Ombouw R80

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Ombouw R80

Bericht door tony »

Ik heb een ex MP R80RT van '89 gekocht die ik aan het ombouwen ben.
Ik heb er al mee gereden maar merkte dan dat hij soms haperde, net of er soms geen benzine kwam.
Tijdens de rit hebben we een korte halte gehouden om iets te eten en nadien wou hij bijna niet starten, gelukkig toch terug in gang gekregen.
Enkele dagen later nog eens geprobeerd om te starten en dat ging van de eerste keer.
Terug stil gelegd en even later niet meer aan de praat te krijgen.
Carburators proper gemaakt, terug in elkaar en starten van de eerste keer.
Nog even gelijkstellen en dan stil leggen om niet meer aan de praat te krijgen.
Vandaag nog eens geprobeerd en niet aan de praat krijgen.
Alles aan de bobijn proper gemaakt en terug starten.
klokken nog eens aan gehangen want hij draaide hoger dan vorige keer.
Stil leggen en niet meer aan de praat krijgen.
Wat kan het zijn, bobijn? Halgever?

Tony
Laatst gewijzigd door tony op 05 nov 2013, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: slecht starten R80

Bericht door Jo De Paepe »

krijg je ontsteking ?
neem de bougiekap eens af en plaats daar een reservebougie in (nooit zonder bougie testen) vonken ? helwitte of gele ?

blijven de vlotters niet hangen ? heb je benzine in de vlotterkamers ?
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: slecht starten R80

Bericht door tweecilinderke »

Ik heb er al mee gereden maar merkte dan dat hij soms haperde, net of er soms geen benzine kwam.
Wat kan het zijn, bobijn? Halgever?
dat zijn nu eens twee total verschillende piste's he!
Nog even gelijkstellen en dan stil leggen om niet meer aan de praat te krijgen.
Bedoel je hier gesyncroniseerd? Of op welke manier heb je dit gelijk gesteld?

Ik zou eerst toch ne keer grondig de afstelling bekijken alvoor ge met bobijnen begint!
Kleppen, ontsteking, carbu's (eventueel ultrasonereinigen), choke nazien of die wel correct werkt.
Heeft die motor lang stilgestaan?
Verse benzine?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: slecht starten R80

Bericht door Dirk Pauwels »

Simpelste test is zoals hier wordt gezegd, indien hij niet start kijken of je onsteking hebt. Indien ja dan kijken of je benzine krijgt. Vlotterhoogte checken, kijken of de vlotters niet blijven hangen of lek zijn. klassieker bij de 2v is dat na lange stilstand de membranen vd bings verduurd zijn. Bobijnen en hall gevers gaan niet zomaar kapot al kan het wel natuurlijk, maar eerst bij de evidente zaken beginnen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: slecht starten R80

Bericht door tony »

Bedankt voor het mee denken.
Vandaag thuisgekomen en nog eens proberen te starten, ging niet.
Dan schoot mij te binnen dat ik nog ergens een oude bobijn had liggen.
Deze er eens aangehangen en starte van de eerste keer, wel op 1poot maar dat was ook de reden dat ik die ooit vervangen had.
Dan de eerste er terug aangehangen en niet starten.
Conclusie, zal een nieuwe bobijn moeten kopen.
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: slecht starten R80

Bericht door tony »

zou deze werken op mijn moto?

http://www.bmwboxersupplies.com/bobine- ... gvai3humg1

Ik heb er nu een ander model opzitten, het "overheids" model en dat ziet er heel anders uit. (Nr5)

Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: slecht starten R80

Bericht door Jo De Paepe »

yep,

die gaat werken
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door tony »

Ik heb de titel van dit onderwerp veranderd omdat er nog wel enkele vragen gaan komen.

ik heb ondertussen een andere bobijn geplaatst en nu start hij dus zoals het moet zijn :grin:

Mijn volgende vraag die ik heb is een banden vraag, maar eerst even een foto

Afbeelding

Nu ligt er onder 120-90-18 en 90-90-18, dus normaal gezien even hoog maar er is toch duidelijk een verschil in hoogte te zien.
Ik wil er een beetje een scrambler achtig iets van gaan maken en had dus graag banden gehad met een All Road karakter en die even hoog zijn.
Ik ben aan het denken aan Heidenau K60.
Maar andere ideeën zijn altijd welkom.

