Waterdicht of niet?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond kledij, handschoenen, laarzen, helmen en veiligheidsuitrusting.

Moderator: GVN

Wild Cat
Berichten: 359
Lid geworden op: 09 feb 2005, 10:41
Locatie: Wilirijk

Waterdicht of niet?

Bericht door Wild Cat »

Er wordt heel wat beloofd door producenten van motorkledij, maar ik zou graag van jullie eens weten wat jullie ervaringen zijn met de waterdichtheid van de meest verkochte motorpakken (BMW, Richa, Revit, IXS, ...).
Grtz, Wild Cat
Onthaalavond vierde vrijdag
Herberg Ter Heide
Bredabaan 1057
2930 Brasschaat


"Non correre mai più veloce di quanto il tuo angelo custode possa volare!"
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door ®win »

Mijn ervaringen:

Diverse BMW pakken, meestal na 2 - 3 jaar lek in kruis en op armen. Geen garantie meer ...

Rukka pak (vorige pak) na 5½ jaar nog volkomen waterdicht. Is vanwege schade na ongeval vervangen voor weer een Rukka pak. Garantie is 5 jaar op pakken.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Koppel!! »

Mijn ervaring, niet gekruid door commerciële toespellingen.

BMW: Rally2, de liner na 6j sporadisch gebruik nog altijd waterdicht, Tourance2, na een half jaar lek en aldus omgeruild voor een Coverall, en die is na bijna 2j nog redelijk waterdicht, ttz. een half uurke in de regen lukt nog, maar na een urr heb je zeker last van een nat kruis. Door is de (domweg blootliggende) Gore-Tex laminaatlaag het meest aangetast door sleet.

Richa: (oud pak, nieuw gekocht indertijd maar ik spreek over bijna 10j geleden), lek als een zeef direct na aankoop. Niet leuk om vast te stellen op 1e dag van je congé.

Reusch: Waterdicht 't 1e jaar, waterbestendig 't 2e jaar, lek het 3e jaar.

Klim: Waterdicht, no matter what.

Grtz, Philip.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Relax »

Kushitani's duurste broek: véél km's gebruikt en perfect waterdicht. Geweldig draagcomfort ook.

Persoonlijk neig ik naar Rukka, voor later. Normaal waterdicht en bij probleem érg goede afhandeling.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Dirk Pauwels »

Stadler: na 3 jaar en veel regen, nog steeds waterdicht en, heel belangrijk, snel droog. al 1 keer gewassen.
Goeie pasvorm, speciale lengte en breedte maten beschikbaar dus niet enkel S/M/L en XL zoals bv Richa.
10 jaar garantie. Bij beschadiging (schuiver ed) kan de fabrikant het pak herstellen, in tegenstelling tot vele andere merken.
Nadeel: Geen echt winterpak. KAn ook in de zomer bij een serieuze bui koud aanvoelen door de goretex laminaat (gekleefd tegen binnenkant buitenlaag)
Buitenlaag niet echt vuilafstotend, moeilijk te reinigen. Ook na wasbeurt in de machine is de buitenlaag niet echt proper, voering uiteraard wel. voor zo'n duur pak ( 1300€) zou hier wat meer aandacht aan besteedt mogen worden.
Er is bij mijn weten ook slechts 1 verdeler van stadler in belgie (van zeebroeck in sint pieters leeuw), bij garantie gevallen dus verplicht naar Brussel.

Daarvoor HG all season, waterdicht, maar slorpt water op als een spons, droogt zeer traag, dus 's anderdaags nog nat...

Richa zomerpak Airvent: niet waterdicht en wordt ook niet geclaimed, al is een flinke bui indien de windstopper erin zit, nog wel te doen.

Daarvoor enkel lederen pakken (Damen, MJK en Dainese) en regenkledij.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Frans »

Rukka waterdicht beste keus.
Het kostuum is minder slijtvast dan IXS en biedt minder bescherming bij valpartijen.
De geweven moffen aan de polsen laten je behoorlijk zweten bij warm weer.

IXS goede kwaliteit en afwerking ,maar mijn kostuum had geen gelamieerde buitenlaag dus lange droogtijd;waterdichtheid was behoorlijk.

BMW atlantis waterdicht maar waterinsijpeling via de hals, de col sluit niet goed aan.

Wat betreft de broek ,gebruik meestal zomerbroek van Held en bij regen of koude een waterdichte overtrek broek
Dus waterdicht voor een prikje.
Botten van BMW perfect waterdicht.

Handschoenen blijven een probleem, daarom gebruik ik geperforeerde zomerhandschoenen van IXS ,deze zijn na een regenbui zeer vlug droog en laten geen aniline verf op je handen na .
S Winters BMW winterhandschoenen maar rij dan niet in de regen.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door willy »

Bmw Atlantis 3 Pro: verregaand waterdicht en snel weer droog. Met inserts volledig waterdicht.
IXS Toronto (vest): volledig waterdicht.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Lukas »

Frans schreef:...Handschoenen blijven een probleem, .... S Winters BMW winterhandschoenen maar rij dan niet in de regen.
Dit vind ik inderdaad ook een probleem. Waterdichte handschoenen heb ik nog niet gehad.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door RBee »

Atlantis 4 pak(inderdaad bij hevige regen aan nek nat), summer rain en atlantis handschoenen waterdicht.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Mil »

Richa C-change na een jaar broek niet dicht aan kruis.
Na 2 maanden was er een naad van de vest gelost over 3cm...uitleg van richa: bij intensief gebruik kan dat :-o :twisted:
Enfin, ze zouden er iets over plakken....ik heb dat geweigerd, een pak van 2 maanden oud met lappen op :-x
Nooit meer richa voor mij.
Zoon heeft een IXS na 1 jaar nog altijd waterdicht.
Leven is het meervoud van lef...
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door de klei'n »

besluit, waarom zoveel geld uitgeven, ik koop er eentje in de solden voo €50 en een k-weetje van €15 en ik ben altijd droog
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Jo De Paepe »

Bmw Atlantis 1 gekocht in 94 (was een der eerste)en nog altijd waterdicht met de gore tex inserts .
Vorig jaar de insert in de vest vervangen was nog altijd waterdicht maar was volledig uitgerageld aan de kraag.
Zonder inserts is het pak goed bestand tegen een langdurige bui , al komt er wat water binnen dan aan het kruis op een RT en nikske op roadster.
Zoals Frans reeds aanhaalde , de kraag mag beter afsluiten, is zeker bij de Serie 1 en 2 een probleem.
Wel al eens een nieuwe rits aan de mouwen en de vest laten steken.
Besluit : na 19 jaar intensief gebruik is dit mijn beste pak ooit .

Dainese leder pak , niet waterdicht , is ook de bedoeling niet en dat claimen ze ook niet
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Relax »

Lukas schreef:
Frans schreef:...Handschoenen blijven een probleem, .... S Winters BMW winterhandschoenen maar rij dan niet in de regen.
Dit vind ik inderdaad ook een probleem. Waterdichte handschoenen heb ik nog niet gehad.
Blijven lange tijd waterdicht en nu voor geen geld: http://www.rad.eu/nl/c/p/15558-ixs-skogar-zwart.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Erg aangenaam om dragen trouwens. Niet dik, ook niet te dun. Ik rij er de winter mee door, maar mét stuurmoffen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door GSMax »

Rev'It, nooit problemen mee. Paar accidenten overleefd, en waterdicht 8-) Niet echt goedkoop.
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Man in Black »

Mil schreef:!..
Nooit meer richa voor mij...
Wij rijden speciaal 360km om rechtstreeks bij Richa te kopen en laten aan te passen...en nog steeds tevreden
dus iedereen heeft wel goede en slechte ervaringen met ieder merk of dealer.

