop hebt die boven het verkeer uit steekt.
seog
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 apr 2006, 12:18
Woonplaats: wilrijk

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door seog »

heb dit gevonden
Frankrijk verplicht fluo voor motorrijders vanaf 2013 (toch niet ?)

http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mac ... rnid=61Wie" onclick="window.open(this.href);return false; vanaf 2013r met de motorfiets op reis naar Frankrijk wil neemt best een fluo hesje mee. Vanaf volgend jaar behoort fluo immers tot de standaarduitrusting van de Franse motard. Vanaf 1 janauri 2013 zal elke motorrijder die op een motorfiets zwaarder dan 125cc rijdt verplicht zijn een fluorescerend bovenstuk te dragen. De wet schrijft voor dat de oppervlakte van het fluo kledingstuk minstens 150 vierkante cm moet bedragen. Wie de wet negeert riskeert een boete van € 68.

De ANWB zegt zelf dat een reflecterende armband al voldoende zou zijn.
Eddy1966
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jun 2012, 08:35
Woonplaats: Put
Locatie: Boven op de grens

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Eddy1966 »

Ik heb net 2 weken door Frankrijk gereden...je ziet bijna geen Fransen rijden met fluo dus loopt het allemaal wel los :wink:
R1200GSA LC 2015
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door willy »

Alors:
http://motoconseils.com/gilet-fluo-refl ... e-en-2013/" onclick="window.open(this.href);return false;
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door aantzeetje »

Toch nog even ter herinnering:

http://www.moto.be/nl/news/frankrijk-ve ... -2016/1553

Dus CE goedgekeurde fluo vest mee hebben voor zowel piloot (als passagier in bepaalde omstandigheden: nacht en slecht zicht). Te dragen bij immobilisatie van het voertuig of buiten de bebouwde kom bij nacht of slecht zicht (mist, regen)

Of de originele versie:
En circulation, le conducteur doit disposer, sur lui ou dans un rangement de son véhicule, d'un gilet de haute visibilité homologué avec un marquage CE apposé dessus.

Lorsqu'il est amené à quitter son véhicule immobilisé sur la chaussée ou ses abords à la suite d'un arrêt d'urgence, le conducteur doit le revêtir.

Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

Le non-respect de cette obligation est passible d'une amende pouvant aller jusqu'à 38 € en cas non-détention et jusqu'à 750 € en cas de non port du gilet à la suite d'un arrêt d'urgence.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Koppel!! »

Willen ze daarmee zeggen dat iedereen, ongeacht welk weer, 's nachts zo'n onding moet dragen? Zoja zijn ze echt op hunne kop gevallen en blijven botsen me dunkt :shock:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door JohanDB »

Koppel!! schreef:Willen ze daarmee zeggen dat iedereen, ongeacht welk weer, 's nachts zo'n onding moet dragen? Zoja zijn ze echt op hunne kop gevallen en blijven botsen me dunkt :shock:

Grtz, Philip!
Nee hoor, bij hebben net als de automobilisten is voldoende
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Pol »

JohanDB schreef:
Koppel!! schreef:Willen ze daarmee zeggen dat iedereen, ongeacht welk weer, 's nachts zo'n onding moet dragen? Zoja zijn ze echt op hunne kop gevallen en blijven botsen me dunkt :shock:

Grtz, Philip!
Nee hoor, bij hebben net als de automobilisten is voldoende
Hoger vermeld staat duidelijk dat je 's nachts altijd met dat vestje moet rijden.
Bovendien moet het CE gekeurd zijn.Staat dus open voor ne hoop klooierijen in geval van accident met zware gevolgen.
Naar de letter moet ik dus boven mijn fluo gele Badlands Pro Jacket een CE gekeurd jasje dragen.