Tony
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door Man in Black »

Ik ga aan eenzelfde project beginnen Tony, Ik was trouwens van plan zo'n monozadel te gebruiken, dus als je het kwijt wil :grin:
Betreft de bandenmaat: volgens wat ik ervan weet is de tweede aanduiding (hoogte) zoveel procent van de breedte, de voorband is smaller dan de achterband x90% dus ook lager.
Volgens mijn zoekwerk dusver is de Heidenau K60 de enige enduro voorband die ik kon vinden, of je de achterband op de voorvelg kan leggen week ik nog niet, en of dat lekker rijdt betwijfel ik.
indien je een achterband op de voorvelg kan leggen dan is er meer keuze van banden.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door tony »

@ man in black, het tofste van een hobby/ombouw project is het zoekwerk :grin:

Als uw denken klopt zal ik nooit banden vinden die even hoog zijn :-( :-)
De Heidenau is op het moment ook het enige banden merk wat ik vind met een band die mij aanstaat.
Op het internet vlot te koop maar ik koop liever bij een banden centrale, nu nog eentje vinden in Limburg die ze verkoopt.

En een achterband op de voorvelg leggen zie ik niet zitten.
En veel breder mag ik voor niet gaan want anders gaat die de remleiding raken die binnenkant spatbord loopt.


ik had het geluk dat het zadel reeds op de moto zat want dat was een zoektocht minder voor mij.
Ik was vandaag nog bij de hobbyist in Hunsel en die had er twee liggen, een rood voor een GS en een zwart maar weet niet of dat ook voor een GS was.
Wel goed aan de prijs; meer dan 200€.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door Man in Black »

Ik heb even nagekeken, de voor en achtervolg van mijn R80 is even breed 2.50x18"
Dus achterhand leggen moet mogelijk zijn, mss 100/100x18 of 110/90x18 voor en 120/80x18 achter? Dan zijn ze even hoog
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door tony »

Thanks voor het mee denken.
Maar is het verstandig om een achterband van voor te leggen? Andere samenstelling?
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Ombouw R80

Bericht door Dirk Pauwels »

Wat is het budget?

sowieso is een scrambler mooier met spaakvelgen, dan leg je r80/100GS velgen en heb je meteen meer keuze van noppenbanden.
De vorkonderbenen links en rechts omwisselen, dan staan je remklauwen achter de vork ipv er voor, minder gedoe met remleidingen
Remleidingen sowieso vervangen voor stalen leidingen, die rubber barsten toch open...
Zelf zou ik er ook een vork van een GS insteken en een langere demper achter,om de boel hoger te zetten, maar dan wordt het al snel een GS en dat is mss niet de bedoeling.
Cross/GS stuur met een dwarssteun is ook altijd mooi op een scrambler
Uitlaatbochten R80/100gs en sportuitlaat hoog, verplicht op elke scrambler :grin:
Beide, te moderne, zijdeksels vervangen voor die ovale nummerborden die je vaak op scramblers ziet
Dan begint het al iets of wat op een scrambler te lijken.
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 07 nov 2013, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door tony »

Hoi Dirk

Ik zie het volledig zoals jij maar het geld groeit me niet op mijne rug, jammer genoeg :-( :-)
Ik wil er ook weer niet te veel een GS van gaan maken.
ik ben ondertussen op zoek naar een GS om er bij te hebben. (low budget, zal dus niet voor snel zijn)
Verder ben ik wel blij met de tips die je geeft want die zijn altijd welkom.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door Man in Black »

