schuiver op Dunlop RoadSmart2

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door Bob »

lekkerweg schreef:En ooit krijgt u PLEZIER in het motorrijden.
Denk je echt dat ik dàt ooit nog zal mogen meemaken ?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door Dirk Pauwels »

Bob schreef:
lekkerweg schreef:En ooit krijgt u PLEZIER in het motorrijden.
Denk je echt dat ik dàt ooit nog zal mogen meemaken ?
Nu je de enige echte moto hebt gaat dat ongetwijfeld lukken :grin: :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door Bob »

Dirk Pauwels schreef: Nu je de enige echte moto hebt gaat dat ongetwijfeld lukken :grin: :grin:
Morgen eens gaan uittesten in de Ardennen. Hopelijk niet teveel natte zebrapaden. Gelukkig staat er geen RoadSmart2 onder.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door Wiedewa »

Bob schreef:
Dirk Pauwels schreef: Nu je de enige echte moto hebt gaat dat ongetwijfeld lukken :grin: :grin:
Morgen eens gaan uittesten in de Ardennen. Hopelijk niet teveel natte zebrapaden. Gelukkig staat er geen RoadSmart2 onder.
Verdoemme, heb morgen bezoek, had ut zo graag meegemaakt, sorry Bob :grin:

Okay, via pb wel 'n andere data afspreken, wil er graag bij zijn :shock:

mvg Nico
MG Breva 850
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door wooter »

Er zijn toch verschillen tussen banden hoor... Rij nu een tijdje met een vervangmotorfiets met die Dunlops, en ik krijg die aan het glijden op droog wegdek. Met mijn Michelin PR3's op mijn eigen fiets heb ik dit nog niet voor gehad.

Ook in regenweer is er een merkbaar verschil tussen de PR3's en PR2's, en andere merken. Toegegeven, ik heb enkel ervaring met Dunlops, Metzelers, Michelins en Bridgestone, maar enkel de Michelins glijden niet weg als je met constante snelheid op een stippelijn rijdt.

Het element bestuurder zit 'm erin om die gevaren op te zoeken, en hoe erop te reageren. Op die Dunlops ben ik nu voorzichtiger, en bij regenweer ga ik erg traag door de bochten om akkefietjes net te vermijden. De Michelins laten meer toe, maar daar heb ik ook al eens sjans gehad op een strook verf + lichte acceleratie.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door roadster »

Ik ben 2 jaar geleden op de GS overgestap van Trail Attack naar Dunlop Roadsmart 1.
Dat was een wereld van verschil en een hele verbetering, niet wat schuiven betreft (dat deed de TA ook niet) maar wel van stabiliteit onder hellingshoek.
Die RS1 geeft zeer veel vertrouwen en heb ik nog nooit een stap opzij voelen zetten, tenzij op grind of ander ongein dat op de baan ligt, maar dat heb je volgens mij met elke band, of het nu een MPR3, een RS1 of 2 of whatever is.
Veel zit ind in't koppeke, maar een band die zomaar begint te schuiven? Daar is meer aan de hand en ligt doorgaans meer aan randfactoren (ondergrond, putten, grind, vuil, bladeren, bestuurder,...).
Op een rond punt dat ik regelmatig neem ligt er zo'n put op de ideale lijn. Mik ik toevallig in die put, dan gaat hij achteraan ook een stapje opzij, slecht voor den tikker en de onderbroek maar verder geen erg. Mik ik er naast, dan ga ik door de bocht zonder enig probleem. Ligt dus niet aan de band, wel aan het wegdek.
R1200GS LC
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door sjezer »

lekkerweg schreef: Eikel. Net je rijbewijs zeker? Blijf vooral en alleen naar het wegdek staren als het regent.
Ik wil gewoon weten hoe en wat er gebeurt kan zijn, want dit is de eerste schuiver in 40jr (ben 63jr), en zit niet te wachten op vingertjes of reethaar commentaar.

:-o Ook ne goeiendag, ge voelt u precies aangevallen? Als je alleen antwoorden wil horen die in uw kraam passen gelieve dit dan bij de vraag meteen te vermelden. Hoe het gebeurt is en wat er gebeurt kan alleen jijzelf weten. Met al uw wijsheid en al uw ervaring mag dit voorval analyseren toch geen enkel probleem zijn? :mrgreen:
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door sjezer »

wooter schreef:Er zijn toch verschillen tussen banden hoor... Rij nu een tijdje met een vervangmotorfiets met die Dunlops, en ik krijg die aan het glijden op droog wegdek. Met mijn Michelin PR3's op mijn eigen fiets heb ik dit nog niet voor gehad.

Uiteraard zit er veel verschil tussen al die diverse merken en types. qua aanvoelen, stuurkarakter (van zenuwachtig over snel tot loom) gripreserves en, zeker bij de huidige banden, natte grip. Maar elke merk straatband heeft gripreserves genoeg om normaal te functioneren op de openbare weg. De band maakt op de weg niet het verschil tussen vallen en recht blijven.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door moh_fan »

Interessant allemaal...
Erg bijzonder te lezen wat jullie allemaal gebeurt tijdens het rijden.
Dat gebeurt mij nou nooit! ...en daar ben ik blij om!
Maar goed... ik rijd niet over wegmarkeringen, putdeksels en van die fijne scheur-opvulsels. Al helemaal niet bij nat weer!
En mocht het een keer voorkomen dat ik over bijv. zo'n scheur-opvulsel rijd in een bocht, ja, dan ver-zet de motor zich. Logisch toch!
Maar om daar dan de band als schuldige voor aan te wijzen... nee. Die gaat naar het poppetje in het zadel!

Ik heb gereden met de PR2, PR3 en RS2. (Deze laatste krijgt wat bij betreft predikaat 'Best getest'.)
Geen van bovengenoemde soort heeft ooit vreemd gedrag vertoond. Steeds was mijn motor (voetsteun tot cilinder) de beperkende factor vwb het kunnen.

lekkerweg, u wilt weten wat er gebeurt kan zijn?
Ik denk dat u de weg niet heeft gelezen.
U bent over een stuk glad wegdek gereden, u beschrijft 'm zelf al in uw opening.
De schuld ligt dus niet bij uw banden, maar bij uzelf.

Nog vele veilige en schadevrij kilometers!

PS. Wellicht is een lesje rijvaardigheid niet gek om eens over na te denken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door lekkerweg »

Ja, zo'n lesje wil ik wel doen, vermits ze die rotonde in Baza in het programma opnemen.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door stefke2 »

lekkerweg schreef:Ja, zo'n lesje wil ik wel doen, vermits ze die rotonde in Baza in het programma opnemen.
:mrgreen: :mrgreen:
zo'n lesje gaat daar niks aan veranderen... 8-)
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door de Ron »

Kan je niet altijd iets aan doen, heb ook al gereden in het Spaanse binnenland, een mooie vlakke asfaltbaan, aan een rotonde lichtjes moeten draaien en voelde de beide banden schuiven. Ligt volgens mij gewoon aan de spiegelgladde asfalt in combinatie hitte en slijtage. Had ik die rotonde helemaal rond gemoeten had ik er waarschijnlijk ook gelegen ...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door GSMax »

Asfalt in zuiderse landen heeft niet de kwaliteit dat onze asfalt wegen hebben. Net terug van Kreta en sommige van die nieuwe wegen, zijn gewoonweg spekglad op sommige plaatsen. Effe gestopt om te verifieren en effectief zelfs met mijn teva sandalen héél glad. Mijn zus woont in spanje, en het is daar niet zo erg als in Griekenland, maar op sommige wegen en ronde punten pas ik toch dubbel zo hard op :-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik ben in 2007 in Spanje ook onderuit gegaan,met een Harley Electra-Glide,
en het is mischien toeval,maar het was in het uitkomen van een dorpje,ik
had in het dorpje al Guardia Civil zien staan,dus rustig aan dacht ik.
Toen ik de dorpje uitreed,hoogstens 50 km/u,in een rechter bocht,BAM,
onderuit. Ik zat met mijn voet klem onder het blok,maar gelukkig stopten
er een automobilist en een man met een tractor,om de motor recht te zetten.
Net op dat moment passeerde de Guardia Civil,en vroegen iets over medical,
ik antwoorde,niks medical,go to Belgica,en reed verder. S,avonds in Frankrijk
een pijnlijke rug,zo erg dat ik haast niet meer uit mijn bed geraakte s,morgens
in de jeugdherberg. Toch nog thuisgeraakt,naar de dokter geweest,foto,s van
de rug laten nemen,en wat bleek:de negende rib gebroken,dus met een
gebroken rib nog 1.500 km gereden. De uitkomst van dit verhaal is:
Harley gebruikt voor hun Electra modellen Dunlop banden.Toeval dat ik net
met zo,n band onderuit ga op een droge weg,en 25°C ? Zou kunnen.
Salu.
Chris.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door moh_fan »

Chris Wils schreef: Harley gebruikt voor hun Electra modellen Dunlop banden.Toeval dat ik net
met zo,n band onderuit ga op een droge weg,en 25°C ? Zou kunnen.
Is dat serieus bedoeld of maar een grapje? :shock:
Sorry hoor... maar wat een onzin!
Als je dan appels met peren wilt vergelijken, is dit wel het allerbeste voorbeeld!
We hebben het hier over een hypermoderne band met de laatste nieuwe innovaties op bandengebied en niet over een band onder een Harley... :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door wooter »

moh_fan schreef:Interessant allemaal...
Erg bijzonder te lezen wat jullie allemaal gebeurt tijdens het rijden.
Dat gebeurt mij nou nooit! ...en daar ben ik blij om!
Maar goed... ik rijd niet over wegmarkeringen, putdeksels en van die fijne scheur-opvulsels. Al helemaal niet bij nat weer!
En mocht het een keer voorkomen dat ik over bijv. zo'n scheur-opvulsel rijd in een bocht, ja, dan ver-zet de motor zich. Logisch toch!
Maar om daar dan de band als schuldige voor aan te wijzen... nee. Die gaat naar het poppetje in het zadel!

Ik heb gereden met de PR2, PR3 en RS2. (Deze laatste krijgt wat bij betreft predikaat 'Best getest'.)
Geen van bovengenoemde soort heeft ooit vreemd gedrag vertoond. Steeds was mijn motor (voetsteun tot cilinder) de beperkende factor vwb het kunnen.
Hoewel je gelijk hebt over de combinatie rijstijl in combinatie met wegdek en type band, lijkt het me sterk dat je een band het predikaat 'best getest' kan geven als je toegeeft dat je je banden nooit in situaties brengt waar ze in kunnen uitblinken. Als je nooit over rijmarkeringen, putdeksels en scheur-opvulsels gaat bij nat en droog weer, weet je hoegenaamd niets over wat die banden aankunnen.

Daarom net dat ik zeg dat die PR3's merkbaar beter zijn dan die RS2's voor mij: langere levensduur, en ook al ga ik over die wegmarkeringen, putdeksels en scheur-opvulsels, ook bij regenweer, omdat sommige dingen gewoon niet te vermijden zijn (probeer maar eens dwarse witte lijnen te vermijden, of een opgelapte E313, of de witte onderbroken streep bij filefilteren).

Dit gezegd zijnde... Grip verliezen op een gladde ondergrond kan je balans natuurlijk in onevenwicht brengen, maar heel veel valt op te vangen met ten eerste de gevaren correct te herkennen, ze proberen te vermijden, en in geval van het niet kunnen vermijden een correcte kijktechniek toepassen om erger te voorkomen. Ik wil 'rijtechniek' zeggen, maar al heel veel valt op te lossen door een correcte kijktechniek. De rest volgt vaak vanzelf (behalve het correct gebruik van de achterrem/voorrem, maar daar dienen voortgezette rijopleidingen voor).
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door sjezer »

moh_fan schreef:
Chris Wils schreef: Harley gebruikt voor hun Electra modellen Dunlop banden.Toeval dat ik net
met zo,n band onderuit ga op een droge weg,en 25°C ? Zou kunnen.
Is dat serieus bedoeld of maar een grapje? :shock:
Sorry hoor... maar wat een onzin!
Als je dan appels met peren wilt vergelijken, is dit wel het allerbeste voorbeeld!
We hebben het hier over een hypermoderne band met de laatste nieuwe innovaties op bandengebied en niet over een band onder een Harley... :roll:
:bsstupid:
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door patrick k100 »

ik ga ze er toch opleggen de rs2 op de gele
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door lekkerweg »

Afgezien van het rotonde gebeuren, waarbij dank voor de zinnige reakties, en de onzinnige van de voorbeeldmodelrijders, krijg ik de indruk na rijden in (warm) Spanje en Portugal, dat de compound in het midden van de Dunlop RoadSmart2 welllicht toch erg hard is vanwege de levensduur, vooral bedoeld voor de rechtuitrijders?
Los van de discussie over meer/minder grip bij temperatuur band.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door moh_fan »