Hoe da ze der nog niet aan gedacht hebben om ons met een CE gekeurd brandblustoestel op te zadelen.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Pol »

Pol schreef:
JohanDB schreef:
Koppel!! schreef:Willen ze daarmee zeggen dat iedereen, ongeacht welk weer, 's nachts zo'n onding moet dragen? Zoja zijn ze echt op hunne kop gevallen en blijven botsen me dunkt :shock:

Grtz, Philip!
Nee hoor, bij hebben net als de automobilisten is voldoende
Hoger vermeld staat duidelijk dat je 's nachts altijd met dat vestje moet rijden.
Bovendien moet het CE gekeurd zijn.Staat dus open voor ne hoop klooierijen in geval van accident met zware gevolgen.
Naar de letter moet ik dus boven mijn fluo gele Badlands Pro Jacket een CE gekeurd jasje dragen.

Hoe da ze der nog niet aan gedacht hebben om ons met een CE gekeurd brandblustoestel op te zadelen.
Nergens gevonden dat je RIJDEND dat jasje moet dragen.
Onder "circuler" begrijp ik in beweging zijn/rijden. Voor interpretatie vatbaar.
Zelfs Motomag.com bij onze zuiderburen verduidelijkt :il ne s'agit pas d'une obligation de porter un gilet en circulant !
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Pol »

Koppel!! schreef:Willen ze daarmee zeggen dat iedereen, ongeacht welk weer, 's nachts zo'n onding moet dragen? Zoja zijn ze echt op hunne kop gevallen en blijven botsen me dunkt :shock:

Grtz, Philip!
http://news.moto-journal.fr/consequence ... bligatoire
Ge kunt op uw gemakske...enfin,euh...verder rijden 's nachts hé Philip
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Koppel!! »

Tja, hiermee lees ik toch iets anders.

Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

Soit, niet dat ik zo'n ding ga dragen hé, ze gaan mij nog eerder een boete moeten geven. Bijhebben is iets anders, doe ik al jaren.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door p@rick »

Koppel!! schreef:Willen ze daarmee zeggen dat iedereen, ongeacht welk weer, 's nachts zo'n onding moet dragen? Zoja zijn ze echt op hunne kop gevallen en blijven botsen me dunkt :shock:

Grtz, Philip!

Net zoals honderden, duizenden anderen rij ook ik al jaar en dag rond met zo'n fluovestje over mijn motovest, en dat voor elke km die ik met de moto rijd. Daarnaast draag ik ook nog een fluo-oranje helm.
Mijn eerste vestjes waren nog met Velcro-sluiting en die durfde wel eens los te komen tijdens het rijden ,wat ik dan - zeker bij hogere snelheden - als storend ervoer. Sinds enkele jaren gebruik ik enkel nog fluovestjes met ritssluitingen, die sluiten mooi aan, vangen geen wind en storen me dus langs geen kanten.
Wie vindt dat ik er dan als een halloween-kanarie uitzie, heeft daar dus méér problemen mee dan ikzelf.
En wat die CE-keuring betreft : ik denk niet dat ze je in Frankrijk zomaar eventjes aan de kant gaan zetten om te controleren of het fluo-vestje dat je draagt wel degelijk voorzien is van zo'n CE-keurmerk, hoogstens tijdens een of andere stiptheidsacties van de Gendarmerie of wanneer je betrokken zou zijn in een ongeval waar er mogelijks een oorzakelijk verband zou zijn met het fluovestje dat je op dat moment droeg.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: fluo vestje frankrijk

Bericht door Harald »

Koppel!! schreef:Tja, hiermee lees ik toch iets anders.

Lorsqu'ils circulent la nuit, ou le jour lorsque la visibilité est insuffisante, tout conducteur et son passager doivent porter hors agglomération un gilet de haute visibilité.

Soit, niet dat ik zo'n ding ga dragen hé, ze gaan mij nog eerder een boete moeten geven. Bijhebben is iets anders, doe ik al jaren.

Grtz, Philip!
Boete betalen, en dan uw vestje aan doen of ze gaan u niet laten verder rijden.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Plaats reactie