Spaanse politie en GPS
Moderator: GVN
Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Spaanse politie en GPS
In de buurt van Zaragoza heb ik op 140513 van de Spaanse politie een boete gekregen van euro 200,00 wegens het bedienen van de GPS tijdens het rijden.
Volgens de verklaring het bedienen van een dispositief niet verenigbaar met de verplichte permanente aandacht tijdens het rijden.
Dan is zoon beetje alles wat bedienbaar is op, of in, je voertuig bedienen, tijdens het rijden, in Spanje verboden.
Want zelfs je knipperlicht bedienen leidt de aandacht af, want hoe kun het anders wel eens vergeten.
Volgens de verklaring het bedienen van een dispositief niet verenigbaar met de verplichte permanente aandacht tijdens het rijden.
Dan is zoon beetje alles wat bedienbaar is op, of in, je voertuig bedienen, tijdens het rijden, in Spanje verboden.
Want zelfs je knipperlicht bedienen leidt de aandacht af, want hoe kun het anders wel eens vergeten.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 02 aug 2008, 15:23
- Woonplaats: Zemst
- Locatie: Vl. Brabant
- Contacteer:
Re: Spaanse politie en GPS
Zelfs het hondje op de schoot, v d passagier vooraan is boete betalen.
Re: Spaanse politie en GPS
Ja, maar als je in staat bent iemand een boete van euro 200,00 te geven voor zoiets banaals, dan ben je m.i. tot nog veel ergers in staat, want de fatsoensnorm is dan allang overschreden. Democratische regels of niet.
Re: Spaanse politie en GPS
Bij ons kost dat 110€ .
Art 8.3 KB 1/12/75.
Art 8.3 KB 1/12/75.
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Spaanse politie en GPS
Kort door de bocht. Je kan het één echt niet met het ander vergelijken.lekkerweg schreef:In de buurt van Zaragoza heb ik op 140513 van de Spaanse politie een boete gekregen van euro 200,00 wegens het bedienen van de GPS tijdens het rijden.
Volgens de verklaring het bedienen van een dispositief niet verenigbaar met de verplichte permanente aandacht tijdens het rijden.
Dan is zoon beetje alles wat bedienbaar is op, of in, je voertuig bedienen, tijdens het rijden, in Spanje verboden.
Want zelfs je knipperlicht bedienen leidt de aandacht af, want hoe kun het anders wel eens vergeten.
Hoe de situatie ter plaatse was, weet ik niet en op een recht stuk zonder verkeer lijkt het me wat anders dan op een drukke weg, maar als motorrijder zou je je trouwens heel goed bewust moeten zijn van het feit dat het bedienen van je GPS inderdaad je aandacht van de weg af houdt.
De meeste zaken in een auto doe je routine- of gevoelsmatig, zonder dat je je aandacht van de weg haalt. Met een GPS (auto of motor) is dat niet zo.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Spaanse politie en GPS
Wij rijden heel vaak met de motor in Spanje en zo iets nog nooit meegemaakt. De Spaanse zwaantjes steken altijd hun hand op en zelfs de politie die controle doet langs de weg geven altijd een knikje als uiting van "goededag". Het is wel een feit dat je volgens de wetgeving altijd je stuur met beide handen dient vast te houden.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
- Woonplaats: Antwerpen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Spaanse politie en GPS
...De Spaanse zwaantjes steken altijd hun hand op
das een goeie !dat je volgens de wetgeving altijd je stuur met beide handen dient vast te houden
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Re: Spaanse politie en GPS
Heel scherp Janneman.
Tuurlijk, uitvoerig apparatuur bedienen onder het rijden is not done.
Een GPS in/uitzoomen is niet anders dan een (auto)radio harder/zachter zetten.
Er zijn legio bedieningen die niet op het stuur zitten, en toch bediend worden. Naar ik aanneem ook op een politiemotor.
Mijn boodschap is in Spanje goed om je heen te kijken naar de hermandad (ik denk aan een andere benaming uit het Franco tijdperk), zonder de aandacht voor het besturen te verliezen, alvorens niet op de handvaten bevestigde apparatuur, schakelaars etc. te bedienen.
Tuurlijk, uitvoerig apparatuur bedienen onder het rijden is not done.
Een GPS in/uitzoomen is niet anders dan een (auto)radio harder/zachter zetten.
Er zijn legio bedieningen die niet op het stuur zitten, en toch bediend worden. Naar ik aanneem ook op een politiemotor.