Dirk ziet het al helemaal zitten :grin:
Mijn gedacht gaat naar rauw en donker, enkele van mijn voorbeelden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
tony
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:18
Woonplaats: Peer
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door tony »

die Nr 82, kwijl, is helemaal mijn ding

Als achtergrond op de PC heb ik momenteel de deze

Afbeelding

maar deze is ook mooi

Afbeelding
Afbeelding

Maar om praktische redenen hou ik de uitlaat liever laag want dan kan ik nog koffers monteren voor als ik er mee op vakantie wil.
En misschien toch ook eens uitkijken naar ene met stereo vering.
Maar zal eerst deze maar eens deftig afmaken zeker, of de lotto winnen
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door Man in Black »

ok dan nog enkele :grin:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voor mij moet het niet te gelikt zijn, ik heb een Fatbar cross stuur liggen maar ga ik niet gebruiken denk ik wegens te modern
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Ombouw R80

Bericht door Dirk Pauwels »

tony schreef: Maar om praktische redenen hou ik de uitlaat liever laag want dan kan ik nog koffers monteren voor als ik er mee op vakantie wil.
En misschien toch ook eens uitkijken naar ene met stereo vering.
Maar zal eerst deze maar eens deftig afmaken zeker, of de lotto winnen
Ik bedoelde eigenlijk de uitlaat van een R80/100GS, met andere eindemper. Die loopt wel omhoog, maar laat wel montage koffers toe, als denk ik niet dat je met dergelijke motor veel kms gaat doen.
Er is wel wat van te maken van zo'n 2v.
Ben ook al een paar keer van plan geweest mijne Bonneville om te bouwen naar een sixties scrambler, maar nooit tijd en geld voor gevonden, dus blijft het een caferacer.
Afbeelding
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door Man in Black »

Dirk, weet jij toevallig of zo'n Y-stuk van een 80/100GS zou kunnen passen op een 80RT ?
Ik zou liefst naar 1 demper gaan die ook nog eens omhoog loopt
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouw R80

Bericht door Jo De Paepe »

gaat niet passen .
tenzij je voorbochten van een GS monteert.
nu heb je 2 in 2 dempers met tussenpot.
de afstand tussen de voorbochten is groter dan bij een GS . .
je kan deze niet dichter naar mekaar brengen want de balanspijp (1 of 2 naargelang de uitvoering) verhindert dit.
tevens ga je verlies van koppel krijgen in lagere toeren .
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouw R80

Bericht door Jo De Paepe »

Je zal er eentje moeten (laten) maken.
let er op dat de lengte van aan de cilinder tot de samenvoeging gelijk is.
dit om een perfecte synchro mogelijk te maken .

meer info over allerhande ombouw en techniek vind je op http://forum.2-ventiler.de/vbboard/forum.php
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Ombouw R80

Bericht door alfa »

http://www.bmwboxersupplies.com/sgs2-ui ... en19v4fis1" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Ombouw R80

Bericht door Jo De Paepe »


dit is voor een R80 G/S monolever en gaat zeker niet passen .
Ik heb net hierboven geschreven waarom :roll:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Ombouw R80

Bericht door Man in Black »

Merci Jo voor de juiste reactie op mijn vraag :wink: , trouwens 1100,- euro leggen op een basis R80 van 1400,- :scratch: ...misschien zijn besparende tips dan toch nuttiger :roll:
Dan zal ik zelf een Y-stuk moeten maken, of naar een H-stuk gaan maar dan moet ik bij twee dempers blijven en ik wil het liefst het zicht op de achtervering en achterwiel vrijwaren.
De tussenpot behouden maar verdergaan met één demper is ook geen optie zeker?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Ombouw R80

Bericht door stefke2 »

geheel tussendoor, heeft ook leuke dingen in huis;
http://kevilsspeedshop.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie