kapotte moer

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GStephen
Contacteer:

kapotte moer

Bericht door GStephen »

Door mijn eigen stommiteit heb deze torx verkl... :oops:
Afbeelding

Wie kan mij helpen deze daaruit te krijgen?
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
willy

Re: kapotte moer

Bericht door willy »

Wie niks doet, niks misdoet!
Met een linkse tap, of met een het laatste gereedschap in de link:
http://www.mroshop.com/producten/linkse ... jters.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien de prijzen zou ik voor de linkse tappen gaan.
Kop kapot vanwege te vast, of vanwege fout gereedschap?
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Stephen, k'wil u wel helpen maar zal een beetje ver zijn Gentbrugge-Kortrijk! :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

willy schreef:Kop kapot vanwege te vast, of vanwege fout gereedschap?
Gereedschap is van Beta. Maar te klein nr gebruikt :oops:

@ Kristof: Gentbrugge is nu ook niet zo ver é.
De moto bolt nog é. Da's dus geen probleem.
Ik stuur je een pb.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Bèrke
Contacteer:

Bericht door Bèrke »

Stephen,

linkse tappen heb ik hier ter beschikking.
Indien je die wil gebruiken geef maar een seintje.
Ben van Kuurne.

Grtz.
Chris.
A me mo keun BM-ern...
willy

Bericht door willy »

GStephen schreef:Gereedschap is van Beta. Maar te klein nr gebruikt :oops:.
Pijnlijk, maar 't gebeurd (enkel niet bij mensen die niks doen...)
Ik zit me af te vragen: met het wiel uit de vork is het misschien mogelijk om enkel de kop van de bout
(zo goed als?) te verwijderen om de zaak vervolgens naar binnen door te slaan en nadien het lichaam
van de bout uit de klauw te draaien.
In ieder geval succes met het verwijderen van de bout!
John
Contacteer:

Bericht door John »

Dat hedde gij goe gedacht Willy! Dat is volgens mij ook de beste methode. Linkse tappen durven breken en dat is nog grotere miserie. Zeker bij 8 of 10mm boutjes.
Dus boormachientje, kopje der af en demonteren die handel. Dan met een "grip" tang en de nodige WD40 dat boutje verwijderen. :wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Sint-niklaas is nog verder van kortrijk dan Gent, maar ik heb hier een midlock setje (op aanraden van Danny) waar je dergelijke dingen vrij makkelijk mee kan oplossen. Voor het geval de bouten geborgd zijn en je toch een linkse tap wil gebruiken, verwarm de boel eerst naar 100° (na het boren), vervolgens tap of midlock hulpstuk erin en dan losdraaien. Oppassen met de linkse tap, als die afbreekt ist miserie....
Je kan ook de no brains methode gebruiken met de platte schroevendraaier en de hamer, groef in de kop slaan en vervolgens met de schroevendraaier schuin de kop naar links proberen slaan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Redpoint

Bericht door Redpoint »

Wat ik op het werk al een een aantal keer gedaan heb, bij inbus toch, is de kop van de bout met een doorslag terug een beetje in de juiste vorm tikken, een goede inbus ( of torx in dit geval) in de bout tikken en proberen uit te draaien. Bij inbus lukt het 8 op de 10 keer.
Succes
Yvan
Yamaha Cygnus 125, Honda Deauville NT650V, BMW F800GT
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

willy schreef: Ik zit me af te vragen: met het wiel uit de vork is het misschien mogelijk om enkel de kop van de bout
(zo goed als?) te verwijderen om de zaak vervolgens naar binnen door te slaan en nadien het lichaam
van de bout uit de klauw te draaien.
In ieder geval succes met het verwijderen van de bout!
Zolang die bout niet los is kan je het wiel er niet uithalen hé!
't Is net om het wiel eruit te halen dat die twee bouten los moeten ...
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Probleem is sinds vorige zaterdag opgelost door Tweecilinderke, waarvoor nogmaals dank. :salut:

Goddank zat er nog genoeg "tekening" in de bout.
Hij is er dus ingeslaagd die los te krijgen door een torx van het juiste nummer met een hamer in te kloppen.
Dus een werkje van minder dan 5 min.
Wij allemaal content.