Mijn boodschap is in Spanje goed om je heen te kijken naar de hermandad (ik denk aan een andere benaming uit het Franco tijdperk), zonder de aandacht voor het besturen te verliezen, alvorens niet op de handvaten bevestigde apparatuur, schakelaars etc. te bedienen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Spaanse politie en GPS
Als je kan aantonen dat de bestuurder op dat moment niet de volledige controle over zijn voertuig had.Harald schreef:Bij ons kost dat 110€ .
Art 8.3 KB 1/12/75.
Mijn linkerhand op de motorfiets heb ik enkel nodig om de koppeling in te drukken, en dat moet ik enkel als ik tot stilstand wil komen. Van wat ik heb gezien is het met één hand achtjes kunnen maken een eenvoudige oefening voor zwaantjes en andere gemotoriseerde bevoegde personen, en kom je die oefening ook tegen bij voortgezette rijopleidingen.8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Re: Spaanse politie en GPS
Als je goed leest is de boete 100€ als je binnen de aangegeven termijn betaald, zo niet dan is het 200€.
Heb onlangs van iemand een boete gezien van frankrijk, daar hanteerd men ook dat systeem,
betaal je voor de aangegevn datum dan heb je een korting van 50 % (korting noemen ze dat daar ook).
Persoonlijk vind het het juister van de boete is xxx en als je te laat betaald is het maal 2.
Is hetzelfde maar klinkt anders.
Rare manier van handelen maar daardoor zullen ze effectief, en vermoedelijk van buitenlanders makkelijker een betaling doorkrijgen.
Of de boete terecht was ? Maar je mag dan wel een GPS op de moto hebben, heb vroeger iets anders gelezen, je mag hem blijkbaar enkel niet bedienen tijdens het rijden .....
Vraag me af of je een roadbook roller dan wel zou mogen bedienen
Zal wat zijn als je dan elke keer dient halt te houden, maar de wet .........
Heb onlangs van iemand een boete gezien van frankrijk, daar hanteerd men ook dat systeem,
betaal je voor de aangegevn datum dan heb je een korting van 50 % (korting noemen ze dat daar ook).
Persoonlijk vind het het juister van de boete is xxx en als je te laat betaald is het maal 2.
Is hetzelfde maar klinkt anders.
Rare manier van handelen maar daardoor zullen ze effectief, en vermoedelijk van buitenlanders makkelijker een betaling doorkrijgen.
Of de boete terecht was ? Maar je mag dan wel een GPS op de moto hebben, heb vroeger iets anders gelezen, je mag hem blijkbaar enkel niet bedienen tijdens het rijden .....
Vraag me af of je een roadbook roller dan wel zou mogen bedienen
Zal wat zijn als je dan elke keer dient halt te houden, maar de wet .........
Re: Spaanse politie en GPS
Nee, niet de wet. Maar de controlerenden - preventief of regelrecht naaien. Niet meteen kunnen betalen is óf begeleiding naar een distribiteur (ervaring), óf de gehele boete. Hoe die dan gevorderd gaat worden weet ik niet.
Wat die eerdere ervaring betreft - houdt in Spanje rekening, bij vlot rijden, met rijdende "burger" snelheidsmetende politievoertuigen.
Wat die eerdere ervaring betreft - houdt in Spanje rekening, bij vlot rijden, met rijdende "burger" snelheidsmetende politievoertuigen.
Re: Spaanse politie en GPS
Dan heb je veel geluk want met buitenlanders is het i.p. direct betalen (desgevallend naar distributeur) of afgifte sleutels, voertuig w opgetakeld (nog eens kosten) en je kan hem ophalen vlakbij het politiebureau na betaling van de boete, want ze weten net zo goed dat zodra je de grens over zijt, ze naar hun geld kunnen fluiten.lekkerweg schreef: Niet meteen kunnen betalen is óf begeleiding naar een distribiteur (ervaring), óf de gehele boete. Hoe die dan gevorderd gaat worden weet ik niet.
Nu is het in die 10 jaar dat ik hier woon wel veranderd en zo ook de wetgeving dat boetes toch worden doorgestuurd als je gewoon onderweg geflitst wordt.
By the way...je gps bewerken terwijl je met de auto rijdt mag trouwens ook niet
Een hond voorin mag ook niet in Ndl. dus waarschijnlijk toch ook niet in Belgie (weet ik niet, ben al te lang weg)
Zonnige groetjes vanuit het warme zuiden !
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Spaanse politie en GPS
Wel als 'm 12 is en de gordel draagt. Dan mag 't ie ook de GPS instellen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:49
- Woonplaats: Hasselt
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: Spaanse politie en GPS
Even de aandacht weg kan al onaangename gevolgen hebben.
Rijd je netjes in een rij auto's, traag door een bebouwde kom, weliswaar terwijl het regent alsof men voor de rest van het jaar de aarde van water moet voorzien. Kijk je even naar de linker kant van de weg waar je verderop een afdak als mogelijke schuilplaats meent te ontwaren. Vervolgens kijk je in je linker spiegel omdat er achter je nog motorrijders volgen die wel eens zouden kunnen inhalen. Eén seconde alles bij elkaar? En dan... staat de lichte vrachtauto die voor je reed stil om ook naar links af te slaan. Je ziet dat je tussenafstand korter is geworden dan je realiseerbare remafstand, links kan je niet weg wegens tegemoetkomend verkeer, rechts is er alleen een bomenrij. Je beseft dat er brokken van gaan komen. Dus maar heel hard knijpen en hopen dat de impact miniem wordt. Nopes. Een doffe slag, je motor op zijn zij en een stekende pijn in je handen, polsen, armen van de opgenomen energie die ontstaat voor de confrontatie met de plotse energie die ontstaat wanneer een massa van voorwaartse beweging tot plotse stilstand gebracht wordt.
Resultaat na heel wat doktersbezoek en ziekenhuis: een breuk van het skaphoid beentje in de hand (beentje tussen de pols en de duim). Pijnlijk geval en een gips tot eind augustus. Mogelijk nog gevolgd door een chirurgische ingreep: een schroef die dwars door het mini-botje gaat om het afgebroken deel van afsterven te vrijwaren.
Daar gaat de zomer met alle geplande ritten. En een motorfiets die, alhoewel nog rijvaardig, toch behoorlijk wat kosten zal vergen om terug de oude te worden. Het seizoen 2013 zit er op. Dan mag je dus wel vloeken om die boete maar als je ziet welk risico één seconde minder aandachtig zijn je kan aandoen? Ik zou ze graag betalen ipv nu met de linker hand dit tekstje te typen.
Hou het veilig - -Go for Zero.
Rijd je netjes in een rij auto's, traag door een bebouwde kom, weliswaar terwijl het regent alsof men voor de rest van het jaar de aarde van water moet voorzien. Kijk je even naar de linker kant van de weg waar je verderop een afdak als mogelijke schuilplaats meent te ontwaren. Vervolgens kijk je in je linker spiegel omdat er achter je nog motorrijders volgen die wel eens zouden kunnen inhalen. Eén seconde alles bij elkaar? En dan... staat de lichte vrachtauto die voor je reed stil om ook naar links af te slaan. Je ziet dat je tussenafstand korter is geworden dan je realiseerbare remafstand, links kan je niet weg wegens tegemoetkomend verkeer, rechts is er alleen een bomenrij. Je beseft dat er brokken van gaan komen. Dus maar heel hard knijpen en hopen dat de impact miniem wordt. Nopes. Een doffe slag, je motor op zijn zij en een stekende pijn in je handen, polsen, armen van de opgenomen energie die ontstaat voor de confrontatie met de plotse energie die ontstaat wanneer een massa van voorwaartse beweging tot plotse stilstand gebracht wordt.
Resultaat na heel wat doktersbezoek en ziekenhuis: een breuk van het skaphoid beentje in de hand (beentje tussen de pols en de duim). Pijnlijk geval en een gips tot eind augustus. Mogelijk nog gevolgd door een chirurgische ingreep: een schroef die dwars door het mini-botje gaat om het afgebroken deel van afsterven te vrijwaren.
Daar gaat de zomer met alle geplande ritten. En een motorfiets die, alhoewel nog rijvaardig, toch behoorlijk wat kosten zal vergen om terug de oude te worden. Het seizoen 2013 zit er op. Dan mag je dus wel vloeken om die boete maar als je ziet welk risico één seconde minder aandachtig zijn je kan aandoen? Ik zou ze graag betalen ipv nu met de linker hand dit tekstje te typen.
Hou het veilig - -Go for Zero.
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Re: Spaanse politie en GPS
Damned, 't is verdorie rap gebeurd.
Spoedig herstel.
Spoedig herstel.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Spaanse politie en GPS
Komt mij bekend voor helaas.... Sterkte en spoedig hersteljpblocken schreef:Even de aandacht weg kan al onaangename gevolgen hebben.
