k1600GTL super of blooper

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

patrickvandenbranden
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:22

k1600GTL super of blooper

Bericht door patrickvandenbranden »

De K 1600GTL is bijna twee jaar oud en reeds viermaal binnengeweest voor vervanging van onderdelen, weliswaar in garantie.
Ik die dacht van een klasseproduct te kopen maar meen eerder een Chinees namaakprodukt gekregen te hebben.
Wat is er loss?
- deksel potje remolie vervangen - verf bladdert af : zeer gekend probleem
- controler (schakelpaneel voor computer) hapert: kwaliteitsvol vervangstuk is nog in ontwerp bij BMW Duitsland, dus afwachten maar: zeer gekend probleem
- afsluitkap mechanisme GPS sluit niet goed: werd vervangen
- en verleden week vastgesteld na 13000km rollement vooraan kapot: in garantie vervangen

Voor een moto met de naam BMW en een prijskaartje van ongeveer 23000Euro is dit toch van het goede teveel.

Trouwens, kapotte rollementen na 13000km is dat een gekend probleem en moet ik vrezen voor nog andere verdoken errors want de garantie verloopt binnen een paar dagen????
Groeten
Patrick Beemer
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Freddie »

Mijn K1600 GT is 1 jaar en 7 maanden oud en heeft nu 40.000 km. Een serieus mankement gehad, en dat was een lekke waterpomp bij 18.000 km.
Dus dat staat je misschien nog te wachten?
En ik kan misschien jou problemen nog verwachten? Maar dat is niet zeker :wink:
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Ridan
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:04

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Ridan »

Voor mij tot nu een super blooper als het op defecten op aan komt.
Moet wel zeggen dat bijna alle mankementen vlot verholpen zijn

-slecht werkende ruit(6 maal voor binnen geweest) kan zijn dat het iets met de knoppenwinkel te maken heeft
-Linker knoppenwinkel ( geen pinkers , geen cruise controle etc.)
-Afbladerende verf potje remolie
-Rollager wiel vooraan ( 25000 km)
-Afbladerende verf motorgedeelte ( wacht nog op nieuw spuitprocedé)

Wat me wel opvalt is dat ge telkens wanneer er iets aan de motor scheelt volgende vraag volgt
"spuit je de motor af , poets je niet te veel , met wat poets je ?"
Blijkbaar is er toch iets met het water deze tijd :wink:

Rijden doet hij verder PRIMA.

Misschien heb ik wel een moto die maandagmorgen na een groot feest gemaakt.

Groeten Danny
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Relax »

Ridan schreef:Wat me wel opvalt is dat ge telkens wanneer er iets aan de motor scheelt volgende vraag volgt
"spuit je de motor af , poets je niet te veel , met wat poets je ?"
De oorzaak bij de klant proberen te leggen. Erg gekend probleem.
I respect your opinion. But I don't give shit.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

Relax schreef:
Ridan schreef:Wat me wel opvalt is dat ge telkens wanneer er iets aan de motor scheelt volgende vraag volgt
"spuit je de motor af , poets je niet te veel , met wat poets je ?"
De oorzaak bij de klant proberen te leggen. Erg gekend probleem.
Zo kun je het zien, maar ook een dealer moet aan de importeur duidelijk kunnen maken dat het probleem bij de motor ligt en niet bij de gebruiker. En ja, soms ligt het bij de gebruiker ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Relax »

Inderdaad, soms wel.

Maar meestal.
Ga ik m'n motor ophalen, blijkt de versnellingsbak beetje aan gort te zijn. Hoe kan dat? Omdat je niet goed schakelt.
Ga ik m'n motor ophalen, blijkt het velcrolipje van het kaartvak van de tanktas nagenoeg helemaal afgescheurd. Ga ik even de eigenaar roepen en laat 'm zien wat er aan de hand is. Krijg ik de vraag of ik 'm zo niet heb binnen gebracht...
Ga ik m'n motor ophalen, blijkt de intercom niet meer te werken. Krijg ik de vraag of ik 'm zo niet binnen bracht.
Ga ik m'n motor ophalen, blijkt de bijkomende verlichting niet meer te werken. Krijg ik de vraag.... Inderdaad.
Zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.
Je moet al erg lomp / klantonvriendelijk / ... zijn om die vragen nog maar te durven stellen.
En ik was een goede klant. Kan je nagaan wat ze met andere doen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

Ik kan en wil ook niet alles goedpraten; ik geef alleen aan dat er een andere kant is.