Merci aan de anderen voor de aangeboden hulp.

Lid BMW MC VL
willy

Bericht door willy »

Aha, met een hamer, het gerief bij uitstek (althans in de juiste handen) :razz:
Alle gekheid op een stokje, 't is goed dat het opgelost is want om eerlijk
zijn zou ik op mijn fiets liever niet voor hebben :wink:
Danny

Bericht door Danny »

gaat als vanzelf met deze, was eerst een beetje sceptisch tegenover die dingen maar die werken echt super !!!

http://www.youtube.com/watch?v=hSOLPaXE ... r_embedded
Dirk Pauwels

Danny schreef:gaat als vanzelf met deze, was eerst een beetje sceptisch tegenover die dingen maar die werken echt super !!!

Die doppen om bouten en moeren te verwijderen heb ik ook, die bijten zich echt vast, goed gerief. Die stiftjes in het begin vh filmke zijn wel interessant. Simpel, maar je moet er op komen.... Waar gekocht?

.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
willy

Bericht door willy »

Danny schreef:gaat als vanzelf met deze, was eerst een beetje sceptisch tegenover die dingen maar die werken echt super !!!

Bedoel je de "stiften" met aan het uiteinde een variatie op de linkse tap zijn die zo goed werken?
Ik moet wel zeggen dat die kerel in de video geweldig goed uit de hand kan boren, 'k wou dat
het bij mij altijd even precies ging :oops:
Danny

Bericht door Danny »

Ik moet wel zeggen dat die kerel in de video geweldig goed uit de hand kan boren, 'k wou dat
dieje heeft allicht 20 keer mogen proberen :mrgreen: + als ge dat kunt gebruiken dan kan je ook de tweede extractor gebruiken
Waar gekocht?
bestel al me betaspul in Oud Turnhout, voor jou is dit misschien dichterbij (vroeger ook BMW rijder, nu??? )
http://www.droeshout.be/
Dirk Pauwels

willy schreef:

Bedoel je de "stiften" met aan het uiteinde een variatie op de linkse tap zijn die zo goed werken?
ja die bedoel ik. Probleem bij ne linkse tap is dat de konische tap het materiaal uitzet, waardoor bij het uitdraaien de restanten vd bout in eerste instantie nog harder in het draadgat klemmen en de tap kan afbreken. Dat is hier dus niet, want die stift/tap pakt enkel de kop aan. Dat ze daar 100 jaar voor nodig hebben om dat uit te vinden....

Ik dacht dat ik de enige was die altijd de mist inging met juist in center te boren.... :lol:
Denk dat het lichtjes voorgeboord zal geweest zijn.....
Dirk Pauwels

Danny schreef:bestel al me betaspul in Oud Turnhout, voor jou is dit misschien dichterbij (vroeger ook BMW rijder, nu??? )
http://www.droeshout.be/
Thanks Danny
willy

Bericht door willy »

Dirk Pauwels schreef: Probleem bij ne linkse tap is dat de konische tap het materiaal uitzet, waardoor bij het uitdraaien de restanten vd bout in eerste instantie nog harder in het draadgat klemmen en de tap kan afbreken. Dat is hier dus niet, want die stift/tap pakt enkel de kop aan. Dat ze daar 100 jaar voor nodig hebben om dat uit te vinden....

Ik dacht dat ik de enige was die altijd de mist inging met juist in center te boren.... :lol:
Denk dat het lichtjes voorgeboord zal geweest zijn.....
Je moet natuurlijk wel de relatieve luxe hebben dat er nog een bruikbare kop aan de bout zit, maar als dat
het geval is dan is het vast een interessant gereedschap.

Ik had ook de indruk dat die boordemo heel vlot ging, het leek wel peperkoek :lol:
RBee

Bericht door RBee »

willy schreef:het leek wel peperkoek :lol:
BMW bout. :mrgreen:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie