K75 Starter blijft hangen
Moderator: GVN
K75 Starter blijft hangen
Bij het starten van mijne K75 hoorde ik een vreemd geluid. Toen ik het contact terug afzette, bleef de starter gewoon doordraaien. Is dit misschien een relais die blijft hangen, of is dit een fout in de starter zelf? Noodgedwongen heb ik nog 25km (rustig) gereden met de starter aan. Komt dan het tandwieltje uit het vliegwiel? Of blijft dan de starter gewoon meedraaien?
Alvast bedankt voor eventuele hulp!
Cis
Alvast bedankt voor eventuele hulp!
Cis
Re: K75 Starter blijft hangen
relais blijft hangen a.g.v. zwakke of ontladen accu
Staat bekend als ARD = AnlasserRelaisDefekt
de contacten in het relais smelten aan elkaar. Geef er met de achterkant van een schroevendraaier een flinke tik op (relaisbak, zie voor afbeelding de website van Bert Meijerink, sleutelpagina's ), dan gaat het meestal weer los. Ik rijd er sindsdien op die manier alweer 100.000 km mee. Wel meteen een goede accu plaatsen
Staat bekend als ARD = AnlasserRelaisDefekt
de contacten in het relais smelten aan elkaar. Geef er met de achterkant van een schroevendraaier een flinke tik op (relaisbak, zie voor afbeelding de website van Bert Meijerink, sleutelpagina's ), dan gaat het meestal weer los. Ik rijd er sindsdien op die manier alweer 100.000 km mee. Wel meteen een goede accu plaatsen
Een zwakke accu zou mij verbazen, aangezien ik die nog niet zo lang geleden heb vervangen. 's Morgens ben ik nog zonder problemen naar het werk gereden, en 's avonds had ik die problemen. Normaal moet de accu dan toch vol zijn.
-
Beemerke Beem
Ik denk dat de kooltjes v/d starter versleten zijn. Heb het ook gehad.
En daardoor de startmotor blijven draaien?
http://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/viewtopi ... startmotor" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien heb je hier iets aan.
Misschien heb je hier iets aan.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Ik volg Erik bij dit verhaal. Het relais.
Het starterrelais ingebrand is 't meest voor hand liggend... testen en je hebt zekerheid de rest is puur speculatie 
-
Beemerke Beem
Mijn K 100 RT heeft 330.000 Km gereden. Nooit iets voorgehad aan het startrelais. De kooltjes daarentegen wel al moeten vervangen. Ik had dit mankement eens aangeklaagt aan de garage "De Raf "in Hamme. Dat mijn strater af en toe bleef doordraaien. Hij zei dat de kooltjes versleten waren. Nieuw gestoken, probleem opgelost.
de kooltjes kunnen er inderdaad aan zijn maar beginnen bij 't begin is 't meest logische.
een relais is gauw getest, een starter verwijderen/demonteren is voor de meesten al een dealerzaak zoals je zei
een relais is gauw getest, een starter verwijderen/demonteren is voor de meesten al een dealerzaak zoals je zei
Ik heb zonet een tik op de relais gegeven, en daarna startte hij zoals het moet. Ik ga voor alle zekerheid die relais toch maar vervangen. Dat kunnen de kosten ook niet zijn.
Iedereen bedankt voor de tips!
Cis.
Iedereen bedankt voor de tips!
Cis.
Je kan, als je toch denkt het relais te vervangen, het ook eens openmaken en de staat
van de contacten bekijken. Als dat meevalt kan je het alsnog behouden want het relais
is meestal niet de oorzaak maar het slachtoffer van de zaak.
van de contacten bekijken. Als dat meevalt kan je het alsnog behouden want het relais
is meestal niet de oorzaak maar het slachtoffer van de zaak.
Kan me iemand uitleggen hoe versleten sleepborstels kunnen leiden tot het blijven draaien van de startmotor?Beemerke Beem schreef:Mijn K 100 RT heeft 330.000 Km gereden. Nooit iets voorgehad aan het startrelais.
Dat mijn strater af en toe bleef doordraaien.
Hij zei dat de kooltjes versleten waren. Nieuw gestoken, probleem opgelost.
Het relaiske is niet goedkoop hoor 
Ja hoor, simpel de starter wordt gebruikt als diende massa.willy schreef:Kan me iemand uitleggen hoe versleten sleepborstels kunnen leiden tot het blijven draaien van de startmotor?
Sleepborstels versleten zorgt voor vonken in de starter.
Het relais dat zorgt dat de starter gaat starten begint te klapperen waardoor het relais vastbrand.
De starter snapt het en blijft gewoon doorgaan tot de accu leeg is
mvg Nico
MG Breva 850
De lijst van allerhande onnozelheden dat een K starter kan veroorzaken door middel van versleten koolborstels is erg lang 
bedankt voor je feedbackCis-GS schreef:Ik heb zonet een tik op de relais gegeven, en daarna startte hij zoals het moet.

Spijtig genog is dat waar, oa dat alle lichten plots uitgaan. Ik kan je verzekeren dat je, alsDanny schreef:De lijst van allerhande onnozelheden dat een K starter kan veroorzaken door middel van versleten koolborstels is erg lang
het 's nachts gebeurt, je dat op dat moment geen onnozelheid vind
Een klapperend relais, dat komt omdat de bekrachtiging ervan aan en uit gaat, niet?Wiedewa schreef:Ja hoor, simpel de starter wordt gebruikt als diende massa.willy schreef:Kan me iemand uitleggen hoe versleten sleepborstels kunnen leiden tot het blijven draaien van de startmotor?
Sleepborstels versleten zorgt voor vonken in de starter.
Het relais dat zorgt dat de starter gaat starten begint te klapperen waardoor het relais vastbrand.
De starter snapt het en blijft gewoon doorgaan tot de accu leeg is![]()
mvg Nico
De sturing van het relais gebeurt via de startknop, is maw continue, niet?
Waarom gaat dat relais dan klapperen?