Overigens, als ik dergelijke ervaringen zou hebben was ik er al geen klant meer ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Ridan
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:04

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Ridan »

Zo kun je het zien, maar ook een dealer moet aan de importeur duidelijk kunnen maken dat het probleem bij de motor ligt en niet bij de gebruiker. En ja, soms ligt het bij de gebruiker ..
Veel begrip hiervoor , maar telkens wanneer je de motor met stukken binnen doet is de vraag van het water (poetsen) erbij.
Waarom stellen ze de vraag niet anders "Rijd je met de motor ook als het regent"

Maar zoals ik al eerder schreef , telkens ben ik goed verder geholpen in de garage.
Nu maar hopen dat er nog vlug een oplossing komt voor de afbladerende verf.

grts
Danny
pmarien
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 feb 2013, 08:17

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door pmarien »

Dag Patrick, heb het probleem met het afbladeren van het rem deksel ook al gehad ,verdere problemen met de achter remblokken al 3 maal vervangen geweest tot heden nu 20000 km op de teller en motor is 2 jaar oud. Op verlof start knop haperde en de knop voor het scherm omhoog te laten haperde ook. Ik dacht ook dat ik een top motor gekocht had maar valt heel hard tegen :-| zou niet mogen in deze prijsklasse .Ben benieuwd hoe de dealer gaat reageren op de laatste mankementen.

Mvg,

Patje
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

pmarien schreef:Dag Patrick, heb het probleem met het afbladeren van het rem deksel ook al gehad ,verdere problemen met de achter remblokken al 3 maal vervangen geweest tot heden nu 20000 km op de teller en motor is 2 jaar oud. Op verlof start knop haperde en de knop voor het scherm omhoog te laten haperde ook. Ik dacht ook dat ik een top motor gekocht had maar valt heel hard tegen :-| zou niet mogen in deze prijsklasse .Ben benieuwd hoe de dealer gaat reageren op de laatste mankementen.

Mvg,

Patje

Patje,
Houd je wel in je achterhoofd dat je een eerstejaars model hebt gekocht. Daar zijn altijd meer mankementen op te verwachten. Wil je dat niet, dan moet je een model kopen dat al enkele jaren op de markt is ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door moh_fan »

Gôh... Dit is de eerste keer dat ik iets lees over afbladderende verf van de rem- en koppelingsoliedekseltjes.
Daar heeft mijn RT ook last van!
Die rubberen dichting moet heel secuur geplaatst worden anders gaat de boel lekken met afbladderende verf tot gevolg...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

Bij de eerste serie K1600 is een verkeerd productieproces gebruikt, waardoor de coating loslaat. Het loslaten ervan zou niet gerelateerd zijn aan de vloeistof.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Nick »

... wacht maar tot je hem terug verkoopt ...
dan pas zal je weten wat je gekocht hebt.

Mijn K1200Lt paar jaar terug was ook de topper in het segment, en ja meneer ... waardebehoud ... zeer zeker.
Tot je bij de dealer gaat voor overname en nieuwkoop.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

Alleen full-options met weinig km's op de teller...

Ik heb GT's lange tijd bij de dealer zien staan omdat ze niet full-option waren. Die zijn nu eenmaal niet gewild ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Spencer
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 aug 2006, 15:33
Woonplaats: Vlaams-Brabant
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Spencer »

Dat klanten ook graag liegen tegen de dealer is niets nieuws.
Dat medewerkers van de dealer liegen tegen hun baas, bang om hun job te verliezen of gewoon door lafheid, bestaat ook.
Ik begrijp echter dat wanneer je zulke bedragen neertelt, je een onberispelijke motor mag verwachten.
Althans dat denk ik, al werd ik laatst tegengesproken door een auto-liefhebber van hoog kaliber. Die beweerde dat hoe hoger je gaat, hoe minder degelijk het product is. Rij maar eens een tijdje met een Ferrari of Aston Martin en dan begrijp je pas echt wat ergernis kan zijn. Wanneer je auto dan staat te branden langs de weg, krijg je even idiote vragen van de dealer.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

... en bedenk ook dat de dealer het meeste verdiend aan reparaties en onderhoud. Niet aan motorverkopen ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Freddie »

Als we om de 10.000 km terug moeten naar die dealer zal hij inderdaad meer omzetten.
Vind die service interval van BMW eigenlijk niet meer van deze tijd. Zeker niet voor de veelrijder.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Danny »

niemand die zegt dat je niet het dubbele mag doen... eens buiten de garantie.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

Danny schreef:niemand die zegt dat je niet het dubbele mag doen... eens buiten de garantie.
... en dan klagen dat de remschijf naar de knoppen is omdat de blokken op waren ... :roll:
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
niko
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:16
Locatie: zwijnaarde

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door niko »

®win schreef:
pmarien schreef:Dag Patrick, heb het probleem met het afbladeren van het rem deksel ook al gehad ,verdere problemen met de achter remblokken al 3 maal vervangen geweest tot heden nu 20000 km op de teller en motor is 2 jaar oud. Op verlof start knop haperde en de knop voor het scherm omhoog te laten haperde ook. Ik dacht ook dat ik een top motor gekocht had maar valt heel hard tegen :-| zou niet mogen in deze prijsklasse .Ben benieuwd hoe de dealer gaat reageren op de laatste mankementen.

Mvg,

Patje

Patje,
Houd je wel in je achterhoofd dat je een eerstejaars model hebt gekocht. Daar zijn altijd meer mankementen op te verwachten. Wil je dat niet, dan moet je een model kopen dat al enkele jaren op de markt is ...


vind ik nu eens dikke bullshit , je zou toch mogen verwachten dat ze na al die jaren iets deftig kunnen spuiten en dat een knopje voor starten of je scherm geen uitvinding is van het laatste jaar é . Voor die prijs mogen ze der toch wel degelijk spul opzetten en niet voor de goedkoopste aanbieder gaan .
Maar ja als je 200.000 knopjes aan de man kunt verkopen die hun 1euro kosten en er €3 voor aanrekenen $$$ en dat doet pijn é als ze er 2 euro voor moeten betalen maakt al snel een verschil van 100.000 euro's
En als we dan allemaal moeten wachten met kopen tot een model al 2 à 3 jaar uit is schiet het ook niet op é voor ze de boel mogen sluiten :clown:
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

niko schreef: vind ik nu eens dikke bullshit ,

Dat mag. Na een aantal eerstejaars modellen weet ik inmiddels beter. Ook bij mijn GTL heb ik al het nodige gehad ...

Fabrikanten gebruiken onderdelen die zo goedkoop mogelijk tegen een bepaalde kwaliteitseis kunnen worden ingekocht. De mening dat ze onderdelen moeten gebruiken die niet kapot gaan is ronduit naïef te noemen. In het verleden is daar al eens een automerk aan ten onder gegaan ...
(zo ook had men al eens de nylon panty ontwikkeld die niet sleet en niet kapot ging, maar juist om die reden nooit op de markt gebracht.

En ja, er zijn wel eens onderdelen die (net) niet aan de kwaliteitsnorm voldoen. Bij de K1600 zijn ze hierboven al voorbijgekomen, zo hadden we ook de ringantenne voor alle modellen tot 2009, de module van de brandstofpomp van de R1200, de kuchtfilterkast van de K1200 (K44), enz.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
niko
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 apr 2013, 08:16
Locatie: zwijnaarde

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door niko »

®win schreef:
niko schreef: vind ik nu eens dikke bullshit ,

Dat mag. Na een aantal eerstejaars modellen weet ik inmiddels beter. Ook bij mijn GTL heb ik al het nodige gehad ...

Fabrikanten gebruiken onderdelen die zo goedkoop mogelijk tegen een bepaalde kwaliteitseis kunnen worden ingekocht. De mening dat ze onderdelen moeten gebruiken die niet kapot gaan is ronduit naïef te noemen. In het verleden is daar al eens een automerk aan ten onder gegaan ...
(zo ook had men al eens de nylon panty ontwikkeld die niet sleet en niet kapot ging, maar juist om die reden nooit op de markt gebracht.

En ja, er zijn wel eens onderdelen die (net) niet aan de kwaliteitsnorm voldoen. Bij de K1600 zijn ze hierboven al voorbijgekomen, zo hadden we ook de ringantenne voor alle modellen tot 2009, de module van de brandstofpomp van de R1200, de kuchtfilterkast van de K1200 (K44), enz.

tja en toch is het mogelijk om (auto) te bouwen goedkoop en met spul dat zich al bewezen geeft en moet zeggen zie er toch meer en meer van die rijden .
Maar blijf bij mijn standpunt dat je waar voor je geld moet krijgen of het nu 5000 euro is of 25000 . Heb nog nooit gehoord dat ik slecht geld gegeven heb :D
Vind het juist een spijtige zaak dat je iets koopt waar je van overtuigt bent of word en dat je u eigenlijk toch een beetje in de zak gezet voelt . Snap ook wel dat ze centen moeten verdienen en dat ze geen liefdadigheidsinstelling zijn maar het mag toch iets zijn é , maarzo geraak je toch klanten kwijt die berijd zijn om vele euro's neer te leggen .
Nu swat hoop dat ze voor iedereen een goeie oplossing vinden en dat het bij deze probleempjes zal blijven :wink:
zx6r - zx9r -cbr929 2x - speed triple 1050 - moto morini granpasso - K1200r sport - Tiger Explorer
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door stefke2 »

®win schreef:
Danny schreef:niemand die zegt dat je niet het dubbele mag doen... eens buiten de garantie.
... en dan klagen dat de remschijf naar de knoppen is omdat de blokken op waren ... :roll:
Tja, als je per moto rijdt zou je toch altijd een paar elemantaire slijtageonderdelen zelf in't oog moeten houden. Remblokken zijn daar volgens mij bij. Net zoals ketting smeren en stellen. En banden checken en olie peilen. 8-)
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door ®win »

stefke2 schreef: Tja, als je per moto rijdt zou je toch altijd een paar elemantaire slijtageonderdelen zelf in't oog moeten houden. Remblokken zijn daar volgens mij bij. Net zoals ketting smeren en stellen. En banden checken en olie peilen. 8-)

Yep, maar je zult ze de kost moeten geven die dat niet doen en vervolgens de dealer het vel over de oren trekken dat ze hun werk niet naar behoren doen ...
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: k1600GTL super of blooper

Bericht door Danny »

Tja daar wringt hem volgens mij tegenwoordig 't schoentje, je hebt motorvolk en volk met motoren...

Als motard kijk je toch ook naar je olie, banden, remmen etc... 't is bij de moderne motard -die valt onder de noemer volk met motoren- allemaal polleke vasthouden en natuurlijk als je dealer dat spreekwoordelijke handje moet vasthouden dan doet die dat niet gratis.

Als je onderhoudsintervallen netjes laat uitvoeren en je er een deel zelf van over neemt zoals banden en remmen bespaar je al een aardige duit. motorrijden is en blijft duur ook met een ander merk. mits een deftige olie kan je volgens mij makkelijk 20.000km per interval aanhouden met zo'n 6 cilinder maar dat maakt iedereen voor zichzelf uit...
Plaats reactie