En Richa geen speciale maten? Misschien niet bij alle modellen, maar hier ligt toch een pak met korte pootjes hoor.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door aantzeetje »

Inderdaad, Richa past aan op maat indien niet in assortiment. Moet je wel richting Brakel rijden. De winkels kunnen nu eenmaal niet alles op stock hebben en dat hebben ze daar wel in alle geuren en kleuren.

Rij zelf met Goretex vest van IXS (draag altijd leren rijbroek) en die is 100% waterdicht. Heb die nu 2 jaar en tijdens de laatste hoosbui waarin ik terecht kwam, dus geen tijd om regenpak aan te trekken, heeft deze me keurig droog gehouden.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Danny »

Ervaring met IXS pakje en dat was perfect dicht gedurende een jaar of 5, daarna werd er in garantie een volledige nieuwe Goretex insert in de broek gestopt (in de fabriek) en rara 't was nog gratis ook. erg tevreden dus.
de BMW jas die erop volgde was ook bij errg intensief gebruik jaren dicht (nooit weten lekken) was gewoon versleten. werd trouwens bij IXS gemaakt.

Nu is 't Rukka en yep ik wil niks anders meer, kost een rib uit je lijf maar wow wat een service en 5 jaar garantie 't is nie niks.

Mijn winter IXS handschoenen zijn perfect waterdicht en mijn dunnere BMW goretexen ook;

verder rijd ik al jaaaren met Meindl wandelschoenen, natte voeten wat is dat, al 20 jaar nie meer van gehoord :wink:

er zijn best goeie pakken en 't moraal van 't verhaal is goedkoop is duurkoop of bezorgt ergernis...
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Frans »

die Meindl's zijn inderdaad waterdicht, gemakkelijk bij avontuurlijke reizen sparen een paar bergschoenen uit.
Een nadeeltje , zorg dat je met de veterhouders niet je zadel raakt bij op- of afstappen . Anders kan je nieuwe zadelbedekking kopen.
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door pvde »

yep,
BMW Atlantis met insert al meer dan 10jaar oud en nog steeds waterdicht :grin:
Klim Latitude Misano een half jaar oud en al een paar keer mee gereden in een wolkbreuk, kurk droog :grin:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door SaP »

Ixs Montevideo al meerdere plensbuien waar iedereen wel ergens een lek had maar ikzelf kurkdroog.
Wel door de regen BINNENvest. Dus jas zelf nat en iets zwaarder. Maar na paar droge km's verder ook onmiddellijk droog.
Kortom tevreden van de vest voor zeer warm,warm, nat, tssseizoen en winter.


Sent from my E350 using Tapatalk 4 Beta
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door GSMax »

®win schreef:Mijn ervaringen:

Diverse BMW pakken, meestal na 2 - 3 jaar lek in kruis en op armen. Geen garantie meer ...

Rukka pak (vorige pak) na 5½ jaar nog volkomen waterdicht. Is vanwege schade na ongeval vervangen voor weer een Rukka pak. Garantie is 5 jaar op pakken.
En waar kan men Rukka kopen in Vlaanderen?
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Man in Black »

http://www.rukka.com/motorsport/stores" onclick="window.open(this.href);return false;

In België geen verdeler volgens de site, of Rijen NL of Würselen bij Aachen D (is zo te zien een hele grote in motorkleding)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Danny »

Bij Rijen, (Michelle) kan je gegarandeerd korting afdwingen... altijd meegenomen.

een leuke zaak is ook de leertent in Amsterdam, ineens een gezellig dagje A'dam, ze hebben er veel kledij op voorraad :mrgreen:
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Mil »

Is de leertent niet gesloten.... :-?
Leven is het meervoud van lef...
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Waterdicht of niet?

Bericht door Danny »

bedoel jij die club waar je vroeger altijd ging :clown:

nope je hebt gelijk zeg, uitverkoop... zonde dat ik dat zelf niet wist anders was ik er vast naartoe gereden om wat koopjes te doen... :roll:
Plaats reactie