Rijd je netjes in een rij auto's, traag door een bebouwde kom, weliswaar terwijl het regent alsof men voor de rest van het jaar de aarde van water moet voorzien. Kijk je even naar de linker kant van de weg waar je verderop een afdak als mogelijke schuilplaats meent te ontwaren. Vervolgens kijk je in je linker spiegel omdat er achter je nog motorrijders volgen die wel eens zouden kunnen inhalen. Eén seconde alles bij elkaar? En dan... staat de lichte vrachtauto die voor je reed stil om ook naar links af te slaan. Je ziet dat je tussenafstand korter is geworden dan je realiseerbare remafstand, links kan je niet weg wegens tegemoetkomend verkeer, rechts is er alleen een bomenrij. Je beseft dat er brokken van gaan komen. Dus maar heel hard knijpen en hopen dat de impact miniem wordt. Nopes. Een doffe slag, je motor op zijn zij en een stekende pijn in je handen, polsen, armen van de opgenomen energie die ontstaat voor de confrontatie met de plotse energie die ontstaat wanneer een massa van voorwaartse beweging tot plotse stilstand gebracht wordt.
Resultaat na heel wat doktersbezoek en ziekenhuis: een breuk van het skaphoid beentje in de hand (beentje tussen de pols en de duim). Pijnlijk geval en een gips tot eind augustus. Mogelijk nog gevolgd door een chirurgische ingreep: een schroef die dwars door het mini-botje gaat om het afgebroken deel van afsterven te vrijwaren.
Daar gaat de zomer met alle geplande ritten. En een motorfiets die, alhoewel nog rijvaardig, toch behoorlijk wat kosten zal vergen om terug de oude te worden. Het seizoen 2013 zit er op. Dan mag je dus wel vloeken om die boete maar als je ziet welk risico één seconde minder aandachtig zijn je kan aandoen? Ik zou ze graag betalen ipv nu met de linker hand dit tekstje te typen.
Hou het veilig - -Go for Zero.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Spaanse politie en GPS
Het is idd erg, zowel in spanje als Frankrijk, in feite is het een extra bron van inkomsten tijdens de zomermaanden, onder het mom van verkeersveiligheid en met de steun van de europese gemeenschap....lekkerweg schreef:In de buurt van Zaragoza heb ik op 140513 van de Spaanse politie een boete gekregen van euro 200,00 wegens het bedienen van de GPS tijdens het rijden.
Volgens de verklaring het bedienen van een dispositief niet verenigbaar met de verplichte permanente aandacht tijdens het rijden.
Dan is zoon beetje alles wat bedienbaar is op, of in, je voertuig bedienen, tijdens het rijden, in Spanje verboden.
Want zelfs je knipperlicht bedienen leidt de aandacht af, want hoe kun het anders wel eens vergeten.
Nu helemaal ongelijk hebben ze niet, je aandacht is wel degelijk afgeleid en sommigen zwalpen dan over de weg of rijden zelfs op het verkeerde vak...net zoals bij automobilisten die niet handsfree aan het bellen zijn, of aan het smsen, dan zie je ook stoten.
Wat mij wel ergert is dat de politie agent bij dergelijke vaststellingen eender wat kan beweren, hij heeft altijd gelijk, ook als hij ongelijk heeft.... en dan is het voor iemand die zijn opgelegde quota moet halen heel verleidelijk om de, volgens hem gegoede, toerist even te viseren...Makkelijk slachtoffer helaas.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: Spaanse politie en GPS
In een ander topic zei ik wat over iemand die mij inhaalde terwijl ik op de linker rijstrook reed. Je kan er je grootmoe onder verwedden dat ie voor de politierechter ook gaat beweren dat ik alles heb uitgevonden, alle andere verkeersinbreuken inbegrepen. Als de rechter daarop ingaat, dan is niemand meer veilig voor dat soort mensen.Dirk Pauwels schreef:Wat mij wel ergert is dat de politie agent bij dergelijke vaststellingen eender wat kan beweren, hij heeft altijd gelijk, ook als hij ongelijk heeft.... en dan is het voor iemand die zijn opgelegde quota moet halen heel verleidelijk om de, volgens hem gegoede, toerist even te viseren...Makkelijk slachtoffer helaas.
Elke politieman heeft een eed afgelegd en wordt dus ook geacht integer z'n job te doen. Er zijn natuurlijk overal uitzonderingen, maar om iemand iets aan te wrijven wat niet gebeurd is, enkel en alleen om quota te halen, of om eender welke reden, lijkt me in hedendaagse tijden wel sterk. Lijken me eerder buiten-Europese toestanden, waar 10 dollar een half maandloon is.
JP z'n tekst is een eyeopener voor de twijfelaars onder ons.
Alleszins sterkte gewenst.
I respect your opinion. But I don't give shit.