Dat klopt als een zwerende vinger!
Dunlop gebruikt in de RoadSmart2 zijn Multi-Tread of MT-technologie (=dual compound) alleen in de achterband om daarmee de levensduur voor rechtuitrijders te verhogen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door Danny »

sjezer schreef:
moh_fan schreef:
Chris Wils schreef: Harley gebruikt voor hun Electra modellen Dunlop banden.Toeval dat ik net
met zo,n band onderuit ga op een droge weg,en 25°C ? Zou kunnen.
Is dat serieus bedoeld of maar een grapje? :shock:
Sorry hoor... maar wat een onzin!
Als je dan appels met peren wilt vergelijken, is dit wel het allerbeste voorbeeld!
We hebben het hier over een hypermoderne band met de laatste nieuwe innovaties op bandengebied en niet over een band onder een Harley... :roll:
:bsstupid:
Harley of niet denken jullie dat die nog banden leggen van de jaren 60 ofzo??
Dat vind ik nu eens een onzinnige reactie se, toevallig ken ik dien Harley en die is al plaatsen geweest en heeft met zijn achterlijke banden al op ondergronden gereden waar de meeste hier alleen in boekskes van lezen en google maps moeten raadplegen om uit te vissen waar 't is.

zelfs vrachtwagenbanden zijn hightech tegenwoordig dus waarom zou nen dikken Harley nie mee zijn die trouwens ook shopt bij de producenten :mrgreen:
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door sjezer »

akkoord maar ge gaat nen band die ze op nen harley liggen toch ni vergelijk met ne roadsmart2? Dat is iets helemaal anders. Ni slechter, ni beter. Gewoon, helemaal anders.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door Mil »

Weet je wat? Het is het koppeke die een band goed of slecht vindt. En dat koppeke houdt rekening met de capaciteiten van de rijder. Ik ben er nog niet veel tegengekomen die de volle mogelijkheden van een moderne band aankunnen.
Dus is de beste band, voor elk individu, diegene die het koppeke kiest en per definitie nooit volgens de capaciteiten van de band.
Leven is het meervoud van lef...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door st1100 »

Ik had vorig jaar op mijn K1300S roadsmart 2 banden , ik ben ermee onderuitgegaan op een rond punt waar een oliespoor op lag (300 m voor het rond punt was er een vrachtwagen tankstation vandaar) tegen 40 km/h . Bon , niks ergs enkel paar krassen. Maar mijne maat die 3 meter voor mij reed , op Michelin PR3's , tegen exact dezelfde snelheid enz , is er wel over gereden zonder te vallen , ik geef toe dat kan pech zijn , maar evengoed ook niet ! PR3 1 , RS 0.

Vorige herfst ben ik met mijn RS banden op een herfstige zonnige dag , naar de ardennen gereden en in elke bocht die er nog maar vochtig uitzag (door geen zon achter struiken en dus overgebleven nachtelijke vochtigheid) schoof met achterkant van hier naar daar. Onlangs heb ik in Slovenie (richting Villach) een bergpas met zelfs naar Belgische normen slecht asfalt , gedaan en dit tijdens een zondvloed en rara , PR3 heeft zich sterk gehouden we zijn ettelijke motorrijders voorbij gereden : PR3 2 , RS 0.

En zo kan ik nog wat doorgaan , en alle voorvallen hebben zich niet meer voorgedaan sinds ik terug PR3's heb liggen , het koppeke en mijn rijcapaciteieten zijn echter hetzelfde gebleven... dus stop de bullshit , ik het ze alle 2 gehad en voor mijn rijstijl (sportief toeristisch) was er iets met de RoadSmart 2 wat in tegenstelling tot de Michelins niet goed bleek te werken .

Maar laat u vooral niet tegenhouden om ze wel te kopen , alleen ..... geen haar op mijn hoofd die daar nog aan denkt!
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: schuiver op Dunlop RoadSmart2

Bericht door J »

st1100 schreef:Ik had vorig jaar op mijn K1300S roadsmart 2 banden , ik ben ermee onderuitgegaan op een rond punt waar een oliespoor op lag (300 m voor het rond punt was er een vrachtwagen tankstation vandaar) tegen 40 km/h . Bon , niks ergs enkel paar krassen. Maar mijne maat die 3 meter voor mij reed , op Michelin PR3's , tegen exact dezelfde snelheid enz , is er wel over gereden zonder te vallen , ik geef toe dat kan pech zijn , maar evengoed ook niet ! PR3 1 , RS 0.

V
je moet eens kijken naar de Video a Twist of the wrist van Keith Code. Daar zal je allicht het antwoord vinden over waarom de ene wel en de andere niet. Heeft volgens mij weinig met banden te maken.


J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Plaats reactie