wijziging oldtimerstatut

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

wijziging oldtimerstatut

Bericht door tweecilinderke »

Het nieuwe oldtimerstatuut
est arrivé!
BRUSSEL – Na zeven jaar intens onderhandelen, haalt de
BFOV zijn slag thuis met het nieuwe oldtimerstatuut. Ingevolge
de publicatie in het Belgisch Staatsblad dd 26/06/2013 treedt
dit nieuwe oldtimerstatuut in voege op 01/07/2013 en zullen
liefhebbers veel vrijer kunnen genieten van hun geliefkoosde
oldtimer.
Dit oldtimerstatuut geldt voor voertuigen die staan
ingeschreven met een O-plaat, niet voor klassieke voertuigen
van 25 jaar en ouder met een gewoon kenteken. Voor hen blijft
alles uiteraard bij het oude.
Wat verandert er allemaal?
a) LEEftijD Van DE OLDtimER
Vroeger werden auto's, auto's voor dubbel gebruik en
minibussen na 25 jaar als oldtimer beschouwd, terwijl
militaire- en bedrijfsvoertuigen minimaal 30 jaar oud moesten
zijn. Dat onderscheid valt weg. In het nieuwe oldtimerstatuut
is de minimum leeftijd voor alle categorieën van voertuigen
vastgelegd op 25 jaar.
B) GEBRUik OLDtimER
Vroeger bleef het gebruik van een oldtimer met O-platen
verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25
kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang, in het kader
van een behoorlijk toegelaten manifestatie, of om zich naar de
behoorlijk toegelaten manifestatie te begeven.
onder het nieuwe statuut mogen
oldtimers dag en nacht rijden. dit
dient niet langer binnen de context
van een behoorlijk toegelaten
manifestatie te zijn.
Dit zijn heldere regels die amper ruimte laten voor interpretaties.
Daarmee is het dus eindelijk gedaan met die soms complexe
politiecontroles.
Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen.
Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde
toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen
gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor
interventieopdrachten.
Om alle misverstanden te vermijden, werden extra definities
toegevoegd aan het KB 15.03.1968 :
• ‘commercieel gebruik’ verwijst naar elk gebruik dat mikt op
zakelijk of persoonlijk financieel gewin;
• professioneel gebruik: elk gebruik ten behoeve van de
beroepsuitoefening of de bedrijfsvoering;
• woon-werkverkeer: de verplaatsing van en naar de plaats
van tewerkstelling;
• woon-schoolverkeer: de verplaatsing van en naar een
onderwijsinstelling door studerenden.
Het begrip 'gelijkgesteld gratis vervoer' refereert naar de
bedrijfswereld, waar chauffeurs in dienst het personeel naar
een bepaalde werkplek of werf brengen. Dit handelt dus niet
over mensen die gratis passagiers meenemen in hun oldtimer.
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik
beperkt tot oldtimermanifestaties en proefritten binnen een
straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig.
Kort samengevat kunnen oldtimers dus dag en nacht rijden,
behalve als ze worden gebruikt voor commerciële, professionele
doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.
De eerder aangekondigde 3-jaarlijkse periodieke keuring voor
voertuigen vanaf 15.06.1968 werd uit het project geschrapt.
De BFOV raadt iedereen aan om zijn oldtimer te gebruiken als
een goede huisvader. Dat is de beste manier om nog lang van
onze hobby te blijven genieten.
De BFOV bedankt graag alle gesprekspartners voor de
constructieve medewerking die tot dit mooie resultaat heeft
geleid, en alle liefhebbers die zoveel vertrouwen hebben
geschonken in onze federatie en zoveel geduld hebben gehad.
Om extra complicaties te vermijden voegen we in bijlage een
foldertje dat u best in uw voertuig bewaart. De kans bestaat
immers dat niet alle politiediensten meteen van de nieuwe
regeling op de hoogte zijn.
Voor alle info : 0495 38 98 12 - sec@bfov-fbva
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: wijziging oldtimerstatut

Bericht door patrick k100 »

Kzal mij een o plaat moeten aanvragen voor den blauwe
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: wijziging oldtimerstatut

Bericht door tweecilinderke »

Patrick, gij gaat da zeker krijgen met de o van o....... :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: wijziging oldtimerstatut

Bericht door patrick k100 »

oliekoeke ? :lol:
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: wijziging oldtimerstatut

Bericht door animal »

O-plaat voor moto's bestaat nog niet hee........zal maar in voege treden wanneer er ook keuring voor moto's zal zijn denk ik ........oeps......voor wanneer zal dat zijn ????????
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: wijziging oldtimerstatut

Bericht door Dirk Pauwels »

Bij ne moto ouder dan 25jaar krijg je automatisch een lager taks tarief en de verzekering doet ook meestal wat extra ad prijs. je hoeft niets te doen om je motor als oltimer te laten erkennen, want dit kan gewoon niet, de procedure bij auto's loopt via de autokeuring, Dus ook geen O platen. Er zijn geen beperkingen in het gebruik van de moto zoals bij oldtimer auto's. Zoals Animal zegt zou dat ook wel es kunnen veranderen eens er een moto keuring is.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie